آموزش اتوکد تاسیسات – بررسی کاربردها و مزایا

نرم افزار اتوکد، یکی از برنامه‌های قدرتمند برای طراحی به کمک رایانه است. ابزارهای تخصصی و امکانات این نرم افزار، کمک می‌کند تا پیش از اجرای پروژه‌های تأسیساتی، عمل طراحی و نقشه‌کشی را به‌راحتی انجام دهیم. سپس با بررسی نقشه از ابعاد مختلف و اصلاح ایرادات احتمالی آن، می‌توان پروژه را سریع‌تر و بهینه‌تر اجرا کرد. آموزش اتوکد تاسیسات، برای همین منظور به‌کار می‌رود. در این مطلب، قصد داریم تا کاربردهای مختلف این نرم افزار فوق‌العاده را برای تأسیسات گوناگون بررسی و تشریح کنیم.

اتوکد برای مهندسی

نرم افزار اتوکد (AutoCAD) از قدیمی‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین انواع نرم افزارهای مهندسی به‌شمار می‌آید. بیش‌تر گرایش‌های مهندسی با این نرم افزار آشنا بوده و به امکانات و قابلیت‌های آن نیاز خواهند داشت. این برنامه توسط شرکت Autodesk طراحی و تولید شده است. این کمپانی هرسال، نسخه‌ی جدیدی از برنامه را منتشر و به بازار ارائه می‌کند.

آموزش اتوکد دوبعدی و سه‌بعدی

 

کاربرد ویژه‌ی این نرم افزار، در حوزه‌ی طراحی و نقشه کشی است. نقشه کشی را می‌توان جزو مراحل ابتدایی انجام یک پروژه و البته از مهم‌ترین فازهای آن دانست. ایجاد نقشه، کمک می‌کند تا ایده‌ها و راه‌حل‌هایی که به نظر می‌رسد را ترسیم کنیم. این ترسیمات علاوه بر خوانایی ایده و درک بهتر آن در یک مجموعه، سبب می‌شود تا دید بازتری برای بررسی آن از جنبه‌های مختلف داشته باشیم. در ادامه، مروری بر کاربردهای مهم این نرم افزار خواهیم داشت.

مروری بر کاربردهای اتوکد

در ابتدا، کاربردهای نرم افزار اتوکد را در شاخه‌های مختلف بررسی می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید، فهرست گسترده‌ای برای کاربردهای این برنامه وجود دارد. در ادامه، بااهمیت‌ترین این موارد ذکر شده است.

آموزش اتوکد برای ساختمان‌سازی و معماری

ساختمان‌سازی، یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های اتوکد است. در صنعت ساخت و ساز، ما با نقشه‌ها و مدل‌سازی، سروکار داریم. این فرآیند سبب می‌شود تا تجسم بهتری از پروژه ایجاد شده و هم‌چنین نکات مربوط به پیاده‌سازی سازه، بهتر و دقیق‌تر تعیین شوند. می‌توان گفت که امروزه اجرای پروژه‌های پیچیده و بزرگی مانند ساخت و ساز برج‌ها و معماری داخلی آن، بدون بهره‌گیری از نرم افزارهای شبیه سازی مانند اتوکد مقدور نیست.

با استفاده از اتوکد می‌توان فاز یک و دو معماری را پیاده‌سازی کرد. یعنی هم پروژه را طراحی و هم از روی آن نقشه‌کشی لازم را انجام داد. نکته‌ی مهم این‌جاست که اتوکد امکان پیاده‌سازی تمام جزئیات را فراهم می‌آورد. به علاوه این‌که، شما می‌توانید نقشه‌ها را به‌صورت دوبعدی درآورده و از مدل سه بعدی برای درک بهتر و وضوح آن استفاده کنید.

لازم به ذکر است که نسخه‌های مختلفی از اتوکد برای کاربردهای سازه و ساختمان ایجاد شده است. به‌عنوان مثال، AutoCAD Advance Steel یکی از ورژن‌های این برنامه است که ویژه‌ی مهندسان سازه و برای ساختمان‌های فولادی در نظر گرفته شده است. هم‌چنین AutoCAD Architecture ورژن اختصاصی برای رشته‌ی معماری خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش اتوکد مهندسی عمران – مزایا و کاربردها

آموزش اتوکد برای تاسیسات ساختمان

تاسیسات ساختمان، کاربرد دیگری است که از اتوکد انتظار می‌رود. آموزش اتوکد تاسیسات، به بیان ابزارها و تکنیک‌های مهم در این زمینه می‌پردازد. شما می‌توانید کارهای نقشه‌کشی و طراحی تاسیسات ساختمان (و تاسیسات صنعتی) را با استفاده از اتوکد به‌گونه‌ای بهینه‌تر و کارآمدتر هدایت کنید.

در زمینه‌ی تاسیسات ساختمان می‌توان از آموزش اتوکد تاسیسات الکتریکی، تاسیسات مکانیکی و غیره به‌صورت جداگانه یاد کرد. در هر یک از این شاخه‌ها، ابزارهای تخصصی همان زمینه و نقشه‌کشی آن مطرح می‌شود. نقشه‌های مربوط به تاسیسات، در کنار نقشه‌های سازه و معماری ایجاد شده و به‌طور هم‌زمان در پیاده‌سازی پروژه‌ی مورد نظر کاربرد دارد.

به‌طور کلی تاسیسات یک ساختمان، امکاناتی هستند که برای استفاده‌ی مفید از آن سازه و هم‌چنین نگهداری و تعمیر آن، مورد نیاز خواهد بود. تاسیسات ساختمانی به دو گروه کلی تاسیسات برقی و مکانیکی تقسیم می‌شوند.

تاسیسات مکانیکی، آن دسته از تاسیساتی از ساختمان است که به‌طور مکانیکی کار می‌کنند. لوله‌های آب گرم و سرد، لوله‌کشی مربوط به گاز، لوله کشی فاضلاب از این دست هستند. از سوی دیگر، تاسیسات برقی به بخش‌ها سیم کشی و برقی ساختمان مربوط می‌شود. محل کلید و پریز، نقشه‌های پنل برق، جزئیات سیم کشی و غیره به این حوزه مربوط خواهند شد. در ادامه، کاربرد اتوکد در تاسیسات را دقیق‌تر بررسی کرده‌ایم.

آموزش اتوکد تاسیسات مکانیکی

آموزش اتوکد تاسیسات مکانیکی به شما این امکان را می‌دهد تا تمام ابزارها و تکنیک‌هایی که برای پیاده‌سازی تجهیزات مکانیکی مورد نیاز است، یاد بگیرید. بعد از این آموزش و آشنایی شما با علائم تاسیسات مکانیکی در اتوکد، شما می‌توانید با استفاده از مباحث ارائه شده در آموزش طراحی تاسیسات مکانیکی، به اجرای نقشه‌ها و طرح مورد نظر بپردازید.

آموزش طراحی دوبعدی با نرم‌افزار اتوکد

 

در مرحله‌ی بعد، آموزش نقشه خوانی تاسیسات مکانیکی ساختمان به شما کمک خواهد کرد تا توانایی خواندن نقشه را داشته باشید. این مهارت، برای پیاده‌سازی و اجرای پروژه الزامی به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل این مبحث در آموزش اجرای تاسیسات مکانیکی گنجانده می‌شود.

شما می‌توانید در اتوکد این نقشه‌ها را به‌صورت حجمی و سه‌بعدی شبیه‌سازی کنید. مطمئناً درک مدل‌های سه بعدی ساده‌تر بوده و یک دید واقع‌گرایانه را ارائه خواهد داد. به‌علاوه این‌که شما می‌توانید به‌طور خودکار طرح‌های ترسیم شده را مورد بازبینی و خطایابی قرار دهید.

آموزش اتوکد برای تأسیسات برق

اتوکد امکانات بسیار عالی برای مهندسی برق نیز دارد. نسخه‌ی اختصاصی این برنامه به نام اتوکد الکتریکال، برای همین منظور ایجاد شده است. آموزش اتوکد تاسیسات برقی، به آموزش ابزارهای مربوط به طراحی مدار و تابلوی برق می‌پردازد. شما در این زمینه، آموزش نقشه خوانی اتوکد را برای علائم ویژه‌ی مدارات و قطعات برقی یاد می‌گیرید.

آموزش اتوکد برای طراحی هنری

طراحی هنری، یکی دیگر از شاخه‌های کاربرد نرم افزار اتوکد است. در این زمینه، می‌توان به طراحی و ساخت انواع لوگو، کارت و دیگر گرافیک‌ها پرداخت. نیز می‌توان رسم انواع نمودارها و فلوچارت‌های سازمانی را با این نرم افزار انجام داد.

از دیگر کاربردهای اتوکد در طراحی هنری، می‌توان به امکان طراحی فرش، طراحی جواهر و زیورآلات نیز اشاره کرد. این نرم افزار کمک می‌کند تا به آسانی آن‌ ایده‌ی ذهنی خود را ترسیم کنید.

آموزش اتوکد برای مهندسی مکانیک

در مهندسی مکانیکی نیز از اتوکد برای طراحی نقشه‌ی قطعات مختلف استفاده می‌شود. این موضوع برای عیب‌یابی و شبیه‌سازی بسیار اهمیت دارد. در واقع استفاده از اتوکد برای این منظور، سبب می‌شود تا هر ایده و طرحی را پیش از پیاده‌سازی نهایی آزموده و تحلیل کنیم. در نتیجه، فرآیند تولید بسیار سریع‌تر انجام شده و محدودیت‌های مربوطه حذف خواهد شد.

چه کسانی باید آموزش اتوکد تاسیسات را دنبال کنند؟

مخاطبین اصلی برای یادگیری نکات و ابزارهای اتوکد برای نقشه کشی تاسیسات، یک مهندس مکانیک یا مهندس برق است. این دسته از افراد، با یادگیری این برنامه می‌توانند نقشه‌های مورد نیاز خود را طراحی کرده و به بازبینی و رفع خطای آن، پیش از آغاز اجرای پروژه، بپردازند.

هم‌چنین افراد فعال در حوزه‌ی نظارت و اجرای پروژه، نیز می‌توانند با یادگیری این مباحث به بهبود و افزایش کیفیت کار خود کمک کنند. در حقیقت نقشه خوانی تاسیسات از مهارت‌های الزامی برای این گروه شغلی خواهد بود.

ورژن اتوکد تأسیسات

پیش‌تر اشاره کردیم که نرم افزار اتوکد برای کاربردهای تخصصی، در ورژن‌های مختلفی وجود دارد. به‌عنوان مثال، ورژن AutoCAD Architecture را برای طراحی‌های حوزه‌ی معماری معرفی کردیم. برای شاخه‌ی تاسیسات نیز نسخه‌ی متفاوتی از اتوکد استفاده می‌شود. این نسخه با عنوان Mechanical, Electrical, and Plumbingشناخته شده که به اختصار MEP نیز خوانده می‌شود. بنابراین مهندسان این حوزه، با استفاده از نسخه‌ی MEP می‌توانند نقشه‌کشی طرح‌ها و ایده‌های خود را در زمینه‌ی تاسیسات، انجام دهند.

قابلیت‌ها و ویژگی‌های AutoCAD MEP

همان‌طور که در بخش قبلی بیان کردیم، نرم افزار AutoCAD MEP، هسته‌ی اصلی برنامه‌ی AutoCAD را شامل می‌شود. با این حال قابلیت‌های زیادی برای طراحی تخصصی در زمینه‌ی تاسیسات در نسخه‌ی MEP گنجانده شده است. در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌های AutoCAD مپ را بازگو کرده‌ایم.

  • ابزارهای طراحی تخصصی
  • ابزارهای مستند سازی
  • امکانات برای طراحی دقیق
  • امکانات برای همکاری میان اعضای تیم پروژه
  • امکان کار با داده‌های طراحی یکپارچه
  • محیط مشابه با AutoCAD
  • امکان ایجاد فضای کاری دلخواه برحسب نیاز
  • دقت بالا در طراحی و جزئيات
  • قابلیت مکانیزه کردن فعالیت‌های تکراری
  • ارزیابی طرح
  • شبیه‌سازی اندازه‌ها
  • امکان متعادل‌سازی سیستم طراحی شده
  • امکان ویرایش طرح ترسیم شده
  • قابلیت ارائه‌ی توضیحات تکمیلی

این قابلیت‌ها و ابزارها، سبب می‌شوند تا کاربر بتواند مواردی از جمله سایزینگ لوله‌های آب و فاضلاب، سایزینگ کانال، اختصاص جنس برای آیتم‌ها و غیره را به‌آسانی انجام دهد. مجموعه‌ی این ویژگی‌ها، اتوکد مپ را به نرم افزاری ایده‌آل و محبوب برای مهندسان تاسیسات تبدیل کرده است.

کلام پایانی

در این مطلب در خصوص کاربردهای مهم نرم افزار اتوکد در حوزه‌های گوناگون صحبت کردیم. تقریباً هرجایی که نیاز به نقشه‌کشی داشته باشیم، اتوکد درخشان ظاهر خواهد شد. بعد از معرفی کاربردهای مهم این برنامه، به‌طور تخصصی این نرم افزار را در حوزه‌ی تاسیسات بررسی کردیم.

آموزش کاربردی اتوکد

 

همان‌طور که در متن مطلب بیان شد، حوزه‌ی تاسیسات به طراحی و پیاده‌سازی امکاناتی در ساختمان می‌پردازد که آن ساختمان را ایده‌آل و قابل استفاده می‌سازد. امکاناتی مانند برق‌رسانی، لوله کشی آب و فاضلاب از این جمله هستند.

نرم افزار اتوکد مپ، به‌طور تخصصی برای نقشه‌کشی در این حوزه‌ی تاسیسات مکانیکی ایجاد شده است. از سوی دیگر، نرم افزار اتوکد الکتریکال برای تاسیسات برقی به‌کار می‌رود. در این مطلب، به‌طور ویژه، کاربردهای این ورژن‌ها را بررسی کردیم. شما می‌توانید با آموزش اتوکد تاسیسات، کار با ابزارها و قابلیت‌های تخصصی این برنامه را یاد بگیرید.

آموزش اتوکد در مکتب خونه

یکی از بهترین منابع آموزش اتوکد، دوره‌های تدوین شده در آکادمی مکتب خونه است. در این دوره‌ها شما با صفر تا صد کار با اتوکد آشنا خواهید شد. آموزش‌های مکتب خونه به زبان ساده بوده و فرض بر آن است که مخاطب چیزی در رابطه با این برنامه نمی‌داند. بنابراین هر فردی از سطح مقدماتی و مبتدی تا پیشرفته، قادر خواهد بود تا با این آموزش‌ها، به تقویت مهارت‌های کار با اتوکد بپردازد.

نوشته آموزش اتوکد تاسیسات – بررسی کاربردها و مزایا اولین بار در مکتوب. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش جوشکاری در سالیدورک به صورت عملی

برنامه سالیدورک دارای قابلیت‌ها و ابزارهایی برای جوشکاری نیز هست. این ابزارها برای اتصال پروفیل‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *