آموزش رویدادها در سی شارپ به زبان ساده

در دنیای برنامه‌نویسی، یکی از مفاهیم کلیدی که همیشه با آن مواجه می‌شویم، رویدادها یا همان Event ها هستند. اگر تا به حال با برنامه‌های تعاملی کار کرده باشید، بدون شک متوجه شده‌اید که رویدادها نقش بسیار مهمی در ارتباط بین کاربر و برنامه دارند. اما رویدادها در #C چگونه کار می‌کنند و چرا اینقدر مهم هستند؟ در این مقاله، قصد داریم به صورت کامل به آموزش رویدادها در سی شارپ بپردازیم.

رویداد در #C چیست؟

رویدادها در #C در اصل نوعی مکانیزم هستند که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهند تا برنامه‌ها را به رویدادهای خاصی مانند کلیک دکمه، فشار دادن کلیدهای صفحه‌کلید یا تغییر وضعیت یک شیء واکنش نشان دهند. به عبارت ساده، هر زمان که کاربر عملی را انجام می‌دهد، این عمل یک رویداد را ایجاد می‌کند که می‌تواند در کد برنامه‌نویسی به آن پاسخ داده شود.

کاملترین مرجع آموزش سی شارپ در ایران + اعطای گواهینامه برای بازار  کار

 

در ادامه این بخش از مطلب به آموزش کار با ایونت در سی شارپ خواهیم پرداخت و ضمن بررسی ابعاد مختلف آن در آخر سر مثالی عملی نیز ارائه خواهیم کرد.

انواع رویدادها در سی شارپ

در سی شارپ، رویدادها (Events) یکی از اجزای کلیدی برنامه‌نویسی هستند که به اشیاء اجازه می‌دهند تا با یکدیگر تعامل داشته باشند و به وقوع اتفاقات مختلف در برنامه واکنش نشان دهند. رویدادها می‌توانند به صورت پیش‌فرض توسط محیط برنامه‌نویسی ارائه شوند یا توسط برنامه‌نویس تعریف شوند.

در زیر به برخی از انواع رایج رویدادها در سی شارپ اشاره می‌کنم:

  1. رویدادهای کلیک (Click Events)

رویدادهای کلیک زمانی فعال می‌شوند که کاربر روی یک کنترل مانند دکمه (Button)، لینک (Link) یا هر عنصر دیگری که امکان کلیک کردن دارد، کلیک می‌کند. برای مثال:

  • Button.Click: زمانی فعال می‌شود که کاربر روی یک دکمه کلیک می‌کند.
  • LinkLabel.LinkClicked: زمانی فعال می‌شود که کاربر روی یک لینک کلیک می‌کند.
  1. رویدادهای کیبورد (Keyboard Events)

این رویدادها زمانی فعال می‌شوند که کاربر از کیبورد استفاده می‌کند. برخی از رویدادهای رایج کیبورد شامل موارد زیر است:

  • KeyDown: زمانی فعال می‌شود که کلیدی از کیبورد فشرده می‌شود.
  • KeyPress: زمانی فعال می‌شود که کلیدی از کیبورد فشرده و سپس رها می‌شود.
  • KeyUp: زمانی فعال می‌شود که کلیدی که فشرده شده بود، رها می‌شود.

آموزش برنامه نویسی سی شارپ مقدماتی به زبان ساده

 

  1. رویدادهای ماوس (Mouse Events)

این رویدادها برای مدیریت تعاملات کاربر با ماوس به کار می‌روند. برخی از این رویدادها عبارتند از:

  • MouseDown: زمانی فعال می‌شود که دکمه‌ای از ماوس فشرده می‌شود.
  • MouseUp: زمانی فعال می‌شود که دکمه‌ای از ماوس رها می‌شود.
  • MouseMove: زمانی فعال می‌شود که ماوس روی یک کنترل حرکت می‌کند.
  • MouseEnter: زمانی فعال می‌شود که ماوس وارد منطقه یک کنترل می‌شود.
  • MouseLeave: زمانی فعال می‌شود که ماوس از منطقه یک کنترل خارج می‌شود.
  1. رویدادهای تغییر حالت (State Change Events)

این رویدادها زمانی فعال می‌شوند که وضعیت یا حالت یک کنترل تغییر کند. برخی از این رویدادها شامل موارد زیر است:

  • TextChanged: زمانی فعال می‌شود که متن یک کنترل مانند TextBox تغییر می‌کند.
  • CheckedChanged: زمانی فعال می‌شود که وضعیت تیک (چک) یک کنترل مانند CheckBox تغییر می‌کند.
  • SelectedIndexChanged: زمانی فعال می‌شود که آیتم انتخابی در یک کنترل لیستی مانند ComboBox تغییر کند.
  1. رویدادهای بارگذاری (Load Events)

این رویدادها زمانی فعال می‌شوند که یک فرم یا کنترل به طور کامل بارگذاری شده و آماده نمایش به کاربر است.

  • Form.Load: زمانی فعال می‌شود که فرم به طور کامل بارگذاری شده است.
  • UserControl.Load: زمانی فعال می‌شود که یک کنترل کاربری به طور کامل بارگذاری شده است.
  1. رویدادهای بسته شدن (Closing Events)

این رویدادها زمانی فعال می‌شوند که یک فرم یا برنامه در حال بسته شدن است.

  • Form.Closing: زمانی فعال می‌شود که فرم در حال بسته شدن است، اما هنوز به طور کامل بسته نشده است.
  • Form.Closed: زمانی فعال می‌شود که فرم به طور کامل بسته شده است.
  1. رویدادهای تایمر (Timer Events)

این رویدادها زمانی فعال می‌شوند که تایمر به یک دوره زمانی مشخص برسد.

  • Timer.Tick: زمانی فعال می‌شود که تایمر به پایان دوره زمانی خود رسیده و نیاز به انجام کاری دارد.
  1. رویدادهای سفارشی (Custom Events)

علاوه بر رویدادهای پیش‌فرض، برنامه‌نویسان می‌توانند رویدادهای سفارشی خود را نیز تعریف کنند. این رویدادها بسته به نیازهای خاص پروژه تعریف و مدیریت می‌شوند.

این رویدادها نمونه‌هایی از انواع مختلف رویدادها در سی شارپ هستند که به شما اجازه می‌دهند تا برنامه‌های تعاملی و پیچیده‌تری ایجاد کنید. هر نوع رویداد می‌تواند به صورت منحصر به فردی در پاسخ به اقدامات کاربر یا تغییرات در وضعیت برنامه استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای جامع آموزش خطاگیری در سی شارپ

آموزش کار با رویدادها در سی شارپ

برای شروع کار با Event ها در سی شارپ، باید ابتدا با مفاهیم اولیه و ساختارهای مرتبط آشنا شوید. اولین قدم، تعریف یک Event است. Event ها معمولاً در کلاس‌ها تعریف می‌شوند و برای فعال کردن آن‌ها، از یک Delegate استفاده می‌شود.

public delegate void EventHandler(object sender, EventArgs e);

public event EventHandler MyEvent;


تفاوت event و delegate

Delegate در واقع نوعی اشاره‌گر به متدهاست که امکان فراخوانی متدها را به صورت غیرمستقیم فراهم می‌کند. در مقابل، Event یک نوع خاص از Delegate است که به کاربر اجازه می‌دهد تا به صورت کنترل شده‌تر به متدها دسترسی داشته باشد. در واقع، Event ها بر اساس Delegate ها ساخته شده‌اند اما با این تفاوت که کاربران نمی‌توانند آن‌ها را مستقیماً فراخوانی کنند.

Event handler در سی شارپ

Event handler یا همان دستگیره رویداد، متدی است که به یک رویداد متصل می‌شود و زمانی که رویداد فعال می‌شود، این متد اجرا می‌گردد. برای مثال، در زیر یک Event handler ساده را مشاهده می‌کنید که به یک دکمه متصل شده است:

button1.Click += new EventHandler(Button1_Click);

private void Button1_Click(object sender, EventArgs e)

{

MessageBox.Show("دکمه کلیک شد!");

}


ویژگی handled در سی شارپ

در برخی موارد، ممکن است بخواهید پس از پردازش یک رویداد خاص، آن را از ادامه پردازش در سیستم جلوگیری کنید. در سی شارپ، این کار با استفاده از ویژگی Handled انجام می‌شود. این ویژگی در کلاس‌های مربوط به رویدادهایی مانند KeyPress یا MouseClick قابل استفاده است. وقتی این ویژگی را روی true قرار می‌دهید، به سیستم می‌گویید که رویداد مورد نظر به صورت کامل پردازش شده و نیاز به پردازش بیشتر ندارد.

private void Form1_KeyPress(object sender, KeyPressEventArgs e)

{

if (e.KeyChar == (char)Keys.Enter)

{

e.Handled = true;

MessageBox.Show("کلید Enter فشرده شد.");

}

}


ویژگی آرگومان e در رویداد keypress

ویژگی e در رویدادهای مختلف مانند KeyPress یا MouseClick، اطلاعات اضافی مربوط به رویداد را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد. به عنوان مثال، در رویداد KeyPress، ویژگی KeyChar موجود در e کاراکتری که فشرده شده است را برمی‌گرداند.

دوره آموزش کامل ASP.NET Core

 

در برنامه‌نویسی، Event ها به شما اجازه می‌دهند تا برنامه‌هایی بسیار انعطاف‌پذیرتر و پویا‌تر ایجاد کنید. ایونت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به صورت همزمان به چندین رویداد مختلف پاسخ دهید و از این طریق، کنترل کامل‌تری روی رفتار برنامه خود داشته باشید.

چگونه یک Event در سی شارپ بسازیم؟

برای ساختن یک Event در سی شارپ، باید ابتدا یک Delegate تعریف کنید. سپس، Event خود را بر اساس این Delegate تعریف کنید. در نهایت، یک متد به عنوان Event handler به Event خود متصل کنید.

public delegate void MyDelegate();

public event MyDelegate MyEvent;

public void OnMyEvent()

{

if (MyEvent != null)

{

MyEvent();

}

}


کاربردهای Event در برنامه‌های واقعی

رویدادها در برنامه‌های واقعی کاربردهای بسیار زیادی دارند. از رویدادهای ساده مانند کلیک دکمه یا تغییر مقدار یک فیلد، تا رویدادهای پیچیده‌تر مانند ارتباط با سرور یا مدیریت داده‌ها در برنامه‌های چند کاربره، Event ها ابزار قدرتمندی برای مدیریت و پاسخگویی به رویدادها در برنامه‌های شما هستند.

تفاوت رویدادهای همزمان و غیرهمزمان

در سی شارپ، رویدادها می‌توانند به صورت همزمان (Synchronous) یا غیرهمزمان (Asynchronous) پردازش شوند. در پردازش همزمان، برنامه تا زمانی که رویداد به طور کامل پردازش نشود، منتظر می‌ماند. اما در پردازش غیرهمزمان، برنامه می‌تواند به کار خود ادامه دهد و رویداد را در پس‌زمینه پردازش کند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش دستور switch در سی شارپ

استفاده از Lambda Expressions در Event ها

Lambda Expressions یکی از ویژگی‌های جذاب سی شارپ است که می‌تواند برای تعریف Event handler ها به صورت مختصرتر استفاده شود. به جای تعریف یک متد جداگانه، می‌توانید از Lambda Expressions برای اتصال مستقیم یک متد به Event استفاده کنید.

button1.Click += (sender, e) => { MessageBox.Show("دکمه کلیک شد!"); };

کار با Event ها در برنامه‌های چندنخی

یکی از چالش‌های کار با Event ها در برنامه‌های چندنخی (Multithreading)، مدیریت هماهنگی بین نخ‌ها است. اگر یک رویداد در یک نخ دیگر اجرا شود، ممکن است به مشکلات هماهنگی و همگام‌سازی برخورد کنید. برای این کار، می‌توانید از مکانیزم‌های همگام‌سازی مانند lock یا Monitor استفاده کنید.

مدیریت Event ها در برنامه‌های بزرگ

در برنامه‌های بزرگ که تعداد زیادی Event وجود دارد، مدیریت آن‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای این کار، می‌توانید از الگوهای طراحی مانند Observer یا Mediator استفاده کنید. این الگوها به شما کمک می‌کنند تا Event ها را به صورت مرکزی مدیریت کرده و از پیچیدگی کد جلوگیری کنید.

خطاهای رایج در کار با Event ها

یکی از خطاهای رایج در کار با Event ها، فراموش کردن لغو ثبت Event handler ها است. اگر یک Event handler را ثبت کنید و آن را لغو نکنید، ممکن است با مشکلاتی مانند نشت حافظه مواجه شوید. برای جلوگیری از این مشکل، همیشه سعی کنید Event handler ها را در زمان مناسب لغو ثبت کنید.

مثالی عملی از آموزش ایونت‌ها در سی شارپ

برای ارائه یک مثال پیچیده‌تر، بیایید یک پروژه ایجاد کنیم که شامل چندین کنترل مختلف باشد و به تعاملات پیچیده‌تر کاربر واکنش نشان دهد. در این پروژه، یک فرم ویندوزی ایجاد می‌کنیم که شامل موارد زیر است:

آموزش برنامه نویسی شی گرا در سی شارپ با زبان ساده

 

  • یک دکمه برای اضافه کردن آیتم‌ها به یک لیست.
  • یک جعبه لیست (ListBox) که آیتم‌های اضافه شده را نمایش می‌دهد.
  • یک جعبه متن (TextBox) برای وارد کردن آیتم‌های جدید.
  • یک دکمه برای حذف آیتم‌های انتخاب‌شده از لیست.

در این مثال، با نحوه مدیریت رویدادهای مختلف مانند کلیک دکمه‌ها و تغییرات انتخاب در لیست، کار خواهیم کرد.

مرحله ۱: ایجاد پروژه ویندوز فرم:

  1. در ویژوال استودیو، یک پروژه جدید از نوع “Windows Forms App (.NET Framework)” ایجاد کنید.
  2. نام پروژه را وارد کرده و روی “Create” کلیک کنید.

مرحله ۲: طراحی فرم:

در این مرحله، باید کنترل‌های مورد نظر را به فرم اضافه کنید:

  1. از پنجره “Toolbox”، یک جعبه متن (TextBox)، دو دکمه (Button)، و یک جعبه لیست (ListBox) به فرم اضافه کنید.
  2. دکمه اول را به “اضافه کردن آیتم” و دکمه دوم را به “حذف آیتم” تغییر نام دهید.
  3. فرم شما باید شبیه به تصویر زیر باشد:
  • TextBox برای وارد کردن آیتم جدید.
  • Button با متن “اضافه کردن آیتم”.
  • ListBox برای نمایش آیتم‌های اضافه شده.
  • Button با متن “حذف آیتم”.

مرحله ۳: پیاده‌سازی کد رویدادها:

حالا کدهای مربوط به رویدادهای کلیک دکمه‌ها و تغییرات در جعبه لیست را اضافه می‌کنیم.

اضافه کردن آیتم به لیست:

  1. روی دکمه “اضافه کردن آیتم” دوبار کلیک کنید تا وارد بخش کدنویسی شوید.
  2. کد زیر را در متد کلیک دکمه اضافه کنید:
private void btnAddItem_Click(object sender, EventArgs e)

{

// بررسی اینکه آیا جعبه متن خالی نیست

if (!string.IsNullOrWhiteSpace(txtNewItem.Text))

{

// اضافه کردن متن جعبه متن به لیست

listBoxItems.Items.Add(txtNewItem.Text);

// پاک کردن جعبه متن برای وارد کردن آیتم جدید

txtNewItem.Clear();

}

else

{

MessageBox.Show("لطفاً یک آیتم وارد کنید.");

}

}


حذف آیتم از لیست:

  1. روی دکمه “حذف آیتم” دوبار کلیک کنید تا وارد بخش کدنویسی شوید.
  2. کد زیر را در متد کلیک دکمه اضافه کنید:
private void btnRemoveItem_Click(object sender, EventArgs e)

{

// بررسی اینکه آیا آیتمی از لیست انتخاب شده است

if (listBoxItems.SelectedItem != null)

{

// حذف آیتم انتخاب شده از لیست

listBoxItems.Items.Remove(listBoxItems.SelectedItem);

}

else

{

MessageBox.Show("لطفاً یک آیتم را از لیست انتخاب کنید.");

}

}


رویداد تغییر انتخاب در لیست:

برای افزودن رویداد تغییر انتخاب در جعبه لیست، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی جعبه لیست دوبار کلیک کنید تا وارد بخش کدنویسی شوید.
  2. متد زیر را اضافه کنید:
private void listBoxItems_SelectedIndexChanged(object sender, EventArgs e)

{

// بررسی اینکه آیا آیتمی انتخاب شده است

if (listBoxItems.SelectedItem != null)

{

// نمایش آیتم انتخاب شده در یک MessageBox

MessageBox.Show("شما آیتم '" + listBoxItems.SelectedItem.ToString() + "' را انتخاب کردید.");

}

}


شرح کد برای کاربران پیشرفته‌تر

  • اضافه کردن آیتم به لیست: در این بخش، وقتی کاربر روی دکمه “اضافه کردن آیتم” کلیک می‌کند، برنامه ابتدا بررسی می‌کند که جعبه متن خالی نباشد. اگر متنی وارد شده باشد، آن را به جعبه لیست اضافه می‌کنیم و سپس جعبه متن را خالی می‌کنیم تا کاربر بتواند آیتم جدیدی وارد کند. در صورت خالی بودن جعبه متن، یک پیام خطا به کاربر نمایش داده می‌شود.
  • حذف آیتم از لیست: در اینجا، وقتی کاربر روی دکمه “حذف آیتم” کلیک می‌کند، برنامه بررسی می‌کند که آیا آیتمی از لیست انتخاب شده است یا خیر. اگر آیتمی انتخاب شده باشد، آن را از لیست حذف می‌کنیم. در غیر این صورت، یک پیام خطا به کاربر نمایش داده می‌شود تا او را راهنمایی کند.
  • رویداد تغییر انتخاب در لیست: این متد زمانی اجرا می‌شود که کاربر آیتمی را از لیست انتخاب می‌کند. برنامه بررسی می‌کند که آیا آیتمی انتخاب شده است و در صورت انتخاب، نام آن آیتم را در یک MessageBox نمایش می‌دهد.

پس از نوشتن کدها، پروژه خود را اجرا کنید و عملکرد دکمه‌ها و جعبه لیست را بررسی کنید. با این پروژه، شما با نحوه مدیریت رویدادهای مختلف و تعامل با کاربران در سی شارپ آشنا شدید. این مثال نشان می‌دهد که چگونه می‌توان رویدادهای مختلف را در یک پروژه ترکیب کرد تا برنامه‌ای تعاملی و پویا ایجاد کرد.

سوالات متداول در رابطه با رویدادها در سی شارپ

توجه به چند پرسش و پاسخ متداول زیر در رابطه با ایونت در سی شارپ بسیار حائز اهمیت است:

آموزش زیرساخت زبان برنامه‌نویسی سی شارپ (Beginner)

 

  1.  رویدادها در سی شارپ چیست؟ رویدادها مکانیزمی هستند که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهند تا برنامه‌ها به رویدادهای خاصی مانند کلیک دکمه یا فشار دادن کلید پاسخ دهند.
  2.  تفاوت بین event و delegate چیست؟ Delegate اشاره‌گر به متدهاست، در حالی که Event نوع خاصی از Delegate است که دسترسی کنترل‌شده‌تری به متدها فراهم می‌کند.
  3.  ویژگی Handled در سی شارپ چه کاربردی دارد؟ ویژگی Handled در سی شارپ برای جلوگیری از پردازش بیشتر یک رویداد پس از پردازش اولیه آن استفاده می‌شود.
  4.  چگونه می‌توان از Lambda Expressions در Event ها استفاده کرد؟ می‌توانید از Lambda Expressions برای تعریف مستقیم یک Event handler بدون نیاز به تعریف متد جداگانه استفاده کنید.
  5.  مدیریت Event ها در برنامه‌های بزرگ چگونه انجام می‌شود؟ برای مدیریت Event ها در برنامه‌های بزرگ، می‌توان از الگوهای طراحی مانند Observer یا Mediator استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش لیست در سی شارپ به زبان ساده

کلام نهایی

رویدادها یکی از اجزای اصلی برنامه‌نویسی در سی شارپ هستند که به شما امکان می‌دهند برنامه‌های تعاملی و پویا ایجاد کنید. با درک صحیح از کار با Event ها، می‌توانید برنامه‌هایی بسیار منعطف و قابل توسعه ایجاد کنید. از نکات مطرح شده در این مقاله استفاده کنید تا بتوانید از قدرت Event ها در برنامه‌های خود بهره‌برداری کنید.

مرجع آموزش ویژوال استودیو کد

 

اگر به دنبال یادگیری عمیق‌تر و حرفه‌ای‌تر در حوزه برنامه‌نویسی هستید، دوره‌های آموزش سی شارپ و آموزش برنامه‌ نویسی مکتب‌خونه بهترین گزینه برای شماست. با حضور در این دوره‌ها، مهارت‌های خود را تقویت کرده و به دنیای برنامه‌نویسی قدمی بزرگ‌تر بردارید. منتظر چی هستید؟ همین حالا ثبت‌نام کنید و مسیر حرفه‌ای شدن را آغاز کنید!


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

لاراول یا جنگو؟ در یک کلام کدام انتخاب منطقی تری است!

جنگو و لاراول، دو فریمورک محبوب در دنیای توسعه وب هستند که هر یک ویژگی‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد