آموزش طراحی لباس در ایلوستریتور | راهنمای جامع

تصاویر مد و لباس که در مجلات، اینترنت و بیلبوردهای تبلیغاتی می‌بینید، قطعات هنری هستند که ذوق هنری و مهارت طراحشان را به رخ می‌کشند. امروز با آموزش طراحی لباس در ایلوستریتور همراه شما هستیم که یکی از نرم‌افزارهای بسیار محبوب در این زمینه است. نرم‌ افزار ایلوستریتور علاوه‌ بر ارائه ابزارهای بسیار دقیق برای رعایت مسائل فنی و طراحی اکسسوری‌های مورد نیاز یک لباس، در طراحی ظاهر و برقراری زیبایی بصری نیز پتانسیل بالایی دارد. انتها همراه ما بمانید تا یک راهنما و معرفی کامل از قابلیت‌های عالی ایلاستریتور در طراحی لباس را با شما به اشتراک بگذاریم.

مقدمه‌ای بر طراحی لباس در ایلوستریتور

اگر به طراحی لباس علاقه‌ دارید و می‌خواهید در این زمینه همیشه بروز بمانیدف بهتر است از آموزه‌های افرادی مانند میگان موریسون «Meagan Morrison»، آنتونیو لوپز «Antonio Lopez» و دیوید داونتون «David Downton» الگو بگیرد. این افراد معتقدند که طراحی لباس باید بر اساس چهره‌ای انجام شود که قرار است آن را بپوشد.

کاملترین مرجع آموزش ایلوستریتور در ایران + اعطای گواهینامه معتبر بازار کار

 

چنین ادعایی کاملاً خلاف روال موجود در طراحی صنعتی لباس است. Bijou Karman یکی از تصویرگران برجسته در این باره می‌گوید: «بسیاری از طراحی‌های انجام شده در صنعت مد تنها پایبندی خود را به دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه نشان می‌دهند، در حالی که زیبایی تصویرسازی برای مد و لباس در این است، که هنرمند آزاد باشد تصاویر، استایل‌ها و طرح‌های خود را بر اساس خلاقیت و زیبایی بصری پیاده سازی کند».

طراحان لباس از تکنیک‌ها و ابزارهایی برای طراحی استفاده می‌کنند؟

بسیاری از ما بر این باوریم که طراحان لباس، خود را میان پارچه‌ها، قلم و کاغذ غرق می‌کنند تا بتوانند طرح‌های پر فروش خود را وارد بازار کنند. در حالی که بسیاری از طراحان حتی نیاز ندارند پارچه‌ها را لمس کرده یا طرح آن را ببینند؛ چرا که طراحی دستی لباس مدت‌ها پیش با ورود کامپیوتر و نرم‌افزارهای طراحی منسوخ شده است.

برخی طراحان لباس، سنت را حفظ کرده و هنوز هم از روش‌های دستی برای طراحی خود استفاده می‌کنند. شاید به این دلیل باشد که این راهکار می‌تواند ارتباط حسی و ذهنی قوی‌تری با طرح برای آن‌ها برقرار کرده و باعث افزایش سطح خلاقیت و سرعت رسیدن به طرح نهایی شود. اما با پیشرفت‌های صورت گرفته و تغییراتی که در صنعت مد و لباس رخ داده حتی این افراد هم نیاز به مهارت‌های دیجیتالی در این زمینه دارند.

آموزش ایلوستریتور برای طراحی لباس نه تنها به ضرر آن‌ها نیست بلکه به آن‌ها کمک می‌کند که مشتری‌های خود را از سراسر جهان پیدا کرده و با کم‌ترین هزینه زمانی ممکن بیشترین درآمد‌ها را نصیب خود کنند. البته علاوه‌بر ایلوستریتور نرم‌افزارهای قدرت‌مند دیگری هم برای طراحی لباس وجود دارند که موارد زیر برخی از پلتفرم‌های قدرتمند و معروف هستند.

  • Color Matters
  • Ned Graphics
  • Kaledo
  • Corel Draw
  • Freehand
  • InkScape

توجه داشته باشید Adobe Illustrator پراستفاده‌ترین نرم‌افزار برای این کار در سطح جهان بوده و هیچ‌ یک از موارد بالا توانایی رقابت با آن را ندارند. در واقع این نرم‌افزار توانسته جایگاه طراحی را در بسیاری از صنایع بزرگ به تسخیر و تسلط کامل خود درآورد. به همین دلیل بهترین پیشنهاد برای ورود به بازار کار طراحی لباس و مد به شمار می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش گام به گام طراحی بنر با ایلوستریتور

آیا بهتر نیست برای طراحی لباس از فتوشاپ استفاده کنیم؟

فتوشاپ و ایلوستریتور هر دو از نرم‌افزارهای قدرتمند گرافیکی Adobe هستند که تقریبا همه ما کار با تصاویر و گرافیک را با آن می‌شناسیم. البته که فتوشاپ‌ هم فضایی برای طراحی لباس دارد. اما آیا به نظر شما این نرم‌افزار می‌تواند ابزار مناسبی برای طراحی لباس باشد؟

مرجع کامل و جامع آموزش فتوشاپ + اعطای گواهینامه دوره

 

بدون هیچگونه تعصبی به این سوال پاسخ منفی می‌دهیم؛ چرا که کار کردن با فتوشاپ چالش‌های خود را داشته و در بسیاری از موارد قابلیت‌های مورد نیاز برای طراحی یک لباس لوکس و شیک را ندارد. بهتر است برای طراحی‌های سنگین و کارهای گرافیکی از این ابزار استفاده کنیم. برای طراحی لباس گزینه‌ای بهتر و کارآمد‌تر از ایلوستیریتور پیدا نخواهید کرد.

کدام ورژن از ایلوستریتور در طرحی لباس بهتر است؟

قبل از ادامه مبحث آموزش طراحی لباس در ایلوستریتور در سطح پیشرفته‌تر، باید در مورد نسخه‌های این نرم‌افزار بیشتر صحبت کنیم. تا قبل از سال 2013، در بازه‌های زمانی متفاوت ورژن‌های جدیدی از ایلوستریتور عرضه می‌شد که طراحان برای همگام ماندن با تکنولوژی روز باید آن را خریداری می‌کردند. نسخه‌های قدیمی این نرم‌افزار به ترتیب CS2، CS3، CS4، CS5، CS6 بودند. اما شرکت ادوب در ماه ژوئن سال 2013 رویکرد جدیدی برای عرضه نرم‌اافزارهای خود پیش گرفت.

دوره آموزش ایلوستریتور 2020

 

از این سال به بعد برای ایلوستریتور و دیگر محصولات این شرکت، یک ورژن ثابت به نام CC یا «Creative Cloud» عرضه شد و قرار بر این شد که بر اساس اشتراک ماهیانه در اختیار کاربران قرار بگیرد. به این ترتیب تمام تغییرات و آپدیت‌ها خودکار شده و نیاز به نصب نسخه جدید نیست. با این که بهتر بود ما ایرانیان هم به عنوان کاربران این پلتفرم شناخته شده و هزینه این اشتراک‌ها را پرداخت می‌کردیم، اما تحریم‌ها این اجازه را به ما نمی‌دهند.

در نتیجه محبوریم از نسخه‌های رایگان کرک شده استفاده کنیم. با این محدودیت که حین کار کردن با نرم‌افزار باید اینترنت خود را قطع کرده باشیم؛ زیرا Creative Cloud یک فضای ابری بوده و با اتصال به اینترنت تقلبی بودن لایسنس را تشخیص داده و نرم‌افزار را از کار می‌اندازد. نسخه‌های قدیمی هم منشوخ شده و کارایی لازم را ندارند. پس همین نسخه را بدون اینترنت استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه:  آشنایی با ابزارها و ترفندهای ایلوستریتور خفن و کاربردی

قابلیت‌های ایلوستریتور برای طراحی لباس

هر نرم‌افزاری یک سری ویژگی‌ها دارد که برای دریافت بهترین عملکرد از آن بهتر است با آن‌ها آشنا باشید. در این بخش از آموزش طراحی لباس با ایلوستریتور، با برخی قابلیت‌های این پلتفرم برای طراحی لباس و مد آشنا خواهید شد.

طراحی سیاه و سفید

با این که طراحی لباس بیشتر با رنگ و ایجاد زیبایی‌های بصری سر وکار دارد، گاهی به عنوان طراح لازم است طرح‌های سیاه و سفید هم داشته باشیم. طراحی بی‌رنگ بیشتر در ساخت الگوی دوخت استفاده می‌شود. از این رو ایلوستریتور این قابلیت را برای طراحان لباس فراهم کرده است. در واقع در این محیط کاری به چهره و اندام شخصی که قرار است آن لباس را بپوشد نداریم.

زمانی که تصویر مدل مناسبی برای طرح مورد نظر ندارید نیز می‌توانید از این ویژگی کمک بگیرید. به این معنی که حتما لازم نیست طرح خود را مستقیم روی تصویر یک شخص مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. طراحی خود را به صورت سیاه و سفید انجام داده و پس از رسیدن به طرح نهایی اقدام به افزودن رنگ، طرح پارچه و استایل کنید.

طراحی الگو‌های تکراری

در ادامه آموزش طراحی لباس در ایلوستریتور باید اشاره کنیم که این کار هنری بر خلاف دیگر شاخه‌های آرت، نیاز به تکرار الگوها به دفعات زیاد دارد؛ چرا که از رنگ گرفته تا طرح‌های مختلف پارچه را روی یک لباس خاص امتحان می‌کنیم تا به یک یا چند نمونه قابل قبول برسیم. ایلوستریتور این ویژگی را برای طراحان مد و لباس فراهم کرده است.

طراحی کاتالوگ

یک طراح لباس برای این که بتواند نتیجه کار خود را با مشتریان خود در میان گذاشته و نظر آن‌ها را برای خرید طرحش جلب کنند نیاز به کاتالوگ دارد. ممکن است در کاتالوگ خود رنگ‌ها و پارچه‌های مختلفی را برای لباس مورد نظر در انتخاب کرده باشید، اما تنها تعدادی از آن‌ها از نظر خریداران مناسب و قابل قبول خواهند بود. خوشبختانه این نرم‌افزار قدرت و ابزارهای کافی و حرفه‌ای برای این کار را هم دارد.

مراحل طراحی لباس در ایلوستریتور

در تکمیل آموزش طراحی لباس در ایلوستریتور لازم است ساختار و فرایند مناسبی برای این کار در نظر بگیریم؛ زیرا یک فرایند ثابت و قابل پیش‌بینی می‌تواند سرعت کار ما را افزایش داده و کار را برای ما آسان کند.

آموزش ساخت پوستر با Illustrator CC

 

مراحل پیشنهادی ما برای این منظور به شرح زیر است.

  • مشخص کردن استایل: یکی از ویژگی‌هایی که ایده‌های طراحان مطرح را متمایز می‌سازد انتخاب استایلی خاص برای طراحی لباس جدید است. به‌‌عنوان مثال همه ما تفاوت‌های موجود میان استایل ورزشی و استایل اداری را می‌دانیم و اطلاع داریم که نمی‌توان یک استایل ثابت برای هر دو در نظر گرفت. پس باید بتوانیم انتخاب کنیم که برای کدام استایل قصد طراحی داریم. به این ترتیب جامعه هدف و گروه سنی آن نیز به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.
  • تعریف یک سناریو و داستان: سعی کنید در ذهن خود داستانی برای فردی که این لباس را خواهد پوشید بسازید. لباس خود را یک بوم نقاشی در نظر گرفته و موضوعی برای آن در نظر بگیرد. با انتخاب موضوع می‌توانید داستان دلخواه خود را به تصویر کشیده و نظر همه را به سمت ان جلب کنید. طراحی لباس چیزی کم از بازاریابی ندارد. استفاده از موضوع و داستان یکی از ترفند‌های عالی برای جلب نظر مشتری در بازایابی محسوب می‌شود که طراحان لباس هم از آن بهره می‌برند.
  • بررسی نسبت‌های عددی و اندازه‌ها: قد یک انسان به طور متوسط چیزی حدود 7 تا 8 برابر اندازه سر او است. به همین دلیل اندازه سر به عنوان معیار اندازه‌گیری قد سوژه در تصویرسازی برای طراحی لباس در نظر گرفته می‌شود. حتی در گذشته برای طراحی دستی قد را 9 تا 10 برابر اندازه سر در نظر می‌گرفتند که کمی اغراق‌آمیز بود. بر اساس موضوع و استایل انتخابی می‌توانید در مورد اندازه‌ها تصمیم دقیق‌تری بگیرید.
  • انتخاب ژست پایه: یک ژست و فیگور مناسب برای طرح خود انتخاب کنید که متناسب با سه مرحله قبلی باشد. در واقع در تصویر نهایی شما باید مشخص باشد که وقتی فردی این لباس را بپوشد چه فرمی در بدن او خواهد گرفت. هدف از این کار نزدیک کردن ذهن بینده به واقعیت فیزیکی آن است.
  • شروع طراحی لباس: پس از گذراندن تمام مراحل گفته شده آماده هستید تا وارد نرم‌افزار شده و طراحی خود را انجام دهید. این فرایند به شما کمک می‌کند ایده‌های جذاب بسیار زیادی را در چهارچوب مشخصی آزمایش کنید. همچنین باعث می‌شود ذهن طراح به یک سری الگوها وفادار بماند.

نکته: سعی کنید متریال مختلف را در طرح خود ادغام کرده و از گیر کردن در برخی کلیشه‌ها دور باشید. هدف از طراحی لباس به ارمغان آوردن جریان انرژی و شخصیتی جدید است که به احتمال قوی بخشی از آن ربطی به شخصیت و سلیقه شخصی طراح ندارد.

در آموزش طراحی لباس در ایلوستریتور چه گفتیم؟

طراحی لباس یک هنر دیرینه بشری است که سعی دارد زیبایی‌های طبیعت را در تن انسان به نمایش بگذارد. گاهی اوقات خلاقیت طراح، زیبایی خلقت الهی را بیشتر از آن که فکرش را بکنید نمایان می‌کند. امروزه با وجود کامپیوتر و نرم‌افزارهای طراحی، توانایی بشر در طراحی لباس‌های جدید بیش از پیش شده است. پس اگر به طراحی لباس علاقه دارید بهتر است به سمت یادگیری این ابزارها بیایید. این نوشته با موضوع «آموزش طراحی لباس در ایلوستریتور» راهنمایی بود برای کسانی که می‌خواهند تبدیل به یک طراح لباس حرفه‌ای در محیط ایلاستریتور شوند.

آموزش ایلوستریتور در مکتب خونه

ایلوستریتور یک نر‌افزار گرافیکی بسیار قدرت‌مند است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب در مورد ویژگی‌های این نرم‌افزار برای طراحی لباس صحبت کردیم که می‌تواند فرصت‌های شغلی زیادی برای شما به ارمغان بیاورد. اما اگر دوست دارید از این پلتفرم برای ورود به بازار‌ کار در حوزه‌های دیگر استفاده کنید می‌توانید روی مکتب خونه حساب کنید. آموزش ایلوستریتور در مکتب خونه را در گوگل جستجو کنید تا پکیجی از آموزش‌ها در سطوح و حوزه‌های مختلف برای شما نمایش داده شود.

آموزش ایلوستریتور مقدماتی


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش پرسپکتیو در ایلوستریتور به صورت عملی

آموزش پرسپکتیو در ایلوستریتور به طراحی‌های سه‌بعدی و واقع‌گرایانه، ابعاد جدیدی می‌بخشد. این ابزار به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد