آموزش طراحی بدنه خودرو با سالیدورک – راهنمای ساده

طراحی خودرو با سالیدورک، کار بسیار جذابی است و به زمان و پشتکار زیادی نیاز دارد. بسته به سطح مهارتتان، ممکن است تمام کردن طراحی بدنه خودرو، ساعت‌ها طول بکشد ولی در هر سطحی که باشید، چند تا نکته مشترک در طراحی بدنه خودرو وجود دارد. در این مطلب به آموزش طراحی بدنه خودرو با سالیدورک می‌پردازیم.

مراحل آموزش طراحی بدنه خودرو با سالیدورک

آموزش طراحی بدنه خودرو با سالیدورک شامل چندین مرحله بوده و کاری سخت است. در این مطلب از مجله مکتوب ما به صورت قدم به قدم با اصول و فرایند طراحی بدنه خودرو در سالیدورک آشنا خواهیم شد.

مرجع کامل و جامع انواع آموزش سالیدورک + اعطای گواهینامه معتبر

 

در ادامه این مراحل آمده است. پس با ما همراه باشید.

مرحله اول: پیدا کردن نقشه یا طرح اولیه در طراحی بدنه خودرو با سالیدورک

بعد از اینکه تصمیم گرفتید طراحی را از کدام ماشین شروع کنید، باید مقدار زیادی نقشه یا طرح اولیه جمع‌آوری نمایید تا بتوانید بر اساس آنها طرح خودتان را بسازید. یک نقشه باید حداقل سه نمای مختلف از ماشین داشته باشد، مثلا نمای بالا، جلو و اگه ممکنه پشت. وبسایت‌های زیادی هستند که می‌توانید از آنها نقشه‌های باکیفیتی پیدا کنید و برای استفاده شخصی از آنها استفاده نمایید، البته بسته به مجوز آن سایت‌ها، شاید برای استفاده حرفه‌ای مناسب نباشد و لازم است به قوانین کپی رایت احترام بگذارید.

اینجا یک نمونه نقشه گذاشته شده که از یک منبع رایگان در اینترنت به اسم the-blueprints.com دانلود شده است.

مرحله دوم: پیدا کردن منابع کمکی

وقتی طراحی را شروع کردید، ممکن است جاهایی گیر کنید و ندانید چطور ادامه بدهید. در این مواقع لازمه که عکس و مدل‌های سه بعدی زیادی ببینید. وبسایت‌های زیادی از شرکت‌های خودروسازی هستند که نگاهی اجمالی به شاهکارهایشان بیندازید، می‌توانید از آنها برای الهام گرفتن در مدل‌هایتان استفاده نمایید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش فیچر سالیدورک به زبان ساده

مرحله سوم: تنظیم کردن نقشه‌ها

مرحله سوم، مهمترین قسمت از فرآیند طراحی است، چراکه لازمه نقشه‌ها را به درستی تنظیم کنید. برای تنظیم کردن نقشه‌ها، اول باید کل نقشه را با استفاده از یک نرم افزار ویرایش عکس مثل Paint به قسمت‌های مختلف مثلا نمای بالا، چپ، راست و عقب برش بزنید.

آموزش مقدماتی تا پیشرفته سالیدورک به صورت عملی

 

خیلی مهم است که این نماها را با دقت از هم جدا کنید تا یک اندازه شوند. بعد از اینکه همه نماها را جدا کردید، حالا آماده‌ است که آنها را در نرم افزار سالیدورک کنار هم قرار بدهید.

مرحله چهارم: قرار دادن تصاویر در سالیدورک

برای قرار دادن تصاویر در سالیدورک، از دستور Sketch Picture استفاده کنید. اولین تصویر را روی نقطه مبدا (Origin) تراز کنید و به همین ترتیب سه‌نمای دیگر را هم در اسکچ‌های جداگانه قرار بدید.

مرحله پنجم: ابزارهای اولیه در طراحی بدنه خودرو با سالیدورک

در آموزش طراحی بدنه خودرو با سالیدورک، یاد می‌گیرید پس از اینکه تصاویر را مرتب کردید، با چند ابزار اولیه برای پیش بردن طراحی آشنا ‌شوید:

  • ایجاد منحنی برآمده : (Project Curve) این یکی از پرکاربردترین ابزارهاست و در تب Features پیدا می‌شود. این ابزار یک منحنی را روی یک سطح منحنی یا صاف دیگر ایجاد می‌کند و برای ساختن سطوح خیلی مفید است.
  • ایجاد سطح از منحنی : (Boundary Surface) بعد از اینکه منحنی‌ها را ساختید، از این ابزار برای ایجاد سطوح استفاده کنید. این دستور را می‌توانید در تب Surfaces پیدا نمایید.
  • ایجاد سطح بسته: (Filled Surface) این ابزار شبیه به ابزار Boundary Surface است، با این تفاوت که به یک منحنی بسته نیاز دارد، در حالی که در دستور قبلی منحنی می‌تواند باز هم شود. Filled Surface به شما کنترل بیشتری روی سطح نهایی میدهد. این دستور هم در تب Surfaces  پیدا می‌شود.
  • تقسیم خط: (Split Line) این ابزار یک سطح را با یک منحنی به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌کند. منحنی روی سطح ایجاد می‌شود و سطح را برش میزند. از این ابزار برای جدا کردن لبه‌ها از سطوح نیز استفاده می‌شود.
  • ایجاد سطح موازی: (Offset Surface) این ابزار یک سطح دیگر را با یک فاصله مشخص از سطح انتخاب شده ایجاد می‌کند. شما می‌توانید از این ابزار برای ساختن چندین کپی از سطح اصلی با فاصله صفر یا برای بریدن قسمتی از یک مدل استفاده کنید.
  • بریدن: (Trim) این دستور با کمک یک سطح دیگر، سطح اصلی رو به دو قسمت برش می‌دهد.
  • اتصال (Knit) :وقتی مدلتان را ساختید، می‌توانید از این دستور برای وصل کردن چند تیکه به هم و ایجاد یه مدل یکپارچه و توپر استفاده کنید.

مرحله ششم: سازماندهی درخت ویژگی‌ها (FeatureTree)

درخت ویژگی‌ها، یک لیست است که به صورت سلسله مراتبی یا (درخت‌وار) تمام اجزای مدل را نشان می‌دهد. مرتب نگه داشتن این لیست، مخصوصا موقع کار روی مدل‌های بزرگ و پیچیده بسیار مهم است. سازماندهی خوب باعث می‌شود سرعت کارتان بالا برود، سردرگم نشوید و به اشتباه چیزی رو پاک نکنید.

آموزش جامع و تخصصی سالیدورک

 

چند نکته برای سازماندهی بهتر این لیست در زیر بیان شده است، که به شما کمک می‌کند:

  • اسامی گویا برای اجزا انتخاب کنید: به جای اسم‌های پیش‌فرض، اسم‌هایی انتخاب کنید که به راحتی ماهیت آن جزء را نشان می‌دهد. مثلا می‌توانید یک پوشه به اسم Top View, Front fender sketch بسازید و تمام اجزای مرتبط با آن را داخل آن پوشه قرار دهید.
  • گروه کردن اجزای مشابه: اجزای شبیه به هم را در یک پوشه جمع کنید. شما می‌توانید دسته‌ای از عناصر را در یک پوشه مشابه نگه دارید تا راحت‌تر به آن مراجعه کنید، نه اینکه روی هر عنصر کلیک کنید و ببینید چه چیزی است.
  • استفاده از توضیحات و حاشیه‌نویسی : این مورد مخصوصا موقع کار گروهی اهمیت پیدا می‌کند. با گذاشتن توضیحات می‌توانید اطلاعات را به شکل بهتری با همکارانتان به اشتراک بگذارید.

آموزش کامل سالیدورک با مکتب خونه

در دوره‌‌های آموزش سالیدورک مکتب خونه، داوطلبان با اصول و تکنیک‌های طراحی با استفاده از نرم افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی مانند سالیدورک آشنا می‌شوند. این دوره‌ها به شرکت‌کنندگان کمک می‌کنند تا اصول طراحی را در محیط سه‌بعدی فرا بگیرند و با استفاده از ابزارهای سلایدورک، مدل‌های پیچیده و دقیق هرچیزی را ایجاد و بهینه‌سازی کنند.

آموزش جامع سالیدورکس (SOLIDWORKS) – Part Design and Drawing

 

علاوه بر این، شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها با روش‌های تحلیل و شبیه‌سازی برای بهبود عملکرد و کارایی طراحی‌های خود می‌پردازند تا به نتایج بهتر و کارآمدتری دست یابند. هدف اصلی دوره‌های سالیدورک مکتب خونه ایجاد تسلط در زمینه طراحی دوبعدی، سه‌بعدی، مونتاژ، نقشه‌کشی و رندرگیری در سالیدورک هست. این دوره‌ها برای تمام افراد علاقه‌مند به صنعت و تولید و تمام دانشجویان رشته‌های صنعتی و فعالان صنعتگر کاربردی و قابل استفاده است.

نوشته آموزش طراحی بدنه خودرو با سالیدورک – راهنمای ساده اولین بار در مکتوب. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش فیچر سالیدورک به زبان ساده

در این مطلب قصد داریم در مورد نرم افزار سالیدورکس و ابزاری به نام FeatureWorks …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *