مقایسه تیدال و اسپاتیفای+ تفاوت‌های 2 پلتفرم موسیقی پرطرفدار

مقایسه تیدال و اسپاتیفای به طرفداران موسیقی کمک می‌کند تا با بهترین و جذاب‌ترین پلتفرم این حوزه، موسیقی‌های مورد علاقه خود را بشنوند و در نتیجه با خرید اشتراک مناسب، سرمایه خود را در جای درستی هزینه کنند. در دنیای امروز پلتفرم‌های زیادی برای پخش آنلاین موسیقی وجود دارند و در این میان، اسپاتیفای و تیدال با ارائه خدمات و امکانات عالی، محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده‌اند.

قابلیت‌های منحصربه‌فرد این دو پلتفرم موسیقی باعث شده است که در زمان انتخاب برای خرید گیفت کارت هر کدام از آن‌ها دچار چالش شوند؛ ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با فرق تیدال و اسپاتیفای به طور کامل آشنا کنیم تا بهترین انتخاب را براساس سلایقتان داشته باشید.

مقایسه اسپاتیفای و تیدال

در دنیای امروز، Tidal و Spotify به‌عنوان سرویس‌های پخش موسیقی مبتنی بر اشتراک، محبوبیت بسیار زیادی در بین طرفداران این حوزه کسب کرده‌اند. برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین سرویس را انتخاب کنید، می‌توانید جذاب‌ترین انتخاب را براساس اطلاعاتی که در ادامه در مورد هر کدام از این موارد ارائه داده‌ایم، داشته باشید.

معرفی Tidal

سرویس Tidal در سال 2014 راه‌اندازی شد تا به یک رقیب جدی برای اسپاتیفای تبدیل شود؛ در واقع این سرویس، یک بستر مناسب برای طرفداران موسیقی فراهم کرد تا به خدمات متنوعی دسترسی پیدا کنند. تنوع و کیفیت خدمات تیدال آنقدر زیاد بود که پس از مدت کوتاهی بسیاری از افراد این سرویس را به اسپاتیفای ترجیح دادند. البته که کاربران ایرانی برای استفاده بدون مشکل و دردسر باید نسبت به خرید گیفت کارت تیدال اقدام کنند.

«شاید جالب باشد که بدانید سرویس تیدال متعلق به خواننده‌های مشهوری مانند آلیشیا کیز، بیانسه، جک وایت، کانیه، مدونا، ریحانا، دفت پانک، کریس مارتین از کلدپلی بود. البته بعد از مدتی که شهرت تیدال حسابی بالا رفت، مالکیت آن به طور کامل عوض شد.»

در سال 2021، Block (در آن زمان Square نامیده می‌شد) Tidal را به قیمت حدود 300 میلیون دلار خریداری کرد تا مالکیت آن را از خواننده‌های مشهور بگیرد.

معرفی Spotify

15 سال پیش بود که سرویس اسپاتیفای برای اولین بار در سال 2008 راه‌اندازی شد. این شرکت، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی انجام داد تا در نهایت توانست در میان کاربران به محبوبیت کنونی رسیده و خود را به این سطح از سرویس رسانی برساند.

در واقع اسپاتیفای با خرید شبکه‌های پادکست Gimlet Media و Parcast توانست قدرت خود را در دنیای موسیقی بیشتر کند. همچنین طی یک قرارداد انحصاری چند ساله، بیس از 100 میلیون دلار برای پادکست Joe Rogan Experience پرداخت کند.

«اگر می‌خواهید با استفاده از این پلتفرم، از شنیدن موسیقی‌های جذاب لذت ببرید،‌ خرید گیفت کارت اسپاتیفای یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.»

1. مقایسه انواع اشتراک و پلن‌ها

در هنگام مقایسه تیدال و اسپاتیفای، نخستین موردی که مورد توجه قرار می‌گیرد، هزینه اشتراک و پلن‌هاست:

در قدم اول، شما باید بدانید که اسپاتیفای یک دوره آزمایشی رایگان 30 روزه برای نسخه Spotify Premium ارائه می‌دهد تا کاربران بتوانند تجربه کار با این سرویس را درک کرده و سپس در صورت تمایل، نسبت به خرید اشتراک اقدام کنند.

«البته این نکته را در نظر داشته باشید که اشتراک رایگان اسپاتیفای محدودیت‌های خاصی داشته و امکان استفاده از تمام خدمات آن وجود ندارد.»

در مقابل اما سرویس تیدال، دوره آزمایشی رایگان 30 روزه برای TIDAL Premium و TIDAL HiFi نداشته و برای استفاده از آن باید مستقیماً برای خرید اشتراک اقدام کرد.

  • اشتراک پرمیوم:

اسپاتیفای اشتراک پرمیوم را در چند سطح مختلف ارائه می‌کند، اما سیاست تیدال در این زمینه تفاوت دارد. در واقع TIDAL سه ردیف اشتراک را ارائه می‌کرد، اما از 10 آوریل 2024، سیاست‌های خود را تغییر داد. در حال حاضر تیدال علاوه بر اشتراک پرمیوم یا همان HiFi ، اشتراک HiFi plus را هم در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی قرار می‌دهد. اشتراک HiFi plus بیشتر برای آن دسته از افرادی مناسب است که می‌خواهند آهنگ‌ها را باکیفیت صدای بیشتری دریافت کنند.

به‌طورکلی تیدال ماهیانه 10.99 دلار هزینه دارد و حتی فایل‌های Sony 360 Reality Audio و Dolby Atmos Music را هم ارائه می‌کند. در ادامه هزینه‌های اشتراک اسپاتیفای و تیدال را معرفی می‌کنیم تا بیشتر از پیش با تفاوت آن‌ها آشنا شوید.

اشتراک اسپاتیفای تیدال
پنل شروع رایگان 9.99 دلار
اشتراک پرمیوم 10.99 دلار 10.99 دلار برای اشتراک HiFi تیدال

10.99 دلار برای اشتراک HiFi plus تیدال

اشتراک ماهیانه دانشجویی 5.99 دلار 4.99 دلار برای اشتراک HiFi تیدال

9.99 دلار برای اشتراک HiFi plus تیدال

اشتراک دو کاربر خانوادگی 14.99 دلار 14.99 دلار برای اشتراک HiFi تیدال
اشتراک ماهیانه خانوادگی (6 کاربره) 16.99 دلار 14.99 دلار برای اشتراک HiFi تیدال

29.99 دلار برای اشتراک HiFi plus تیدال

2. مقایسه رابط کاربری

رابط کاربری از دیگر فاکتورهای مهم در هنگام مقایسه تیدال و اسپاتیفای است؛ به‌طورکلی، Spotify رابط کاربری ساده و جذاب‌تری دارد و پلی لیست‌های جذابی در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین این پلتفرم، در کنار تمامی این مزایا تلاش کرده تا خواننده‌های مطرح و پرطرفدار را به‌صورت لیست شده نمایش دهد.

«لازم به ذکر است که در نسخه وب یا دسکتاپ، یک لیست به شما پیشنهاد می‌شود تا به آهنگ‌های جدید دسترسی داشته باشید.»

قسمت سرچ اسپاتیفای به نسب تیدال پیشرفته‌تر است. در واقع هنگامی که اسم آهنگ یا خواننده خاصی را در قسمت سرچ اسپاتیفای تایپ کنید، در صورت داشتن غلط املایی گزینه صحیح به شما پیشنهاد داده می‌شود.

در مقابل، Tidal هم یک رابط کاربری مربع مانند دارد که پس‌زمینه تیره آن جذابیت خاصی ایجاد می‌کند. در این پلتفرم نیز شما به پلی لیست، هنرمندان و بهترین آهنگ‌ها دسترسی خواهید داشت، اما قسمت سرچ آن هوشمند نخواهد بود؛ یعنی در صورت داشتن غلط املایی، نتایج خاصی به شما نشان داده نمی‌شود.

یکی از بهترین ویژگی‌های تیدال که جذابیت آن را به نسبت اسپاتیفای بیشتر می‌کند، امکان جستجوی صوتی است. در واقع شما می‌توانید دکمه مورد نظر را فشار داده و سپس یک قسمت از آهنگ را پخش کنید تا تیدال نسخه کامل آن را برایتان پیدا کند.

3. مقایسه تیدال و اسپاتیفای از نظر سازگاری و پشتیبانی

مقایسه این پلتفرم‌ها از نظر سازگاری و پشتیبانی، نمی‌تواند نظر کاربران را به طرز خاصی تغییر دهد. ازآنجایی‌که هر دو سرویس سازگاری خوبی با بیشتر سیستم‌عامل‌ها دارند، امکان استفاده از آن‌ها در تمام مکان‌ها وجود دارد. به‌طورکلی این 2 با موارد زیر سازگاری خوبی دارند:

  • سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS
  • پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto
  • پشتیبانی از Google Chromecast و Apple AirPlay 2
  • پخش‌کننده‌های وب و پشتیبانی دسکتاپ برای PC و Mac

با اینکه اسپاتیفای و تیدال از سیستم‌عامل‌های اصلی پشتیبانی می‌کنند، اما در موارد خاصی با هم تفاوت دارند؛ برای مثال، Spotify Connect یکی از مزیت‌های اسپاتیفای است که به کاربران اجازه می‌دهد آهنگ‌های خود را با استفاده از دستگاه‌های مختلف متصل به وای فای (بلندگوهای Wi-Fi، تلویزیون، رایانه شخصی و…) پخش کنند.

در مقابل، سرویس تیدال هم با ارائه Tidal Connect تلاش کرد تا مزیت Spotify Connect را به شکل ویژه‌تری در سرویس خود اضافه کند که البته با استقبال مناسب افراد مواجه شد. در واقع شما با استفاده از این مزیت، می‌توانید اکانت تیدال را با مجموعه‌ای از دستگاه‌های مختلف جفت کرده و از فایل‌های MQA و Dolby Atmos پشتیبانی کنید.

4. بررسی تفاوت محتوا و آرشیو موسیقی

مقایسه این دو برنامه از لحاظ محتوا و آرشیو موسیقی هم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. Spotify پادکست‌های بیشتری (5 میلیون عنوان) نسبت به Tidal (25 عنوان) دارد. همچنین اسپاتیفای، کتاب‌های صوتی ارائه می‌دهد که توانسته به شکل ویژه‌ای توجه کاربران را به خود جلب کند. البته در طرف مقابل Tidal مجموعه ویدیویی گسترده‌ای دارد از جمله موزیک ویدیو، محتوای اصلی، تفسیر آلبوم و مستند.

فرق تیدال و اسپاتیفای در مدیریت موسیقی ملموس‌تر است؛ یعنی اسپاتیفای توانسته با ارائه 67 سبک موسیقی مدیریت قوی‌تری از خود نشان دهد. با اینکه 25 ژانر Tidal به نسبت 67 ژانر اسپاتیفای کم هستند، اما همچنان محتوای زیادی برای ارائه به طرفداران موسیقی دارد.

«لازم به ذکر است که تیدال بیشتر بر روی ژانرهای خاص مانند هیپ هاپ متمرکز می‌کند.»

علیرغم اینکه برخی از هنرمندان سطح بالا درخواست کردند که موسیقی آن‌ها از فهرست حذف شود، Spotify همچنان به ارائه کاتالوگ بیش از 70 میلیون عنوان ادامه می دهد. در سرویس اسپاتیفای ویژگی‌ها و امکانات دیگری مانند Discover Weekly، Release Radar، My Daily Discovery و Mixes For You وجود دارند که پیدا کردن آهنگ را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کنند.

5. مقایسه کیفیت صدا

کیفیت صدا یکی دیگر از فاکتورهای مهم و اصلی است که باید در مقایسه تیدال و اسپاتیفای بررسی شود. به‌طورکلی هر دو سرویس کیفیت صدای مطلوبی را به کاربران خود می‌دهند، اما اگر بخواهید بیشتر وارد جزئیات شویم، تیدال در زمینه کیفیت صدا برتری خاصی به اسپاتیفای دارد. البته باید بدانید که این برتری در زمان خرید اشتراک HiFi plus قابل مشاهده است.

Tidal HiFi صدایی باکیفیت CD را با صدای HiRes FLAC تا 192 کیلوهرتز ارائه می‌دهد، نکته مهمی که باید بدانید این است که تیدال این کار را با همان قیمت Spotify Premium و HiFi Plus انجام می‌دهد.

در همین حال، Spotify چندین تنظیمات کیفیت صدا از جمله گزینه 24 کیلو بیت بر ثانیه برای ذخیره داده را ارائه می دهد، اما حداکثر سرعت آن 320 کیلوبیت بر ثانیه است.

اسپاتیفای در بالاترین تنظیمات صوتی، تنها 150 مگابایت در ساعت مصرف می‌کند. در واقع این قابلیت امکان پخش اهنگ با سرعت اتصال 49 مگابیت بر ثانیه را خواهد داد. با اینکه کیفیت صدای تیدال به نسبت اسپاتیفای بهتر است، اما اسپاتیفای هم چهار سطح کیفیت موسیقی Low، Normal، High و Very High را ارائه می‌کند. (Low معادل 24Kbps، Normal 96Kbps، High 160Kbps و Very High حداکثر با سرعت 320Kbps است)

نکته دیگری که باید درباره کیفیت صدای تیدال بدانید، برخورداری از کیفیت مکس Tidal است، البته برای اینکه کیفیت صدا را در این جد دریافت کنید، باید تجهیزات پیشرفته‌ای داشته باشید.

کدام پلتفرم انتخاب مناسب‌تری است؟

معمولاً بیشتر افراد بعد از مقایسه تیدال و اسپاتیفای همچنان با این سوال مواجه هستند که کدام پلتفرم مناسب‌تر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که انتخاب بین تیدال و اسپاتیفای به سلیقه شما بستگی دارد، اما یک‌سری از مزایا باعث می‌شوند که به سمت یکی از پلتفرم‌ها متمایل شوید.

با اینکه اسپاتیفای اشتراک رایگان دارد، اما تنوع سطح‌های اشتراک تیدال بیشتر است. البته برای دسترسی به سطح بالاتر، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. به‌طورکلی رابط کاربری اسپاتیفای بیشتر از تیدال مورد توجه قرار می‌گیرد، اما قابلیت جستجوی صوتی می‌تواند افراد زیادی را برای خرید اشتراک تیدال ترغیب کند.

فرق اسپاتیفای و تیدال از لحاظ فعال بودن آن‌ها در کشورهای جهان باعث می‌شود که کاربران اسپاتیفای به‌مراتب بیشتر باشند. در حال حاضر اسپاتیفای در 180 کشور و تیدال در 61 کشور فعالیت دارند. در کنار تمامی این نکات، کیفیت بالای صدا در تیدال می‌توان کاربران حرفه‌ای عرصه موسیقی را برای خرید اشتراک آن ترغیب کنند. البته افراد دیگری هم هستند که تعداد بالای ژانرهای موسیقی اسپاتیفای را به کیفیت صدا ترجیح می‌دهند.

سخن پایانی

مقایسه تیدال و اسپاتیفای به شما کمک می‌کند که بهترین و مناسب‌ترین سرویس را برای پخش آنلاین موسیقی انتخاب کنید. هریک از این سرویس‌ها محبوبیت بالایی دارند، اما ارائه قابلیت‌های مختلف باعث می‌شود که هنگام خرید اشتراک بر سر دوراهی قرار بگیرد.

در این مطلب به طور کامل مقایسه اسپاتیفای و تیدال را از زوایای مختلف انجام دادیم تا با اطلاعات کامل‌تری سرویس مورد علاقه خود را انتخاب کنید. اگر همچنان درباره فرق تیدال و اسپاتیفای سوال خاصی دارید، از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

فرق فری فایر با فری فایر مکس+ آشنایی با مزایا و معایب هرکدام

در ابتدای ارائه بازی Free Fire max بسیاری از افراد تصور داشتند که این دو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *