به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) کیست؟ همه چیز درباره خالق اتریوم

در حوزه ارزهای دیجیتال، نام‌های کمی مانند ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم یادآور نوآوری و آینده‌نگری هستند. او یک نویسنده و برنامه‌نویس روسی کانادایی است که از سال ۲۰۱۱ در جامعه بیت کوین، مشارکت داشته و هم‌بنیان‌گذار و نویسنده مقاله در رسانه بیت کوین مگزین (Bitcoin Magazine) هم بود. او در درجه اول بخاطر اتریوم شناخته می‌شود که یک پلتفرم بلاکچین بوده و به عنوان یک کامپیوتر جهانی برای برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapps عمل می‌کند. علاوه بر آن نقش ویتالیک بوترین را در توسعه اتریوم و اکوسیستم بلاکچین نمی‌توان انکار کرد. در ادامه مقاله بیشتر راجع به این برنامه‌نویس جوان به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در فناوری بلاکچین توضیح می‌دهیم.

فهرست عناوین

ویتالیک بوترین کیست؟

همانطور که متوجه شدید بوترین برنامه‌نویس جوانی بود که پایه‌های شبکه اتریوم را بنا نهاد. او در سال ۲۰۱۳ به مدت ۶ ماه به سراسر جهان سفر کرد تا با توسعه‌دهنگان بیت کوین، صحبت کند. او متوجه شد که می‌تواند یک نسخه جدید و احتمالاً بهتر را با تکرار بر روی بلاکچین بیت کوین بسازد. ویتالیک بوترین برای توضیح این ایده، بیت کوین را به یک ماشین حساب و بلاکچین آینده را به یک گوشی هوشمند نسبت داد. بلاکچینی است که از تکنولوژی‌های نوین مانند توسعه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها با کمک ارزهای دیجیتال، پشتیبانی می‌کند. قرارداد هوشمند یکی از برنامه‌‌هایی است که می‌تواند روی پلتفرم اتریوم ذخیره و اجرا شود.

دوران کودکی و نوجوانی ویتالیک بوترین

بوترین در ۳۱ ژانویه ۱۹۹۴ در کلومنا (موسکو) به دنیا آمد. او تا ۶ سالگی در روسیه زندگی کرد و سپس والدین او تصمیم گرفتند برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر به کانادا مهاجرت کنند. زمانی که او کلاس سوم دبستان در کانادا بود، در برنامه‌ای برای استعدادهای درخشان شرکت کرد. او در حین حضور در برنامه متوجه شد که دارای مهارت‌ها و استعدادهای خاصی در مقایسه با همسالان خود است. ویتالیک بوترین حتی در نگاه معلمان نیز عجیب به نظر می‌رسید. او به طور ذاتی در ریاضیات و برنامه‌نویسی مستعد بود. او می‌توانست اعداد سه‌رقمی را دو برابر سریع‌تر از افراد معمولی همسن خود جمع ببندد. ویتالیک با اجتماعات و رویدادهای فوق برنامه غریبه بود. آن‌طور که او به یاد می‌آورد او در نظر افراد زیادی یک نابغه ریاضی بود. ویتالیک بوترین سپس ۴ سال را در مدرسه Abelard (یک دبیرستان خصوصی در تورنتو) گذراند. این مدرسه نگرش او را به آموزش تغییر داد. او در آبلارد اساساً دانش را هدف اصلی خود در زندگی قرار داد.

علاوه بر تحصیلات او با خوشحالی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ World Of Warcraft را بازی کرد. با این وجود وقتی که بلیزارد تصمیم گرفت the damage component را از مهارت سایفون لایف (Siphon Life) جنگجوی مورد علاقه‌اش حذف کند، همان شب با گریه خوابید. آنجا ویتالیک بوترین متوجه شد که خدمات متمرکز چقدر می‌تواند وحشتناک باشد و دیگر بازی World Of Warcraft را ادامه نداد.

دوران دانشجویی ویتالیک بوترین و آشنایی با ارزهای دیجیتال

در ادامه بیوگرافی Vitalik Buterin او باید گفت در حالی که دنبال مسیر جدیدی در زندگی بود در سال ۲۰۱۱ با بیت کوین روبه‌رو شد. او در ابتدا نسبت به این موضوع که بیت کوین پشتوانه فیزیکی ندارد تردید داشت. اما با گذر زمان، بیشتر آموخت و مجذوب آن شد. او می‌خواست با دستیابی به برخی از این توکن‌ها به طور رسمی به این اقتصاد جدید و آزمایشی بپیوندد. اما ویتالیک بوترین، سیستم قوی برای استخراج آنها و پول نقد برای خرید بیت کوین نداشت.

بنابراین او در انجمن‌های مختلف به دنبال کار در زمینه بیت کوین بود و در نهایت شروع به نوشتن مقاله برای یک وبلاگ کرد و برای هر مقاله حدود ۵ BTC درآمد داشت. در همان زمان او تمام جنبه‌های مختلف اقتصادی، فنی و سیاسی ارزهای دیجیتال را بررسی کرد. مقالات ویتالیک بوترین توجه Mihai Alisie (یک علاقه‌مند به بیت کوین که ساکن رومانی بود) را به خود جلب کرده و منجر به مشارکت در تاسیس مجله بیت کوین در اواخر سال ۲۰۱۱ شد. 

او بیش از ۳۰ ساعت در هفته مقالات مربوط به رمزنگاری می‌نوشت، سفر و کار می‌کرد. به همین دلیل تصمیم گرفت دانشگاه را ترک کند. او به سراسر جهان سفر و پروژه‌های رمزنگاری مختلف را بررسی کرد. در نهایت به این نتیجه رسید که آنها بیش از حد بر کاربردهای خاص متمرکز هستند و به اندازه کافی گسترده نیستند. ویتالیک بوترین معتقد بود که یک بلاکچین موفق و پایدار باید دارای پتانسیل کاربردی گسترده‌تر و همه‌جانبه‌تر باشد. در واقع نباید محدود به یک عملکرد خاص یا یک مورد استفاده باشد.

پس از بررسی پروتکل‌هایی که آن پروژه‌ها استفاده می‌کردند خالق اتریوم متوجه شد تمام عملکرد پروتکل‌ها را می‌توان با جایگزین کردن آنها با زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ گسترش  داد. در علوم کامپیوتر زبان برنامه‌نویسی تورینگ، کامپیوتر را قادر می‌سازد هر مشکلی را با توجه به الگوریتم مناسب، مقدار زمان و حافظه لازم حل کند. پس از اینکه درخواست او برای مشارکت و ایجاد تغییرات در آن پروژه‌ها رد شد ، تصمیم گرفت این کار را خودش انجام دهد.

ویتالیک بوترین و راه‌اندازی اتریوم

در اواخر سال ۲۰۱۳ بوترین ایده خود را در یک وایت پیپر (White Paper) توصیف کرد. او آن را برای تعدادی از دوستان خود ارسال کرد که آنها نیز با افراد بیشتری به اشتراک گذاشتند. در نتیجه حدود ۳۰ نفر با بوترین تماس گرفتند تا در مورد این مفهوم صحبت کنند. در ابتدا ایده اتریوم، بیشتر در مورد ارز دیجیتال بود. با گذشت زمان این دیدگاه تغییر کرد و تا پایان ژانویه ۲۰۱۴ تیم متوجه شدند که ایجاد فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز نسبتاً آسان است و مفاهیمی نظیر رجیستری را می‌توان تنها با چند خط کد، فعال کرد.

این پروژه در ژانویه ۲۰۱۴ با تیم اصلی متشکل از ویتالیک بوترین، آلیسی (Alisie)، آنتونی دی ایوریو (Anthony Di Iorio)، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، جو لوبین (Joe Lubin) و گوین وود (Gavin Wood) به طور عمومی اعلام شد. بوترین همچنین اتریوم را در کنفرانس بیت کوین در میامی ارائه داد. چند ماه بعد تیم پروژه تصمیم گرفتند یک عرضه اولیه سکه (ICO) از ETH، توکن بومی شبکه اتریوم برای تأمین مالی برگزار کند. تقریباً در همان زمان ویتالیک بوترین کمک هزینه تحصیلی Thiel را به مبلغ ۱۰۰هزار دلار دریافت کرد.

این تیم بیش از ۳۱۰۰۰ بیت کوین از فروش اتر یا حدود ۱۸ میلیون دلار در آن زمان به دست آورد. سپس آنها بنیاد اتریوم را تأسیس کردند؛ یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سوئیس که وظیفه نظارت بر توسعه نرم‌افزار منبع‌باز ETH را بر عهده داشت. علی‌رغم برخی مشکلات، کمپین تأمین مالی جمعی اتریوم موفقیت‌آمیز بود. به طور کلی هدف از طراحی اتریوم توسط ویتالیک بوترین، رعایت چندین اصل نظیر سادگی، جهانی بودن، مدولار، عدم تبعیض و عدم سانسور است.

اصول توضیح
سادگی پروتکل اتریوم باید ساده باشد.
جهانی بودن اتریوم یک زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ را برای ایجاد قرارداد هوشمند ارائه می‌دهد.
مدولار بودن اتریوم باید به حد امکان توسعه یابد تا نه تنها به نفع خود بلکه به نفع کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال باشد.
سریع و ساده بودن جزئیات پروتکل اتریوم کاملاً مشخص نیست. فرصت‌های جدید باید به محض رسیدن و زمانی که به دست می‌آیند مورد بررسی قرار بگیرند.
عدم تبعیض و عدم سانسور پروتکل نباید انواع مشخصی از استفاده را محدود کرده یا از آن جلوگیری کند.

ویتالیک بوترین و هک The DAO

جدا از ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و موارد استفاده مختلف دیگر، پلتفرم اتریوم کاربران را قادر می‌سازد تا سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز یا DAO را راه‌اندازی و اجرا کنند. DAO بیش از ۱۵۰ میلیون دلار ETH از بیش از ۱۱هزار عضو جمع‌آوری کرد. با این حال دائو به دلیل نقص در پایگاه کد آن هک شد. به همین دلیل ویتالیک بوترین از سافت فورک شبکه اتریوم که شامل یک قطعه کد بود (مهاجم را در بلک لیست قرار داده و مانع جابه‌جایی پول نقد دزدیده شده توسط آنها می‌شد.) دفاع کرد.

هر چند طبق مقررات قرارداد هوشمند، مهاجم یا هکر نامه‌ای سرگشاده به جامعه اتریوم نوشت و مدعی شد که وجوه را به صورت قانونی به دست آورده است. همچنین اظهار داشت هر کسی تلاش کند اتر را تصرف کند با عواقب قانونی روبه‌رو خواهد شد. در نتیجه بلاکچین اتریوم برای بازگرداندن وجوه دزدیده شده شکست خورد و شبکه به دو بلاکچین تقسیم شد. اتریوم (بلاکچین جدیدتر) و اتریوم کلاسیک (بلاکچین اصلی).

این موضوع بسیار بحث ‌برانگیز بود؛ زیرا بلاکچین‌ها غیر قابل تغییر و مقاوم در برابر سانسور هستند. این سناریو مشکلاتی فنی را ایجاد کرد و اساس اخلاقی و فلسفی این فناوری و انعطاف‌پذیری پروژه اتریوم را زیر سؤال برد.

اتریوم محبوب‌تر از اتریوم کلاسیک بوده و از حمایت Enterprise Ethereum Alliance برخوردار است که بیش از ۲۰۰ عضو (از جمله JPMmorgan و Citigroup) دارد. وجه تمایز دیگر این است که اتریوم از روش اثبات کار (POW) به روش اجماع اثبات سهام (POS) تغییر کرده است تا شبکه اتریوم سریع‌تر و کارآمدتر شود و بتواند تراکنش‌ها را به طور دقیق مقیاس‌بندی کند. ویتالیک بوترین، توسعه‌دهندگان و جامعه جهانی تصمیم گرفتند که بقای بلاکچین را در روزهای اولیه آن تضمین کنند.

ویتالیک بوترین و به روزرسانی مرج

 بوترین متوجه شد که محبوبیت نسخه POW اتریوم باعث افزایش سرسام‌آور هزینه‌های شبکه شده و تراکنش‌ها را برای کاربران معمولی بسیار گران کرده است. این بینش منجر شد ویتالیک بوترین بپذیرد که توسعه اتریوم بیش از حد انتظار طول می‌کشد. تغییر مکانیسم اجماع POS بر خلاف پیش‌بینی اولیه، ۶ سال طول کشید. پس از درک نیاز به افزایش توان تراکنش و مدیریت ازدحام شبکه، اتریوم شاردینگ Sharding را به عنوان بخشی از ارتقاء مرج Merge اتخاذ کرد.

در فناوری شاردینگ، شبکه بلاکچین به اجزای کوچک و قابل کنترل تقسیم می‌شود. هر شارد نیز دارای داده‌ها و تراکنش‌های مستقل است. هدف از این کار کاهش ازدحام شبکه و افزایش توان عملیاتی تراکنش است. 

مرج Merge به ادغام لایه اجرایی اصلی اتریوم (شبکه اصلی) با لایه اجماع اثبات سهام (زنجیره Beacon) گفته می‌شود. در واقع طی این فرآیند مکانیسم اثبات کار به اثبات سهام تغییر پیدا می‌کند. این کار منجر به کاهش مصرف انرژی هنگام تولید بلاک‌های جدید خواهد شد. به عبارتی دیگر نیاز به مصرف انرژی در استخراج را محدود و شبکه را از طریق استیکینگ ایمن می‌کند.

با این حال رویکرد متمرکزتر ویتالیک بوترین و تیم او جایگزین استراتژی غیرمتمرکز شده است که توسعه‌دهندگان و ماینرها در گذشته استفاده می‌کردند. علاوه بر آن انتظارات دارندگان توکن نیز تغییر کرده است. آنها اکنون اتر را نه به عنوان یک پول غیرمتمرکز بلکه بیشتر به عنوان یک دارایی سرمایه‌گذاری می‌بینند. 

شاردینگ Sharding 

ثروت ویتالیک بوترین چقدر است؟

در سال ۲۰۱۴ پیش از آن که اتریوم به صورت عمومی راه‌اندازی شود، این شبکه یک پیش فروش انجام داد که در آن افراد می‌توانستند برای خرید اتریوم، بیت کوین پرداخت کنند. عرضه اولیه ETH بیش از ۷۲ میلیون توکن بود که ۱۶.۵۳٪ آن به ویتالیک بوترین و ۷ بنیان‌گذار دیگر آن اختصاص پیدا کرد. این بخش از اتر، بیشترین حجم  سبد سرمایه‌گذاری کریپتوی او و تأثیرگذارترین محرک ارزش خالص ثروت بوترین است. از مارس ۲۰۲۴،Vitalik Buterin دارای ۲۴۵,۷۷۵ واحد رمزارز ETH‌ است.

با توجه به آن که قیمت هر توکن هنگام نوشتن مقاله ۳۶۸۴.۴۴ بوده است ارزش کل پرتفوی او برابر با ۹۰۵.۵۴ میلیون دلار است. او ادعا می‌کند تا پایان سال ۲۰۱۵ هرگز بیش از ۰.۹٪ از کل عرضه اتر را در اختیار نداشته است. براساس اطلاعات Arkham Intelligence تا دسامبر ۲۰۲۳ خالق اتریوم، ۰.۲٪ از کل عرضه ETH را داشت.

در اوایل ماه مه ۲۰۲۱ اتریوم اوج قیمتی خود را تجربه و ارزش پرتفوی ویتالیک بوترین را ۱.۴۶ میلیارد دلار کرد. قیمت ارزهای دیجیتال همواره در نوسان است، بنابراین ارزش خالص دارایی او نیز ثابت نمی‌ماند. سبد سرمایه‌گذاری بوترین شامل تعدادی دیگر از رمزارزها می‌شود، اما ارزش ترکیبی آنها حتی به کسری از ثروت ETH او نمی‌رسد. بنابراین در ارزش کلی پرتفوی او تأثیر چندانی نمی‌گذارد. از جمله دارایی‌های رمزنگاری او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبکه Kyber (KNC)
  • رپد اتر (WETH)
  • دوج اینو (DINU)
  • دلار (USD)
  • دوجو (DOJO)
  • ایندین شیبا اینو (INDSHIB)
  • و توکن‌های دیگر

ویتالیک بوترین و دیدار با پوتین رئیس جمهور روسیه

بوترین و ولادیمیر پوتین در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ در تاریخ ۱ تا ۳ ژوئن یکدیگر را ملاقات کردند. بر اساس بیانیه کوتاهی که روز جمعه توسط کرملین Kremlin منتشر شد:

«آقای بوترین فرصت‌های استفاده از فناوری‌هایی را که در روسیه توسعه داده است توضیح داد. رئیس جمهور از ایده برقراری روابط با شرکای احتمالی روسیه حمایت کرد. ملاقات پوتین با سران تجارت جهانی به دلایلی فراتر از گفت‌وگو با ویتالیک بوترین برای جامعه بلاکچین قابل توجه است. پوتین در یک سخنرانی کوتاه، بینشی از تلاش‌های متعدد در زمینه بلاکچین که در روسیه اتفاق می‌افتد، ارائه داد.

«ما به دنبال ایجاد فضای کسب‌وکار مطلوب و از همه مهم‌تر فراهم کردن شرایط کلان اقتصادی برای رشد اقتصادی پایدار و یک سیستم اجتماعی با ثبات هستیم. به طوری که کار در روسیه مفید و خوشایند باشد.»

شایعه مرگ ویتالیک بوترین

سایت Vionews در یک مقاله‌ای خبر کذبی در مورد مرگ بوترین منتشر کرد که در یک حادثه رانندگی جان باخته است. در این مقاله آمده است:

«در این تصادف ویتالیک بوترین، خالق اتریوم و تراویس سلمون (Travis Sellmon) ۳۴ ساله به عنوان قربانیان شناسایی شدند. طبق گزارش پلیس به اخبار محلی، دو خودرو در این تصادف دخیل بودند که ۵ نفر مجروح و ۲ نفر کشته شدند. افسران تأیید کردند که ویتالیک و تراویس با خودروهای جداگانه بودند.»

بوترین نمرده است و این مقاله نیز از آن زمان حذف شده است. (شایعات از طریق Imageboard 4Chan نیز منتشر شد.) در همین حال ویتالیک بوترین به فعالیت خود در توییتر ادامه داد و برای اثبات زنده بودن خود یک عکس سلفی همراه با شماره بلاک و هش مربوطه پست کرد. برای درک این سلفی باید کمی در مورد نحوه عملکرد اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین بدانید. بلاک‌ها دارای هش‌های منحصربه‌فرد هستند و یافتن هش یک بلاک قبل از وجود آن غیر ممکن است. بنابراین با ارسال آن سلفی نشان می‌دهد که در زمان ایجاد آن زنده بوده است.

 با این حال شایعه مرگ ویتالیک بوترین بر بازار اتر، ارز دیجیتال و شبکه اتریوم تأثیر گذاشت و قیمت آن را به زیر ۳۰۰ دلار رساند.

وضعیت فعلی ویتالیک بوترین و برنامه‌های آینده

بوترین انتظار دارد که اتریوم در ۱۰ سال آینده بر متاورس پیشی بگیرد. متاورس ایده‌ای برای یک دنیای مجازی گسترده است که در آن افراد می‌توانند با یکدیگر و با اشیاء دیجیتالی تحت عنوان آواتار، تعامل داشته باشند. طبق گفته‌های او اتریوم بخشی بنیادین از متاورس است. 

به طور کلی، ویتالیک بوترین معتقد است سرویس نام اتریوم (ENS)‌، یک نام کاربری Web3 برای آدرس‌های کریپتو و وبسایت‌های غیر متمرکز ارائه می‌کند. با کمک این برنامه کاربران می‌توانند برای دسترسی به وبسایت‌ها به جای آدرس IP یا آدرس‌های طولانی اتریوم از نام دامنه استفاده کنند. در واقع به طور مستقیم سرمایه خود را به نام دامنه منتقل می‌کنند.

ویتالیک بوترین بیشتر مجذوب تکنولوژی دانش صفر یا ZK-SNARKS است. سند رمزنگاری‌شده که به یک طرف اجازه می‌دهد بدون افشای اطلاعات، آن را اثبات کند. این کار اساساً نیاز به تعامل بین تأییدکننده و اثبات‌کننده را از بین می‌برد. او همچنین معتقد است که ZK-SNARKها پرکاربردترین  فناوری حفظ حریم خصوصی در ۳۰ سال آینده خواهند بود. از نظر ویتالیک بوترین این یک انقلاب بزرگ خواهد بود و طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده به جریان اصلی تبدیل خواهد شد.

علاوه بر این در کنفرانس انجمن اتریوم (EthCC) در جولای ۲۰۲۲ بوترین برنامه‌های آتی اتریوم را تشریح کرد. به روزرسانی‌ها شامل تغییر پروتکل اجماع اتریوم به اثبات سهام (ادغام)، اجرای شاردینگ برای مقیاس‌پذیری (Surge)، درخت‌های ورکل (Verkle) برای کارایی، کاهش نیازهای ذخیره‌سازی (Purge) و افزایش مقاومت کوانتومی (Splurge) است. هدف از این به روزرسانی‌ها رسیدگی به مسائل مربوط به سرعت، مقیاس‌پذیری و هزینه (مانند گس فی) است و اتریوم را کارآمدتر و قادر به پردازش هزاران تراکنش در ثانیه می‌کند.

نکات جالب درباره ویتالیک بوترین

شاید برای شما جالب باشد که بوترین به عنوان یکی از افراد سرشناس حوزه ارز دیجیتال در نوجوانی و وقتی که تنها ۱۹ سال داشت، مفهوم اتریوم را مطرح کرد. رویکرد و درک عمیق او از فناوری غیر متمرکز منجر به توسعه پلتفرمی شد که توسعه‌دهندگان را برای ساخت و استقرار برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز DApps توانمند می‌کند. در ادامه برخی دیگر از نکات قابل توجه راجع به او را توضیح می‌دهیم.

  • ویتالیک بوترین به عنوان یک اعجوبه در دنیای برنامه‌نویسی شناخته می‌شود. او از نوجوانی دارای مهارت‌های کدنویسی فوق‌العاده و استعداد قابل توجهی در ریاضیات بود. توانایی او در تفکر انتقادی و حل مشکلات پیچیده او را از همتایان خود متمایز می‌کند.
  • بوترین دانشگاه را رها کرد تا روی ساخت اتریوم تمرکز کند. با شناخت پتانسیل عظیم ETH، او تصمیم گرفت تحصیلات خود را در دانشگاه واترلو ترک کند تا در درجه اول، زمان و انرژی خود را به توسعه این پلتفرم اختصاص دهد. این حرکت جسورانه به او فرصت داد تا در فضای کریپتو غوطه‌ور شود.
  • ویتالیک بوترین مدافع تمرکززدایی است. او به این مفهوم و توانایی آن در تغییر صنایع مختلف، اعتقاد راسخ دارد. علاوه بر آن، آینده‌ای را متصور است که در آن قدرت به جای متمرکز شدن میان چند نهاد بین افراد توزیع می‌شود.
  • بوترین طرفداران زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارد و به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال، حضور آنلاین قدرتمندی را توسعه داده است. او به طور فعال با طرفداران خود در پلتفرم‌هایی مانند توییتر در تعامل است و بینش‌ها، به روزرسانی‌ها و افکار خود را در مورد آینده فناوری بلاکچین به اشتراک می‌گذارد.
  • ویتالیک بوترین به چندین زبان برنامه‌نویسی از جمله C++، Python و Javascript مسلط است. در نتیجه می‌تواند در پروژه‌های مختلف کریپتو همکاری کند.
  • هدف بوترین این است که فناوری بلاکچین را در دسترس همه قرار داده و پذیرش آن را گسترش دهد. فناوری بلاکچین در عین حال که به دلیل تغییرناپذیری امنیت بالایی دارد، قابل هاردفورک شدن است که به کاربران شبکه انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد. ویتالیک بوترین با شکستن موانع اطمینان حاصل می‌کند که هر فردی صرف نظر از پیشینه فنی خود می‌تواند از قدرت سیستم‌های غیرمتمرکز استفاده کند.
  • ویتالیک از حامیان جدی آموزش ارزهای دیجیتال است. او به طور فعال از ابتکاراتی حمایت می‌کند که هدف آنها ارائه اطلاعات قابل دسترس و قابل اعتماد است. همچنین اطمینان حاصل می‌کند که افراد بتوانند تصمیمات آگاهانه‌ای در دنیای همواره در حال تحول رمزارزها بگیرند.
  • ویتالیک بوترین مشتاق مسائل مقیاس‌پذیری در بلاکچین است. او راه حل‌های نوآورانه‌ای مانند اتریوم ۲ را برای افزایش مقیاس‌پذیری و کارایی شبکه اتریوم بررسی می‌کند.

جوایز و دستاوردهای ویتالیک بوترین

در ۱۲ مه ۲۰۲۱ بوترین به دلیل کمک مالی ۱.۲ میلیارد دلار به صندوق امداد کووید ۱۹ هند و اهدای میم کوین‌های با نماد سگ (که در کیف پول عمومی Etherscan‌ به او هدیه داده شده بود) مورد ستایش قرار گرفت. این توکن‌ها شامل آتیکا اینو (Atika Inu) و شیبا اینو (Shiba Inu) بود. مهم‌ترین پرداختی ۱۳,۲۹۲ اتر بود که به GiveWell (یک سرویس ارزیابی خیریه غیر انتفاعی) ارسال شد. همچنین بنیاد Methuselah که بر طولانی‌تر کردن عمر مردم تمرکز دارد ۱۰۰۰ اتر و ۴۳۰ میلیارد توکن ELON را دریافت کرد.

ویتالیک بوترین ۱۰۵۰ اتر به مؤسسه تحقیقاتی هوش ماشینی اهدا کرد که به اطمینان از تأثیر مثبت هوش مصنوعی بر جامعه اختصاص دارد. بوترین در سال ۲۰۱۴ جایزه Thiel Fellowship را دریافت کرد تا پروژه‌های علمی و فنی نوآورانه خود را زنده کند. او همچنین برنده جایزه شبکه جهانی فناوری (WTN) برای نرم‌افزار IT در سال ۲۰۱۴ شد. علاوه بر آن در فهرست Furtune 40، Under 40، Forbes 30 و Under 30 قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۸ دانشگاه بازل (Basel) به ویتالیک بوترین مدرک افتخاری اعطا کرد. دانشکده بازرگانی و اقتصاد دانشگاه نیز به دلیل کار او در زمینه توسعه بلاکچین در Dies Academicus (جشن سالانه تأسیس مؤسسه) تقدیر کرد. 

حساب‌های بوترین در شبکه‌های اجتماعی

ویتالیک در شبکه‌های اجتماعی مختلف دارای حساب کاربری است که در ادامه نام آنها را می‌آوریم:

 سخن پایانی

ویتالیک بوترین به عنوان خالق اتریوم دارای پیشینه‌ای جذاب و دستاوردهای خارق‌العاده است. تلاش‌های خستگی ناپذیر ویتالیک در پیشبرد و ترویج فناوری‌های غیرمتمرکز، جایگاه او را به عنوان یک چهره پیشرو در صنعت ارزهای دیجیتال، مستحکم کرده است. هوش استثنایی، تفکر ویژه و تعهد به شفافیت و چندبعدی بودن او را به نمادی برای علاقه‌مندان به فناوری و بلاکچین در سراسر جهان تبدیل کرده است. با تعهد مداوم او به نوآوری و تأثیر بالقوه بر صنایع مختلف، جای تعجب نیست که ویتالیک بوترین یک چهره تأثیرگذار در جامعه ارزهای دیجیتال باقی بماند.

سؤالات متداول

آیا ویتالیک بوترین تنها خالق اتریوم است؟

ایده خلق اتریوم را ویتالیک بوترین که یک برنامه‌نویس روسی کانادایی است مطرح کرد و در نهایت آن را با مجموعه‌ای از برنامه‌نویسان، کارآفرینان رسانه و فناوران ایجاد کرد.

آیا ویتالیک بوترین همان ساتوشی ناکاموتو است؟

خیر. هویت اصلی ساتوشی ناکاموتو مشخص نبوده و منبعی برای تأیید این ادعا وجود ندارد. علاوه بر آن ممکن است که ساتوشی تنها یک فرد نبوده بلکه گروهی از افراد سازنده بیت کوین باشند.

ویتالیک بوترین چند سال دارد؟

ویتالیک بوترین متولد ۳۱ ژانویه ۱۹۹۴ است. او اکنون ۳۰ سال دارد.

ویتالیک بوترین کجا زندگی می‌کند؟

ویتالیک تا ۶ سالگی در شهر کلومنا در روسیه زندگی کرد و پس از آن همراه خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کردند.

ویتالیک بوترین طرفدار کدام ارزهای دیجیتال است؟

ویتالیک بوترین علاوه بر اتریوم در سبد سرمایه‌گذاری خود دارای مواردی نظیر شبکه Kyber (KNC)، رپد اتر (WETH)، دوج اینو (DINU)، دلار (USD)، دوجو (DOJO)، ایندین شیبا اینو (INDSHIB) و توکن‌های دیگر است. 

 



درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

پاداش‌ استخرهای نات کوین افزایش می‌یابد

بازی تلگرامی نات کوین در اطلاعیه جدید خود، اعلام کرد که ۲ تغییر جدید را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *