آموزش حسابداری خرید و فروش و کالا + مفاهیم و وظایف

هر کسب و کاری در هر جای دنیا، به دنبال افزایش فروش و کاهش هزینه‌های سازمان خود است. برای دستیابی به این هدف، لازم است که از طریق یک حسابدار نسبت به برنامه‌ریزی دقیقی برای تحقق اهداف کسب و کار بپردازیم. حسابداری که در امور خرید و فروش کالا، امور اقتصادی و مالی را ثبت، تجزیه و تحلیل می‌کند را حسابدار خرید و فروش کالا می‌نامیم.

در این مقاله از مکتب خونه به بررسی حسابداری برای خرید و فروش، روش‌های آموزش حسابداری خرید و فروش کالا پرداخته‌ایم. بنابراین، اگر شما نیز به دنبال دریافت اطلاعات مفید در این شاخه هستید، با ما تا انتهای این محتوا همراه باشید.

حسابداری خرید و فروش کالا چیست؟

در واحدها و شرکت‌های تجاری، حسابداران فعالیت‌های متنوعی را برای حسابرسی اطلاعات مورد نیاز امور مالی انجام می‌دهند. فعالیت‌های انجام شده شامل ثبت هر گونه اطلاعاتی در رابطه با خرید و فروش کالا در آن واحد تجاری است. از جمله اطلاعات ثبت شده توسط حسابداران می‌توان به تعداد کالاها، قیمت خرید، قیمت فروش، سود ناشی از معامله، نوع پرداخت، تخفیفات و سایر اطلاعات مرتبط اشاره کرد.

مرجع کامل و جامع آموزش حسابداری + اعطای گواهینامه معتبر

 

همچنین، حسابداران باید با توجه به اطلاعات در دسترس بتوانند به مدیریت موجودی کالاها، ارائه پیشنهادهایی برای سودآوری و بهینه‌سازی فرایند معامله، و ارائه گزارش‌های مالیاتی بپردازند. بدین ترتیب، مدیریت خرید و فروش باید به شکل دقیقی تحقق یابد تا شاهد درآمدزایی بیشتر مجموعه باشیم.

پیشنهاد مطالعه: آموزش نحوه ثبت حسابداری واردات + مفاهیم و اصول اساسی

اهمیت حسابداری خرید و فروش در شرکت‌های بازرگانی

از آنجایی که در شرکت‌های بازرگانی، اغلب فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر فروش کالا و دوری از تولید کالا است، لازمه پیشرفت در این حوزه کاری به مدیریت مناسب دارایی‌ها بازمی‌گردد. تفاوتی ندارد که مجموعه بازرگانی شما خرده‌فروش باشد یا عمده‌فروش؛ در هر صورت شما باید با ارزیابی عملکرد خود علاوه بر ایجاد انضباط مالی، مزیت رقابتی خود را در بازار بیابید.

به علاوه، بازار کاری که شرکت‌های تجاری در آن‌ها فعالیت دارند، یکی از پویاترین حیطه‌های کاری محسوب می‌شود. بدین خاطر، باید مدیران بتوانند به صورت دوره‌ای، با استفاده از اطلاعاتی که حسابداران به دست آورده‌اند تصمیمات منطقی و استراتژیکی را اتخاذ کنند. تصمیمات مذکور می‌تواند هر گونه اقدام جدیدی در رابطه با مدیریت نقدینگی، سودآوری، ارتباط بهینه با مشتری و ذینفعان و کنترل هزینه‌ها باشد.

در مجموع، نباید از استخدام حسابدار ماهر در این شاخه کاری غافل شد و باید مدیران شرکت‌ها بتوانند به کمک حسابداران خرید و فروش، توسعه مجموعه خود را تسریع کنند.

تفاوت حسابداری خرید و فروش کالا با سایر شاخه‌های حسابداری

همانطور که از نامش پیداست، تمرکز اصلی حسابداری خرید و فروش بر روی معاملات صورت گرفته توسط سازمان قرار دارد. این در حالی است که سایر شاخه‌های حسابداری بر روی جنبه‌های دیگری مانند مدیریت دستمزد تمرکز بیشتری دارند. همچنین، حسابداران خرید و فروش باید نقطه شروع و پایان ارتباطشان با مشتری را در نظر بگیرند و فرایندهای صورت گرفته که می‌تواند شامل خرید و فروش نیز باشد را، ثبت کنند.

آموزش تحلیل بازارهای مالی با مفهوم بنگاه‌داری بانک‌ها

 

به طور کلی در حسابداری خرید و فروش، پروسه‌های کاری به شکل تخصصی‌تری بر روی خرید و فروش مجموعه پیش می‌روند. از این رو، حسابداران مرتبط با این شاخه کاری باید توانایی کار با نرم‌افزارهای تخصصی‌تر را سرلوحه کار خود قرار داده و خود را به شکل فعال‌تری درگیر جریان‌های مالی کنند.

اصطلاحات مهم در حسابداری خرید و فروش کالا

در کنار تمام شباهت‌هایی که شاخه‌های گوناگون حسابداری با یکدیگر دارند، حسابداری خرید و فروش مفاهیم پایه‌ای به خصوص خود را نیز شامل می‌شود. شما می‌توانید از طریق یادگیری این مفاهیم و اصطلاحات، مسیر آموزش حسابداری خرید و فروش کالا را بهتر طی کنید. بنابراین، برای آشنایی با این مفاهیم ادامه محتوا را دنبال کنید:

  • خرید: خرید کالا برای فروش و کسب درآمد از حاشیه سود آن به مشتری.
  • فروش: درآمد حاصل از فروش که معمولا به صورت خالص و پس از کسر عناصری مانند تخفیفات ارائه می‌شود.
  • موجودی: کالاهایی که در انبار قرار دارند و هنوز به فروش نرسیده‌اند.
  • بهای تمام شده کالای فروش رفته: هزینه‌هایی که به صورت مستقیم در طی خرید و فروش یک محصول اثر داشته‌اند.
  • حساب‌های پرداختی: بدهی‌های شرکت به تامین‌کنندگان و سایر افراد یا نهادها.
  • حساب‌های دریافتنی: بدهی‌هایی که مشتری باید بپردازد (هنگام خرید کالا).
  • تخفیف تجاری: میزان قیمت یا درصد کسر شده از کالا که طبق هدف مشخصی اعطا می‌شود.
  • تخفیف نقدی: میزان قیمت یا درصد کسر شده از کالا که در پرداخت مستقیم یا زودهنگام صورتحساب به مشتری ارائه می‌شود.
  • برگشت از فروش: کالاهایی که فروخته شده‌اند اما به خاطر نقص یا هر دلیل دیگری عودت داده می‌شوند.
  • ترازنامه: گزارش مالی که شامل دارایی‌ها، بدهی‌ها و غیره است و نشان‌دهنده وضعیت مالی مجموعه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش حسابداری یک مغازه + مفاهیم و اصول اساسی

نرم‌افزار حسابداری خرید و فروش کالا

برای پیشبرد فعالیت‌های حسابداری باید از نرم‌افزارهای تخصصی استفاده کرد که دارای ویژگی‌های متنوعی باشند. در بازار نرم‌افزارها، برنامه‌های متعددی برای حسابداری خرید و فروش به وجود آمده‌اند و شما می‌توانید با در نظر گرفتن معیارهایی از جمله بودجه، محیط نرم‌افزار، نیازهای سازمان، امکانات پیشرفته و غیره، نسبت به نصب آن اقدام کنید.

توجه داشته باشید که انتخاب نرم‌افزار مناسب می‌تواند به سهولت فعالیت‌های حسابداری شما منجر شود و از پیچیدگی‌های فزاینده حسابرسی شما را دور نگه دارد. بنابراین، بهتر است پیش از هر گونه اقدام به نصب، به کمک سایر حسابداران این حوزه و نظرات موجود در وب‌سایت‌ها، بهترین نرم‌افزار را برگزینید.

اکنون برای اینکه بتوانید بهترین نرم‌افزارهای حسابداری خرید و فروش کالا را بشناسید، لیستی از مطرح‌ترین برنامه‌ها در این رشته کاری را جمع‌آوری کرده‌ایم:

1. QuickBooks

  • بودجه: از 15 تا 110 یورو در ماه
  • مناسب برای: مشاغل کوچک و متوسط
  • ویژگی‌ها: حسابداری، صورتحساب، حقوق و دستمزد، ردیابی موجودی، گزارش‌دهی، اتصال به بانک و کارت اعتباری، برنامه تلفن همراه
  • مزایا: استفاده آسان، طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها، محبوب در بین مشاغل کوچک
  • معایب: می‌تواند برای مشاغل بزرگ‌تر گران باشد. همچنین، برخی از ویژگی‌های پیشرفته ممکن است نیاز به افزونه‌های پولی داشته باشند.

2. SAP Business One

  • بودجه: با درخواست نقل قول
  • مناسب برای: مشاغل کوچک و متوسط تا بزرگ
  • ویژگی‌ها: حسابداری، صورتحساب، حقوق و دستمزد، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، مدیریت زنجیره تامین ((SCM، تولید، گزارش‌دهی، هوش تجاری
  • مزایا: مجموعه ویژگی‌های قدرتمند، مقیاس‌پذیری برای مشاغل در حال رشد، مناسب برای مشاغل با نیازهای پیچیده
  • معایب: می‌تواند برای برخی از افراد گران باشد. به علاوه، استفاده از آن دشوارتر از نرم‌افزارهای دیگر است.

3. Odoo

  • بودجه: از 15 یورو در ماه (نسخه منبع باز رایگان است.)
  • مناسب برای: مشاغل کوچک و متوسط
  • ویژگی‌ها: حسابداری، صورتحساب، حقوق و دستمزد، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت پروژه، مدیریت موجودی، وب‌سایت، تجارت الکترونیک، گزارش‌دهی
  • مزایا: منبع باز، طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها، قابل تنظیم
  • معایب: می‌تواند برای مشاغل بزرگ‌تر دشوار باشد، برخی از ویژگی‌ها نیاز به دانش فنی دارند.

4. Xero

  • بودجه: از 27 یورو در ماه
  • مناسب برای: مشاغل کوچک و متوسط
  • ویژگی‌ها: حسابداری، صورتحساب، حقوق و دستمزد، ردیابی موجودی، گزارش‌دهی، اتصال به بانک و کارت اعتباری، برنامه تلفن همراه
  • مزایا: استفاده آسان، رابط کاربری بصری، محبوب در بین مشاغل کوچک
  • معایب: برخی از ویژگی‌های پیشرفته ممکن است نیاز به افزونه‌های پولی داشته باشند، در برخی کشورها به طور کامل موجود نیست.

روش‌های آموزش حسابداری خرید و فروش کالا

واحدهای تجاری که نیازمند حسابدار خرید و فروش هستند، لزوما نباید در ابعاد بزرگی قرار داشته باشند. حتی فروشگاهی در محله شما نیز ممکن است به یک حسابدار برای مدیریت خرید و فروش خود نیاز داشته باشد. از این رو، حسابداری خرید و فروش می‌تواند شما را با دنیایی از پیشنهادهای کاری مواجه کند. لازمه ورود به این حوزه نیز، آموزش حسابداری خرید و فروش کالا است که راه‌های متعددی برای یادگیری آن وجود دارد.

آموزش حسابداری با سپیدار برای شرکت‌های تولیدی

 

با این حال، پیش از معرفی روش‌های گوناگون برای آموزش حسابداری خرید و فروش کالا، لازم است معیارهای لازم را برای انتخاب بهترین شیوه یادآوری کنیم:

  • اولین معیار، انتظارات و شرایط شما برای یادگیری است. برای مثال، ممکن است فردی برای آموزش یک مهارتی نیاز به کلاس‌های حضوری داشته باشد تا بتواند تعامل بیشتری با افراد داشته باشد. در شرایط متفاوت، ممکن است فردی شخصیت یادگیری‌اش به گونه‌ای باشد که بتواند تمرکز خود را در یک مکان آرام و بی‌سر و صدا بر مباحث درسی بگذارد.
  • دومین معیار، بودجه شماست. هزینه کلاس و دوره‌های آموزش حسابداری خرید و فروش کالا، با یکدیگر متفاوت است و بسته به سطح فعلی مهارت شما، نیازهای شما در این حوزه و سایر پارامترها تغییر می‌کند.
  •  آخرین معیار، به مکان جغرافیایی شما بستگی دارد. برای مثال، اگر شما در شهری خارج از پایتخت آن کشور زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد کمتر شاهد گروه‌های آموزشی در رشته مورد نظر خواهید بود. به همین خاطر، بهتر است شیوه‌های آموزش آنلاین را برگزینید.

با این حال، در ادامه به معرفی رایج ترین روش‌های آموزش حسابداری خرید و فروش کالا می‌پردازیم:

  • آموزش حضوری: این روش، اغلب در دانشگاه‌ها، موسسات آموزش تخصصی و در کارگاه‌های مرتبط شکل می‌گیرد.
  • آموزش آنلاین: در پلتفرم‌های آموزشی مانند یوتیوب، یودمی، مکتب خونه و غیره دوره‌های متنوعی برای آموزش حسابداری خرید و فروش کالا وجود دارند.
  • کارآموزی: برخی از شرکت‌ها فرصت‌های استثنائی را برای آموزش حسابداری خرید و فروش کالا در وب‌سایت‌های استخدام قرار می‌دهند. شما می‌توانید با بررسی این وب‌سایت‌ها از طریق کارآموزی به یادگیری این حوزه بپردازید.
  • کتاب‌های آموزشی: کتاب‌های گوناگون فارسی و انگلیسی برای آموزش حسابداری خرید و فروش کالا موجود است. شما می‌توانید در کنار این کتاب‌ها و تجربه یادگیری حسابداری از طریق رفرنس‌های معتبر، از مقالات موجود در اینترنت نیز استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش حسابداری بیمه + مفاهیم و مسیر آموزشی

حقوق و بازار کار حسابداری خرید و فروش کالا

مدل کاری اغلب واحدهای تجاری ایرانی، مبتنی بر ارائه خدمات یا کالا است. از این رو، تقاضای زیادی برای جذب و استخدام حسابدار ماهر وجود دارد. از جمله واحدهای تجاری فعال نیز می‌توان به شرکت‌های بازرگانی، شرکت‌های تولیدی، واحدهای خرده‌فروشی، فروشگاه‌های فعال در سراسر کشور و غیره اشاره کرد.

علاوه بر این، پارامترهای تاثیرگذاری در میزان حقوق دریافتی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • میزان تجربه و مهارت: فعالیت به‌عنوان حسابدار خرید و فروش کالا، مستلزم تسلط بالا بر مباحث حسابداری پایه و تجربه کار به‌عنوان حسابدار خرید و فروش کالا است. هر کس که دانش و مهارت بیشتری داشته باشد، می‌تواند با فعالیت در این حوزه و شبکه‌سازی، حقوق بیشتری دریافت کند.
  • اندازه و نوع شرکت: به موازات افزایش حجم کار، میزان دریافتی نیز بیشتر خواهد شد. هرچه پیچیدگی فعالیت‌های حسابداری نیز افزایش یابد، می‌توانید درخواست حقوق بالاتری داشته باشید.
  • تحصیلات و مدارک: معمولا نهادها و سازمان‌های دولتی توجه بیشتری به تحصیلات آکادمیک شما دارند. به همین خاطر، با افزایش اعتبار مدرک و دانشگاهی که در آنجا درس خواندید، درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد.

نکته: گفتنی است که علاوه بر بازار کار ایران، نیازمندی به حسابداری خرید و فروش کالا در سراسر دنیا نیز از تقاضای بالایی برخوردار است. بدین منظور می‌توانید از طریق آموزش حسابداری خرید و فروش کالا و افزایش سطح مهارت‌های خود، فرصت‌های بی‌نظیری را برای کار در نقاط مختلف دنیا شاهد باشید.

پیشنهاد مطالعه: حسابداری صنعتی چیست؟ راهنمای جامع حسابداری در بخش صنعت

کلام پایانی

حسابداری برای خرید و فروش کالا نقش حیاتی در مدیریت مالی شرکت‌های تجاری ایفا می‌کند و به بهبود انضباط مالی، افزایش سودآوری و بهینه‌سازی فرآیندهای معاملاتی کمک می‌کند. اهمیت این شاخه، به ویژه در شرکت‌های بازرگانی که فعالیت‌های اصلی آن‌ها مبتنی بر خرید و فروش کالا است، مشهود است.

در این بین، استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی و آموزش مناسب از جمله روش‌های موثر برای تسهیل و بهبود عملکرد حسابداری خرید و فروش است. همچنین، با توجه به تقاضای بالا در بازار کار برای حسابداران ماهر در این حوزه، یادگیری و تسلط بر مفاهیم و مهارت‌های حسابداری خرید و فروش می‌تواند فرصت‌های شغلی گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور فراهم کند.

آموزش حسابداری با مکتب خونه

چرا به آموزش حسابداری بپردازیم؟ چون حسابداری مزیت‌های گوناگونی را چه برای فرد حسابدار از لحاظ درآمدی و موقعیت شغلی و چه برای مجموعه‌های تجاری ارائه می‌دهد. از این رو، انتخاب دوره آموزش حسابداری معتبر می‌تواند شما را در این مسیر هدایت کند. در این راستا، مکتب خونه یکی از آموزشگاه‌های معتبر و مجربی است که دوره‌های گوناگونی را برای آموزش حسابداری تهیه و تنظیم می‌کند.

آموزش مدیریت مالی و حسابداری پروژه‌ها

 

مکتب خونه امکانات گوناگونی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد که از جمله این امکانات می‌توانیم به اعطای مدرک معتبر اشاره کنیم. بنابراین، اگر به دنبال دوره آموزش حسابداری هستید، می‌توانید همین حالا به وب‌سایت ما مراجعه کرده و پس از تهیه دوره مد نظر خود، به آموزش بپردازید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

سیستم حسابداری چیست و چه اجزا و کاربردهایی دارد؟

احتمالاً برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید تمام اطلاعات و جزئیات حسابداری مجموعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *