آئودی به تولید تمامی خودروهای کوپه و کانورتیبل خود خاتمه می‌دهد

آئودی در تصمیمی مهم اعلام کرد از این پس دیگر خودروهای کوپه و کانورتیبل را تولید نخواهد کرد.


آغاز فرایند حذف خودروهای دو در آئودی از سال ۲۰۱۹ و بازنشستگی A3 کابریوله شروع شد. خزان خودروهای کوپه و کانورتیبل ارباب حلقه‌ها سال قبل ادامه یافت یعنی زمانی که نوبت به خداحافظی با TT مشهور رسید. چند ماه قبل نیز آخرین نمونه آئودی R8 خط تولید را ترک کرد تا به این ترتیب دوران یکی از جذاب‌ترین سوپر اسپرت‌های پیشرانه وسط دنیا به پایان برسد.

آئودی هفته قبل جزئیات سبد محصولات ۲۰۲۵ خود برای بازار آمریکا را اعلام کرد و برخی تغییرات در خانواده A5 مشاهده شد. با توجه به شواهد پیشین طرفداران آئودی از خاتمه عرضه چنین محصولاتی واهمه داشتند و این موضوع هم‌اکنون به‌صورت رسمی تائید شد به گونه‌ای که دیگر خبری از جانشین مدل‌های دو در A5 نخواهد بود. همین موضوع درباره نسخه‌های اسپرت و پرفورمنس S و RS نیز صدق می‌کند. به این ترتیب آئودی دیگر خودروهای کوپه و کانورتیبل را عرضه نخواهد کرد. خبری از جایگزین نسخه‌های کوپه و کانورتیبل A5 در آینده نیست و به همین خاطر است که اصلاً تصاویر جاسوسی پروتوتایپ های جدید آن منتشر نشده است. نسل بعدی A5 فقط دارای دو عضو A5 سدان (لیفت بک) و A5 آوانت خواهد بود. البته همچنان نسخه‌های S و RS از آن‌ها عرضه خواهند شد.

با اینکه ژرمن‌ها به بازگشت TT و R8 به‌صورت برقی در آینده اشاره داشته‌اند اما چارچوب زمانی مشخصی اعلام نشده است. البته نباید دیگر امیدی به تولید یک کوپه یا کانورتیبل توسط ارباب حلقه‌ها در دوران خودروهای درون‌سوز داشت زیرا عمر چنین محصولاتی به سر آمده است. این برند زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن می‌خواهد تا سال ۲۰۳۳ فقط خودروهای برقی تولید کند. برندهای رقیب همچنان خودروهای کوپه و کانورتیبل را در دسترس مشتریان قرار می‌دهند. به‌طور مثال بی ام و همچنان به عرضه Z4، سری ۴ کوپه/کانورتیبل و سری ۸ کوپه/کانورتیبل ادامه می‌دهد ظاهراً این خودروها نیز در سال‌های آینده حذف خواهند شد. خوشبختانه سری ۲ کوپه عمر بیشتری خواهد داشت. سبد محصولات دو در مرسدس نیز شامل CLE کوپه/کابریوله، AMG GT کوپه و SL است و قبلاً خودروهای SLC، S کلاس کابریوله و AMG GT رودستر با بازار خداحافظی کرده‌اند. نسل جدید CLE نیز در واقع ترکیبی از C کلاس و E کلاس دو در است.

واقعیت تلخ این است که خودروهای کوپه و کانورتیبل در بازارهای جهانی بازار محدودی دارند چراکه عموم خریداران وجود درهای عقب را برای افزایش آسایش و رفاه سرنشینان الزامی می‌دانند. سقف تاشو نیز بخش زیادی از فضای بار را به خود اختصاص می‌دهد. با این‌ وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند برند بزرگی همچون آئودی می‌بایست حداقل یک خودروی کوپه یا کانورتیبل را در سبد محصولات خود حفظ کند. تلاش برای توسعه پیشرانه‌های درون‌سوز پاک‌تر در دورانی که قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌ای وجود دارند سرمایه هنگفتی می‌طلبد و همین موضوع درباره تولید خودروهای برقی نیز صدق می‌کند. به همین خاطر همه متفق‌القول هستند که تولید شاسی بلندها و کراس اورها بجای کوپه‌ها و کانورتیبل ها تصمیم هوشمندانه‌تر و منطقی‌تری خواهد بود. به همین خاطر است که در آینده شاهد تولید شاسی‌بلند سه ردیفه آئودی احتمالاً با نام Q9 خواهیم بود.

از طرف دیگر نباید فراموش کرد که برخی از خودروهای مشهور آئودی به خاطر فروش پایین حذف شده‌اند. از جمله این خودروها می‌توان به A1 سه در و A3 اشاره کرد. البته نسل بعدی A4 سدان نیز در کار نخواهد بود. انتظار می‌رود A4 اواخر دهه جاری میلادی به‌صورت یک خودروی برقی بازگردد و در همین اثنا جایگزین غیرمستقیم نسخه درون‌سوز فعلی هم A5 سدان است. در سال‌های آینده ارباب حلقه‌ها A1 سوپرمینی را نیز راهی موزه خواهد کرد و کراس اور ساب کامپکت Q2 نیز تنها پس از یک نسل بازنشسته خواهد شد. حذف چنین محصولاتی به آئودی اجازه می‌دهد تا روی مدل‌های پرفروش تمرکز کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

معرفی مرسدس بنز GLC پلاگین هیبرید 2025 با قیمت 61 هزار دلار

شرکت مرسدس بنز آلمان از نسخه پلاگین هیبرید GLC مدل ۲۰۲۵ با قیمت ۶۱ هزار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد