آمازون فروشگاهی برای همه چیز

 آمازون با رهبری ماکیاولیستی جف بیزوس به یک امپراوری تمام‌عیار تبدیل شد؛ شرکتی فوق‌العاده موفق، همیشه‌حریص و متوقف‌نشدنی. تنها بیزوس می‌دانست چگونه باید مرزهای فرمانروایی خود را در میانه‌ی جنگ رقابتی بی‌پایان شرکت‌های بزرگ فناوری گسترش دهد.

این مطلب به‌مناسبت سالگرد تأسیس آمازون در تاریخ ۱۵ تیر ۱۴۰۳ به‌روز شد.

جف بیزوس برای راه‌اندازی آمازون شهر سیاتل را انتخاب کرد، زیرا به‌خوبی می‌دانست استعدادهای فنی مورد نظرش را در این منطقه پیدا می‌کند؛ زیرا آنجا شهر مایکروسافت بود. بدین‌ترتیب تاریخ آمازون به روایتی تبدیل شد که تا سال‌ها انگیزه‌بخش دانشجویان کارآفرین بود؛ داستان شروع یک کسب‌وکار از گاراژ خانه و رهبری آن تا رسیدن به قله‌های اوج فناوری و حتی فراتر از حد تصور.

حالا آمازون ۳۰ سالگی تأسیس خود را در حالی جشن می‌گیرد که از لقب بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک جهان عبور کرده است. این برند بخش عمده‌ی سود عملیاتی خود را از بخش‌هایی مانند رایانش ابری، وب‌سرویس آمازون (AWS) و پلتفرم هوش مصنوعی مولد Bedrock به دست می‌آورد. آمازون در حوزه‌ی رسانه نیز با آمازون پرایم ویدیو، به «دنیای پخش استریم» قدم گذاشته و به‌دنبال حفظ و افزایش سهم خود از بازار پخش اشتراکی است.

خاستگاه آمازون، ریشه در خدمات فروشنده‌ی شخص ثالث، خدمات اشتراکی و تبلیغات دارد. سخنگوی شرکت در گفت‌وگو با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هدف خود را چنین تعریف کرده بود:

ما مسلماً می‌خواهیم به حداکثر فروش ممکن برسیم و این هدف را از طریق بهبود همه‌جانبه‌ی تجربه‌ی مشتریان دنبال می‌کنیم. آمازون با کاهش قیمت‌ها، بهبود دسترسی، تحویل سریع‌تر سفارش‌ها، گسترش طیف انتخاب‌ها و ارائه‌ی اطلاعات محصول، پلتفرمی را در اختیار مردم می‌گذارد که به‌راحتی قابل‌ استفاده باشد و اعتماد آن‌ها را جلب کند.

اما جف بیزوس و شرکتش تا به امروز نه‌تنها به‌خاطر خدمات پیشرو، بلکه بابت داستان‌های غم‌انگیز، ترسناک و جنجال‌برانگیزی که از انبارهای غول‌پیکر این شرکت به بیرون درز کرده است، بارها به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شده‌اند. با ما همراه باشید تا فرازونشیب‌های آمازون را در طول ۳۰ سال گذشته باهم مرور کنیم.

تاریخچه تأسیس

سال ۱۹۹۴ نگاه جف بیزوس به پدیده‌ی «اینترنت» معطوف بود و به نتایج گزارش‌هایی فکر می‌کرد که از رشد عظیم وب جهانی در طول یک سال گذشته نوشته بودند. او عمیقاً باور داشت که حتماً باید راهی برای بهره‌بردن از این رشد سریع وجود داشته باشد و به همین دلیل چندین هفته تا نیمه‌شب‌ها روی ایده‌‌های مختلف کار کرد.

فروشگاه آنلاین معقول‌ترین و آینده‌نگرانه‌ترین طرحی بود که ذهن جف بیزوس را رها نمی‌کرد. او پس از مدتی بررسی دقیق، فهرستی از ۲۰ محصول تهیه کرد که احتمال فروش آن‌ها به‌صورت اینترنتی زیادتر بود؛ بعد لیست را به پنج آیتم محدود کرد و سرانجام به این نتیجه رسید که برای شروع کار، هیچ گزینه‌ای بهتر از کتاب به بازدهی نمی‌رسد.

تصمیم بیزوس برای ترک جایگاه شغلی خوبش در شرکت D.E. Shaw با مخالفت رئیس و خانواده‌ی او مواجه شد؛ اما بیزوس مصمم بود ایده‌اش را اجرایی کند، حتی اگر شکست بخورد و مجبور شود از دنیای کارآفرینی به سبک زندگی کارمندی بازگردد.

توسعه‌ی نسخه‌ی آزمایشی پلتفرم، در گاراژ خانه‌ی بیزوس در حومه‌ی سیاتل آغاز شد و مدتی طول کشید تا تیم، یک آپارتمان دواتاقه را اجاره کند.


منبع: https://www.zoomit.ir/brand-story/157239-amazon-brand-history/

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

تفاوت دید افراد مبتلا به کوررنگی

افرادی که از نعمت بینایی کامل برخوردارند، شاید نتوانند وضعیت افراد مبتلا به بیماری کوررنگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد