در دنیای امروز برنامه نویسی را میتوانیم به عنوان یک مهارت فوقالعاده کاربردی و پردرآمد در نظر بگیریم. همین موضوع باعث شده تا یادگیری این مهارت و آشنایی با زبانهای برنامه نویسی، نسبت به سالهای قبل از اهمیت نسبت بیشتری برخوردار شود. از این رو اقدامات ویژهای برای آشنایی کودکان با برنامه نویسی انجام شده است. از جمله این اقدامات میتوانیم به ارائه برنامه اسکرچ جونیور اشاره کنیم که همزمان با بازی و سرگرمی، به آنها آموزش میدهد تا وارد دنیای جذاب برنامه نویسی شوند. با آموزش اسکرچ جونیور اندروید مفاهیم بنیادی و پایه به کودکان آموزش داده میشود. در ادامه با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار شما قرار دهیم.
آموزش اسکرچ جونیور به کودکان
اگر قصد دارید کودک خود را به چالش کشیده و در معرض آموزش یک مهارت جدید قرار دهید، توصیه میکنیم آموزش اسکرچ جونیور اندروید را در نظر داشته باشید. آموزش این برنامه برای کودکان 5 تا 7 ساله به راحتی امکانپذیر بوده و در سراسر دنیا به ویژه ایران انجام میشود.
در این برنامه کودکان این امکان را دارند که ضمن بازی و سرگرمی، با اصلیترین مفاهیم برنامه نویسی آشنا شوند. این برنامه آموزشی ابزارهای مختلفی را در اختیار کودکان قرار میدهد تا با کمک گرفتن از قوه خلاقیت خود، بتوانند بازیها و انیمیشنهای تعاملی خود را برنامه ریزی کرده و با سایر دوستان خود در سراسر دنیا، به اشتراک بگذارند.
ویژگی های اسکرچ جونیور
این برنامه هیچگونه محدودیت سنی ندارد؛ از این رو کودکان در سنین مختلف میتوانند با استفاده از آن به ساخت داستانها و شخصیتهای متحرک پرداخته و آنها را کد نویسی کنند. در برنامه اسکرچ جونیور، کتابخانه فوقالعاده گستردهای در اختیار کاربر قرار میگیرد که طیف وسیعی از صداها و کاراکترها را در خود جای داده است. از این رو کودک میتواند با استفاده از این کتابخانه و به کار گیری قوه خلاقیت خود، شروع به ساخت موارد جدید بکند.
با کمک این برنامه آموزشی، کودکان ضمن آشنایی با کد نویسی، میتوانند افکار خود را سازماندهی کرده و تلاش کنند تا چالشهای موجود در مسیر را از طریق اقدامات متوالی و دستورالعملهای خاص، پشت سر بگذارند.
برنامه های آموزشی در دسترس برای یادگیری اسکرچ اندروید
امروزه با اهمیت پیدا کردن آموزش اسکرچ جونیور با گوشی، برنامههای مختلفی در این زمینه ارائه شدهاند که شما میتوانید از آنها بهره ببرید. این برنامهها روند کار کردن با اسکرچ جونیور را در اختیار شما قرار داده و کمک میکنند تا بتوانید بیشترین بهره را از این ابزار ببرید. این برنامهها محیطی شاد، جذاب و مفرح برای کودکان دارند تا بتوانند توجه آنها را به سمت خود جلب کنند.
از جمله برنامههای کاربردی باری آموزش کار با برنامه اسکرچ با گوشی، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم.
- Scratch 2.0 Projects
- Scratchjr
- Scratch
پیشنهاد مطالعه: صفر تا صد آموزش ساخت انیمیشن با اسکرچ
معرفی اپ scratchjr برای برنامه نویسی اسکرچ
یکی از کاربردیترین ابزارها برای آموزش اسکرچ جونیور با گوشی، برنامه اسکرچ جی آر بوده که در گوگل پلی نیز عرضه شده است. این برنامه را میتوانیم به آموزش برنامه نویسی مقدماتی بدانیم که برای کودکان 5 تا 7 ساله طراحی شده است. کودکان در سنین بالاتر هم میتوانند از سرگرمیها و آموزشهای ارائه شده در این برنامه بهره ببرند. برای آموزش برنامه اسکرچ با گوشی، شما میتوانید از طریق گوگل پلی به Scratchjr دسترسی داشته باشید.
بعد از اینکه برنامه را دانلود و نصب کردید، میتوانید اقدام به آموزش پایه و بنیان برنامه نویسی به کودک خود بکنید. در روند آموزش کار با برنامه اسکرچ با گوشی، قطعههای تصویری و جورچینهای مختلفی در اختیار کودک قرار میگیرند که از طریق اتصال آنها به یکدیگر، میتواند شخصیتها را به حرکت درآورد. در آخر شخصیتهای ساخته شده قادر خواهند بود بپرند، بچرخند، حرف بزنند و کارهای مختلفی را انجام دهند.
آیکونها و ابزارهای مختلفی در قسمتهای گوناگون این بازی در اختیار کاربران قرار میگیرند که عبارتند از:
- از طریق این بخشها و قسمت ویرایشگر نقاشی، کودک میتواند رنگ و ظاهر شخصیتها را بسته به خلاقیت و مدل دلخواه خود تغییر دهد.
- همچنین امکان تغییر دادن صداها و آهنگهای مختلف هم وجود دارد و کودک میتواند بنا به دلخواه خود آنها را تنظیم کند.
- امکان اضافه کردن عکسهای خودشان هم در بخشهای مختلف این برنامه وجود دارد.
بعد از اینکه شخصیتهای این بازی ساخته شدند، در روند آموزش برنامه اسکرچ جونیور با گوشی، نوبت به ساختمان داستان زندگی شخصیتها میرسد. اسکرچ جی آر هم به صورت فارسی و هم انگلیسی وجود دارد. از این رو شما برای آموزش اسکرچ جونیور اندروید، میتوانید یکی از این گزینهها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید.
آموزش تصویری برنامه اسکرچ جونیور
برای اینکه بتوانید ارتباط بیشتری با این برنامه داشته باشید و به راحتی آن را نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید، در این بخش قصد داریم تا به آموزش تصویری نصب و استفاده از آن بپردازیم. بعد از اینکه برنامه Scratchjr را از گوگل مپ دانلود و نصب کردید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید.
در ابتدا برنامه از شما مجوزهای لازم را در رابطه با توانایی ضبط صدا، دسترسی به تصاویر و … میخواهد که باید به آنها پاسخ دهید. در قدم بعدی صفحه زیر به شما نمایش داده میشود.
از میان گزینههای زیر که نشاندهنده مدرسه، خانه و یا سایر موارد هستند، شما باید یکی را انتخاب کنید. در صورتی که کودک شما بیشتر زمان خود را در خانه سپری میکند، میتوانید گزینه خانه را انتخاب کرده و وارد صفحه بعدی شوید.
با انتخاب آیکون علامت سؤال، ویدئوی کاملی که نحوه کار کردن با بخشهای مختلف برنامه را به شما آموزش میدهد، نمایش داده خواهد شد. شما میتوانید در ابتدا این ویدئو را تماشا کرده و سپس آیکون سمت چپ را انتخاب کنید. در این حالت وارد صفحه زیر خواهید شد.
با انتخاب آیکون + میتوانید شروع به ایجاد پروژه جدید کرده و خلاقیت فرزند خود را به چالش بکشید. بعد از انتخاب این آیکون، صفحه زیر نمایش داده میشود.
همان طور که مشاهده میکنید، همه ابزارهای بصری برای شروع مفاهیم برنامه نویسی در این بخش در اختیار کودک قرار میگیرند. گزینههایی که در پایین صفحه قرار دارند، در واقع المانها و مواردی هستند که شما برای کد نویسی باید استفاده کنید. اگر در روند طراحی پروژه نیاز به تغییر لوکیشن یا پس زمینه داشتید، کافی است که بر روی آیکون عکس در قسمت وسط بالا کلیک کنید تا موارد زیر به شما نمایش داده شوند.
همچنین شما میتوانید با کلیک بر روی علامت + موجود در ست چپ تصویر، کاراکتر های مختلفی را نیز به پروژه خود اضافه کرده تا یک انیمیشن جذاب داشته باشید. با انتخاب این آیکون، کاراکترهای زیر به شما نمایش داده میشوند.
در نهایت با انتخاب آیکون پرچم سبز، انیمیشن ساخته شده نهایی اجرا شده و شما میتوانید آن را مشاهده کنید. توصیه میکنیم حتما ویدئوی آموزشی را به صورت کامل مشاهده کنید تا به صورت کامل با روند ساخت انیمیشن هم آشنا شوید.
قسمت های مختلف برنامه اسکرچ جونیور
در راستای آشنایی و آموزش ساخت انیمیشن با اسکرچ در گوشی، لازم است تا با بخشهای مختلف این ابزار آشنا شوید. در این بخش قصد داریم چند نمونه از اصلیترین قسمتهای این بازی را معرفی کرده و به بررسی کاربردهای هر کدام از آنها بپردازیم.
صحنه یا stage
قسمتی که عمل پروژه به صورت کامل در آن انجام میشود، به عنوان صحنه و یا استیج شناخته خواهد شد. برای اینکه بتوانید یک کاراکتر را از روی صحنه به صورت کامل حذف کنید، لازم است آن را فشار داده و نگه دارید.
پیشنهاد مطالعه: معرفی چند کتاب آموزش اسکرچ برای کودکان و نوجوانان
حالت ارائه یا Presentation Mode
برای اینکه بتوانید هر مرحله از پروژه را به صورت تمام صفحه به نمایش بگذارید، از این قابلیت استفاده کنید.
توری grid
با کمک این ابزار میتوانید شبکه مختصات دو بعدی x-y را روشن و یا خاموش کنید.
ذخیره سازی save
برای ذخیره سازی پروژه فعلی در هر مرحلهای و رفتن به صفحه اصلی، از این گزینه استفاده کنید.
تغییر پسزمینه یا Change Background
شما میتوانید در روند انجام پروژه، پسزمینه دلخواه خود را برای آن ایجاد و یا انتخاب کنید. این کار از طریق این گزینه امکانپذیر خواهد بود.
اضافه کردن متن add text
از این گزینه برای اضافه کردن عناوین مختلف و برچسبها بر روی صحنه استفاده میشود.
پرچم سبز یا Green Flag
با کلیک بر روی این گزینه در روند آموزش اسکرچ جونیور اندروید، میتوانید همه اسکریپتهای برنامه نویسی که از طریق بلوک شروع روی پرچم سبز آغاز میشوند را شروع کنید.
پیشنهاد مطالعه: آموزش نصب اسکرچ در کامپیوتر و موبایل
ریست کردن کاراکترها Reset Characters
برای اینکه بتوانید همه شخصیتها را به موقعیتهای اولیه خود بر روی صحنه بازگردانید و تغییرات به وجود آمده را حذف کنید، میتوانید از این گزینه کمک بگیرید.
صفحات
هر پروژه از صفحات مختلفی تشکیل شده که pages نام دارند. شما میتوانید از بین صفحات پروژه خود انتخاب کرده و یا از طریق کلیک بر روی علامت + به آنها اضافه کنید. در هر صفحه معمولا شخصیتها و پسزمینه مشخصی وجود دارد. اگر تمایل به حذف صفحهای دارید، آن را فشار داده و نگه دارید. بعد از حذف صفحه مورد نظر، شما باید سایر موارد را مجددا مرتب کرده و در موقعیتهای جدید قرار دهید.
Project Information
در این قسمت شما میتوانید به موارد مختلفی از جمله عنوان پروژه، زمان ایجاد آن و … دسترسی داشته باشید و در صورت تمایل آنها را تغییر دهید.
Undo and Redo
در صورتی که در روند اجرای پروژه هرگونه اشتباهی مرتکب شده باشید، میتوانید از طریق این گزینه به عقب بازگشت و آخرین اقدام خود را تغییر دهید.
Programming Area
این قسمت در واقع جایی است که شما بلوکهای برنامه نویسی را برای ایجاد اسکریپت به آن منتقل میکنید.
Blocks Palette
این بخش منوی بلوکهای برنامه نویسی است. در این بخش باید یک بلوک را به قسمت برنامه نویسی کشیده و سپس روی آن ضربه بزنید تا شاهد اقدامات بعدی باشید.
شخصیتها Characters
هر پروژه از کاراکترهای مختلفی تشکیل شده است که شما میتوانید از میان آنها به انتخاب بپردازید. همچنین با ضربه زدن بر روی علامت + امکان اضافه کردن یک مورد جدید هم به آنها خواهید داشت در آموزش کار با اسکرچ جونیور در گوشی، شما میتوانید با انتخاب یک کاراکتر، به تغییر نام، حذف، کپی کردن و اقدامات مختلف بپردازید.
مسدود کردن دستهها یا Block Categories
امکان مسدود کردن دستهها در این برنامه هم وجود دارد. در آموزش برنامه اسکرچ جونیور با گوشی، لازم است با انواع دستهها آشنایی داشته باشید. دستههای مختلفی بلوکها در این برنامه به شرح زیر هستند.
- تحریککننده، زرد
- حرکت، آبی
- کنترل، نارنجی
- ظاهر، بنفش
- انتهایی، قرمز
- صداها، سبز
با شناخت این بلوکها و آشنایی با عملکرد آنها، میتوانید اطلاعات جامع و کاملی درباره آموزش کار با برنامه اسکرچ با گوشی به دست آورید.
دوره های آموزش اسکرچ مکتب خونه
همانطور که میدانیم آشنا کردن کودکان با دنیای برنامه نویسی و اصلیترین مفاهیم در این زمینه اهمیت بسیار بالایی دارد. این کار میتواند تا حد زیادی بر روی آینده آنها اثرگذار باشد و باعث موفقیت آنها شود. از این رو شما میتوانید از دورههای آموزش اسکرچ و آموزش برنامه نویسی مکتب خونه برای دسترسی به این هدف کمک بگیرید.
این دورهها به شما کمک میکنند تا آموزش برنامه اسکرچ جونیور با گوشی را به خوبی پشت سر گذاشته و نتایج مثبتی از آن دریافت کنید. اسکرچ به عنوان زبان برنامه نویسی مخصوص کودک و نوجوان شناخته شده است. از این رو در این دورهها از مدرسهای مجرب در این حوزه استفاده شده تا مطالب آموزشی به بهترین نحو به مخاطبان کم سن و سال، منتقل شود.
سخن پایانی
با پیشرفت تکنولوژی در زمینههای مختلف، نیاز به برنامه نویس در جوامع مختلف به مراتب بیشتر از قبل احساس میشود. از این رو تسلط به مهارتهای برنامه نویسی یکی از نیازهای اصلی بوده و باید از سنین پایین به آن پرداخته شود. زبان برنامه نویسی اسکرچ برای کودکان و نوجوانان طراحی شده تا بتوانند از سنین کم وارد این حوزه شوند. با آموزش اسکرچ جونیور اندروید، میتوانید مهارت کودکتان را در این حوزه ارتقا داده و مطالب آموزشی را به بهترین نحو ممکن در اختیار او قرار دهید.
منبع