هر آنچه درباره استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک باید بدانید!

فرض کنید در حال کار با گوشی یا کامپیوتر خود هستید و در همان زمان ارز دیجیتال نیز به کیف پول شما واریز می‌شود. تقریباً بدون هیچ کار و استرسی! استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک تقریباً به همین شکل است. یعنی شما با استفاده از یک کارت گرافیک قوی و روشن کردن کامپیوتر متصل به آن، می‌توانید متناسب با توان پردازشی کارت گرافیک، ارزهای دیجیتال مختلف را به دست آورید. اما تا چقدر این روش به‌صرفه است؟ استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک بهتر است یا ترید رمزارزها؟ در این مقاله بیشتر به این مباحث می‌پردازیم و هر آنچه که باید در مورد استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک بدانید را تشریح می‌کنیم.

نحوه استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

کارت گرافیک واحد پردازشی گرافیکی و بصری در کامپیوترها به شمار می‌آید. برای مثال زمانی که در حال بازی با کامپیوتر هستید، کارت گرافیک با پردازش دستورات مختلف، جلوه‌های بصری جذابی را ارائه و در مانیتور نمایش می‌دهد. ویژگی اصلی آن نیز توانایی بالا در پردازش اطلاعات است. از طرفی همان‌طور که می‌دانید در شبکه بلاک چین، تعداد زیادی الگوریتم، دیتاهای تراکنش و اطلاعات پیچیده و رمزنگاری‌شده در حال تبادل هستند که ماحصل فعالیت آن‌ها باعث ایجاد یک بلاک جدید و اضافه شدن آن به شبکه می‌شود.

حال اگر دستگاهی بتواند این تراکنش‌ها را تائید کند، شبکه به او یک ارز دیجیتال (یا قسمتی از یک ارز دیجیتال) پاداش می‌دهد. به عبارت دیگر تائید تراکنش‌ها در شبکه، باعث هدیه دادن ارز دیجیتال توسط خودِ شبکه به دستگاه یا سخت‌افزار مربوطه می‌شود. به این فعالیت استخراج یا ماینینگ ارزهای دیجیتال می‌گویند. هر سخت‌افزاری که قادر به پردازش و تائید اطلاعات تراکنشی در شبکه باشد، می‌تواند به عنوان ماینر (استخراج‌کننده) در نظر گرفته شود.

روش کار استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

کارت‌های گرافیک در کامپیوترها توان پردازشی مطلوبی برای استخراج ارزهای دیجیتال نیز دارند.  کافی است پس از تهیه این سخت‌افزار، ارز دیجیتال مناسبی برای استخراج را تعیین کنید. در نظر داشته باشید هر ارز دیجیتال برای استخراج مناسب نیست. و شما باید ارزهایی را انتخاب کنید که آینده‌دار هستند. به عبارت ساده‌تر، شما باید وقت و انرژی خود را برای ارزهایی بگذارید که ارزش استخراج داشته باشند.

حال پس از این که ارز موردنظر خود را انتخاب کردید، باید در ابتدا کیف پول ارز دیجیتال (یا در برخی اوقات نرم‌افزار) را از سایت اصلی آن دانلود کنید تا بتوانید با استفاده از cpu یا gpu لپ تاب یا کامپیوتر خود به استخراج رمزارز بپردازید. البته این کار با گوشی هوشمند قوی نیز امکان‌پذیر است؛ زیرا در واقع بقیه مراحل استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک تنظیماتی است که باید در نرم‌افزار مربوطه انجام دهید.

علاوه بر این، این که چقدر از قدرت پردازشی GPU به این کار اختصاص پیدا کند از مهم‌ترین قسمت تنظیمات است. در مرحله بعدی باید آدرس کیف پول دیجیتال خود را نیز در نرم‌افزار وارد کنید تا پس از استخراج اندازه مشخصی از رمزارز، امکان برداشت آن و واریز به کیف پول فراهم شود. حال فقط باید کامپیوتر و کارت گرافیک روشن باشد تا فرآیند استخراج انجام شود.

اگر با سخت‌افزارهای کامپیوتر آشنا باشید می‌دانید که AMD و NVIDIA دو برند معروف کارت گرافیک هستند. کارت گرافیک هایی مانند NVIDIA GeForce RTX 3080 ، NVIDIA GeForce RTX 3070 ، AMD Radeon RX 6800 XT ، GeForce GTX 1060 ، Radeon RX 570 و سری‌های مختلف RX Vega به خاطر توان پردازشی مطلوب و مصرف برق نسبتاً کم، جزو بهترین گزینه‌ها برای ماینینگ به شمار می‌آیند.

 البته نرم‌افزارهایی هم وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها و متناسب با قدرت CPU یاGPU گوشی یا کامپیوتر، به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازید. 

ملزومات مورد نیاز

یک کارت گرافیک قوی با توان پردازشی مطلوب و حافظه حداقل 8 گیگی، مهم‌ترین چیزی است که برای استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک نیاز دارید. فقط باید آن را به کامپیوتر متصل کنید تا فرایند ماینینگ به بهترین شکل ممکن انجام بگیرد.

مزایا و معایب استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک

استخراج با کارت گرافیک از لحاظ مادی شاید یکی از ارزان‌ترین روش‌های ماینینگ باشد و به خصوص اگر یک ارز پرپتانسیل انتخاب کرده باشید، هزینه چندانی ندارد. اما مسائل زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. مواردی مانند خرید سخت‌افزار مناسب، نرخ هش شبکه، هزینه‌هایی مانند برق و سیستم خنک‌کننده، احتمال رشد یا کاهش ارزی که در حال استخراج آن هستید، اینکه شبکه مدنظر شما از مکانیزم POS (گواهی اثبات سهم) پشتیبانی می‌کند یا نه، همه و همه نکاتی هستند که باید در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید. هر ارز دیجیتالی نیز قابلیت استخراج ندارد. یعنی شبکه بلاک چینی آن ارز دیجیتال این قابلیت را ارائه نمی‌دهد. پس حتماً باید اطلاعات کافی در مورد زیرساخت‌های فنی شبکه‌ای هر ارز دیجیتال داشته باشید.

مزایای استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک عبارتند از:

  • قابلیت اطمینان بالا: در این روش قطعا به دست آوردن ارز دیجیتال وجود دارد و مانند ترید، ضرر و از دست دادن دارایی امکان‌پذیر نیست.
  • عدم تجربه استرس: تمام کار لازم را دستگاه انجام می‌دهد. بنابراین مانند ترید استرس از دست دادن دارایی و ضرر وجود ندارد و نیازی به چشم دوختن به چارت نیست.
  •  امکان استخراج به‌صورت 24 ساعته: بسته به شرایط می‌توانید 24 ساعته دستگاه را روشن بگذارید تا رمزارز استخراج کنید.
  • سادگی و دسترس‌پذیری: هر فردی می‌تواند کارت گرافیک قدرتمند حریداری و ارز دیجیتال استخراج کند.

معایب استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک عبارتند از:

  • هزینه بالای خرید سخت ‌افزار: یک کارت گرافیک خوب برای استخراج ارز دیجیتال چند ده میلیون هزینه دارد. متأسفانه هر سال سخت‌افزارها در ایران گران و گران‌تر می‌شوند و خرید آن‌ها برای بسیاری از افراد مقدور نیست.
  • هزینه بالای مصرف انرژی: زمانی که از کارت گرافیک استفاده می‌کنید برق مصرفی شما بیشتر از حالت معمولی است.
  •  استهلاک دستگاه: استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک بیشترین فشار را به دستگاه وارد می‌کند که در بلندمدت باعث استهلاک آن می‌شود. 
  • زمان طولانی استخراج ارز دیجیتال: با توجه به مفهوم سختی استخراج ارز دیجیتال، ممکن است برای استخراج یک واحد از ارز دیجیتال مدنظرتان ساعت‌ها یا روزها منتظر بمانید. 

تفاوت‌های ماینینگ با ASIC و GPU در یک نگاه

همان‌طور که اشاره شد، هم می‌توان با کارت گرافیک‌های قوی و هم با دستگاه‌های ایسیک به استخراج ارزهای دیجیتال پرداخت. اما استفاده از هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

قابلیت ها ایسیک ASIC کارت گرافیک GPU
حجم  کم  تقریبا زیاد
 راندمان و کارایی زیاد متوسط
دسترسی سخت آسان
طول عمر دستگاه یکسال طولانی مدت
 قابلیت ارتقا ندارد دارد
خدمات پس از فروش ندارد دارد
خنک کننده  دارد دارد
صدا بسیار زیاد معمولی
  • دستگاه ایسیک حجم کمی دارد.
  • جای کمی اشغال می‌کند.
  • راندمان بیشتری دارد.
  • و برخی مدل‌ها، قیمت مناسب‌تری نسبت به کارت گرافیک ها دارند.

 اما

  • برق بیشتری مصرف می‌کنند.
  • صدا و گرمای زیادی تولید می‌کنند.
  • اگر الگوریتم هش ارز دیجیتال تغییر کند ( که احتمال آن کم نیست) دستگاه ایسیک بلا استفاده می‌شود.
  • برخی از ایسک ها فقط و فقط برای یک ارز دیجیتال خاص هستند و برای دیگر رمزارزها قابل استفاده نیستند.
  • در صورت خرابی چیزی به نام تعمیر یا خدمات پس از فروش ندارند.
  • عمدتاً کوتاه‌مدت و یکسال مصرف هستند و به هیچ وجه نیز قابل ارتقا نیستند.

در حالی که کارت‌های گرافیک

  • معمولا از تعداد زیادی ارز دیجیتال برای ماینینگ پشتیبانی می‌کنند.
  • به‌سادگی قابلیت خرید و فروش دارند.
  • شامل خدمات پس از فروش و ارتقای سخت‌افزاری می‌شوند.
  • از آن‌ها می‌توان برای طولانی‌مدت استفاده کرد.
  • گرما و صدای کمی دارند.

اما

  • هزینه آن‌ها بسیار زیاد است
  • نیاز به دستگاه‌های خنک‌کننده دارند.

آیا استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک به صرفه است؟

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک می‌تواند به صرفه باشد اما به عوامل مختلفی بستگی دارد. مواردی از جمله هزینه برق، قیمت و کارایی سخت‌افزار، نرخ پاداش استخراج، سحتی شبکه و نوسانات قیمت ارز. برای افزایش سودآوری، انتخاب ارز مناسب، استفاده از ابزارهای محاسبه سودآوری و پیوستن به استخرهای استخراج مهم است. بررسی دقیق هزینه‌ها و درآمدها و توجه به نوسانات بازار برای موفقیت در این زمینه ضروری است. 

استخراج با کارت گرافیک 

استفاده از GPU برای استخراج نیازمند دارا بودن دانش فنی و درک عمیقی از نحوه کارکرد شبکه‌های بلاکچین و الگوریتم‌های استخراج است. علاوه بر این، انتخاب سخت‌افزار مناسب و تنظیمات بهینه می‌تواند تأثیر زیادی بر کارایی و بازدهی فرآیند استخراج داشته باشد. با توجه به رقابت شدید در این حوزه و تغییرات سریع فناوری، ماینرها باید به‌روز باشند و به طور مداوم سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خود را به‌روزرسانی کنند.

درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

بررسی جامع وایت پیپر همستر کامبت

پیش خرید توکن بازی مشهور تلگرامی، یعنی همستر کامبت، در صرافی Gate.io آغاز شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *