آموزش محیط Simulation سالیدورک – راهنمای مقدماتی

یادگیری محیط کار نرم‌افزارهایی مانند SOLIDWORKS Simulation برای دانشجویان رشته‌های مرتبط با مدل‌سازی جزو قدم‌های اولی ورود با بازار کار این حوزه به شمار می‌رود. امروز با آموزش محیط سیمیولیشن سالیدورک در مجله مکتب خونه در خدمت شما هستیم. در ادامه با ۶ گام اولیه کار با محیط این نرم‌افزار آشنا خواهید شد. اما قبل از آن اجازه دهید کمی بیشتر با این نرم‌افزار آشنا شویم. تا انتها همراه ما باشید.

سیمیولیشن سالیدورک چیست؟

سالیدورک محصول یک شرکت فرانسوی به نام داسو سیستمز «Dassault Systèmes» است. این نرم‌افزار در سال ۱۹۹۳ توسط یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ماساچوست به نام جان هرشتیک طراحی شد. انتشار اولین نسخه رسمی سالیدورک مربوط به سال ۱۹۹۵ است. نام این پلتفرم در ابتدا 95 SolidWorks بود. این نرم‌افزار در طراحی جامدات، قطعات مکانیکی، اتصالات و مونتاژ آن‌ها کاربرد دارد.

مرجع کامل و جامع انواع آموزش سالیدورک + اعطای گواهینامه معتبر

 

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط ویکی‌پدیا این نرم‌افزار در حال حاضر توسط ۱۳۰ هزار شرکت و ۱.۳ میلیون مهندس استفاده می‌شود. آمار فوق مربوط به آخرین به‌روزرسانی این مطلب در تاریخ ۱۲ مهر ماه سال ۱۴۰۲ و قطعا در لحظه مطالعه این مقاله توسط کاربران عزیز عدد بزرگ‌تری شکل گرفته است. این عدد می‌توانند نشان دهنده محبوبیت بالای سالیدورک در سطح جهان باشد. این پلتفرم سه محیط کاری دارد.

  • محیط کاری Part: مراحل اولیه طراحی و رسم قطعه در این محیط انجام می‌شود.
  • محیط کاری Assembly: مهندسان از این محیط برای شبیه‌سازی مراحل مونتاژ قطعات طبق مکانیزم پیش‌بینی شده در طراحی اولیه به صورت نرم‌افزاری استفاده می‌کنند. این محیط در اصل قابلیت تست‌های اولیه برای اقدام به پیاده‌سازی در محیط واقعی را دارد.
  • محیط کاری Drawing: این محیط برای چاپ نقشه استفاده می‌شود. وقتی تمام کارهای مربوط به طراحی و مونتاژ کامل شوند، از این محیط برای دریافت نسخه چاپی به عنوان راهنمای فیزیکی استفاده می‌کنیم.

در ادامه معرفی سیمیولیشن سالیدورک باید بگوییم که این نرم‌افزار در رشته‌های تحصیلی زیر تدریس و استفاده می‌شود.

  • نقشه‌کشی صنعتی
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی مکانیک

جالب است بدانید سالیدورک در شبیه‌سازی جراحی پلاستیک در علوم پزشکی نیز کاربرد دارد. همچنین لازم به ذکر است نرم‌افزارهای رقیب سیمیولیشن سالیدورک عبارت‌اند از:

  • AutoCAD
  • Mechanical Desktop
  • AutoDesk Inventor
  • Siemens PLM

اگر با این نرم‌افزارها آشنایی قبلی داشته باشید قطعاً متوجه قدرت و قابلیت بالای سالیدورک می‌شوید؛ چرا که در دنیای امروزی بهترین راه برای اطمینان از قدرت یک نرم‌افزار شناسایی رقیبان آن در بازار کار است. در ادامه به برخی از ویژگی‌ها و دلایل محبوبیت اصلی سالیدورک میان مهندسان اشاره می‌کنیم. ‌

  • سهولت یادگیری
  • محیط کاری بسیار ساده و کاربر پسند
  • سرعت بیشتر نسبت به نرم‌افزارهای مشابه
  • امکان معادله نویسی بر اساس پارامتر‌ها‌ی مختلف
  • امکان برقرار ارتباط با اکسل برای طرحی جداول جهت برقراری ارتباط میان پارامتر‌های و معادلات
  • قابلیت برقراری ارتباط با تمام نرم‌‌افزارهای ماشین‌کاری و تحلیلی
  • امکان تولید انیمیشن از نحوه عملکرد قطعه طراحی شده

پیشنهاد مطالعه: آموزش محیط surface سالیدورک – راهنمای عملی

۶ گام ابتدایی برای آموزش Simulation سالیدورک

از آنجایی که هدف این مقاله آموزش محیط سیمیولیشن سالیدورک برای افراد تازه کار است لازم دانستیم کمی در مورد چیستی و کاربرد‌های آن صحبت کنیم.

آموزش جامع و تخصصی سالیدورک

 

در ادامه بدون پرداختن به مباحث ابتدایی و حاشیه ۶ مرحله‌ای را مورد بحث قرار می‌دهیم که سهولت استفاده از این پلتفرم را به نمایش می‌گذارند. اگر به نوار ابزار در بالای محیط برنامه توجه کنید ۶ گزینه اول به ترتیب همان ۶ مرحله ما هستند.

با توجه به تصویر بالا می‌توان نتیجه گرفت محیط کار این نرم‌افزار بسیار ساده بوده و به نوعی ناخودآگاه شما را برای شروع کار راهنمایی می‌کند. همچنین اگر به درخت ویژگی شبیه‌سازی دقت کنید متوجه رعایت این ترتیب در این بخش نیز می‌شوید.

برای شروع کار قبل از هر اقدامی باید مشخص شود طراحی شما برای مطالعه چه فاکتورهایی «استاتیک، حرارتی، فرکانس و غیره» انجام خواهد شد. برای این منظور ابتدا باید یک Study تعریف کنیم. پس از نوار ابزار سراغ گزینه New Study می‌رویم. توجه داشته باشید که نام و نوع مطالعه در این بخش تعیین می‌شود. در این مثال از نوع Static استفاده خواهیم کرد.

در ادامه آموزش محیط Simulation سالیدورک به مرحله دوم می‌رسیم. در این مرحله باید متریال مورد نیاز خود را به پروژه اختصاص دهیم. همان‌طور که در تصویر بعدی مشاهده می‌کنید درخت ویژگی‌ها برای پروژه ما ایجاد شده است. طبق تصویر روی گزینه مشخص شده کلیک راست کرده و گزینه Apply/Edit Material… را انتخاب کنید تا نرم‌افزار شما را به کتابخانه متریال داخلی خود هدایت کند.

حال می‌توانید تمام موارد مورد نیاز خود را انتخاب و به پروژه اختصاص دهید. پس از انتخاب روی دکمه Apply بزنید.

سپس باید مرحله سوم آموزش محیط سیمیولیشن سالیدورک را انجام دهیم. در این مرحله لازم است مشخص کنیم که قطعه مورد نظر در دنیای واقعی چطور رفتار خواهد کرد. این بخش از کار بسیار مهم است؛ زیرا موارد مربوط به فیزیک به آن اعمال می‌شوند. برای این کار باید طبق سه تصویر زیر از گزینه‌های مشخص شده استفاده کنید.

مرحله چهارم به Mesh اختصاص دارد. در واقع باید بافت پوسته مدل را مشخص کنیم. ابتدا باید یک Mesh بسازید. سپس می‌توانید با گزینه‌ مشخص شده در تصویر بعدی کنترل‌های مورد نظر خود را روی آن اعمال کنید. عملکرد شما در این مرحله بیشتر به تجربه و نیاز‌های شما در پروژه بستگی دارد.

مرحله پنجم آموزش محیط Simulation سالیدورک مربوط به مشاهده و بررسی نتیجه کار تا اینجا است. پس باید شبیه‌سازی را اجرا کنیم. برای این منظور روی گزینه مشخص شده در تصویر زیر کلیک راست و گزینه Run را بزنید.

در مرحله ششم و گام آخر نیز باید روی مدل طراحی شده، آزمایش‌هایی انجام دهیم که مقاومت آن را در مواجهه با موارد و شرایط مختلف در دنیای واقعی را به ما نشان دهد. در تصویر بعدی گزینه‌های مورد استفاده در این بخش را نشان دادیم.

توجه داشته باشید که مراحل اول تا چهارم آموزش محیط سیمیولیشن سالیدورک پیش پردازش و مراحل پنجم و ششم پس پردازش محسوب می‌شوند. در نهایت باید بدانید مهم نیست قصد انجام چه نوع تحلیلی را دارید. اگر طبق مراحل این راهنمای آموزش تحلیل سالیدورک عمل کنید به سادگی قادر به انجام هر نوع تحلیلی خواهید بود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین پکیج آموزش سالیدورک برای افراد مبتدی و حرفه‌ای

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم یک راهنمای سریع و جامع در زمینه چگونگی کار در محیط سالیدورک ارائه دهیم. این راهنما می‌تواند برای هر نوع پروژه‌ای مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که مراحل پیش ‌پردازش و پس پردازش را به طور کامل و تخصصی در بر گرفته است. در صورت نیاز به راهنمایی و آموزش تخصصی می‌توانید از مقالات مرتبط و دوره‌هایی که در مکتب خونه برای شما تدارک دیدیم کمک بگیرید.

آموزش Simulation سالیدورک در مکتب خونه

سالیدورک یک نرم‌افزار تخصصی بوده و برای این که بتوانید پروژه‌های خود را با کیفیت و دقت بالایی داخل آن انجام دهید نیاز به آموزش حرفه‌ای دارید. از این رو چه دانشجوی یکی از رشته‌های معرفی شده هستید و چه به عنوان یک فرد علاقه‌مند به این نوع فعالیت قصد یادگیری آن را دارید پیشنهاد ما به شما استفاده از دوره‌های آموزش سالیدورک در مکتب خونه است.

آموزش جامع سالیدورکس (SOLIDWORKS) – Part Design and Drawing

نوشته آموزش محیط Simulation سالیدورک – راهنمای مقدماتی اولین بار در مکتوب. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش جئومجیک سالیدورک به زبان ساده

آموزش جئومجیک سالیدورک یکی از مباحث مهم در مدل‌سازی سه بعدی اشیاء به شمار می‌آید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *