آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال – راهنمای مقدماتی

فعالیت در بازارهای ارز دیجیتال به یکی از مشاغل اصلی یا فرعی افراد در دنیای مدرن امروز تبدیل شده است. فعالان حوزه ارز دیجیتال با استراتژي‌های مختلفی از این بازار و نوسانات آن کسب درآمد می‌کنند. یکی از این روش‌های کسب درآمد نگهداری یا هولد (Holding) ارز دیجیتال است. در این روش مثل سودهای بانکی باید دارایی خود را دست‌نخورده باقی بگذارید. وام ارز دیجیتال روشی محبوب برای کسب درآمد یا دریافت وام از ارزهای هولدشده است. در این مطلب از مکتب خونه به آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال، مزایا و معایب، ریسک‌های آن و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده آن میپردازیم.

وام گرفتن (Crypto Lending) چیست؟

وام‌های ارز دیجیتال برای وام‌دهنده و گیرنده آن ساز و کار مشابهی با روش‌های سنتی دریافت وام دارد؛ با این تفاوت که این وام تحت نظر دولت و بانک‌های دولتی نیست. تمرکززدایی ثروت از دولت‌ها از ارزش‌های اصلی ارز دیجیتال به حساب می‌آید. یکی از پرطرفدارترین خدمات دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز همین ارائه وام ارز دیجیتال است.

مرجع کامل و جامع آموزش ارزهای دیجیتال + اعطای گواهینامه معتبر

 

برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌های وام ارز دیجیتال را به عنوان یکی از خدمات مالی خود ارائه می‌دهند. ارائه وام، بهره دریافتی از وام گیرنده و تراکنش‌های حاصل از آن درآمد نسبتا خوبی را برای این صرافی‌ها به همراه دارد. سود سالانه یا بهره این وام ها گاها به 15 درصد سالیانه هم می‌رسد. دارایی‌های دیجیتال یا رمزنگاری‌شده به عنوان وثیقه عمل کرده و فرد می‌تواند سود خود را به شکل وجه نقد دریافت کند.

وام گرفتن با ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

برای آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال ابتدا باید نگاهی به کارکرد آن و بستر دریافت و اهدای وام داشته باشیم. ابتدا به یک پلفترم یا بستر برای واسطه‌گری و اتصال وام‌دهنده یا وام‌گیرنده نیاز داریم. پلتفرم‌هایی مثل دیفای، بایننس، اوه و پلتفرم کامپاند نمونه این صرافی‌ها هستند.

وام‌‌دهنده دارایی خود را به شکل ارز دیجیتال یا دارایی رمزنگاری‌شده به این پلتفرم‌ها سپرده‌گذاری می‌کند. پلتفرم با تطابق دارایی مورد نیاز وام‌گیرنده، مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را به عنوان وام اعطا می‌کند. نرخ سود خالص (margin) برای هر دو طرف قابل کنترل است. نرخ بهره با توجه به سیاست‌های پلتفرم در ازای دریافت کارمزد و نرخ بهره متفاوت است. در این بین وام‌دهندگان می‌توانند با قفل کردن دارایی خود سود بیشتری از این پلفترم‌ها دریافت کنند.

علاوه بر این با اتصال ولت یا کیف پول‌های هوشمند می‌توان فرآیند دریافت و اعطای وام را به صورت خودکار مدیریت کرد. این فرآیند از طریق قراردادهای هوشمند یا کدگذاری‌شده در شبکه بلاکچین انجام می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش تبدیل ارز دیجیتال به تومان با روش‌های مختلف و زبان ساده

بهترین پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال

با مقایسه نرخ‌های کنونی وام ارز دیجیتال در پلتفرم‌های محبوب می‌توان متوجه شد که وام‌دهندگان سود سالانه خوبی دریافت می‌کنند. سود سالانه (APY) نسبت به به اکثر حساب‌های پس انداز با بهره بالا سود بیشتری را عاید سپرده‌گذاران می‌کند. به عنوان مثال، جمینی (Gemini) تبلیغ می‌کند که با استفاده از tjänst Earn، کاربران می توانند تا 8.05 درصد سود برای بیش از 40 ارز دیجیتال دریافت کنند.

صرافی‌های ارز دیجیتال، وام ارز دیجیتال ارائه نمی‌دهند. این مورد به خصوص در ایالات متحده بسیار به چشم می‌خورد. دلیل این امر سیاست‌های نظارتی شدید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و تمایل این کمیسیون به پیاده‌سازی قوانین جامع در خصوص بازارهای ارز دیجیتال است. برای مثال شرکت مادر بایننس یواس (Binance.US) بر خلاف شرکت مادر خود بایننس وامی ارائه نمی‌دهد.

برخی از پلتفرم‌های آنلاین و معتبر مثل BlockFi و Nexo با محدود کردن ریسک به کمک پروتکل‌های نظارتی (KYC) به مبارزه با پولشویی‌های کلان در این زمینه پرداخته‌اند.

آشنایی با پلتفرم‌های مطرح در زمینه اعطای وام در مسیر آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال ضروری است. نمونه معتبر این پلتفرم‌های وام‌دهی غیرمتمرکز عبارتند از؛ آوه (Aave)، کامپاند (Compound)، دی‌وای‌دیکس (dYdX) و بالانسر (Balancer). دریافت سود و اعطای وام در این پلتفرم‌ها از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌گیرد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش سیگنال گیری ارز دیجیتال به زبان ساده برای مبتدیان

وام گرفتن از صرافی ایرانی

همه صرافی‌های معتبر ایرانی وام ارز دیجیتال ارائه نمی‌دهند. مثلا صرافی نوبیتکس، والکس و اوکی اکسنچ از صرافی‌های معتبر با حجم معاملات بالا هستند اما این صرافی‌های وامی ارائه نمی‌دهند. وام نوبیتکس ممکن است در آینده ارائه شود؛ بهتر است در این خصوص با خود صرافی صحبت نمایید. بیت پین یکی از پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال ایرانی است. نحوه دریافت وام ارز دیجیتال بیت پین را در ادامه مشاهده می‌کنید:

آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال در صرافی بیت پین

بیت پین این امکان را به کاربران می‌دهد تا با استفاده از دارایی‌های رمزارزی خود به عنوان وثیقه، وام ریالی دریافت کنند.

آموزش تحلیل تکنیکال و خرید و فروش ارزهای دیجیتال

 

نحوه دریافت این وام به شرح زیر است:

  1. در صرافی بیت پین ثبت نام کنید و احراز هویت خود را تا سطح 2 انجام دهید.
  2. به بخش بیت لون در وب سایت یا اپلیکیشن بیت پین مراجعه کنید.
  3. مبلغ وام درخواستی و نوع وثیقه (BTC، ETH، USDT) را انتخاب کنید.
  4. شرایط وام را مطالعه و تأیید کنید.
  5. درخواست خود را ارسال کنید.

از مزایای وام بیت پین می‌توان به دریافت آنی وام، نرخ بهره رقابتی، امکان ایجاد تنوع در پورتفولیو، قابلیت برداشت دارایی‌های قرض گرفته شده، دریافت وام بدون نیاز به فروش ارزها اشاره کرد. البته باید ریسک‌های احتمالی را نیز در نظر گرفت. ریسک لیکوییدشدن، نوسانات بازار، کارمزدها و محدودیت‌های دریافت وام از جمله مواردی هستند که باید به آنها توجه داشت.

مزایای وام ارز دیجیتال

وامهای ارز دیجیتال چه در میان فعالا حوزه کریپتوکارنسی و چه سرمایه‌گذاران با سرمایه‌های کلان و خرد محبوبیت زیادی دارد. دلیل این امر هم مزایای فوق‌العاده آن است.

  • دسترسی سریع به نقدینگی: وام‌های ارز دیجیتال به شما کمک می‌کنند تا در اسرع وقت به نقدینگی برسید؛ این مزیت از این جهت قابل توجه است که شما نیازی به فروش ارزهای دیجیتال خود ندارید. وام فوری دیجیتالی به خصوص در زمانی که یک فرصت معاملاتی ناگهانی پیش روی خود دارید یا هزینه غیرمنتظره‌ای سر راهتان قرار گرفته به کار می‌آید.
  • افزایش پتانسیل سود: افزایش سوددهی در بازارهای ارز دیجیتال با استراتژي‌های مختلفی همراه است. دریافت وام و خرید ارز دیجیتال بیشتر با پول نقدی که فعلا در دست ندارید از جمله این استراتژي‌هاست. با این کار علاوه بر افزایش دارایی، پتانسیل‌ سوددهی خود را بیشتر می‌کنید. جالب است بدانید که این روش «معامله با مارجین» نامیده می‌شود که از تکنیک‌های سودگیری در مبحث آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال است.
  • تنوع بخشی به پورتفولیو: حتما اصطلاح «تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید.» را شنیده‌اید. این ضرب‌المثل یکی از اصول ابتدایی فعالیت در بازارهای مالیو افزایش سوددهی است. تنوع در پرتفولیوی سهام یا ارزهای دیجیتال یکی از اصول ابتدایی است. با گرفتن وام ارز دیجیتال می‌توانید از ارزهای کنونی خود استفاده کرده و ارزهایی که ندارید را خریداری کنید؛ مثلا در ازای قرض دادن بیت کوین، اتریوم دریافت می‌کنید.
  • عدم نیاز به فروش ارزهای دیجیتال: برخلاف وام‌های سنتی، برای دریافت وام ارز دیجیتال نیازی به فروش ارزهای دیجیتال خود ندارید. در عوض، از ارزهای دیجیتال خود به عنوان وثیقه برای وام استفاده می‌کنید.
  • دریافت وام بدون چک: قرض دادن ارز دیجیتال نسبت به وام‌های بانکی سنتی چندین مزیت دارد. وام‌گیرندگان ارز دیجیتال بدون نیاز به چک اعتبار وام را دریافت می‌کنند. بدین ترتیب افرادی که واجد شرایط دریافت وام بانکی نیستند، می‌توانند از این طریق به پول مورد نیاز خود برسند.

مزایای وام ارز دیجیتال وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد اما این روش ریسک‌های خاص خود را دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

معایب وام گرفتن با ارز دیجیتال

وام‌های ارز دیجیتال معایب خاص خود را دارند. این مزایا و مشکلات احتمالی کدامند؟

ساخت ربات معامله‌گر با زبان MQL4 و MQL5

 

  • کارمزد: وام‌های ارز دیجیتال نسبت به وام‌های سنتی معمولاً کارمزدهای پایین‌تری دارند، اما همچنان صفر نیستند و باید کارمزدهایی را برای وام بپردازید. این کارمزدها سود شما را تا حد کمی کاهش می‌دهند.
  • خطرات امنیتی: پلتفرم‌های وام دهی ارز دیجیتال ممکن است مورد حمله هکرها قرار بگیرند. پروتکل‌های امینیتی و امنیت شبکه بسیار بالایی برای این پلتفرم‌ها در نظر گرفته می‌شود اما با این وجود احتمال نفود به سرور هم به ندرت رخ می‌دهد. این امر می‌تواند موجب از دست رفتن دارایی شما شود. آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال و فعالیت‌ در صرافی‌ها معتبر می‌توانید ریسک این اتفاقات را کمتر کنید.
  • محدودیت در میزان و نوع وام: همه ارزهای دیجیتال برای وام گرفتن قابل استفاده نیستند. میزان وام دریافتی از ارز دیجیتال به پلتفرم، نوع وثیقه و سیاست‌های خاص آن بستگی دارد.
  • عدم وجود قوانین و مقررات: عدم نیاز به احراز هویت سهولت دریافت وام ارز دیجیتال را بیشتر می‌کند. از طرفی نبود قوانین واضح و تنظیم‌شده می‌تواند برای گیرندگان وام یک ریسک به حساب آید.

نکته: جالب است بدانید که کاهش نقدینگی بازار و افت ناگهانی قیمت می‌تواند هم برای وام‌دهنده و هم وام‌گیرنده ضررآفرین باشد. چرا که در این وضعیت پلتفرم وام نمی‌تواند به سرعت و با قیمت مناسب وثیقه را به فروش برساند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای کامل صرافی BingX از ثبت‌نام تا خرید و فروش رمز ارز

درآمدزایی با آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال

دریافت و اعطای وام و ایجاد یک پلفترم واسطه برای اتصال این دو دسته افراد به هم می‌تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد. دو مورد از این روش‌های کسب درآمد را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • درآمد غیرفعال با ارز دیجیتال: وام‌دهندگان ارز دیجیتال امکان کسب درآمد غیرفعال از طریق دارایی‌های رمزنگاری خود را دارند. نرخ بهره وام‌های ارز دیجیتال بسیار بالاتر از سپرده‌های بانکی است. این شیوه نسبت به روش استیکینگ انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. در «استیکینگ» (Staking) فرد دارایی دیجیتال خود را قفل کرده و از طریق تراکنش‌ها سود دریافت می‌کند. این دارایی به یک پروتکل امنیتی بلاکچین متصل می‌شود.
  • کارمزدهای نسبتاً پایین: وام ارز دیجیتال نسبت به وام‌های سنتی و بانکی کارمزد کمتری دارند.

دریافت سودهای قابل توجه در این بازار نیازمند آموزش‌های دقیق و اصولی است. بدین منظور می‌توانید از آموزش‌های مرتبط با ارز دیجیتال در مکتب خونه سری بزنید.

آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال با تحلیل و رصد بازار

آشنایی با ریسک‌های دریافت وام ارز دیجیتال می‌تواند احتمال ضررهای مالی را به حداقل برساند. در ادامه به دو مشکل رایج در بین افراد مبتدی که وام ارز دیجیتال دریافت می‌کنند پرداخته‌ایم.

آموزش تحلیل فاندامنتال و سنتیمنتال ارزهای دیجیتال

 

  • ریسک لیکویید شدن: لیکوییدشدن یکی از اصطلاحات ترسناک در بازارهای مالی است و به معنی بسته‌شدن معامله یا مبلغ وام از سوی صرافی و از دست دادن دارایی دیجیتال است. در واقع اگر ارزش وثیقه به زیر حد خاصی برسد، ممکن است فرد دارایی‌های خود را به عنوان وثیقه از دست بدهد. جلوگیری از «تصفیه شدن» یا (Liquidation) یکی از نکات مهم در آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال است.
  • نوسانات بازار: ارزش ارزهای دیجیتال در حال نوسان است. این نوسانات ممکن است بازپرداخت وام را دشوار کرده و حتی منجر به ضررهای مالی شود. برای جلوگیری از این اتفاقات باید دو کار را به صورت مستمر انجام داد؛ رصد بازار و تحلیل آن.

تصمیم‌گیری درباره دریافت وام ارز دیجیتال و یا سپرده‌گذاری با هدف اعطای وام با خود شماست. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در این مورد تمام جوانب را بسنجید و آموزش‌های لازم را در این باره دریافت کنید. همچنین آگاهی از ریسک‌های ضروری است. بدین ترتیب تا حد زیادی جلوی ضررهای مالی و جانی را گرفته‌اید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش خرید ارز دیجیتال در بایننس به صورت گام به گام

وام های ارز دیجیتال

وام‌های ارز دیجیتال به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند. این‌ وام‌ها عبارتند از:

  1. وام ارز دیجیتال با وثیقه: در این نوع از وام، باید ارز دیجیتال خود را به عنوان وثیقه نزد وام دهنده قرار دهید تا بتوانید وام مدنظر خود را دریافت کنید. در حالتی که ارزش وثیقه شما پایین‌تر از حد خاصی باشد (نسبت نگهداری)، در این حالت دهنده وام می‌تواند وثیقه شما را تصفیه کند. این لیوکیید شدن برای جبران ضرر وام‌دهنده انجام می‌شود. این نوع از وام نرخ بهره پایین‌تری دارند و به شما این امکان را می‌دهند تا وام بزرگتری دریافت کنید.
  2. وام ارز دیجیتال بدون وثیقه: این نوع وام ریسک لیکوییدشدن ندارد؛ اما نرخ بهره بالاتری داشته و فرد محدودیت بیشتری در میزان وام دریافتی دارد. همانطور که از نام این نوع وام پیداست شما نیازی به وثیقه‌گذاری ندارید.
  3. وام‌های استیبل کوین: استیبل کوین‌ها برای تبادلات مالی در دنیای دیجیتال کاربرد داشته و ارزش یک به یک دارند؛ مثلا هر دلار معادل یک تتر است. وام استیبل کوین با Tether یا USD Coin ارائه می‌شود.
  4. وام‌های فلش: این نوع وام‌ها در میزان وام، سرعت دریافت وام و دردسرهای احراز هویت محدودیت کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.
  5. وام های P2P: در این نوع وام، وام‌دهنده و گیرنده وام به طور مستقیم و از طریق پلتفرم‌های آنلاین به مبادله وام می‌پردازند.

آموزش گرفتن وام ارز دیجیتال به شما تازه‌واردان و فعالان ماهر حوزه ارزهای دیجیتال کمک می‌کند تا با دید بهتری وام مدنظر خود را انتخاب کنید.

آموزش ارزهای دیجیتال در مکتب خونه

ارزهای دیجیتال دنیای جذاب، نسبتا پیچیده و آینده‌داری دارند. منابع بسیاری در خصوص آموزش آنها به چشم می‌خورد. اگر به این حوزه علاقه‌مند هستید بهتر است از مفاهیم مقدماتی و پایه شروع کنید؛ سپس سراغ یادگیری روش‌های معامله‌گری و تحلیل بازارها بپردازید. مدیریت ریسک و مهارت‌هایی از این دست هم اهمیت بسیار زیادی دارند. برای دریافت آموزش‌های مناسب از اساتید برجسته ارز دیجیتال ایران می‌توانید از دوره‌های آموزش ارز دیجیتال مکتب خونه استفاده نمایید.

مرجع کامل آموزش سرمایه گذاری از صفر + اعطای گواهینامه معتبر دوره

 

این دوره‌ها با آموزش‌های مقدماتی تا پیشرفته مثل تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندمنتال، نوسان‌گیری، مدیریت دارایی و مدیریت ریسک شما را برای ورود به این دنیای نوظهور آماده می‌کنند. آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال تنها یک قطره از این اقیانوس جذاب، پرسود و در حال رشد است. همین حالا نگاهی به سرفصل‌های این دوره‌ها داشته باشید تا بتوانید اولین پله ورود به بازارهای مالی دلاری را محکم و اصولی بردارید.

کلام پایانی

دریافت وام می‌تواند به افزایش پتانسیل سوددهی و رشد مالی شما کمک می‌کند؛ البته باید با ریسک‌ها و اصطلاحات مرتبط با این حوزه آشنایی کافی داشته باشید. آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال علاوه بر آشنایی شما با این ریسک‌ها شما را با پلتفرم‌های معتبر داخلی و بین‌المللی و ارائه‌دهنده وام ارز دیجیتال آشنا می‌کند. جزئیات بهره، شرایط دریافت وام و ریسک‌های مرتبط با نوسانات بازار و خطر لیکوییدشدن از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید.

نوشته آموزش وام گرفتن با ارز دیجیتال – راهنمای مقدماتی اولین بار در مکتوب. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش ثبت حسابداری ارزش افزوده

آموزش ثبت حسابداری ارزش افزوده از موضوعات بسیار مهم و حیاتی در حوزه حسابداری و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *