تأثیر قوانین جدید اتحادیه اروپا بر بازار جهانی کریپتو به چه صورت است؟

تأثیر قوانین جدید اتحادیه اروپا بر بازار جهانی کریپتو به چه صورت است؟

به گزارش زوم ارز، از اواخر ژوئن، صرافی‌ها و شرکت‌های صادرکننده استیبل کوین در اتحادیه اروپا مجاز به فعالیت در چارچوب قوانین تعیین شده توسط قانون MiCA خواهند بود. اجرا شدن قانون بازارهای دارایی های رمزنگاری شده (MiCA) در تاریخ ۳۰ ژوئن منجر به تغییرات چشمگیری در صنعت ارزهای دیجیتال در اتحادیه اروپا شد. یکی از مقررات اساسی MiCA، تنظیم استیبل کوین‌ها و تعیین قوانین برای یک طیف گسترده از دارایی‌های رمزنگاری و پلتفرم‌های مبادلاتی می‌باشد.

 آنچه MiCA می گوید

MiCA یک چارچوب نظارتی است که هدفش تنظیم بازار ارزهای دیجیتال را شفاف و یکنواخت کردن است. این چارچوب برای طبقه‌بندی دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود و قوانین و حوزه‌های مسئولیت اجرای آن‌ها را تعیین می‌کند.

در ماه آوریل گذشته، نمایندگان پارلمان اروپا با اکثریت آرا به تصویب لایحه مقررات ارز دیجیتال MiCA پرداختند. اتحادیه اروپا به یکی از اولین مناطق حقوقی در جهان تبدیل شده است که مقررات جامعی را در زمینه دارایی های رمزنگاری به ارمغان آورده است.

شرکت‌ها موظفند اطلاعات جامع و کاملی را به مشتریان ارائه دهند، یک مدل کسب‌وکار عمومی تدوین کنند، یک سیستم حاکمیتی قوی از جمله مدیریت ریسک را پیاده سازی کنند، عضو سازمان بانکداری اروپا (EBA) شوند، معماری بازخرید را تدارک دارند، و منابع کافی را در اختیار داشته باشند.

همچنین، فرستندگان توکن‌های مرتبط با دارایی (ART) و رمزارزهای الکترونیکی (EMT) باید تا ۳۰ ژوئن اطلاعات پایداری را اعلام و ارائه کنند و ارائه دهندگان خدمات ارز دیجیتال باید تا پایان سال برای شروع الزامات افشا درخواست نمایند.

سازمان‌ها و نهادهایی که مقررات MiCA را رعایت نکنند، ممکن است با جریمه مواجه شده و از فعالیت در اتحادیه اروپا محروم شوند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید: آیا مقررات MiCA به تسلط Tether در اتحادیه اروپا پایان می دهد؟

شرکت‌های رمزارز چه محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند؟

با توجه به تعریف مقررات MiCA در اتحادیه اروپا، تعدادی از شرکت‌های رمزنگاری اقدام به تنظیم محدودیت‌های مرتبط با استفاده از استیبل کوین‌ها نموده‌اند.

در ماه مارس، OKX، یکی از بزرگترین صرافی‌ها، تجارت استیبل کوین محبوب تتر (USDT) را برای کاربران محل اقامت خود در اتحادیه اروپا به حالت تعلیق درآورد.

در اوایل ماه ژوئن، صرافی بایننس اعلام کرد که دسترسی به استیبل کوین‌های غیرقابل تنظیم برای مشتریان اتحادیه اروپا را محدود خواهد کرد. همچنین، بایننس قصد دارد تعدادی از خدمات خود را که ممکن است نیازمند استفاده از استیبل کوین‌های غیرقانونی باشند، محدود کند. خدمات مربوط به تجارت کپی و شرکت در برنامه‌های Launchpad و Launchpool برای مشتریان اروپایی این صرافی در دسترس نخواهد بود.

Bitstamp، صرافی رمزارز، اعلام کرد که تا تاریخ ۳۰ ژوئن، ارز مستقر در یورو به نام EURT و دیگر ارزهای مستقر مشابه که با قوانین جدید اتحادیه اروپا در زمینه دارایی‌های رمزنگاری، همخوانی ندارند، از فهرست خدمات خود حذف خواهند شد.

همچنین، شرکت اروپایی Lugh اعلام کرده است که انتشار استیبل کوین EURL خود را قبل از اجرای مقررات MiCA متوقف خواهد کرد.

وضعیت بازار استیبل کوین

با توجه به گزارش CoinGecko، استیبل کوین EURT در طول سال ۲۰۲۳، به سرعت از محبوبیت خود در جامعه ارزهای دیجیتال اروپا دست داد. تا اکتبر سال گذشته، ارزش دارایی کریپتوی این ارز نسبت به اوج خود در سال ۲۰۲۲ به طور تقریبی ده برابر شد و از ۲۳۱ میلیون دلار به ۳۲ میلیون دلار کاهش یافت.

منبع: CoinGecko

EURT دومین استیبل کوین معتبر است که با پشتوانه یورو به بازار عرضه شده است. با اینکه تعداد سکه‌های EURT در گردش نسبت به USDT کمتر است، اما با استراتژی سرمایه‌گذاری خود موفق شده است جایگاه قابل توجهی در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد و تا تاریخ ۲۶ ژوئن، تنها ۳۲.۱ میلیون سکه از این معتبرترین استیبل کوین جهان در گردش بوده است.

براساس یک گزارش از شرکت تحلیلی Kaiko، استیبل کوین‌هایی که با ذخایر یورو پشتوانه شده‌اند، تنها ۱.۱ درصد از جمع کل معاملات استیبل کوین‌های پشتوانه شده به ارزهای فیات را تشکیل می‌دهند.

منبع: Kaiko

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که بیشترین تراکنش‌های (۹۰ درصد) استیبل کوین به دارایی‌های مرتبط با دلار آمریکا انجام می‌شود. صرفا ۱۰ درصد از استیبل کوین‌ها توسط رزرو ارزی و دارایی‌های واقعی مانند طلا معتبر می‌باشند.

حجم معاملات هفتگی ارزهای استیبل دلاری، مانند USDT، به بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار می‌رسد، در حالی‌که کل گردش مالی ارزهای استیبل یورویی، از جمله EURT، EURS، EURCV، AEUR، و سایر شبیه آن‌ها، تنها حدود ۴۰ میلیون دلار در هفته است. با این حال، تحلیل‌گران با افزایش انتظارات در این حوزه همراه هستند، زیرا مقامات اروپایی از صرافی‌ها تحت فشار قرار داده‌اند تا دارایی‌های دلاری را از گردش خارج کنند.

آنچه کارشناسان می گویند

تحلیلگر MartyParty به طور کلی پیش‌بینی می‌کند که اجرای MiCA منجر به افزایش قیمت استیبل‌کوین‌ها خواهد شد. او با اطمینان اظهار داشته که بوسیله تعامل بانک‌ها، نهادها و شرکت‌های صادرکننده استیبل‌کوین، اتحادیه اروپا در ماه جولای برای حمایت از استیبل‌کوین‌ها با پشتوانه یورو اقدام به تزریق تریلیون‌ها واحد استیبل به بازار خواهند نمود.

الکساندر ری، مدیر عامل و احدى موسسی بروتوکول ألبوس، یذکر أن اللوائح الجدیده تلزم جمیع المنظمات المشارکه فی التعاملات التجاریه باستخدام رموز الأصول ذات الصله بتنفیذ العدید من الإجراءات الرقابیه مثل بروتوکولات KYC و AML.

او تصریح کرد که اجرای پروتکل‌های KYC و AML بدون شک هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های رمزنگاری را بیشتر می‌کند و این هزینه در نهایت بار مصرف‌کنندگان خواهد آمد.

Sven Mohle، مدیر عامل شرکت BitGo Europe GmbH، تأکید کرد که با پذیرش MiCA، اروپا نقش پیشگام در بهبود استانداردهای بین‌المللی مربوط به قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم دارد. اما احتمال آنکه کاربران بتوانند استانداردهای کاملاً یکسان بین‌المللی را در تمام صفحات مشاهده کنند، کم است.


بیشتر بخوانید

درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

نیم نگاهی به ریپل: قیمت ریپل سطح پشتیبانی را حفظ می کند، معنی آن برای خریدارها چیست؟

نیم نگاهی به ریپل: قیمت ریپل سطح پشتیبانی را حفظ می کند، معنی آن برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *