آموزش محیط surface سالیدورک – راهنمای عملی

سالیدورک به طراحی جامدات معروف است. تقریباً هر چیزی را می‌توانید به راحتی در این پلتفرم طراحی و در محیط Feature آن را سه‌بعدی کنید. اما برخی الگوها به قدری پیچیده هستند که امکان سه‌بعدی شدن در این محیط را ندارند. از این موارد می‌توان به طراحی قطعات مکانیکی و الکترونیکی اشاره کرد که سطح آن‌ها دارای منحنی‌های ظریف و حساسی است. برای طراحی این الگوها باید از محیطی به نام surface استفاده کنیم. در این مقاله از مجله مکتب خونه قصد آموزش محیط سرفیس سالیدورک را داریم.

معرفی محیط surface سالیدورک

برای شروع آموزش محیط surface سالیدورک لازم است بدانید در حالت عادی از محیط Sketch برای طراحی قطعه و سپس از محیط Feature برای تولید خروجی سه‌بعدی از آن استفاده می‌شود. اشاره کردیم که پیچیدگی برخی پروژه‌ها امکان سه‌بعدی سازی را با این روش نمی‌دهند. در این شرایط باید از محیط سرفیس استفاده کنیم. اما کاربرد این محیط چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش جامع طراحی سطوح در سالیدورکس (SolidWorks)

 

وقتی از این محیط استفاده می‌کنیم که:

  • پروژه دارای سطح منحنی یا جزئیات و تقسیمات زیادی باشد.
  • شکل هندسی مدل مورد نظر جزو اشکال استاندارد مانند دایره یا مربع نباشد.
  • یک هندسه سه‌بعدی توخالی طراحی می‌کنیم.
  • قصد طراحی اتصالات پیچیده مانند قطعات مکانیکی یا مفاصل حیوانات را داریم.
  • طرح مورد نظر ضخامت کمی دارد.

این محیط کاری در سالیدورک برای مدل‌سازی از معادلات B-splines و Beizer استفاده می‌کنند. این فرمول‌های معمولاً برای انیمیشن‌سازی و تولید تصاویر معماری به کار می‌روند. با توجه به پیچیدگی‌های موجود در این صنایع می‌توان نتیجه گرفت معادلات به کار رفته در نرم‌افزارهای آن‌ها قدرت بالایی دارند. سازنده سالیدورک از این ویژگی‌ها برای تقویت سیستم خود بهره گرفته است.

در واقع در مدل‌سازی به روش solid-body ابتدا یک سطح سه‌بعدی تو پر ساخته شده و سپس با ایجاد برش‌های متنوع شکل مورد نظر به آن داده می‌شود. اما در مدل‌سازی در محیط surface عملاً یک صفحه نازک داریم می‌توانیم به شکل مورد نظر خود در آوریم.

پیشنهاد مطالعه: بهترین پکیج آموزش سالیدورک برای افراد مبتدی و حرفه‌ای

آموزش ابزارهای محیط surface سالیدورک

برای این که درک بهتری از محیط سرفیس داشته باشد لازم است با ابزارهای آن بیشتر آشنا شوید.

آموزش جامع جدول طراحی و معادله نویسی در سالیدورکس

 

در ادامه تعدادی از ابزارهای پرکاربرد این محیط را معرفی می‌کنیم.

ابزار Extrude Surface

این ابزار مشابه Extrude-boss استفاده می‌شود. یعنی یک سطح ورقه‌ای داریم. با توجه به طرحی که داریم می‌توانیم آن را به شکلی سه بعدی بسته‌ یا توخالی و باز تبدیل کنیم.

ابزار Boundary Surface

این ابزار یکی از ویژگی‌های پیشرفته سرفیس است. به کمک آن اشکال پیچیده با جزئیات زیاد طراحی می‌شود. همچنین با کمک این ابزار می‌توانید قطعاتی طراحی کنید که دو بخش مکمل داشته و قرار است این دو بخش را روی هم قرار دهیم تا یک شکل نهایی و کامل ارائه دهیم.

ابزار Trim Surface

این ابزار برای پوشاندن بدنه یک مدل با یک سطح دیگر استفاده می‌شود.

ابزار Offset Surface

یک سطح کپی از سطحی که طراحی کردیم می‌سازد.

ابزار Surfaces Into Solids

نتیجه نهایی که از اغلب پروژه‌ها می‌خواهیم سایت یک قطعه به شکل Solid است. این ابزار همان‌طور که از نامش پیداست Surfaces را به Solid تبدیل می‌کند.

نکات و ترفند‌های پیشرفته در آموزش محیط surface سالیدورک

در تکمیل آموزش محیط surface سالیدورک باید گفت این نرم‌افزار ترفند‌های و ابزارهای پیشرفته‌تری هم دارد. در این بخش برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • ابزار Curvature evaluation: این ابزار برای ایجاد حالت منحنی در بخش‌های مختلف یک مدل استفاده می‌شود.
  • ابزار Flatten surface: این ابزار سطح مسطح مانند ورق می‌سازد. دقت بالایی ندارد اما برای برخی پروژه‌ها انتخاب مناسبی است.
  • ابزار Point cloud into surface: از این ابزار برای اسکن یک مدل و تبدیل آن به یک شکل سه‌بعدی نرم‌افزاری در مهندسی معکوس استفاده می‌شود.

حرف آخر

سالیدورک یکی از نرم‌افزارهای مدل‌سازی است که در سراسر جهان کاربران زیادی دارد. این نرم‌افزار برای هر نوع پروژه از محیط کاری متفاوتی بهره می‌برد. یکی از این محیط‌های سرفیس نام دارد که برای طراحی‌های پیچیده استفاده می‌شود. در این مطلب با آموزش محیط surface سالیدورک همراه شما عزیزان بودیم.

پیشنهاد مطالعه: آموزش solidworks plastic – راهنمای مقدماتی

آموزش سالیدورک در مکتب خونه

سالیدورک یک تخصص بسیار عالی برای ورود به بازار کار صنعت طراحی و مدل‌سازی است. برای این که بتوانید از این فرصت شغلی استفاده کنید نیاز به آموزش دارید. پیشنهاد ما به شما تهیه دوره‌‌های آموزش سالیدورک از مکتب خونه با خدمات آموزشی ویژه است.

مرجع کامل و جامع انواع آموزش سالیدورک + اعطای گواهینامه معتبر

نوشته آموزش محیط surface سالیدورک – راهنمای عملی اولین بار در مکتوب. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش جئومجیک سالیدورک به زبان ساده

آموزش جئومجیک سالیدورک یکی از مباحث مهم در مدل‌سازی سه بعدی اشیاء به شمار می‌آید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *