آموزش حسابداری پیمانکاری – راهنمای مقدماتی

امروزه همه کسب و کارهای مختلف، نیاز به حسابداری و اقدامات انجام شده در این زمینه دارند. یکی از زیرمجموعه‌ها و دسته‌بندی‌هایی که برای حسابداری در نظر گرفته می‌شود، حسابداری پیمانکاری است. این نوع از حسابداری همان طور که از عنوانش مشخص است، برای بررسی، مدیریت و همچنین ثبت داده‌ها و اسناد مالی شرکت‌های پیمانکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت پیمانکاری در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشته و معمولا برای تحویل و اجرای پروژه‌های زیر نظر خود، قراردادی با مشتریانشان تنظیم می‌کنند. در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر با آموزش حسابداری پیمانکاری و مهم‌ترین اصول در این فرایند آشنا شویم.

حسابداری پیمانکاری چیست؟

در ابتدای امر نیاز به یک تعریف واضح و در عین حال ساده برای حسابداری پیمانکاری داریم. این نوع از حسابداری به شرکت‌های پیمانکاری ارتباط داشته و به آن‌ها کمک می‌کند تا داده‌ها و اسناد و همچنین نقشه مالی و مالیاتی خود را تا حد زیادی بهبود ببخشند.

آموزش مبانی حسابداری مالی

 

با کمک اقدامات انجام شده در این زمینه، این شرکت‌ها می‌توانند به تصمیم‌گیری‌های استراتژی دست پیدا کرده و گزارش‌ها و صورت‌های مالی خود را به مشتریان و در صورت نیاز مراجع مالیاتی، ارائه دهند. در واقع می‌توانیم حسابداری مالیاتی پیمانکاری را ثبت و رصد هزینه‌ها، درامدها، دارایی و انواع بدهی‌ها در نظر بگیریم.

اصول مهم در آموزش حسابداری پیمانکاری

در روند آموزش حسابداری پیمانکاری، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، اصول پذیرفته شده و اساسی در این زمینه است. در واقع می‌توانیم بگوییم که حسابداری پیمانکاری بر پایه اصول عمومی استوار است. از جمله این اصول مهم در این شاخه از حسابداری، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

اصل تنوع

بر اساس این اصل، هر پروژه و قرارداد پیمانکاری ثبت شده، باید به صورت جداگانه و مستقل در نظر گرفته شود. همه هزینه‌ها، درآمدها و بررسی‌ها نیز باید به‌صورت مجزا ثبت شده و مورد بررسی قرار بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش حسابداری تلفیقی + مفاهیم و نقشه راه

ثبت تاریخی هزینه ها

بر اساس این اصل همه هزینه‌های پرداخته، بر اساس مقدار واقعی و تاریخی باید ثبت شوند. در واقع باید بگویم که ثبت هزینه‌ها بر اساس ارزش فعلی و یا حالت تخمینی آن‌ها، کاملا اشتباه بوده و نباید انجام شود.

اصل محدودیت منابع

همه شرکت‌های پیمانکاری به مقدار و محدوده مشخصی از نیروی کار، مواد اولیه و همچنین تجهیزات دسترسی دارند. از این رو این اصل می‌تواند بیانگر همین موضوع باشد که همه هزینه‌ها باید برای تأمین این منابع اختصاص داده شوند. در بهترین حالت برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای تهیه این منابع باید انجام شود.

اصل تطابق درآمد و هزینه

بدیهی است که در همه پروژه‌های پیمانکاری، باید هزینه‌های صرف شده برای اجرا با درآمد حاصل شده در تطابق و تناسب باشند. از این رو همه هزینه‌ها و درآمدها باید به صورت همزمان و متناسب با یکدیگر در نظر گرفته شده و مورد بررسی قرار بگیرند.

تطابق با قوانین و مقررات

بر این اساس لازم است تا تمام اقدامات اجرا شده در حسابداری پیمانکاری، با قوانین و مقررت مالی سازگار باشند. از جمله این قوانین مالیاتی می‌توانیم به استانداردهای پذیرفته شده در این صنعت اشاره کنیم.

پایایی

یکی از مهم‌ترین اصولی که در روند آموزش حسابداری پیمانکاری باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشید، اصل پایایی است. بر این اساس باید تمام اطلاعات مالی و مالیاتی ارائه شده در این زمینه، کاملا قابل اعتماد باشد.

مراحل حسابداری پیمانکاری

در راستای آموزش رایگان حسابداری پیمانکاری، لازم است تا درباره مراحل اجرای این کار هم اطلاعات و آگاهی لازم را به دست آورید. از این رو در این بخش قصد داریم تا به بررسی اصلی‌ترین مراحل اجرای این کار بپردازیم.

آموزش حسابداری با سپیدار برای شرکت‌های بازرگانی

 

  • طرح اولیه
  • ارجاع به پیمانکار
  • بستن قرارداد با پیمانکار
  • اجرای کار
  • پایان پروژه

ابزارهای مورد نیاز حسابداری پیمانکاری

در روند آموزش حسابداری پیمانکاری رایگان، باید درباره ابزارهای مورد نیاز در این فرایند هم اطلاعات به دست آورید. شما به عنوان یک حسابدار برای اینکه بتوانید به بهترین نحو ممکن همه وظایف خود را اجرا کنید، لازم است تا به این ابزارها دسترسی داشته و به نحوه کار کردن با آن‌ها مسلط شوید. از جمله موارد مورد نیاز در این زمینه، می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم.

پیشنهاد مطالعه: حسابداری مقدماتی چیست و در آن چه مباحثی مطرح است؟

نرم افزار حسابداری

امروزه نرم‌افزارهای متعدد و گوناگونی در این زمینه طراحی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. از این رو شما می‌توانید به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته و گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. یکی از بهترین گزینه‌ها آموزش حسابداری پیمانکاری سپیدار بوده که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و محیط کاربری ساده‌ای دارد تا همه بتوانند از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند.

نرم افزارهای مدیریت پروژه

با کمک این نرم افزارها شما می‌توانید تمام هزینه‌ها و زمان‌بندی‌های مربوط به پروژه را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید. مدیریت مدبرانه و کارآمد در این حالت می‌تواند بر روی نتیجه نهایی پروژه تا حد زیادی اثرگذار باشد.

ابزارهای مالیاتی

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی و مهم در این زمینه که نقش به سزایی دارند، انواع ابزارهای مالیاتی هستند. این ابزارها کمک می‌کنند تا انواع شرکت‌های مالیاتی، مالیات قابل پرداخت خود را به بهترین نحو ممکن و با کمترین میزان خطا محاسبه کنند.

مدیریت اسناد

ثبت و نگهداری از انواع اسناد مالی و مالیاتی در شرکت‌های پیمانکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار باید به نحوی انجام شود تا مدارک، اسناد و سوابق مورد نظر به صورت مرتب و در دسترس ذخیره و مدیریت شوند. از این رو نرم افزارهای کاربردی در زمینه مدیریت اسناد نیاز داریم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

شرح وظایف حسابدار پیمانکاری

آموزش صفر تا صد حسابداری پیمانکاری بدون کسب اطلاعات درباره شرح وظایف و مسئولیت‌های یک حسابدار در این زمینه امکان‌پذیر نیست.

آموزش رایگان مفاهیم حسابداری

 

از این رو در این قسمت از محتوای آموزش حسابداری پیمانکاری، قصد داریم تا به صورت کامل اصلی‌ترین وظایف این شخص را معرفی کرده و تا افراد فعال در این حوزه با آگاهی کامل به انجام آن‌ها بپردازند.

ثبت قرارداد

اولین وظیفه یک حسابدار در این حوزه، ثبت قراردادهای پیمانکاری است. در این روند باید اطلاعات مربوط به طرفین قرارداد، موضوع کلی قرارداد، مدت‌زمان، مبلغ و … در نظر گرفته شده و یک قرارداد جامع و قابل استناد در بین دو طرف نوشته شود.

ثبت هزینه ها

از زمان شروع یک پروژه پیمانکاری تا تحویل آن، هزینه‌های گوناگونی صرف شده و باید در نظر گرفته شوند. از میان این موارد می‌توانیم به هزینه مواد، نیروی کار، ماشین‌آلات، اداری و سایر هزینه‌های عمومی اشاره کنیم. یک حسابدار موفق در این زمینه باید این هزینه‌ها را شناسایی کرده و از قبل مقدار آن‌ها را تخمین بزند. ثبت این هزینه‌ها و اختصاص دادن مبلغ مشخص به آن‌ها نیز بر عهده حسابدار است.

پیشنهاد مطالعه: سیستم حسابداری چیست و چه اجزا و کاربردهایی دارد؟

تهیه و تنظیم صورت های مالی

یک حسابدار موفق باید توانایی تنظیم و ارائه صورت‌های مالی در پایان هر دوره مالی داشته باشد. این صورت‌ها شامل موارد مختلفی از جمله ترازنامه‌ها، میزان سود و زیان و همچنین صورت جریان نقدی هستند. تهیه و ارائه این صورت‌ها به صورت دقیق و در زمان مشخص، اهمیت بسیار بالایی در زمینه آموزش حسابداری پیمانکاری داشته و نباید نادیده گرفته شود.

ثبت کردن درآمدها

در کنار ثبت هزینه‌ها، ثبت درآمد نیز اهمیت داشته و باید توسط حسابدار انجام شود. درآمدهای پروژه اغلب با در نظر گرفتن میزان پیشرفت آن قابل محاسبه خواهند بود. از این رو حسابدار در این حوزه وظیفه دارد تا این محاسبات را به صورت درست انجام داده و اطلاعات را ارائه دهد.

همکاری

در پروژه‌های پیمانکاری و عمرانی، معمولا افراد زیادی به عنوان یک تیم پویا مشغول به کار هستند. از این رو یک حسابدار پیمانکاری وظیفه دارد تا همکاری لازم را با سایر اعضای تیم و پروژه داشته باشد. این همکاری کمک می‌کند تا داده‌ها و اطلاعات مالی راحت‌تر جمع‌آوری و گزارش شوند.

پکیج آموزش حسابداری پیمانکاری

افرادی که مهارت‌های بالایی در زمینه حسابداری، مالی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، مهارت‌های ارتباطی و همچنین کار تیمی دارند، می‌توانند از مطالب ارائه شده در این دوره آموزشی بهره برده و در این زمینه مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است که در این زمینه افراد نیاز به مدرک تحصیلی مرتبط با حسابداری و مالی باشند تا بتوانند عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند. در این پکیج آموزش ثبت حسابداری پیمانکاری و همه اطلاعات و دانش مورد نیاز یک حسابدار در این زمینه به صورت کامل در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

آموزش حسابداری پیمانکاری ساختمان و سایر شاخه‌های مختلف، در این دوره ارائه شده و همه علاقه‌مندان برای فعالیت در این زمینه، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. روش کار تکمیل شده در حسابداری پیمانکاری، بررسی همه صورت‌های مالی و گزارشات، آشنایی با قراردادها و … از جمله مطالب ارائه شده هستند که می‌توانند در روند کار تا حد زیادی کمک‌کننده باشند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش حسابداری ساختمان سازی – مفاهیم پایه

یادگیری حسابداری در مکتب خونه

اگر به دنبال بهترین دوره‌های حسابداری در ایران هستید یا می‌خواهید بدانید که دانشجویان حسابداری در بهترین دانشگاه‌ها، چه چیزهایی را یاد می‌گیرند، مکتب خونه بهترین گزینه به منظور آموزش حسابداری برای شما است. ما در سایت مکتب خونه ویدیوهای آموزش را از بهترین اساتید به شما ارائه داده‌ایم تا بتوانید حسابداری را از صفر تا صد یاد بگیرید. همچنین در صورتی که در هریک از مباحث مشکل داشته باشید، می‌توانید با دیدن ویدیوهای موضوعی، نیاز خود را به راحتی برطرف کنید.

سخن پایانی

امروزه حسابداری تبدیل به یکی از مشاغل پردرآمد و پرطرفدار شده که متقاضیان بسیار زیادی دارد. همین موضوع باعث شده تا زیرمجموعه‌ها و شاخه‌های مختلفی هم برای آن تعریف شوند. حسابداری پیمانکاری یکی از همین زیرمجموعه‌ها بوده که امروزه تا حد زیادی مورد توجه قرار گرفته است.

مرجع کامل و جامع آموزش حسابداری + اعطای گواهینامه معتبر

 

در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی و بررسی این زیرمجموعه از حسابداری پرداختیم تا شما با آن آشنا شده و با در اختیار داشتن اطلاعات کامل، برای فعالیت در این زمینه و آموزش این شاخه اقدام کنید. ابزارهای مورد نیاز آموزش حسابداری پیمانکاری، وظایف حسابدار در این زمینه، اصول اساسی و غیره هم در بخش‌های قبلی مورد بررسی قرار گرفتند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

چرخه حسابداری چیست؟ آموزش چرخه حسابداری به زبان ساده

چرخه حسابداری فرآیندی اساسی در هر کسب و کار هست که به ثبت، طبقه‌بندی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *