آموزش کامل کار با کیف پول تون کیپر (Tonkeeper)

شبکه ارز دیجیتال تون کوین (TON) طی یک سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است و تعداد کاربران آن روز‌به‌روز در حال افزایش است. مهم‌ترین ابزاری که کاربران یک شبکه بلاکچینی پیش از هر چیز به آن نیاز دارند، یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب است. در حال حاضر کیف پول‌های زیادی برای نگهداری از ارز دیجیتال تون کوین و توکن‌های مبتنی بر این شبکه، مثل نات کوین (Notcoin) وجود دارد. در بین این کیف پول‌ها اما، کیف پول غیرامانی تون کیپر (Tonkeeper) با توجه به رابط کاربری ساده و مزایای بسیاری که دارد، محبوب‌ترین گزینه میان کاربران تون کوین است.

در این مقاله از مجله نوبیتکس آموزش کامل کار با کیف پول تون کیپر را قرار داده‌ایم تا بتوانید از بخش‌های مختلف این ولت مبتنی بر تون کوین به بهترین شکل استفاده کنید.

کیف پول تون کیپر چیست؟

تون کیپر یک کیف پول نرم‌افزاری و غیرحضانتی (Non-custodial) مبتنی بر شبکه ارز دیجیتال تون کوین است که امکان نگهداری و جابه‌جایی ارز دیجیتال TON و توکن‌های مبتنی بر این شبکه را به کاربران می‌دهد. کیف پول تون کیپر برای دستگاه‌های اندروید، iOS، ویندوز، مک لینوکس و به‌صورت افزونه مرورگر قابل استفاده است. غیرحضانتی بودن تون کیپر به این معنی است که این کیف پول کلید خصوصی یا عبارت بازیابی هر آدرس را در اختیار مالک آن قرار می‌دهد؛ بنابراین، کنترل کامل دارایی‌ها در تون کیپر با خود کاربر است و از این نظر این کیف پول گزینه‌ای مناسب برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

کیف پول ارز دیجیتال تون کیپر قابلیت‌های زیادی دارد. استیکینگ (Staking) مستقیم تون کوین از طریق کیف پول، اتصال به برنامه‌های کاربردی شبکه تون مثل فرگمنت (Fragment) یا تبدیل توکن‌های شبکه تون کوین به یکدیگر (Swap) برخی از قابلیت‌های مهم این کیف پول است که در ادامه دقیق‌تر آنها را توضیح خواهیم داد.

دانلود کیف پول تون کیپر

بهترین راه برای دانلود کیف پول تون کیپر این است که لینک‌های دانلود آن را مستقیماً از وب‌سایت رسمی تون کیپر دریافت کنید. در وب‌سایت تون کیپر لینک‌های دانلود تون کیپر از گوگل پلی، اپ استور اپل، نسخه دسکتاپ برای ویندوز، مک، لینوکس و همین‌طور افزونه‌های مرورگر آن قرار داده شده است که می‌توانید بسته به نیاز و سیستم‌عامل دستگاه خود نسخه مناسب را دریافت کنید.

آموزش کار با کیف پول تون کیپر

پس از نصب کیف پول تون کیپر روی موبایل خود، می‌توانید یک آدرس جدید بسازید و برای نگهداری و جابه‌جایی تون کوین و دیگر توکن‌های این شبکه از آن استفاده کنید. مراحل راه‌اندازی کیف پول تون کیپر در ادامه به‌صورت تصویری توضیح داده شده است.

ساخت کیف پول تون کیپر

به محض بازکردن کیف پول تون کیپر با دو گزینه مواجه می‌شوید؛ ساخت کیف پول جدید و واردکردن عبارت بازیابی کیف پول قدیمی. اگر از قبل کیف پول دارید روی دکمه Import Existing Wallet و اگر قصد ساخت کیف پول جدید دارید، روی دکمه Creat New Wallet بزنید. در این مطلب ساخت کیف پول جدید را به شما آموزش می‌دهیم.

در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود یک رمز عبور ۴ رقمی برای کیف پول خود وارد کنید. یک رمز مناسب که فقط خودتان از آن اطلاع دارید را برای کیف پول انتخاب کرده و ترجیحاً یک جای امن یادداشت کنید تا در صورت فراموشی، بتوانید به آن مراجعه کنید. این رمز صرفاً برای دسترسی به اپلیکیشن و تأیید تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و با عبارت بازیابی کیف پول متفاوت است.

با تأیید رمز عبور خود وارد مرحله بعدی می‌شوید. در این مرحله می‌توانید دریافت اعلان (ناتیفیکیشن) کیف پول را فعال کنید تا در صورت دریافت توکن یا NFT به‌سرعت باخبر شوید.

حالا وارد کیف پول شده‌اید و محیط اصلی اپلیکیشن به شما نمایش داده می‌شود. بهتر است قبل از هر کاری با زدن دکمه Back up the wallet عبارت بازیابی کیف پول خود را مشاهده و آن را یادداشت کنید. توجه داشته باشید که تنها با در اختیار داشتن این عبارت می‌توانید کیف پول و دارایی‌های خود را با هر دستگاه دیگری بازیابی کنید. بنابراین این رمز ۲۴ کلمه‌ای را روی کاغذ یادداشت کرده، به شخص دیگری نشان ندهید و جایی امن از آن نگهداری کنید که فقط خودتان از آن اطلاع دارید.

مطابق تصویر زیر مراحل را طی کنید و در مرحله چهارم کلماتی را که شماره آنها از شما خواسته شده، وارد کنید تا کیف پول متوجه شود عبارت بازیابی را یادداشت کرده‌اید و به آن دسترسی دارید.

آموزش کار با بخش‌های مختلف کیف پول تون کیپر

حالا یک کیف پول مبتنی بر شبکه تون کوین دارید که کنترل آن به‌طور کامل در اختیار خودتان است. در صفحه اصلی کیف پول گزینه‌هایی برای واریز ارز دیجیتال، برداشت، تبدیل توکن‌ها به یکدیگر یا سواپ و همین طور خرید مستقیم وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم. موجودی، توکن‌ها و البته توکن‌های غیرمثلی (NFT) آدرس شما نیز در همین صفحه قابل مشاهده هستند.

آموزش واریز و برداشت ارز دیجیتال در تون کیپر

پایین موجودی کیف پول گزینه‌های Send برای برداشت و Recevie برای واریز ارز دیجیتال به تون کیپر دیده می‌شود. با زدن گزینه Send صفحه زیر به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید با وارد کردن آدرس گیرنده و کامنت (Comment) در صورت نیاز، برداشت خود را انجام دهید. ضمن اینکه برداشت ارزهای دیجیتال از کیف پول تون کیپر نیاز به پرداخت مقدار کمی تون کوین به‌عنوان کارمزد دارد. گزینه اسکن (Scan) نیز امکان اسکن‌کردن کد QR آدرس کیف پول مقصد را به شما می‌دهد. از این روش نیز می‌توانید برای واریز به تون کیپر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اگر قصد دارید توکن‌های خود را از تون کیپر به نوبیتکس واریز کنید، باید حتماً بخش کامنت را پر کنید. آدرس واریز و کامنت در کیف پول نوبیتکس به شکل زیر به کاربران نمایش داده می‌شود.

آدرس و کامنت کیف پول تون کوین نوبیتکس در بخش‌هایی نمایش داده می‌شود که در این تصویر با کادر قرمز پوشیده شده‌اند

برای واریز ارز دیجیتال به تون کیپر خود نیز کافیست روی گزینه Recevie بزنید. در ادامه صفحه‌ای حاوی آدرس و کد QR کیف پول شما نمایش داده می‌شود که می‌تواند آن را در اختیار واریزکننده قرار دهید یا خودتان برای واریز تون کوین از صرافی به کیف پول تون کیپر استفاده کنید. ضمن اینکه برای واریز ارزهای دیجیتالی مثل تون کوین به تون کیپر نیاز به کامنت یا ممو ندارید.

اگر قصد واریز تون کوین از نوبیتکس به تون کیپر را دارید، کافیست آدرس کیف پول تون کیپر خود را وارد و تیک گزینه «بدون کامنت» را مطابق تصویر زیر فعال کنید.

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در تون کیپر

برای خرید و فروش ارز دیجیتال در تون کیپر دو گزینه وجود دارد؛ خرید مستقیم با کارت‌های بانکی از سرویس‌های متمرکز و تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر از صرافی غیرمتمرکز استون (STON.fi). گزینه خرید با کارت بانکی از بخش Buy & Sell در دسترس است، اما کاربران ساکن ایران به دلیل محدودیت‌هایی که در استفاده از سرویس‌های پرداختی بین‌المللی وجود دارد، نمی‌توانند مستقیماً از این بخش استفاده کنند.

تبدیل ارزهای دیجیتال شبکه تون به یکدیگر نیز از بخش Swap در دسترس است. در این قسمت کیف پول شما به صرافی غیرمتمرکز STON متصل شده و می‌توانید توکن‌های مبتنی بر تون خود را به دیگر ارزهای دیجیتال این شبکه تبدیل کنید. مثلاً با موجودی تون کوین خود مقدار مشخصی تتر (USDT) مبتنی بر بلاکچین تون بخرید. توجه داشته باشید که تبدیل ارزهای دیجیتال در بخش Swap تون کیپر نیاز به پرداخت کارمزد در قالب ارز دیجیتال TON دارد.

آموزش استیکینگ در تون کیپر

با زدن گزینه Stake در صفحه اصلی تون کیپر، گزینه‌هایی که زیرساخت لازم برای استیکینگ ارز دیجیتال TON را در اختیار شما قرار می‌دهند، نمایش داده می‌شوند. در حال حاضر سرویس‌های تون استیکر (Tonstakers)، تون ویلز (TON Whales) و تون نومینیتورز (TON Nominators) در این کیف پول در دسترس هستند که در صورت تمایل می‌توانید توکن‌های TON خود را برای مدت مشخصی در آنها قفل و پاداش دریافت کنید.

تنظیمات کیف پول تون کیپر

با زدن روی آیکون چرخ‌دنده در بالا سمت راست صفحه اصلی کیف پول، وارد بخش تنظیمات می‌شوید. در این بخش می‌توانید برخی تنظیمات عمومی کیف پول مثل ناتیفیکیشن، ارز انتخابی برای نمایش قیمت، زبان و مواردی از این دست را مشاهده کنید. در این بخش می‌تواند با واردکردن رمز ورود به اپلیکیشن، مجدد عبارت بازیابی آدرس خود را ببینید و در صورت نیاز یادداشت کنید. ارتباط با پشتیبانی (Support) تون کیپر نیز از این بخش انجام می‌شود.

ساخت چند کیف پول در تون کیپر

با زدن دکمه Wallet که بالا وسط صفحه قرار می‌گیرد قادر خواهید بود کیف پول‌های جدید دیگری را به اپلیکیشن تون کیپر اضافه و یکجا آنها را مدیریت کنید. برای این کار باید روی دکمه Add wallet بزنید و مراحلی مشابه ساخت کیف پول که پیش‌تر توضیح داده شده را از ابتدا طی کنید.

مشاهده سابقه تراکنش‌ها در تون کیپر

با زدن گزینه History از منو پایین صفحه می‌توانید سوابق تراکنش‌های خود را مشاهده کنید. اگر در گذشته ارز دیجیتالی از کیف پول خود خارج کرده باشید در این قسمت نمایش داده می‌شود. توکن‌ها و NFTهای دریافت‌شده در کیف پول شما نیز از بخش History قابل‌مشاهده است.

اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز شبکه تون کوین

یکی از بخش‌های پرطرفدار کیف پول تون کیپر قسمت Browser است که امکان اتصال به برنامه‌های غیرمتمرکز کاربری شبکه تون را در اختیار شما قرار می‌دهد. برنامه‌های پرطرفداری مثل فرگمنت که خرید و فروش نام‌های کاربری و شماره‌های مجازی و همین طور تهیه اشتراک پرمیوم تلگرام از طریق آن انجام می‌شود، از بخش Browser در دسترس شما خواهد بود.

مزایای کیف پول تون کیپر

کیف پول تون کیپر نقشی کلیدی در اکوسیستم تون کوین دارد. این کیف پول مزایا و ویژگی‌های زیادی دارد که پیش‌تر به برخی از آنها اشاره کردیم و در ادامه دقیق‌تر آنها را بررسی خواهیم کرد.

پشتیبانی از دستگاه‌های مختلف

کیف پول تون کیپر برای دستگاه‌های مختلف از جمله موبایل و دسکتاپ در دسترس است. تون کویپر برای دو سیستم‌عامل موبایلی اندروید و iOS و همین طور سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینکوس برای دسکتاپ عرضه شده است. ضمناً امکان استفاده از تون کیپر در قالب افزونه کروم و دیگر مرورگرها وجود دارد.

رابط کاربری ساده

رابط کاربری تون کیپر بسیار ساده و متناسب با نیازهای کاربران مختلف اکوسیستم تون کوین طراحی شده است. همین موضوع این کیف پول را به گزینه محبوب اغلب کاربران شبکه تون کوین تبدیل کرده است.

امنیت

کیف پول تون کیپر از سازوکارهای امنیتی متنوعی مثل انواع رمز عبور عددی و بایومتریک (اثر انگشت) پشتیبانی می‌کند. این کیف پول غیرامانی و متن‌باز (Open-source) است و به همین خاطر کنترل کامل دارایی‌ها در آن به خود کاربر یا مالک آدرس داده می‌شود.

امکانات کاربردی متنوع

کاربران تون کیپر می‌توانند مستقیماً در این کیف پول ارزهای دیجیتال خود را تبدیل کنند. امکان استیکینگ تون کوین نیز در تون کیپر فراهم شده است. ضمناً بخشی به نام Browser در کیف پول وجود دارد که دسترسی سریع به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین تون را برای کاربران ممکن می‌کند.

به‌روزرسانی مداوم

تیم توسعه تون کیپر مرتب در حال اضافه‌کردن قابلیت‌های جدید و به‌روزرسانی این کیف پول است. به همین خاطر در پاسخ‌گویی به نیاز کاربران خود موفق عمل کرده است.

بهترین جایگزین‌های تون کیپر

کیف پول تون کیپر محبوب‌ترین ولت در شبکه تون محسوب می‌شود. با این حال، جایگزین‌هایی هم برای آن وجود دارد. که در ادامه معرفی شده‌اند.

مای تون ولت (MyTonWallet)

مای تون ولت یک کیف پول غیرامانی ویژه بلاکچین تون است که برای اندروید، iOS، ویندوز و به‌صورت افزونه مرورگر عرضه شده است. این کیف پول نیز رابط کاربری ساده‌ای دارد و می‌توانید با استفاده از ارزهای دیجیتال و همین طور NFTهای مبتنی بر بلاکچین تون کوین خود را مدیریت کنید.

تون هاب (Tonhub)

تون هاب یکی دیگر از کیف پول‌های محبوب در اکوسیستم تون به حساب می‌آید. این کیف پول غیرامانی است و کلید خصوصی هر آدرس را در اختیار مالک آن قرار می‌دهد. تون هاب برای اندروید و همین طور iOS در دسترس است. این ولت رابط کاربری ساده‌ای دارد و با استفاده از آن می‌توان با برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر تون کوین به آسانی ارتباط گرفت.

تراست ولت (Trust Wallet)

تراست ولت یک کیف پول چندزنجیره‌ای یا مولتی چین (Multi-chain) است که از شبکه تون کوین هم پشتیبانی می‌کند. تراست ولت قابلیت‌های زیادی دارد و برای نگهداری از تون کوین نیز گزینه‌ای مطمئن و امن محسوب می‌شود. این کیف پول مطرح برای اندروید، iOS و به‌صورت افزونه مرورگر در دسترس است.

لجر (Ledger)

اگر به دنبال یک کیف پول سخت‌افزاری برای نگهداری از تون کوین هستید، مدل‌های Nano X و Nano S Plus لجر بهترین گزینه برای شماست. می‌توانید با نصب نرم‌افزار Ledger Live روی دسکتاپ یا موبایل، تون کوین و دیگر دارایی‌های خود را با کمک این کیف پول مدیریت کنید.

جمع‌بندی

تون کیپر محبوب‌ترین کیف پول در اکوسیستم در حال رشد تون کوین محسوب می‌شود و به دلیل توسعه و به‌روزرسانی مرتب، در جلب رضایت کاربران خود موفق ظاهر شده است. این کیف پول قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربران بلاکچین TON قرار می‌دهد و در عین حال رابط کاربری ساده و کاربرپسندی دارد. تون کیپر یک کیف پول غیرامانی است و به همین خاطر برای کاربران داخل ایران که امکان استفاده از کیف پول‌های امانی مثل ربات wallet@ تلگرام را ندارند و با محدودیت‌های مثل مسدود‌شدن تراکنش‌های خود در این کیف پول مواجه شده‌اند، گزینه‌ای مناسب و امن محسوب می‌شود.

سوالات متداول

کیف پول تون کیپر برای ایرانی‌ها مناسب است؟

تون کیپر یک کیف پول غیرامانی است و کنترل کامل دارایی‌ها را به خود کاربر می‌دهد. بنابراین گزینه‌ای مناسب برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

می‌توان از کیف پول تون کیپر برای برداشت نات کوین استفاده کرد؟

کیف پول تون کیپر جزو ولت‌هایی است که بازی تلگرامی نات کوین (Notcoin) برای برداشت توکن NOT از آن پشتیبانی می‌کند.

آیا کیف پول تون کیپر امن است؟

تون کیپر یک کیف پول متن‌باز و غیرحضانتی است و گزینه‌ای امن برای کاربران شبکه تون کوین محسوب می‌شود.

می‌توان در کیف پول تون کیپر خرید و فروش کرد؟

امکان تبدیل ارزهای دیجیتال شبکه تون کوین در کیف پول تون کیپر از بخش Swap وجود دارد.

نوشته آموزش کامل کار با کیف پول تون کیپر (Tonkeeper) اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه چقدر است؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳)

قیمت همستر کامبت در بازار پیش از عرضه با نوسانات زیادی مواجه شده است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *