آخرین وضعیت میدانی در نوار غزه، ۱۲ خرداد ۱۴۰۳

نیروهای اشغالگر اسرائیلی پس از گذشت حدود دو هفته از عملیات نظامی و نفوذ به عمق جبالیا در شمال نوار غزه، از این منطقه به‌طور کامل عقب نشینی کردند. همانطور که پیش‌تر گفته شد، ارتش رژیم اسرائیل هیچگاه توانایی پاکسازی، تثبیت و استقرار بلند مدت در این مناطق را ندارد و عملیات اخیر رژیم اسرائیل در جبالیا هم فاقد هرگونه هدف استراتژیک بود. تنها هدفی که شاید محقق شد، ویرانی و کشتار بیشتر در جبالیا بود.

اما در جنوب نوار غزه در محور رفح، نیروهای اسرائیلی به آهستگی در حال گسترش مناطق تحت اشغال خود در امتداد مرز مصر هستند. طی هفته اخیر، نیروهای اسرائیلی وارد تل زعرب، مرتفع ترین بلندی در غرب شهر رفح شدند. در هجوم به رفح، ارتش اسرائیل استراتژی مشابه حمله به شهر غزه از سمت شمال را اتخاذ کرده است. در شمال غزه ارتش اسرائیل با استفاده از خط ساحلی به آهستگی شهر غزه را دور زد و در مراحل بعدی از سمت شرق نیروهای فلسطینی را در عمق غزه قیچی کرد. در شهر رفح، خط ساحلی جای خود را به خط مرزی داده است و نیروهای اسرائیلی به آهستگی در حال افزایش خطوط تماس در امتداد مرز هستند و احتمالا در مراحل بعدی با اضافه شدن نیروها از محورهای شرقی، نیروهای فلسطینی در مرکز رفح قیچی خواهند شد.

از سوی دیگر زمزمه هایی از احتمال برقراری یک آتش بس فراگیر در نوار غزه وجود دارد، اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست و باید صبر کرد.

آخرین وضعیت نظامی در نوار غزه

منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

اصابت موشک جدید ارتش یمن به یک کشتی در دریای عرب

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در آخرین بیانیه خود در شامگاه پنجم تیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *