آموزش طراحی الگوی چاپ برای لباس با فتوشاپ

زیاد پیش‌ می‌آید که یک طراح مد و لباس الگویی را برای چاپ روی پارچه لباس طراحی می‌کند و سعی دارد با تصور ذهنی یا طراحی نمونه‌های مختلف روی کاغذ خروجی کار را روی پارچه واقعی ببیند. این کار وقت گیر و گاهی سخت به نظر می‌رسد. مخصوصاً زمانی که تعداد پروژه زیادی داشته باشید. فتوشاپ از نرم‌افزارهایی است که برای این کار راه‌حل‌های مختلفی دارد. شاید برخی از آن‌ها با وجود استفاده از سیستم دیجیتال همچنان وقت زیادی نیاز داشته باشند. یا حتی در برخی موارد پیچیده‌تر از طراحی روی کاغذ و لوازم سنتی هستند. اما بدون تردید تکنیک‌های ساده و سریع هم در این نرم‌افزار گرافیکی داریم که بهتر است با آن‌ها کار کنید تا کارهایتان سریع و حرفه‌ای پیش رود.

در این مقاله از مجله آموزشی مکتب خونه به شما نشان می‌دهیم که نه تنها نیاز به استفاده از روش‌های پیچیده نیست بلکه می‌توانید در کمتر از ۵ دقیقه الگوی خود را به صورت تصویری و باکیفیت تماشا کنید. اگر فردی فعال در زمینه طراحی مد و لباس هستید این نوشته مناسب شما خواهد بود. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

آموزش طراحی لباس با فتوشاپ

نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها طراحی پارچه لباس خود را بر اساس پترن مشخصی انجام داده و یک نمونه دیجیتالی نزدیک به واقعیت و محصول نهایی داشته باشید. برخی از معروف‌ترین‌ آن‌ها که کاربران زیادی هم دارند عبارت‌اند از:

مرجع کامل آموزش انواع ابزارهای گرافیکی + اعطای گواهینامه معتبر

 

  • نرم‌افزار ادوب فتوشاپ «Adobe Photoshop»
  • نرم‌افزار ادوب ایلاستریتور «Adobe illustrator»
  • نرم‌افزار کورل دراو «CorelDRAW»

جالب است بدانید ایلوستریتور و فتوشاپ ساخت یک کمپانی بوده و ایلاستریتور بسیار سبک‌تر از فتوشاپ است. کورل دراو هم کاربران و طرف‌داران خاص خود را دارد. با وجود تمام این موارد اغلب کاربران فتوشاپ را به دیگر پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند. همین موضوع باعث شد که ما هم تصمیم به آموزش طراحی لباس دیجیتال در فتوشاپ بگیریم. پس بدون توضیحات اضافی وارد مبحث نحوه فتوشاپ لباس می‌شویم.

برای شروع کار عکس یک مدل را که ترجیحاً دارای لباس یک رنگ و بدوت طرح باشد در فتوشاپ باز کنید. در این مثال انتخاب ما تصویر زیر است. شما هم می‌توانید برای تمرین و یادگیری از آن استفاده کنید.

کلید‌های ترکیبی Ctrl + J را از صفحه کلید خود فشار دهید تا یک کپی از تصویر در بخش Layers ایجاد شود. سپس برای این که در ادامه کار دچار اشتباه نشوید نام این لایه را به «Pattern Area» تغییر دهید؛ چرا که ما روی این لایه کار خواهیم کرد.

حالا باید لباس مدل خود را با استفاده از یکی ابزارهای انتخاب در فتوشاپ به حالت انتخاب در آورید. با هر ابزاری راحت هستید این کار را انجام دهید. ما در این مثال از آموزش طراحی لباس با نرم‌افزار فتوشاپ از ابزار انتخاب سریع «Quick Selection» استفاده کردیم. برای دسترسی سریع به این ابزار می‌توانید کلید W را فشار دهید. توجه داشته باشید که انتخاب ناحیه مورد نظر روی لایه «Pattern Area» انجام شده است.

در ادامه باید کاری کنیم که ناحیه انتخاب شده در لایه «Pattern Area» توسط فتوشاپ مستقل از پس زمینه و دیگر اجزای تصویر شناخته شود. برای این منظور این لایه را انتخاب و از نوار منو به آدرس زیر بروید.

Layer > Layer Mask > Reveal Selection

در این مرحله از آموزش فتوشاپ طراحی لباس می‌توانید پترن مورد نظر خود را به عکس اضافه کرده و ادامه ادیت را روی آن اعمال کنید. توجه داشته باشید که امکان استفاده از الگوهایی که خودتان قبلاً طراحی یا از منبع دیگری تهیه کردید را دارید. در این نوشته هدف ما آموزش و ارائه اطلاعات و دانش اولیه است. از این رو قصد استفاده از الگوهای آماده نرم‌افزار فتوشاپ را داریم. برای این کار باید از نوار منو به آدرس زیر رفته و یک پترن انتخاب کنید.

File > Place Embedded

پس از انتخاب الگوی مورد نظر روی دکمه Place بزنید تا الگو انتخابی به لایه فعال «Pattern Area» اضافه شود.

در صورت نیاز با توجه به اندازه مدل خود اندازه الگوی انتخاب شده را تغییر و روی بخش مورد نظر تنظیم کنید. پس از اتمام ویرایش‌های ضروری با زدن کلید Enter از کیبورد این تغییرات تثبیت خواهند شد.

در این بخش از طراحی پارچه با فتوشاپ باید پترن خود را محدود به ناحیه انتخاب شده کنیم. برای این کار به آدرس زیر بروید تا یک Clipping Mask ساخته شود.

Layer > Create Clipping Mask

لایه اصلی را دوباره انتخاب و کلید‌های Ctrl + j را بزنید تا یک کپی جدید از آن ساخته شود. نام این لایه را «Shadows» بگذارید. نقش این لایه اعمال سایه، روشن و چین و چروک‌های لباس روی الگو خواهد بود. همان‌طور که در تصاویر قبلی دیدید لایه پترن اضافه شده کامل صاف و مصنوعی به نظر می‌رسد.

از نوار منو آدرس زیر را دنبال کنید. قرار است لایه جدید ایجاد شده روی لایه‌های دیگر بیفتد.

Layer > Arrange > Bring to Front

کلید‌های Ctrl + Shift + U فشار دهید تا لایه اشباع شود.

در ادامه باید کلید‌های Ctrl + L را فشار دهید تا پنل Layers باز شود. نوار‌های لغزنده Shadows، Midtones و Highlights را تا جایی که می‌توانید دست‌کاری کنید تا ناحیه انتخابی از تظر تیره روشن به صورت کامل از نواحی دیگر متمایز شود. این نوار‌ها را به شکل مثلث‌های کوچک روبه‌بالا می‌بینید. وقتی به میزان لازم رسیدید با زدن دکمه OK تغییرات را نهایی کنید.

حالت ترکیب لایه «Shadows» را به گزینه «Multiply» تغییر داده و میزان شفافیت «Opacity» آن را به ۷۰ تا ۷۵ کاهش دهید. با این کار لایه مورد نظر به اندازه‌ای که رنگ آن دیده نشود اما چین‌ها مشخص باشد شفاف خواهد شد. در نتیجه رنگ پترن زیر آن را به صورت واضح خواهیم دید.

در نهایت برای این که تناسب رنگ‌ها به حالت اولیه و طبیعی خود برگردد از نوار منو مسیر زیر را دنبال کنید.

Layer > Create Clipping Mask

نتیجه کار مانند این است که تیشرت جدیدی تن مدل کرده باشیم.

در این مطلب یک تکنیک ساده برای اعمال پترن روی یک تیشرت را یاد گرفتید؛ بنابراین فارغ از نوع لباس و ابعاد آن می‌توانید این کار را روی هر مدل دیگری انجام دهید. البته همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم بهتر است لباس مدل یک رنگ و بدون طرح باشد تا کار سریع‌تری پیش برود. پس اتمام کار و اعمال پترن دلخواه یک طرح پایه دارید.

آموزش پلاگین Camera Raw در فتوشاپ

 

برای امتحان کردن الگوهای دیگر کافی است الگوی مورد نظر را افزوده و پترن قبلی را حذف کنید. در ادامه چند نمونه از این تغییرات را می‌بینید.

با این که ممکن است این آموزش زمان نسبتاً بیشتری از شما بگیرد، دیدید که این کار چقدر ساده بوده و شاید کمتر از ۵ دقیقه برای عملی کردن آن روی هر تصویر نیاز دارید. با داشتن طرح پایه حتی کمتر از یک دقیقه کارتان انجام خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش پراکندگی عکس در فتوشاپ به صورت قدم به قدم

آموزش طراحی لباس ورزشی با فتوشاپ

اشاره کردیم که آموزش فتوشاپ طراحی لباس مختص به یک نوع لباس نبوده و هر مدل و نمونه‌ای را می‌توانید با همین روش طراحی و نتیجه آن را ببینید. جالب است بدانید در بازار کار امروز طراحی مد، لباس‌های ورزشی حرف اول را می‌زنند؛ چرا که امروزه هر تیم کوچک و بزرگی در هر شاخه ورزشی لباس فرم خاص خود را دارد. از لباس و گرمکن برای تمرین گرفته تا لباس مسابقه. از این رو طراحی لباس ورزشی با این تکنیک می‌تواند دروازه ورود مناسبی برای شما به بازار کار این صنعت بزرگ باشد.

آموزش ساخت پورتفولیو طراحی لباس در فتوشاپ

برای هر طراح لباسی مهم است که پورتفولیو مخصوص خود را داشته باشد. پورتفولیو به شما این امکان را می‌دهد که توانایی‌ها و نمونه‌های قبلی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار مشتریان و کارفرماها قرار دهید. به عنوان یک طراح لباس قطعاً می‌دانید که چطور می‌توان یک پورتفولیو ایجاد کرد. اما اگر تازه کار هستید پیشنهاد می‌کنیم این کار را هر چه سریع‌تر یاد گرفته و یک آلبوم کامل و دقیق نمونه‌ از خود داشته باشید. برای ساخت نمونه کارها نیز می‌توانید از روشی که در این مطلب ارائه شد کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش میکاپ عکس در فتوشاپ به صورت گام به گام

سخن پایانی

فتوشاپ از ابزارهای بسیار کاربردی و شناخته شده در صنعت طراحی پارچه و مد به شمار می‌رود. این صنعت در سال‌های اخیر رونق زیادی گرفته و باعث شده افراد بسیاری به این کار علاقه‌مند شوند. در این نوشته با آموزش فتوشاپ طراحی لباس و طراحی پارچه با فتوشاپ همراه شما بودیم. امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی در اختیارتان قرار دهید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر نیز می‌توانید سؤالات خود را با ما در میان بگذارید.

آموزش فتوشاپ در مکتب خونه

منابع تصویری، مکتوب و حضوری زیادی برای یادگیری فتوشاپ وجود دارند. هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خود را داشته باشند که صحبت کردن در مورد آن‌ها خارج از حوصله مبحث ما است. با توجه به این که مکتب خونه در حوزه آموزش مجازی فعال است می‌توانیم به چند ویژگی مفید این نوع آموزش اشاره کنیم.

مرجع کامل آموزش فتوشاپ + اعطای گواهینامه دوره

 

وقتی در یک دوره مجازی شرکت می‌کنید امکان تنظیم زمان کلاس، زمان تمرینات و حتی مدت یادگیری خود را بر اساس شرایط خود دارد. در حالی که کلاس‌های حضوری این انعطاف را برای شما نخواهند داشت. همچنین هزینه کمتری برای شرکت در کلاس مجازی پرداخت می‌کنید. تمام منابع آموزش هم به صورت دائمی در اختیارتان هستند تا امکان مراجعه مجدد به هر مبحث را داشته باشید. آموزش فتوشاپ از جمله موضوعاتی است که بهترین بازدهی را با این شیوه دارد.

نوشته آموزش طراحی الگوی چاپ برای لباس با فتوشاپ اولین بار در مکتوب. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

راهنمای افزایش کیفیت تصویر در فتوشاپ ۲۰۲۴

احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده که عکس زیبایی از خودتان گرفته باشید، اما مشکلی کوچک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *