مقایسه تراست ولت و متامسک

Trust Wallet و MetaMask دو کیف پول غیرحضانتی محبوب و پرکاربر در دنیای ارزهای دیجیتال هستند که هر کدام به ترتیب به بیش از ۶۰ میلیون و ۳۰ میلیون کاربر در سطح جهان خدمات ارائه می‌کنند. این دو کیف پول ارز دیجیتال تقریبا عملکرد یکسانی دارند از این جهت بسیاری از سرمایه‌‌گذاران رمزارزها بین انتخاب این دو سردرگم می‌شوند. اما برخلاف شباهت‌های زیاد این دو، تراست ولت و متامسک تفاوت‌های عمده‌ای نیز دارند که شناخت آن‌ها می‌تواند کار تصمیم‌گیری و انتخاب را راحت‌تر کند. در همین راستا، ما در این مقاله به مقایسه تراست ولت و متامسک می‌پردازیم و مزایا و معایب هر یک را با هم بررسی می‌کنیم.

معرفی کیف پول متامسک MetaMask 

کیف پول متامسک (MetaMask)، یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌های اتریوم است. متامسک در واقع برای ذخیره‌سازی دارایی‌های رمزنگاری (ارز دیجیتال،NFT و…) مبتنی بر اتریوم طراحی شده و در عین این که راحتی را برای کاربران اکوسیستم اتریوم به ارمغان می‌آورد؛ خطرات ناشی از نگهداری متمرکز دارایی‌های کریپتو را نیز به حداقل می‌رساند.

همچنین متامسک یک کیف پول غیرحضانتی و غیرمتمرکز است به این معنی که کلیدهای خصوصی مرتبط با توکن‌های موجود در کیف پول با دستگاه کاربر ذخیره می‌شوند و کیف پول به طور مستقیم با شبکه اتریوم در تعامل است. کاربران همچنین پس از نصب، فایلی با کلیدهای خصوصی کدگذاری شده در یک عبارت seed دریافت می‌کنند و از این طریق کنترل کامل بر دارایی‌های خود خواهند داشت.

مهم‌ترین ویژگی‌های متامسک

  1. کیف پول متامسک را می‌توان هم در دستگاه‌های تلفن همراه و هم در دستکتاپ و کامپیوترهای شخصی استفاده کرد. همانطور که گفتیم این ولت به طور خاص برای اتصال به شبکه اتریوم طراحی شده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا با برنامه های غیرمتمرکز یا dApps های مختلف مبتنی بر اتریوم و پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز دیفای DeFi تعامل داشته باشند.
  2. این کیف پول همچنین از استاندارد توکن ERC-20 پشتیبانی می‌کند و کاربر را قادر می‌سارد تا تقریباً هر توکنی را در شبکه اتریوم ذخیره کند. بدین ترتیب، با MetaMask، می‌توان به راحتی ارزهای دیجیتال را در برنامه مبادله کرد و به طور مستقیم از مرورگر تلفن همراه یا دسکتاپ خود به طیف گسترده‌ای از dApps دسترسی داشت.
  3. یکی دیکر از ویژگی‌های کلیدی کیف پول ارز دیجیتال متامسک، رابط کاربری ساده آن برای مبادله ارزهای دیجیتال است. در این نرم‌افزار یا افزونه تنها با چند کلیک، می‌توانید به سرعت و به راحتی توکن‌های مختلف را با هم مبادله کنید و از فرصت‌های بازار نهایت استفاده را ببرید. 
  4. متامسک همچنین از اقدامات امنیتی اضافی مانند احراز هویت بیومتریک پشتیبانی می‌کند که ایمنی کیف پول را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

تاریخچه متامسک

متامسک توسط ConsenSys در سال ۲۰۱۶ ایجاد شد. تا سال ۲۰۱۹، این کیف پول ارز دیجیتال تنها به عنوان افزونه مرورگر دسکتاپ برای مرورگرهای Google Chrome و Firefox در دسترس بود اما با توجه به استقبال و محبوبیت این ولت در بین کاربران ارزهای دیجیتال و عدم وجود برنامه رسمی تلفن همراه برای چندین سال، عواملی مانند نرم‌افزارهای مخرب که خود را به عنوان متامسک معرفی می‌کردند برای کاربران مشکل‌ساز شدند.

این شد که از سال ۲۰۱۹، متامسک شروع به انتشار نسخه‌های برنامه تلفن همراه برای آزمایش و به دنبال آن انتشار عمومی رسمی آن‌ها برای iOS و Android در سپتامبر ۲۰۲۰ کرد. در نهایت، در اکتبر ۲۰۲۰، MetaMask Swaps، یک سرویس داخلی DEX agregation به افزونه دسکتاپ اضافه شد. این محصول همچنین در مارس ۲۰۲۱ در دستگاه‌های تلفن همراه نیز در دسترس کاربران قرار گرفت.

معرفی تراست ولت Trust Wallet

تراست ولت (Trust Wallet)، کیف پول غیرمتمرکز رسمی صرافی ارز دیجیتال بایننس است که به دلیل رابط کاربرپسند و طیف گسترده‌ای از دارایی‌های دیجیتال پشتیبانی شده، در میان تریدرها و سرمایه‌گذاران طرفداران بسیاری دارد. تراست ولت به کاربران خود اجازه می‌دهد تا با خیال راحت ارزهای دیجیتال خود را ذخیره کنند و کنترل کامل کلیدهای خصوصی خود را در دست بگیرند. تراست ولت بیش از ۶۰ میلیون نفر کاربر در سراسر جهان دارد و دانلود و استفاده از آن کاملا رایگان است.

ویژگی های تراست ولت

تراست ولت یک روش یکپارچه و ایمن برای مدیریت ارزهای دیجیتال در دستگاه‌های تلفن همراه ارائه می‌دهد.

  • یکی از ویژگی‌های برجسته Trust Wallet پشتیبانی آن از بیش از ۴.۵ میلیون نوع دارایی دیجیتال در بیش از ۶۵ بلاکچین است. این یعنی کاربران می‌توانند انواع مختلفی از ارزهای رمزنگاری شده، از جمله ارزهای رایج مانند بیت کوین، اتریوم و بسیاری دیگر را ذخیره، ارسال، دریافت و مبادله کنند.
  • همچنین به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های رمزنگاری خود را به اشتراک بگذارند و توکن‌های خود را در این برنامه مبادله یا سواپ کنند.
  • یکی دیگر از مزایای تراست، مرورگر داخلی dApp آن است. این مرورگر به عنوان یک پل عمل می‌کند و دسترسی مستقیم به پلتفرم‌های غیرمتمرکز محبوب مانند PancakeSwap و SushiSwap را فراهم می‌آورد. با استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانند به راحتی با dApp‌ های مختلف در بلا‌چین‌های مختلف تعامل داشته باشند و تجربه ارزهای دیجیتال خود را فراتر از مدیریت دارایی‌های ساده گسترش دهند.
  • از نظر امنیت، تراست ولت یک کیف پول غیرحضانتی است و کاربران کنترل کاملی بر کلیدهای خصوصی و دارایی های خود دارند. این ویژگی تضمین می‌کند که سرمایه کاربران ایمن است و از هک یا نقض احتمالی محافظت می‌شود. Trust Wallet همچنین ویژگی‌هایی مانند احراز هویت بیومتریک و زمان قفل خودکار را برای افزایش امنیت کیف پول نیز ارائه می‌دهد.

تاریخچه تراست ولت

کیف پول Trust در سال 2017 توسط ویکتور رادچنکو (Viktor Radchenko)، توسعه‌دهنده نرم‌افزار اوکراینی مستقر در ایالات متحده، تأسیس شد و از آن زمان به عنوان یک کیف پول رمزنگاری غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۸ تراست ولت توسط کمپانی و صرافی بایننس خریداری شد و از آن زمان تاکنون عملکرد بسیار چشمگیری را از خود نشان داده است. البته تراست به صورت جداگانه‌ای از صرافی بایننس اداره می‌شود اما اکنون زیرمجموعه این پلتفرم به‌شمار می‌آید.

تراست در ابتدا به عنوان یک برنامه تلفن همراه برای iOS و Android راه‌اندازی شد. اما به تازگی یک برنامه افزونه اینترنتی را با پشتیبانی از مرورگرهای Chrome نیز گسترش داده است که دسترسی و امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مقایسه تراست ولت و متامسک

اکنون که به طور کامل با ویژگی‌ها و قابلیت‌های کلیدی تراست ولت و متامسک آشنا شدیم، اجازه دهید تا مقایسه تراست ولت و متامسک را از جنبه‌های مختلف نیز تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه برای انتخاب کیف پول مناسب نیز کمک کنیم. تراست ولت و متامسک دو نمونه از محبوب‌ترین کیف پول‌های داغ ارز دیجیتال هستند و شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما برخی تفاوت‌های اساسی باعث شده تا سرمایه‌گذاران برای انتخاب این دو مردد شوند.

ویژگی‌ها متامسک (MetaMask) تراست ولت (Trust Wallet)
نوع کیف پول افزونه مرورگر و اپلیکیشن موبایل افزونه مرورگر و اپلیکیشن موبایل
پشتیبانی از بلاک‌چین‌ها اتریوم و شبکه‌های مبتنی بر اتریوم (EVM) چندین بلاک‌چین شامل بیت‌کوین، اتریوم، بایننس چین و …
پشتیبانی از توکن‌ها ERC-20، ERC-721 و ERC-1155  ERC-20، BEP-2، BEP-20 و سایر استانداردهای توکن
رابط کاربری کاربرپسند با تنظیمات پیشرفته کاربرپسند با تمرکز بر سادگی
میزان امنیت بسیار امن، محافظت با عبارت بازیابی (Seed Phrase) بسیار امن، محافظت با عبارت بازیابی (Seed Phrase)
یکپارچگی با DApps بله، از طریق مرورگر داخلی بله، از طریق مرورگر داخلی
پشتیبانی از DeFi بله، کامل بله، کامل
هزینه تراکنش‌ها وابسته به شبکه اتریوم و دیگر شبکه‌های پشتیبانی شده وابسته به شبکه‌های مختلف
ویژگی‌های اضافی امکان اتصال به کیف پول‌های سخت‌افزاری امکان ذخیره و خرید مستقیم ارز دیجیتال
پشتیبانی مشتری از طریق ایمیل و انجمن‌های کاربری از طریق ایمیل و انجمن‌های کاربری
سورس کد متن باز (Open Source) متن باز (Open Source)
  • رابط و تجربه کاربری

Trust Wallet و MetaMask هر دو رابط‌های کاربرپسندی را ارائه می‌دهند که حرکت در بازار و مدیریت دارایی‌های دیجیتال خود را برای مبتدیان آسان می‌کند. برنامه تلفن همراه تراست ولت یک طراحی بصری برای دسترسی آسان به دارایی‌ها و dApps ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، متامسک نیز یک تجربه کاربری همه کاره که به کاربران امکان می‌دهد به dApps متصل شوند و با شبکه اتریوم در پلتفرم‌های مختلف از جمله موبایل و دسکتاپ تراکنش کنند را فراهم می‌آورد. وآ

  • ویژگی‌های امنیتی

تراست ولت و متامسک هر دو سطح بالایی از امنیت را برای دارایی کاربران ارائه می‌دهند. برای ایمن نگه داشتن سرمایه‌ها، هر دو پلتفرم از شیوه‌های امنیتی پشتیبانی می‌کنند که از آسیب‌پذیری‌هایی مانند حملات فیشینگ یا هک عبارات اولیه جلوگیری می‌کند. همچنین هم متامسک و هم تراست ولت غیرحضانتی و غیرمتمرکز هستند و کنترل و اداره کلیدهای خصوصی بر عهده کاربران است.

برخلاف اکثر راه‌حل‌های نگهداری متمرکز، Trust Wallet و MetMask از 2FA پشتیبانی نمی‌کنند زیرا هیچکدام داده‌های کاربر را ذخیره نمی‌کنند. بلکه به جای آن از قابلیت امنیت بیومتریک و قفل خودکار کمک می‌گیرند که محافظت و امنیت کلی ولت را بهبود می‌بخشد.

  • کارمزدها و هزینه‌ها

Trust Wallet و MetaMask از نظر کارمزد و هزینه با یکدیگر متفاوت هستند. تراست ولت امکان مبادله توکن‌ها در برنامه بدون هیچ کارمزدی را ارائه می‌دهد و راه‌حلی مقرون به صرفه برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال فراهم می‌آورد‌ورد. از سوی دیگر، متامسک چیزی حدود ۰.۸۷۵٪ برای مبادله توکن‌ها دریافت می‌کند که بسته به حجم و زمان تراکنش‌ می‌تواند افزایش یابد. توجه داشته باشید که هر دوی این کیف پول‌ها برای دانلود رایگان هستند.

  • پشتیبانی از ارزهای دیجیتال

تراست ولت و متامسک از انواع ارزهای دیجیتال در اکوسیستم اتریوم پشتیبانی می‌کنند. با این حال، Trust Wallet از این نظر حرف اول را می‌زند زیرا از تمام توکن‌های ERC۲۰ و همچنین هزاران دارایی مختلف دیگر که در ۳۳ بلاک چین پشتیبانی می شوند پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که متامسک فقط از ذخیره توکن‌های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می‌کند و تنها راه ذخیره بیت کوین یا توکن‌های خارجی در این ولت از طریق مشتقات پیچیده مانند WBTC است.

  • سایر ویژگی‌ها

اما در مقایسه تراست ولت و متامسک خوب است که ویژگی‌های منحصر به فرد هرکدام را نیز بدانید. برجسته‌ترین ویژگی Trust Wallet پشتیبانی آن از چندین بلاکچین و پشتیبانی از ذخیره‌سازی ۲۵۰۰۰۰ دارایی دیجیتال است. این ویژگی به کاربر کیف پول فضای زیادی برای مانور در فضای رمزنگاری با ذخیره سازی و مدیریت دارایی آسان می‌دهد تا بتوانند سبد متنوعی از ارزهای دیجیتال بچینند. تراست همچنین به دلیل ویژگی مبادله داخلی خود نیز شناخته‌ می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد توکن‌ها را در سریع‌ترین حالت ممکن مبادله کنند یا حتی ارزهای دیجیتال را به طور مستقیم خریداری کنند.

این در حالی است که MetaMask، از سوی دیگر، دارای یک سیستم امنیتی بسیار قابل اعتماد است. اما در مقایسه با تراست، محدودیت‌های بسیاری دارد. برای مثال، متامسک نه تنها محدود به اتریوم است، بلکه کاربران برای تعویض هر توکن باید به DeX متصل شوند. به طور کلی برجسته‌ترین ویژگی متامسک این واقعیت است که دارای یک رابط کاربری بصری است که استفاده از برنامه های غیرمتمرکز را در سراسر اکوسیستم اتریوم آسان می‌کند.

تراست و متامسک، دو کیف پول قدرتمند

هر دو کیف پول Trust و MetaMask کیف پول‌های تلفن همراه معتبر و قابل اعتمادی هستند که ویژگی‌ها و عملکردهای منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. Trust Walletکیف پولی است که ارزهای دیجیتالی متنوع و مرورگر dApp را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و یک راه‌حل کامل برای مدیریت و تعامل ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر، MetaMask نیز ولتی است که بر روی شبکه اتریوم تمرکز دارد و تجربه یکپارچه را برای دسترسی به dApp های مبتنی بر اتریوم و تراکنش‌های این اکوسیستم را ارائه می‌دهد.

بدین ترتیب، اگر به پشتیبانی گسترده برای ارزهای دیجیتال مختلف نیاز دارید و می‌خواهید به برنامه های غیرمتمرکز در چندین بلاک‌چین دسترسی داشته باشید، تراست ولت یک انتخاب واضح است. اما در صورتی که یک ولت اختصاصی اتریوم می‌خواهید متامسک می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در نهایت انتخاب کیف پول موبایل مناسب به نیازها و ترجیحات خاص شما بستگی دارد اما بهتر است پیش از انتخاب هر ولت تحقیقات کافی را انجام دهید.

درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

واچ لیست هفتگی ایرانیکارت – 26 خرداد ماه ۱۴۰۳

بر اساس گزارش تحلیلگران ایرانیکارت، در هفته پیش رو حرکات قیمت 5 ارز بایننس کوین، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *