آموزش برش عکس در فتوشاپ و تکنیک‌های آن

در حین آموزش برش عکس در فتوشاپ، متوجه خواهید شد که ابزار Crop Tool یکی از ویژگی‌های جدید و فوق‌العاده­ای است که در Photoshop CS6 یافت می‌شود. چنانچه از نسخه‌های قبلی فتوشاپ برای برش عکس‌های خود استفاده کرده باشید، متوجه تغییرات زیادی که در این نسخه یعنی CS6 اعمال شده، خواهید شد. در این نسخه، برش و صاف کردن تصاویر بسیار ساده‌تر و با انعطاف­پذیری بیشتری انجام می­شود. در این مقاله قصد داریم، به نحوه برداشتن قسمتی از عکس در فتوشاپ بپردازیم.

آموزش برش عکس در فتوشاپ

در مطلب پیش رو از مجله مکتب خونه انواع روش‌های برش عکس در فتوشاپ با ابزارهای مختلف این نرم افزار آمده است. با استفاده از تکنیک‌های برش عکس در فتوشاپ می‌توانید به ویرایش عکس‌های خود بپردازید.

مرجع کامل و جامع آموزش فتوشاپ + اعطای گواهینامه دوره

 

در ادامه شما را با همه این ابزارهای برش عکس آشنا خواهیم کرد.

انتخاب ابزار برش Crop Tool

در آموزش برش عکس در فتوشاپ یاد خواهید گرفت که برای برش تصویر باید ابزار Crop Tool را انتخاب کنید. برای انتخاب Crop Tool دو راه پیش روی ما قرار دارد. روش اول این است که بر روی گزینه Crop Tool در پنل Tool که در سمت چپ صفحه نمایش قرار گرفته، کلیک کنید. البته می­‌توانیم برای انتخاب این ابزار حرف C را بر روی صفحه کلید فشار دهیم. ما این کار را با استفاده از روش اول یعنی پنل Tool انجام داده­‌ایم.

کادر (دسته)‌ های برش

اگر از نسخه­‌های قبلی فتوشاپ استفاده کرده باشید، متوجه می­شوید که به محض انتخاب ابزار برش درCS6، فتوشاپ اطراف تصویر شما را به طور خودکار کادربندی می­‌کند. علاوه بر قسمت بالا، پایین، چپ و راست تصویر، کادر برش در هر یک از چهار گوشه تصویر نیز قابل مشاهده است.

در آموزش برش عکس در فتوشاپ، هنگام کلیک کردن روی هر یک از کادرهای مشکی و نگه­‌داشتن ماوس، می‌­توان آن‌ها را به اطراف کشید تا اندازه و شکل را به طور دلخواه تغییر داد. قسمتی که داخل جعبه برش می‌ماند، همان تصویری است که شما نگه خواهید داشت. هر چیزی خارج از جعبه بریده می­شود. فتوشاپ قسمت خارجی جعبه برش را تیره کرده و بدین ترتیب ما راحت­تر متوجه می­‌شویم که کدام قسمت از تصویر را قرار است نگه داریم.

نکته مهم این است که شما لزوما مجبور نیستید برای آموزش انتخاب قسمتی از عکس در فتوشاپ از کادرهای برش ابتدایی که نرم افزار در اطراف تصویر قرار می‌­دهد، استفاده کنید. این کادرها برای راحتی شما در حین کار قرار داده شده‌­اند. مانند نسخه­‌های قبلی فتوشاپ، می­‌توانید بر روی هر قسمتی از تصویر با ابزار برش کلیک کرده و با نگه داشتن ماوس و کشیدن کادرها، برش و جابجایی عکس در فتوشاپ را به هر اندازه و شکلی که دلخواهتان است، تغییر دهید.

انتخاب نسبت تصویر در آموزش برش عکس با فتوشاپ

آموزش برش عکس در فتوشاپ این امکان را برای کاربر ایجاد می‌­کند تا کادرها را آزادانه به جهتی بکشد تا جعبه برش را به اندازه نیازش تغییر دهد. اما ممکن است ما بخواهیم تصویری را به اندازه قاب استاندارد یعتی 6 در 4 یا 8 در 10 برش دهیم. اگر به بالای صفحه سمت چپ گزینه‌­ها را نگاه کنید، متوجه گزینه Aspect Ratio خواهید شد که به طور پیش فرض روی Unconstrained تنظیم شده است.

آموزش نوار ابزار فتوشاپ به صورت عملی

 

اگر روی کلمه Unconstrained کلیک کنید، منویی با نسبت تصویر مختلف باز می‌شود. من نسبت 2×3 (4×6) را به عنوان مثال انتخاب می­‌کنم:

فتوشاپ جعبه برش را به ابعادی که ما انتخاب کرده‌­ایم، قالب می­‌زند. سپس می‌توانیم اندازه جعبه را با کشیدن کادرها تغییر دهیم و مطمئن باشیم که نسبت تصویر ما به‌طور ایمن در جای خود قفل شده است.

در­صورتی­که می‌خواهید نسبت تصویر خود را به ابعاد کوچکتری برش دهید که در لیست یافت نمی‌شود، می‌توانید به راحتی با وارد کردن نسبت تصویر مورد نظر خود در کادرهای عرض و ارتفاع، ابعاد سفارشی خود را ایجاد کنید:

در صورت نیاز نسبت تصویر مورد نظر خود را وارد کنید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی ۱۰ کتاب آموزش فتوشاپ برای یادگیری حرفه‌ای این نرم‌افزار

چرخش عمودی یا افقی در فتوشاپ

در آموزش برش عکس در فتوشاپ، به منظور چرخاندن سریع جعبه برش از حالت افقی به عمودی و یا بالعکس، فقط کافیست بر روی گزینه چرخش یا Rotate در نوار تنظیمات کلیک کنید.

من بر روی آیکون چرخش یا همان Rotate کلیک می‌­کنم و اکنون جعبه برش من از جهت افقی به عمودی تغییر کرده است. برای بازگشت به حالت افقی، دوباره باید روی آیکون چرخش کلیک کنید. البته انجام این کار با فشار دادن حرف X امکان پذیر است.

حاشیه یا border برش از جهت افقی به عمودی چرخش یافته است.

انتقال قسمتی از عکس در فتوشاپ به داخل جعبه برش

برای جابجایی و تغییر موقعیت تصویر در داخل جعبه برش، روی هر نقطه از کادر کلیک کنید و با نگه­داشتن دکمه ماوس، تصویر را در جای خود بکشید. در نسخه‌های قبلی، با کشیدن ماوس، جعبه برش در جلوی تصویر حرکت می‌کرد در حالی که خود تصویر به طور ثابت باقی می­‌ماند.

آموزش کاربردی فتومونتاژ در فتوشاپ

 

در CS6، دقیقاً برعکس این موضوع را شاهد هستیم. جعبه برش اکنون در جای خود باقی مانده، در حالی که تصویر در داخل آن حرکت می‌کند! دیدن آن در یک اسکرین شات ثابت سخت است، اما جعبه برش در واقع حرکت نکرده است. در واقع، عکسی که با ماوس در حال کشیدن آن هستیم، در حال حرکت است.

برای تغییر موقعیت عکس، روی کادر برش کلیک کرده و آن را بکشید.

Overlay در آموزش برش عکس در فتوشاپ

ممکن است در اسکرین شات‌ها در آموزش برش عکس در فتوشاپ متوجه شده باشید که Overlay گرید در داخل جعبه برش من ظاهر می‌­شود. به طور پیش فرض، فتوشاپ CS6 یک گرید3 x3 را به ما نشان می‌­دهد که به عنوان Rule of Thirdsشناخته می‌­شود. براساس این قانون، هنگام برش تصویر، باید سوژه اصلی عکس خود را در نقاطی قرار دهید که گرید افقی و عمودی با یکدیگر تلاقی دارند.

Rule of Thirds تنها یکی از Overlayها در CS6 است که می‌­توانیم انتخاب کنیم. دسترسی به این Overlay با کلیک کردن بر روی گزینه View در نوار تنظیمات امکان‌پذیر است.

برای باز کردن منو کافی است روی کلمات Rule of Thirds یا هر Overlay دیگری که می‌­خواهید کلیک کنید. من از این لیست، گرید یا Grid را انتخاب می‌کنیم.

و اکنون می‌توانیم ببینیم که گرید دقیق‌تری داخل جعبه برش ظاهر شده است. امکان انتخاب Overlay ای مختلف با استفاده از کیبورد هم وجود دارد. فقط کافیست که حرف O را پشت سر هم فشار دهید تا لیست برای شما نشان داده شود.

در آموزش برش عکس در فتوشاپ، اگر به زیر لیست Overlayها در گزینه View نگاه کنید، سه گزینه اضافی را خواهید دید که نشان می­‌دهند چه زمانی Overlay واقعاً ظاهر می‌شود. اگر می‌خواهید Overlay همیشه روی صفحه باقی بماند، Always Show Overlay را انتخاب کنید.

گزینه Auto Show Overlay که مورد علاقه من است، فقط زمانی Overlay را نشان می‌دهد که اندازه جعبه برش یا تصویر را تغییر می­‌دهید. زمانی که هیچ تغییری ایجاد نمی­‌کنید، Overlay پنهان می‌­شود تا صفحه نمایش را به هم نریزد. اگر نمی‌خواهید به هیچ وجه Overlay ظاهر شود، می‌توانید با انتخاب Never Show Overlay آن را خاموش کنید.

چرخش و صاف کردن تصویر در فتوشاپ

در آموزش برش عکس در فتوشاپ، با چند راه مختلف برای صاف کردن یک تصویر با استفاده از ابزار برش آشنا خواهید شد. اولین مورد این است که تصویر را به صورت دستی بچرخانید. برای چرخاندن تصویر، نشانگر ماوس خود را به هر نقطه خارج از جعبه برش حرکت دهید.

نشانگر به یک خط منحنی با یک فلش در دو طرف تغییر شکل می­دهد. سپس، خارج از کادر برش کلیک کنید و با نگه داشتن دکمه ماوس، ماوس خود را بکشید تا تصویر بچرخد. در حالی که خود تصویر در داخل آن می‌چرخد، جعبه برش در جای خود باقی می­‌ماند. فتوشاپ به طور خودکار یک Overlay گرید را در داخل جعبه برش قرار می‌­دهد تا کار شما آسان‌تر شود.

راه دیگر برای صاف کردن یک تصویر با ابزار برش، استفاده از گزینه Straighten در نوار تنظیمات است. برای انتخاب روی آن کلیک کنید:

با انتخاب گزینه Straighten، به دنبال چیزی در تصویر خود بگردید که در حالت افقی یا عمودی صاف باشد. برای تعیین نقطه شروع، روی یک انتهای آن کلیک کنید، سپس دکمه ماوس خود را نگه دارید و به انتهای دیگر بکشید.

دکمه ماوس خود را رها کنید و فتوشاپ فوراً تصویر را برای شما صاف می‌­کند.

وقتی دکمه ماوس را رها می‌کنید، فتوشاپ تصویر را صاف می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش چاپ عکس در فتوشاپ برای مبتدیان

Undo، Reset و Cancel در آموزش برش عکس در فتوشاپ

اگر هنگام برش و انتقال عکس در آموزش برش عکس در فتوشاپ، مرتکب اشتباهی شدید، می‌توانید آخرین مرحله خود را با ابزار برش با رفتن به منوی ویرایش در نوار منو در بالای صفحه و انتخاب Undo با فشار دادن میانبر صفحه کلید Ctrl+Z یا Command+Z به حالت قبل بازگردانید. همچنین، شما می­توانید جعبه برش، نسبت تصویر و هر چرخشی که روی تصویر اعمال کرده‌اید را با کلیک کردن روی دکمه Reset در نوار گزینه‌ها ریست کنید.

اگر نظرتان تغییر کرد و خواستید برش را به طور کامل لغو کنید، روی دکمه Cancel در نوار تنظیمات کلیک کنید یا کلید Esc را روی صفحه‌کلید خود فشار دهید.

برای کنسل کردن تصاویر برش خورده، بر روی Cancel کلیک کنید.

حذف پیکسل های برش خورده

گزینه Delete Cropped Pixels است که در نوار تنظیمات یافت می‌شود، از ویژگی‌های جدید و بسیار مهم در Photoshop CS6 به شمار می‌رود.

با انتخاب این گزینه و کلیک در داخل جعبه می‌­توانید تمامی پیکسل‌هایی که برش داده‌­اید را برای همیشه حذف کنید. شاید به نظر این همان کاری باشد که شما می‌­خواستید به آن برسید. اما این کار به عنوان ویرایش مخرب شناخته می‌شود، زیرا باعث تغییر فیزیکی دائمی در تصویر شما خواهد شد.

آموزش پلاگین Camera Raw در فتوشاپ

 

راه بهتری که با انعطاف‌پذیری بیشتری نیز همراه است، این است که گزینه Delete Cropped Pixels را بدون علامت بگذارید. به این ترتیب، فتوشاپ پیکسل­‌های برش خورده را حفظ می‌­کند، اما آن‌ها را از دید پنهان کرده و به شما این امکان را می­‌دهد که به عقب برگردید و در هر زمان تغییراتی در برش خود ایجاد کنید.

اعمال برش

هنگامی که از برش خود راضی بودید، می‌توانید آن را با کلیک کردن بر روی علامت در نوار تنظیمات یا با فشار دادن Enter / Return روی صفحه کلید خود اعمال کنید.

برای اعمال برش روی علامت بزنید یا Enter / Return) را فشار دهید. با این حال، متوجه خواهید شد که حتی پس از اعمال برش، جعبه برش و کادرها در اطراف تصویر باقی خواهند ماند.

برای مخفی کردن آن‌ها و مشاهده تصویر به تنهایی، تنها کاری که باید انجام دهیم این است که ابزار دیگری را از پنل Tools انتخاب کنیم. سریع ترین راه برای انجام این کار این است که حرف V را روی صفحه کلید خود فشار دهید که شما را به ابزار Move Tool می­رساند و اکنون جعبه برش و کادرها دیگر قابل مشاهده نیستند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش فتوشاپ عکس پرتره به صورت گام به گام

ویرایش برش

همانطور که در آموزش برش عکس در فتوشاپ متوجه شدید، با خاموش کردن گزینه Delete Cropped Pixels در نوار تنظیمات، فتوشاپ به جای حذف پیکسل­‌های برش خورده، آن‌ها را پنهان می‌کند. با این کار می‌­توانید در هر زمان به عقب برگردید و کار خود را دوباره ویرایش کنید! برای انجام این کار، کافی است دوباره از پنل Tools، Crop Tool را انتخاب کنید.

جعبه برش و کادرها دوباره در اطراف تصویر ظاهر می‌شوند. می‌توانید برای برش عکس در فتوشاپ بدون پس زمینه، روی کادرها کلیک کرده و آن بکشید. برای تغییر موقعیت تصویر، داخل جعبه برش کلیک کرده و بکشید. نسبت تصویر متفاوتی را از گزینه تنظیمات انتخاب کرده و یا هر تغییر دیگری را که نیاز دارید انجام دهید.

وقتی کارتان تمام شد، بر روی گزینه مورد نظر در نوار تنظیمات کلیک کرده و یا کلید Enter / Return را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا تغییرات شما اعمال شود. اگر فایل خود را به‌ عنوان یک سند PSD فتوشاپ ذخیره کنید، می‌توانید فایل را دوباره باز کنید و هر زمان که خواستید برش خود را دوباره ویرایش کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید بر آموزش حرفه‌ای برش تصاویر در فتوشاپ مسلط شده باشید و این کار را با مهارت و تسلط کامل انجام دهید.

آموزش فتوشاپ با مکتب خونه

امروزه فتوشاپ به یکی از بهترین ابزارها برای روتوش تصاویر مختلف تبدیل شده و امکانات زیادی را در اختیار شما می‌‌گذارد. اگر دوست دارید به این نرم افزار مسلط شده و از این طریق وارد بازار کار شوید، می‌توانید آموزش‌های فتوشاپ را در مکتب خونه مشاهده کرده و از صفر تا صد فتوشاپ را یاد بگیرید.

آموزش تکنیک‌های فتوشاپ در کوتاه‌ترین زمان

نوشته آموزش برش عکس در فتوشاپ و تکنیک‌های آن اولین بار در مکتوب. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش طراحی الگوی چاپ برای لباس با فتوشاپ

زیاد پیش‌ می‌آید که یک طراح مد و لباس الگویی را برای چاپ روی پارچه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *