ریال دیجیتال |شروع فاز اجرایی استفاده از ریال دیجیتال در کیش

پروژه ریال دیجیتال بالاخره پس از ماه‌ها فرایند توسعه، وارد فاز اجرایی شده و از تیر ماه 1403 امکان پرداخت ریال دیجیتال با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال تعریف شده توسط بانک مرکزی و تنها با اسکن تصاویر ارائه شده توسط نرم‌افزاهای ارائه شده امکان‌پذیر می‌شود. این مرحله فاز سوم و گسترده تست ریال دیجیتال است که به منظور استفاده از فناوری‌های نوین در سیستم بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

شروع فاز اجرایی ریال دیجیتال

طبق گزارش خبرگزاری تسنیم، فاز آزمایش گسترده ریال دیجیتال در جزیره کیش از تیر ماه سال 1403 اجرایی می‌شود. طبق این طرح، مشتریان سیستم بانکی کشور می‌توانند بدون استفاده از کارت‌های بانکی یا پول نقدی و تنها با استفاده از کیف پول‌های مخصوص ریال دیجیتال و اسکن بارکدهای تولید شده توسط نرم‌افزاهای مخصوص به خرید کالا و خدمات در جزیره کیش بپردازند.

 

پروژه ریال دیجیتال از سال 1400 و پس از مطرح شدن و تصویب آن در شورای پول و اعتبار در دستور کار گرفت. مرحله پیش آزمایش آن در سال 1401 آغاز گردید و با بررسی شرایط به وجود آمده و توسعه مرحله آزمایش اولیه در خرداد 1402 انجام شد. با مشارکت فعال شبکه بانکی به خصوص دو بانک ملت و تجارت، و همکاری‌های لازم در شبکه پرداخت کشور، مرحله گسترده فاز آزمایشی ریال دیجیتال با امکان بهره‌برداری عمومی از تیر ماه 1403 در جزیره کیش آغاز می‌شود.

 

در این مرحله مشتریان سیستم بانکی و گردشگران قادر خواهند بود به راحتی و با استفاده از امکانات طراحی شده بدون استفاده از کارت بانکی یا پول‌های کاغذی به خرید و فروش کالا و خدمات و پرداخت هزینه آن‌ها با استفاده از ریال دیجیتال بپردازند. استفاده از ریال دیجیتال نیاز به تعاملات بین بانکی ندارد و با ثبت تراکنش مبلغ مورد نظر به صورت آنی در کیف پول فروشنده دریافت می‌گردد. توجه داشته باشید که امکان خرید اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال عمومی و استفاده از آن‌ها در این سیستم وجود ندارد.

 

یکی از دلایل اصلی که بانک مرکزی را به سمت ریال دیجیتال سوق داده است، عدم امکان‌پذیری تراکنش‌های خرد با حذف اسکناس‌های کاغذی بوده است که این مشکل با وجود ریال دیجیتال حل می‌شود. هرچند قرار نبست ریال دیجیتال محدود به این نوع تراکنش‌ها شود. در جزیره کیش بانک‌های ملت و تجارت دستگاه‌های پوز را به ریال دیجیتال مجهز کردند و در تاکسی‌ها هم بصورت نزدیک کردن موبایل ها با هم یا اسکن Qr پرداخت انجام می‌شود.

 

مدیرعامل بانک ملت در جلسه رونمایی از ریال دیجیتال (+) اعلان کرد که نرم افزار سکه و‌ به پرداخت بانک به منظور ارایه خدمات ریال دیجیتال به روز رسانی شده است. مدیرعامل بانک تجارت نیز اعلام کرد که ریال دیجیتال یکی از اقدامات شاخص بانک مرکزی در این دوره است که آثار ارزشمندی خواهد داشت و تسویه آنی مهمترین قابلیت آن است.

 

 

ریال دیجیتال، مزایا و معایب

ریال دیجیتال از نوع ارزهای دیجیتال بانک مرکزی است که با استفاده از تکنولوژی بلاک چین ایجاد و اجرایی می‌شود. در این ساختار انتقال پول و نگهداری آن به سادگی با استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود و برای استفاده از آن نیازی به مراجعه به بانک یا حتی دریافت تاییدیه از سیستم بانکی برای تایید نهایی تراکنش‌ها نیست.

 

ریال دیجیتال و سایر ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی همانند ارزهای دیجیتال فعلی مثل خرید بیت کوین و اتریوم از ساختار بلاک چین و تکنولوژی‌های رمزنگاری استفاده می‌کنند اما ساختار فعالیت کاربران در آن‌ها و مدیریت فرایندها غیرمتمرکز نبوده و بانک‌های مرکزی قابلیت تغییر در ساختارهای آن‌ها را دارند. به همین دلیل مزایا و معایب ارزهای دیجیتال معمولی برای این رمزارزها صادق نیست.

 

ریال دیجیتال ساختار امنتر و ساده‌تری را نسبت به سیستم پرداخت بانکی برای انتقال ارزهای دیجیتال ارائه می‌کند اما ساختار متمرکز آن امکان دستکاری اطلاعات را در اختیار سیستم بانکی قرار می‌دهد. در این ساختار بانک مرکزی به راحتی می‌تواند دسترسی کاربران به حساب خود را محدود کنند یا فرایندهای مختلفی را برای حذف و اضافه کردن پول به سیستم تعریف کنند که می‌تواند آزادی‌های مالی را تهدید کند.

 

البته نکات مثبت این ساختار متمرکز کاهش هزینه‌های کارمزد، کاهش نیاز به سیستم‌های بانکی حضوری متداول، کنترل ساده‌تر مالیات و قابلیت‌های بیشتر برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های متداول است. به هر حال این سیستم هنوز در فاز آزمایشی است و برای گسترش آن نیاز است که اطلاعات بیشتری در اختیار کاربران قرار گیرد. برای خرید ارز دیجیتال بیش از 1200 پروژه مطرح بازار می‌توانید به رابکس مراجعه کنید.

درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

رشد اتریوم آغاز شده است؟ متوقف شدن تحقیقات SEC در مورد ETH

صبح امروز و پس از اعلام کمیسیون بورس و اوراق بهادار مبنی بر پایان دادن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *