کاردانو چیست؟ همه چیز درباره Cardano و ارز دیجیتال ADA

رمزارز آدا (ADA) که با نام کاردانو هم شناخته می‌شود، کوین بومی یکی از پروژه‌های قدیمی کریپتویی است. چارلز هاسکینسون موسس کاردانو که پیش از آن جزء تیم توسعه اتریوم بود با سودای رقابت با اتریوم این پروژه را آغاز کرد. اما کاردانو علی‌رغم سرعت بالای تراکنش و کارمزدهای پایین‌تر نسبت به اتریوم، هرگز پذیرش و گسترش دومین شبکه بلاکچینی محبوب را تجربه نکرد. در این مطلب از مجله نوبیتکس به معرفی کاردانو، نحوه عملکرد آن و رمزارز ADA، نحوه خرید و فروش و نگهداری آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

فهرست عناوین

کاردانو چیست؟

کاردانو(Cardano) یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش و دارای رتبه ده بازار است . این رمزارز برای تبدیل شدن به یک پلتفرم بلاکچین منعطف، پایدار و مقیاس‌پذیر طراحی شده که بستری مناسب را برای اجرای قراردادهای هوشمند فراهم می‌کند. قراردادهای هوشمندی که قرار است گستره‌ی وسیعی از اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز، توکن‌های دیجیتال جدید، بازی‌ها و موارد دیگر را توسعه دهند.

کاردانو در واقع نسل بعدی ایده اتریوم است. ارز دیجیتال اصلی بلاکچین کاردانو، آدا (ADA) نام دارد و از آن می‌توان برای ذخیره ارزش، ارسال و دریافت وجوه و همچنین برای استیکینگ و پرداخت کارمزد تراکنش در شبکه کاردانو استفاده کرد.

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

این شبکه برای تایید تراکنش‌ها از روش اثبات سهام (استیک کردن دارایی‌ها) به جای اثبات کار استفاده می‌کند که بسیار کم‌مصرف‌تر است. در اثبات کار، ماینرها با هم برای حل یک مسئله ریاضی رقابت می‌کنند تا حق تایید تراکنش‌ها را بگیرند.

در اثبات سهام، اعتبارسنج‌ها بر اساس میزان سهام (ارز دیجیتال ADA) خود در شبکه انتخاب می‌شوند و پاداش می‌گیرند. بلاکچین کاردانو به دو لایه تسویه حساب (CSL) و محاسبات (CCL) تقسیم می‌شود. لایه تسویه حساب مسئول تایید تراکنش‌ها و لایه محاسبات مسئول اجرای برنامه‌های کاربردی بر بستر بلاکچین است. 

نقش ارز دیجیتال ADA در شبکه کاردانو

توکن‌های ADA همانند توکن‌های ETH در پلتفرم اتریوم، نقش سوخت پلتفرم کاردانو را برعهده دارند. آنها برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌شوند و اعتبارسنج‌ها (و تفویض‌کنندگان) برای کمک به حفظ امنیت و ثبات شبکه در ازای کسب پاداش، آنها را استیک می‌کنند. در آینده، از ADA همچنین به عنوان یک توکن حاکمیتی استفاده خواهد شد که به دارندگان آن اجازه می‌دهد در مورد تغییرات و ارتقاء پلتفرم کاردانو رای دهند.

تاریخچه کاردانو

چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم است که به دلیل اختلاف نظر در مورد ادامه مسیر اتریوم پروژه را ترک کرد. وی در سال ۲۰۱۵ توسعه کاردانو را آغاز کرد و شبکه بلاکچین را با اولین بلاک استخراج‌ شده در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی نمود. پیش از آن یک شرکت مهندسی با نام IOHK توسعه‌دهنده اصلی بلاک‌چین کاردانو بود. 

کاردانو خود را نسخه به‌روزرسانی شده اتریوم می‌داند و ادعا می‌کند در آینده جایگزینی برای آن خواهد بود. به همین دلیل اتریوم را نسل دوم و خود را پلتفرم نسل سوم معرفی می‌کند. هدف کاردانو ارائه خدمات بانکی به افراد بدون بانک در سراسر جهان اعلام شده است.

تابه‌حال بلاک‌چین کاردانو چهار هاردفورک قابل توجه را در تاریخ خود پشت سر گذاشته است؛ هاردفورک‌های Shelley، Alonzo ،Vasil و Valentine که در ادامه به جزئیات و نقشه راه آن می‌پردازیم.

نقشه راه کاردانو

برخلاف دیگر پروژه‌های رمزارزی که تاریخ‌های مشخص و انتظارات سه ماهه‌ای را ارائه می‌دهند، کاردانو مسیر پیش روی توکن ADA را به شکلی خلاقانه برنامه‌ریزی کرده‌ است. این شیوه با وجود انتقاد برخی از طرفداران ADA که خواهان سرعت عمل بیشتر هستند، باعث ثبات بالای بلاک‌چین کاردانو شده است. در نتیجه، کاردانو یکی از معدود شبکه‌های پیشرو لایه یک است که هرگز دچار قطعی جدی نشده است.

عصر بایرن (Byron)

 این عصر که اولین دوره از فعالیت شبکه کاردانو است، اهداف ساده‌ای را دنبال می‌کرد. در این دوره، فناوری‌های اساسی کاردانو مانند مکانیزم اجماع اثبات سهام (Ouroboros) و کیف پول‌های Daedalus و Yoroi معرفی شدند.

عصر شلی (Shelley)

دوره شلی امکان واگذاری توکن‌های ADA به استخرهای سهام (stake pool) را برای اعضای جامعه کاردانو فراهم کرد. این امر علاوه بر پاداش دادن به دارندگان توکن، امنیت و غیرمتمرکزسازی شبکه را نیز به طور قابل توجهی بهبود بخشید. دوره شلی با هاردفورک مری(Mary) همراه بود و امکان ساخت دارایی‌های دیجیتال منحصر به فرد را در اکوسیستم کاردانو برای توسعه‌دهندگان فراهم کرد. این قابلیت، زمینه‌ساز تحول امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در دوره بعد شد.

عصر گوگن (Goguen)

به طور کلی، انقلابی‌ترین دوره توسعه در کاردانو عصر گوگن شناخته می‌شود که پیشرفت‌های قابل توجهی را برای بهبود شبکه کاردانو به ارمغان آورد. یکی از بزرگ‌ترین انتقادات همیشگی کاردانو غیرکاربردی بودن این شبکه بود که گوگن آن را تغییر داد و اکوسیستم کاردانو با راه‌اندازی ده‌ها برنامه غیرمتمرکز جدید دیفای (DeFi) و مجموعه‌های NFT به شکوفایی رسید.

عصر باشو (Basho)

دوره باشو بر تقویت مقیاس‌پذیری کاردانو و اطمینان از توانایی آن برای پاسخ‌گویی به نیازهای فزاینده تمرکز دارد.

عصر  ولتر (Voltaire)

در این دوره شبکه کاردانو به یک بلاکچین کاملا غیرمتمرکز و جامعه‌محور تبدیل خواهد شد و گروه‌های موجود بر روی شبکه به‌طور کامل پیشنهادات حکومتی را مدیریت خواهند کرد.

بهترین کیف پول‌های کاردانو

برای نگهداری از ارز دیجیتال کاردانو می‌توان از کیف‌ پول‌های مختلفی استفاده کرد. هر فرد می‌تواند با توجه به نیاز و اهداف خود کیف پول مناسب را انتخاب کند. در ادامه با بعضی از انواع آن آشنا خواهیم شد.

تراست ولت (Trust Wallet)

کاربران با استفاده از کیف پول Trust Wallet می‌توانند توکن‌های ADA خود را مبادله و مدیریت کنند و حتی با سهام‌گذاری ADA کسب درآمد داشته باشند. همچنین کاربران این کیف پول می‌توانند هر زمان که می‌خواهند قیمت ADA را بررسی کنند آن را به فروش برسانند.

یورویی (Yoroi)

یورویی(Yoroi) یک کیف پول سبک و محبوب برای کاردانو است که به صورت افزونه مرورگر و همچنین اپلیکیشن موبایل در دسترس است. این والت توسط EMURGO، شریک بنیاد کاردانو، توسعه داده شده و رابط کاربری آسانی را به ویژه برای سرمایه‌گذاران حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ارائه می‌دهد.

Yoroi با اجرای رمز عبور و گزینه‌های بازیابی، امنیت را در اولویت قرار داده و کاربران می‌توانند در صورت گم شدن یا آسیب دیدن دستگاه‌های خود، دارایی‌هایشان را بازیابی کنند.  کسانی که می‌خواهند از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنند یورویی از این ولت‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

اکسودوس (Exodus)

اکسودوس(Exodus) یک کیف پول اختصاصی برای کاردانو نیست، اما کسانی که به دنبال کیف‌پولی هستند که علاوه بر کاردانو سایربلاکچین‌ها را نیز پشتیبانی کند یک کیف پول عالی به‌شمار می‌رود. اکسودوس بیش از ۳۳۰ دارایی دیجیتال را پشتیبانی می‌کند.

کیف پول اکسودوس امکان انجام کارهایی مانند ارسال و دریافت ADA، سهام‌گذاری ADA و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را فراهم کرده است، عملیاتی که سایر کیف پول‌های کاردانو نیز آنها را ارائه می‌دهند. این کیف پول حتی NFTهای کاردانو را نیز پشتیبانی می‌کند.

اتمیک ولت (Atomic Wallet)

کیف پول اتمیک (Atomic Wallet) یک کیف پول امن و کاملا غیرمتمرکز است که بیش از ۱۰۰۰ دارایی رمزنگاری را پشتیبانی می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا کل سبد دارایی‌های رمزنگاری متنوع خود را در یک مکان مدیریت کنند. این کیف پول با رابط کاربری آسان و امکان مبادله داخلی، تجارت روان و کارآمد بین ارزهای دیجیتال مختلف را بدون نیاز به واسطه ارائه می‌دهد. کیف پول اتمیک برای دسکتاپ، موبایل و افزونه مرورگر (در مرحله آزمایش بتا) در دسترس است و امکان دسترسی به دارایی‌های رمزنگاری شما را در هر زمان و هر مکان فراهم می‌کند.

کیف پول اتمیک با استفاده از روش‌های رمزگذاری پیشرفته و ذخیره‌سازی محلی روی دستگاه کاربر، امنیت و حریم خصوصی را در اولویت قرار می‌دهد. کاربران کنترل کامل کلیدهای خصوصی خود را دارند و بدین ترتیب مالکیت و دسترسی به وجوه کاربر در هر زمانی ضمانت شده است. کیف پول اتمیک علاوه بر قابلیت ذخیره‌سازی و مبادله، امکان سهام‌گذاری (Staking) را نیز ارائه می‌دهد و کاربران می‌‎توانند با شرکت در برنامه‌های مختلف سهام‌گذاری، مستقیما از طریق کیف پول درآمد غیرفعال کسب کنند.

کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor)

 شرکت Trezor دو مدل Trezor Model T و Trezor Model One را ارائه می‌دهد که هر دو با اکثر کیف پول‌های سبک کاردانو سازگار هستند. یعنی شما می‌توانید از امنیت بالای ذخیره کلیدهای خصوصی خود در یک دستگاه سرد(cold wallet) لذت ببرید و در عين حال به راحتی با ارز دیجیتال ADA خود تراکنش انجام دهید.

کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger)

Ledger یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری در جهان است. این کیف پول از ارزهای دیجیتال پرطرفدار مانند بیت‌کوین، اتریوم و آدا پشتیبانی می‌کند و آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذارانی تبدیل می‌کند که به دنبال پشتیبانی چند زنجیره‌ای و ذخیره‌سازی فوق ایمن هستند. 

مزیت اصلی Ledger امنیت بالای آن است، زیرا کلیدهای خصوصی شما به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و در نتیجه در برابر هک ایمن هستند. همچنین Ledger می‌تواند با کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند Daedalus همراه شود تا بتوانید با خیال راحت تراکنش انجام دهید و در عین حال از کلیدهای خصوصی خود محافظت کنید.

آموزش خرید و فروش کاردانو

برای خرید آدا به ۳ چیز نیاز دارید: یک صرافی ارز دیجیتال قابل اعتماد، یک کیف‌پول مناسب و مقدار پولی که می‌خواهید آدا خریداری کنید. در حال حاضر، صرافی‌های ایرانی متعددی از جمله نوبیتکس، امکان خرید و فروش ارز دیجیتال مختلف از جمله کاردانو را با ریال فراهم می‌کنند.

کاربران می‌توانند بعد از افتتاح حساب، وجه مورد نظر را به حساب نوبیتکس خود واریز کرده و از بخش بازار، جفت ارز ADA/ریال را انتخاب کنند. در این قسمت می‌توانند با وارد کردن مقدار ADA در قیمت دلخواه اقدام به خرید کنند. فروش ADA نیز از طریق همین مراحل و به طور معکوس انجام می‌شود. در تمام مراحل می‌توانند از ماشین حساب ارز دیجیتال برای معادل‌سازی دارایی خود استفاده کنید.

قیمت کاردانو؛ تاریخچه و پیش‌بینی آینده

همان‌طور که تا اینجا متوجه شدیم بنیان فنی قوی و جاه طلبی‌های تیم کاردانو آن را جز ۱۰ پروژه برتر بازار ارز دیجیتال قرار داده است. قیمت ADA در ابتدا وقتی سال ۲۰۱۷ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد حدود ۰.۰۲ دلار بود و تا اول می ۲۰۲۴ به ۰.۴۲ رسید، طی این مدت با وجود مسیر صعودی و نزولی که تجربه کرد شاهد رشد ۱۸۰۰ درصدی آن هستیم اگر چه پیش‌بینی ۱۰۰ درصدی برای آینده هیچ ارز دیجیتالی ممکن نیست اما پیش‌بینی‌های مختلفی درباره آینده آن ارائه شده است. 

مثلا  والت اینوستور (WalletInvestor) دیدگاه خوبی نسبت به کاردانو ندارد و ارزش آن را برای سال آینده کمتر از ۰.۴۵۴ می‌داند در حالی که دیجیتال کوین پرایس (Digital Coin Price) نسبت به این رمزارز کاملا خوش‌بین است و امید دارد که در سال ۲۰۲۴ به بالای ۱ دلار برسد و حتی شرکت گاو کاپیتال (Gov Capital) پیش‌بینی می‌‌کند قیمت آدا طی ۵ سال آینده می‌تواند به ۵.۵۹ دلار دست پیدا کند. همان‌طور که می‌دانید این پیش‌بینی‌ها معیار خرید و فروش ارزدیجیتال نیستند و بهتر است قبل از خرید ارز دیجیتال هر کس با توجه به استراتژی‌های شخصی خود، برای سرمایه‌اش تصمیم‌گیری کند.

مقایسه کاردانو و اتریوم

هر دو بلاک‌چین کاردانو و اتریوم برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) استفاده می‌شوند و هدفشان این است که یک سیستم شبیه به فروشگاه‌های اپل و اندروید اما به صورت غیرمتمرکز ایجاد کنند. مهم‌ترین قابلیت‌هایی که کاردانو و اتریوم برای پشتیبانی از dAppها ارائه می‌دهند، استفاده از قراردادهای هوشمند و الگوریتم اثبات سهام (PoS) است.

کاردانو مدت‌ها قبل از اتریوم، مکانیزم استیکینگ را داشت، اما پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد.

مقایسه کاردانو و بیت کوین

بیت‌کوین به عنوان یک سیستم پرداخت همتابه‌همتا توسعه یافته است، در حالی که کاردانو روی ایجاد یک اکوسیستم بلاکچین عمومی تمرکز دارد و خدماتی ارائه می‌دهد که شبکه‌های بلاکچین مقیاس‌پذیر می‌توانند میزبانی کنند، مانند ایجاد توکن‌های دیگر و راه‌اندازی   اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) روی شبکه کاردانو که بعد از به‌روزرسانی‌های مختلف ممکن شده است.

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی این دو ارز، روش تأیید تراکنش‌ها است. کاردانو از یک روش مبتنی بر سهام (PoS) استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد با نگه‌داشتن مقداری از ارز دیجیتال، در تأیید تراکنش‌ها مشارکت کنند و پاداش بگیرند. این روش انرژی بسیار کمتری نسبت به روش اثبات کار (PoW) بیت کوین مصرف می‌کند که نیازمند حل مسائل ریاضی پیچیده با کامپیوترهای پرقدرت است. همچنین، مشارکت در تأیید تراکنش‌های کاردانو برای کاربران عادی بسیار ساده‌تر است.

مزایای کاردانو

با شناخت کلی که نسبت به آدا پیدا کردیم وقت آن است تا با مزایای این رمزارز آشنا شویم، برخی از مهم‌ترین مزایای کاردانو عبارتند از:

به‌صرفه بودن مصرف انرژی

همان‌طور که قبلا ذکر شد، کاردانو از الگوریتم اثبات سهام (PoS) برای تأیید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه استفاده می‌کند. این الگوریتم به طور قابل توجهی مصرف انرژی را در مقایسه با الگوریتم‌های اثبات کار (PoW) کاهش می‌دهد.

قابلیت توسعه‌پذیری

کاردانو برای انجام تعداد زیادی تراکنش در ثانیه طراحی شده است و این امر آن را به پلتفرمی بسیار مقیاس‌پذیر تبدیل می‌کند. این قابلیت برای پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی با حجم تراکنش بالا مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و زنجیره‌های تأمین ضروری است.

امنیت و ایمنی

استفاده از زبان برنامه‌نویسی هسکل (Haskell) تضمین می‌کند که کاردانو یک پلتفرم امن و مطمئن است. سطح بالای امنیت و ایمنی هسکل آن را برای ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) پیچیده ایده‌آل می‌کند.

معایب کاردانو

در کنار مزایایی که برای کاردانو عنوان شد، این رمزارز با چالش‌های مختلفی نیز روبه‌رو است. یکی از این چالش‌ها، سرعت توسعه آن است که نسبت به برخی از رقبای خود مانند اتریوم کندتر است و توسعه‌دهندگان تلاش می‌کنند آن را بهبود دهند. چالش دیگر کاردانو پذیرش محدود آن است چرا که برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند کمتری نسبت به اتریوم در پلتفرم کاردانو وجود دارد و نشان می‌دهد که این پلتفرم هنوز با پذیرش گسترده فاصله دارد.

عیب دیگری که برخی منتقدان به آن اشاره می‌کنند متمرکز بودن شبکه است؛ در حالی که کاردانو خود را یک پلتفرم غیرمتمرکز معرفی می‌کند، اماگرو‌های کوچکی هستند که درصد زیادی از کل عرضه توکن‌های کاردانو را کنترل می‌کنند و باعث شده است نسبت به غیرمتمرکز بودن آن اختلاف‌نظر وجود داشته باشد.

آیا کاردانو برای خرید و سرمایه‌گذاری مناسب است؟

با توجه به مزایا و معایب کاردانو و ویژگی‌هایی که بعد از هر به‌روز رسانی به این پلتفرم افزوده شده است متوجه شدیم که چرا قیمت کاردانو همواره مورد توجه فعالان بازار قرار دارد اما پاسخ به این سوال که آیا کاردانو برای خرید و سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر به طور قطعی و مطلق امکان‌پذیر نیست، چرا که استراتژی سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتالی، از جمله کاردانو، به برنامه‌های مالی و میزان ریسک‌پذیری هر فرد بستگی دارد و هر کس باید در نهایت خود در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

جمع‌بندی

کاردانو از جمله رمزارزهایی است که حجم سرمایه زیادی در آن قفل شده است و به عنوان دهمین رمزارز برتر بازار و رقیب اتریوم ویژگی‌های مختلفی دارد. همواره کارشناسان نظرات مخالف و موافقی نسبت به این رمزارز ارائه می‌دهند که بهتراست هنگام سرمایه‌گذاری از آخرین اخبار منتشر شده مرتبط با آن آگاه باشید.

سوالات متداول

چطور کاردانو بخریم؟

برای خرید کاردانو می‌توانید از طریق صرافی‌های متمرکز مانند نوبیتکس اقدام کنید.

کاردانو بهتر است یا اتریوم؟

از نظر حجم بازار و قیمت، اتریوم نسبت به کاردانو جایگاه بهتری دارد. اما انتخاب بهترین گزینه به نیازها، اهداف و تمایلات شما به عنوان سرمایه گذار بستگی دارد.

کاردانو بهتر است یا بیت کوین؟

از نظر حجم بازار و قیمت، بیت کوین بهتر است اما انتخاب بهترین گزینه به نیازها، اهداف و تمایلات شما به عنوان سرمایه گذار بستگی دارد.

بهترین کیف پول کاردانو چیست؟

کیف پول یورویی (Yoroi) و تراست ولت (Trust Wallet) جز کیف پول‌‎های برتر کاردانو هستند.



درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره بازی همستر کامبت (Hamster Kombat) + کد مورس و کارت روزانه

پس از عرضه موفق و پرسروصدای نات کوین، بازی‌های زیادی در سبک «Tap to Earn» …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *