به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد

بیت کوین چیست – استخراج، آینده و نحوه خرید به زبان ساده

امروزه اکثر مردم دنیا با شکل جدیدی از پول به نام بیت کوین آشنا شده یا نام آن را شنیده‌اند. ارز دیجیتال یا رمزارز بیت کوین (BTC) نوعی پول الکترونیکی است. این ارز دیجیتال غیرمتمرکز است، به صورت مستقل از بانک‌ها کار می‌کند و می‌تواند بدون نیاز به واسطه در شبکه بلاک چین بیت کوین به صورت همتا به همتا از کاربری به کاربر دیگر ارسال شود. اما سوال اینجاست که ارز دیجیتال بیت کوین چیست و چرا اینقدر در دنیای امروز مهم است؟

بیت کوین را پادشاه رمزارزها نیز می‌نامند، چرا که اولین ارز دیجیتال رایج بوده، ظهور آن باعث به وجود آمدن ارزهای دیجیتال دیگر شده و از آن زمان در صدر لیست با ارزش‌ترین رمزارزها باقی مانده است. اگر دنیای ارزهای دیجیتال برای شما جذاب است یا می‌خواهید وارد معاملات این نوع دارایی‌ها شوید، بهتر است ابتدا درباره بیت کوین و نحوه کارکرد آن اطلاعاتی داشته باشید. برای آشنایی با بیت کوین، تاریخچه و بلاک چین آن و نحوه خرید و فروش آن در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نام رمزارز بیت کوین
نماد اختصاری BTC
سازنده ساتوشی ناکاموتو
سال راه‌اندازی شبکه ۲۰۰۹
الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW)
الگوریتم هش SHA-256
حداکثر مقدار عرضه ۲۱ میلیون واحد
ویژگی مهم اولین و با ارزش‌ترین ارز دیجیتال
زمان لازم برای ایجاد بلاک جدید تقریباً هر ۱۰ دقیقه
هاوینگ هر ۲۱۰٬۰۰۰ بلاک یا تقریباً ۴ سال یک بار

فهرست عناوین

تاریخچه بیت کوین

برای اینکه بهتر بفهمیم ارز دیجیتال بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند، بهتر است ابتدا آشنایی مختصری با تاریخچه آن داشته باشیم.

  • سال ۲۰۰۸: ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد.
  • ژانویه ۲۰۰۹: اولین استخراج بیت کوین و اولین تراکنش بین ناکاموتو و هال فینی (Hal Finney) انجام شد.
  • سال ۲۰۱۰: لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) اولین خرید با بیت کوین در دنیای واقعی را انجام داد و دو پیتزا در ازای ۱۰٬۰۰۰ واحد BTC گرفت. این اتفاق بعدها به روز پیتزای بیت کوین معروف شد.
  • سال ۲۰۱۱: قیمت بیت کوین از ۱ دلار عبور کرد.
  • نوامبر ۲۰۱۲: اولین هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) اتفاق افتاد.
  • سال ۲۰۱۳: قیمت بیت کوین به بیش از ۱٬۰۰۰ دلار افزایش یافت.
  • سال ۲۰۱۴: صرافی مت گاکس (Mt. Gox)، یک صرافی بزرگ بیت کوین، دچار هک شده و ورشکست شد و قیمت بیت کوین کاهش پیدا کرد.
  • جولای ۲۰۱۶: دومین هاوینگ بیت کوین اتفاق افتاد.
  • سال ۲۰۱۷: رالی قابل توجه دیگری قیمت بیت کوین را به ۲۰٬۰۰۰ دلار نزدیک کرد.
  • مه ۲۰۲۰: سومین هاوینگ بیت کوین اتفاق افتاد.
  • سال ۲۰۲۱: کشور السالوادور رسماً بیت کوین را به عنوان ارز قانونی معرفی کرد.
  • مارس ۲۰۲۴: بیت کوین به بالاترین قیمت خود (بیش از ۷۳ هزار دلار) تا زمان نگارش این مقاله رسید.
  • آوریل ۲۰۲۴: چهارمین هاوینگ بیت کوین.

بلاک چین بیت کوین چیست؟

بیت کوین اولین بلاک چین موفق و کارآمد دنیا بود که توسط ساتوشی ناکاموتوی ناشناس ساخته شد. به صورت کلی، بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است؛ یک پایگاه داده مشترک میان اعضا (نودهای) که از طریق تکنیک‌های رمزنگاری به هم متصل می‌شوند.

اصطلاح «توزیع شده» یا «Distributed» در اینجا به این معنی است که اطلاعات بلاک چین در تعداد زیادی از رایانه‌ها (نودها) به جای یک سرور مرکزی ذخیره می‌شود. به همین دلیل بر خلاف سیستم‌های شبکه سنتی که ذخیره متمرکز دارند، به شبکه‌های بلاک چین، غیرمتمرکز می‌گویند.

برنامه‌های خودکار نصب شده روی این رایانه‌ها یا نودهای شبکه، امنیت و پایداری بلاک چین را حفظ کرده و عملکردهای لازم برای کارکرد درست آن را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟ همه چیز درباره فناوری Blockchain به زبان ساده

بلاک در بلاک چین فایلی است که شامل سربرگ یا هدر بلوک، شمارنده تراکنش و تراکنش‌های ثبت شده در بلاک است. شمارنده تراکنش تعداد تراکنش‌های موجود در بلاک را لیست می‌کند، در حالی که هدر بلاک از چندین عنصر تشکیل شده است:

  • نسخه نرم افزار: بلاک چین کدام نسخه را اجرا می‌کند (گاهی اوقات به آن شماره جادویی می‌گویند).
  • هش بلاک قبلی: اطلاعات رمزگذاری شده از بلاک قبلی.
  • ریشه مرکل (Merkle Root): یک هش واحد (از اطلاعات رمزگذاری شده) که شامل تمام اطلاعات هش شده از تراکنش‌های قبلی است.
  • مهر زمانی یا تایم استمپ: تاریخ و ساعت باز شدن بلاک.
  • سختی هدف (Difficulty Target): مشکل فعلی شبکه و سختی آن که ماینرها سعی در حل آن دارند.
  • نانس (Nonce): مخفف عبارت “number used one” است که برای حل مشکل استخراج و باز کردن بلاک استفاده می شود.

همانطور که اشاره شد، هر بلاک حاوی اطلاعات هش شده (رمزنگاری شده) بلاک قبلی است. این امر یک زنجیره از بلاک‌های رمزنگاری شده ایجاد می‌کند که حاوی اطلاعات تمام بلاک‌های قبلی است و در نهایت به اولین بلاک در بلاک چین می‌رسد.

رمزنگاری در بلاک چین بیت کوین

بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 برای رمزنگاری (هش) داده‌های ذخیره شده در بلاک‌ها استفاده می‌کند. به عبارت ساده‌تر، داده‌های تراکنش ذخیره شده در یک بلاک، در یک عدد هگزادسیمال ۲۵۶ بیتی (۶۴ رقمی) رمزنگاری می‌شود. این عدد شماره شامل تمام داده‌های تراکنش و اطلاعات مرتبط با بلاک‌های قبل از آن بلاک است.

در حالی که داده‌های یک بلاک، رمزنگاری شده و در بلاک بعدی استفاده می‌شود، بلاک غیر قابل دسترسی یا غیر قابل خواندن نیست. هش آن در بلاک‌های بعدی نیز استفاده می‌شود و به همین ترتیب جلو می‌رود، اما همه بلاک‌ها قابل خواندن هستند. این باعث می‌شود که نتوان یک بلاک را بدون عوض کردن داده‌های تمام بلاک‌های قبلی تغییر داد و امنیت را بالا می‌برد. همچنین اطمینان حاصل می‌شود که هر کسی می‌تواند بلاک چین را بررسی کند.

ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

اکنون با بلاک چین بیت کوین آشنا شدیم، اما هدف از راه‌اندازی ساز و کار پیچیده بلاک چین بیت کوین چیست؟ ارز دیجیتال بیت کوین هسته مرکزی این بلاک چین است. رمزارز بیت کوین که با نماد اختصاری BTC شناخته می‌شود، ارز دیجیتال بومی شبکه بیت کوین است و اولین و با ارزش‌ترین رمزارز در بازار ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

ارز دیجیتال بیت کوین یک دارایی دیجیتال غیرمتمرکز است. کاربرد بیت کوین شامل بسیاری از کاربردهای دارایی‌های سنتی مانند پول نقد و طلا می‌شود؛ یعنی، می‌توانید از بیت کوین هم به عنوان پول برای پرداخت خدمات و مبادلات مالی و به عنوان سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش سرمایه خود استفاده کنید.

یکی دیگر از مواردی که بیت کوین را متفاوت می‌کند، مدل غیرمتمرکز و «عدم نیاز به اعتماد» در آن است. این بدان معناست که بیت کوین واسطه‌های امور مالی مانند بانک‌ها را از بین می‌برد و با ارائه یک شبکه غیرمتمرکز بدون یک نهاد مرکزی در راس، باعث می‌شود مجبور نباشید به یک نهاد شخص ثالث یا واسطه مانند بانک برای انجام تبادلات مالی خود اعتماد کنید.

در امور مالی سنتی همیشه یک یا بیش از یک واسطه در معاملات شما وجود دارد. هر کدام از این واسطه‌ها برای خدمات خود هزینه یا کارمزد دریافت می‌کنند. برخلاف تقریباً تمام تراکنش‌های مالی مدرن که الکترونیکی هستند، پول نقد فیزیکی و بیتکوین از این نظر مشابه هستند که می‌توان آنها را مستقیماً، بدون دخالت اشخاص ثالث انجام داد.

مبادله مستقیم پول نقد نیازی به واسطه ندارد، اما ایجاد وجه نقد صرفاً به شخص ثالث قابل اعتمادی مانند بانک مرکزی وابسته است. در مقابل، ایجاد بیت کوین جدید به صورت برنامه‌ای و دوره‌ای اتفاق می‌افتد و عرضه کل آن به ۲۱ میلیون واحد محدود می‌شود. بیت کوین‌های جدید با فرآیند استخراج توسط ماینرها به دست می‌آیند. پس از معرفی بیت کوین و ارز دیجیتال BTC، توضیح می‌دهیم که استخراج بیت کوین چیست و چگونه انجام می‌شود.

استخراج بیت کوین

ماینینگ (Mining) یا استخراج بیت کوین فرآیندی است که طی آن تراکنش‌های بیت کوین به صورت رسمی در بلاک چین تایید و ثبت می‌شوند. همچنین از طریق استخراج است که بیت کوین‌های جدید تولید شده و به گردش در می‌آیند.

در ابتدا، بیت کوین ارزش بالایی نداشت و ماینرهای بیت کوین نیز تعداد کمی بودند، به همین دلیل استخراج بیت کوین با CPU یا همان کامپیوترهای خانگی نیز امکان‌پذیر بود.

با گذر زمان، افراد بیشتری به سمت استخراج بیت کوین روی آوردند، سختی شبکه بیت کوین بالا رفت و اکنون استخراج بیت کوین تنها با خرید و پیکربندی کارت‌های گرافیک قدرتمند یا دستگاه‌های ASIC قوی امکان‌پذیر است.

استخراج توسط ماینرها با استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خاصی انجام می‌شود. طی فرآیند استخراج، ماینر باید به یک عدد رمزنگاری شده خاص برسد که برابر یا کمتر از عددی است که توسط الگوریتم شبکه بیت‌کوین تعیین شده است.

اولین ماینری که راه حل این مشکل (یا همان هش) را پیدا می‌کند، بیت کوین‌های جدید را به عنوان پاداش دریافت کرده و موفق می‌شود بلاک بعدی را استخراج کند. سپس این روند دوباره آغاز می‌شود. این پاداش انگیزه‌ای است که ماینرها را تشویق می‌کند تا در جهت هدف اصلی استخراج بیت کوین مشارکت کنند: کسب حق ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین، تأیید صحت تراکنش‌ها و در نتیجه تضمین امنیت شبکه بیت کوین.

بیشتر بخوانید: استخراج بیت کوین چیست؟ آموزش ماینینگ بیت کوین

فرآیند استخراج بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

ماینینگ یا استخراج بیت کوین از نظر فنی فرآیند پیچیده‌ای است اما به طور خلاصه، زمانی که تراکنش بین کیف پول‌ها انجام می‌شود، آدرس‌های فرستنده و گیرنده و مقدار آن تراکنش در یک بلاک در بلاک چین ثبت می‌شود.

درون این بلاک چندین تراکنش قرار می‌گیرند و به خود بلاک نیز اطلاعاتی اختصاص داده می‌شود. سپس تمام داده‌های موجود در بلاک هش می‌شوند، یعنی با استفاده از یک الگوریتم، رمزنگاری می‌شوند. نتیجه هش یک عدد ۶۴ رقمی هگزادسیمال است.

ماینرها یا استخراج‌کننده‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند تا هش هدف را پیدا کرده و هر ماینر که زودتر به این هش برسد، پاداش استخراج بلاک بعدی و دریافت بیت کوین‌های جدید به او تعلق می‌گیرد.

سختی استخراج بیت کوین به صورت اتوماتیک تنظیم شده و به گونه‌ای تنظیم می‌شود که یک بلاک جدید تقریباً هر ۱۰ دقیقه یک بار استخراج شود.

اگر تعداد ماینرهای شبکه زیاد شود، سختی شبکه افزایش پیدا می‌کند تا بلاک‌ها زودتر از زمان تعیین شده استخراج نشوند. اگر تعداد ماینرها کاهش یابد، سختی استخراج پایین می‌آید تا ماینرها بتوانند در زمان تعیین شده به جواب برسند.

الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) در بیت کوین چیست؟

الگوریتم اجماع اثبات کار یا Proof of Work در شبکه بیت کوین، همان مکانیزمی است که باعث می‌شود بتوان بیت کوین را استخراج کرد. اثبات کار (PoW) یک مکانیسم اجماع برای به توافق رسیدن نودهای شبکه بیت کوین است.

شبکه بیت کوین غیرمتمرکز است، برای همین نودها به چنین الگوریتمی نیاز دارند که بتواند امنیت شبکه را تضمین کند و ماینرها با آن بتوانند روی تایید تراکنش‌ها و بلاک‌ها توافق کنند یا به اجماع برسند.

  • الگوریتم اثبات کار، اعضای شبکه را ملزم می‌کند تا برای حل یک معمای ریاضی یا پازل رمزگذاری شده (همان پیدا کردن هش) «کار» یا تلاش کنند.
  • در ازای این کار یا تلاش در الگوریتم اثبات کار، ماینرها پاداش دریافت می‌کنند و به این فرآیند استخراج بیت کوین می‌گویند.
  • الگوریتم اثبات کار امکان پردازش امن تراکنش‌های همتا به همتا (P2P) را بدون نیاز به یک نهاد شخص ثالث برای مدیریت مرکزی فراهم می‌کند.
  • اجرای الگوریتم اثبات کار به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، که با پیوستن ماینرهای بیشتری به شبکه افزایش می‌یابد. به همین دلیل استخراج بیت کوین نیازمند دستگاه‌های ماینری است که برق و انرژی زیادی مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات کار چیست و چگونه کار می‌کند؟

ویژگی‌های بیت کوین

در اینجا توضیح می‌دهیم که ویژگی‌های نوآورانه بیت کوین چیست که باعث شده این ارز دیجیتال منحصر به فرد بوده و تبدیل به با ارزش‌ترین و معروف‌ترین رمزارز بازار کریپتو شود. همچنین بیت کوین با این ویژگی‌ها، مزایای مختلفی را نسبت به سیستم‌های مالی سنتی ارائه می‌دهد.

تمرکززدایی

بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است، به این معنی که توسط هیچ نهاد واحدی مانند دولت یا موسسات مالی یا بانک‌ها کنترل نمی‌شود. در عوض، بیت کوین بر فناوری دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین متکی است که در آن تراکنش‌ها توسط شبکه‌ای از گره‌ها (رایانه‌ها) از طریق مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) تأیید می‌شوند.

تقسیم پذیری

هر واحد بیت کوین (BTC) به بخش‌های بسیار کوچک‌تر قابل تقسیم است، به طوری که یک بیت کوین (BTC) می‌تواند به ۱۰۰ میلیون واحد کوچکتر به نام ساتوشی تقسیم شود.

این سطح بالای تقسیم‌پذیری امکان انجام تراکنش‌ها در همه اندازه‌ها، از تراکنش‌های خرد گرفته تا انتقال‌های بزرگ را فراهم می‌کند و آن را برای استفاده‌های مختلف همه‌کاره مناسب می‌سازد. همچنین می‌توانید بیت کوین را با مقدار سرمایه کم خریداری کنید.

ماندگاری

بیت کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال، مانند ارزهای سنتی در معرض فرسایش فیزیکی نیست. این پول کاملاً به شکل الکترونیکی وجود دارد و روی بلاک چین ذخیره می‌شود که آن را در برابر آسیب فیزیکی غیرقابل نفوذ می‌کند و تا زمانی که بلاک چین فعال است، طول عمر آن را تضمین می‌کند.

شفافیت

تراکنش‌های بیت کوین در یک دفتر کل عمومی به نام بلاک چین ثبت می‌شوند که برای همه قابل دسترس است. این شفافیت امکان تأیید معاملات و قابلیت حسابرسی را فراهم می‌کند و به ایجاد اعتماد و کاهش تقلب کمک می‌کند. البته در حالی که معاملات قابل مشاهده است، هویت طرفین با نام مستعار مشخص می‌شود.

معاملات همتا به همتا (P2P)

بیت کوین تراکنش‌های همتا به همتا را بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها امکان‌پذیر می‌کند. این بدان معناست که کاربران می‌توانند بدون اتکا به زیرساخت‌های بانکداری سنتی، وجوه را مستقیماً میان یکدیگر منتقل کنند که متقابلاً می‌تواند زمان و کارمزد تراکنش‌ها را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: شبکه فرد به فرد چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

کمیابی

بیت کوین دارای سقف عرضه ۲۱ میلیون واحد است که آن را تبدیل به یک دارایی ضد تورمی می‌کند. این محدودیت عرضه در پروتکل بیت کوین کدگذاری شده است و برای تقلید از ماهیت محدود فلزات گرانبها مانند طلا طراحی شده است. عرضه محدود می‌تواند به محافظت در برابر تورم و افزایش ارزش آن در طول زمان با افزایش تقاضا کمک کند.

ناشناس بودن تراکنش‌ها

تراکنش‌های بیت کوین با نام مستعار هستند، به این معنی که در حالی که جزئیات تراکنش به صورت عمومی قابل مشاهده است، هویت واقعی افراد پشت آدرس‌های کیف پول مشخص نیست.

مبادلات ارزی

بیت کوین را می‌توان در صرافی ارز دیجیتال، با ارزهای دیگر مانند ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال مبادله کرد. پلتفرم‌های صرافی معتبر، فرآیند مبادله را تسهیل می‌کنند و معامله بیت کوین را با سایر دارایی‌ها یا بالعکس برای کاربران نسبتاً آسان می‌کنند.

سرعت تراکنش‌ها

تراکنش‌های بیت کوین را می‌توان نسبتاً سریع پردازش کرد، به ویژه در مقایسه با سیستم‌های بانکی سنتی در تراکنش‌های بین‌المللی. البته زمان تراکنش‌ها می‌تواند متفاوت باشد، به‌ویژه در طول فعالیت‌های بالای شبکه، اما تأیید تراکنش‌ها معمولاً در عرض چند دقیقه انجام می‌شود و سرعت آن را نسبت به بسیاری از سیستم‌های پرداخت بین-مرزی سنتی سریع‌تر می‌کند.

قابلیت حمل

بیت کوین بسیار قابل حمل است، زیرا به صورت دیجیتال وجود دارد و می‌توان آن را در دستگاه‌های مختلف مانند تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها و کیف پول‌های سخت‌افزاری ذخیره کرد.

این قابلیت حمل به کاربران این امکان را می‌دهد که برخلاف پول نقد فیزیکی یا فلزات گرانبها، سرمایه خود را به راحتی به آن سوی مرزها حمل کنند. به بیان دقیق‌تر، باید گفت بیت کوین مانند دارایی‌های ملموس و فیزیکی چالش جابه‌جایی را ندارد.

امنیت

امنیت بیت کوین توسط شبکه غیرمتمرکز و پروتکل‌های رمزنگاری آن پشتیبانی می‌شود. بلاک چین بیت کوین توسط تعداد زیادی گره یا رایانه حفظ می‌شود و مکانیسم اجماع اثبات کار تضمین می‌کند که تغییر تاریخچه تراکنش‌ها تقریباً غیرممکن باشد و حملات هکرها را دور می‌کند.

ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال

ارسال و دریافت بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال شامل انتقال دارایی‌های دیجیتال از یک کیف پول به کیف دیگر از طریق شبکه بلاک چین است. این فرآیند ساده است و می‌تواند با استفاده از یک برنامه کیف پول انجام شود، جایی که فرستنده آدرس گیرنده و مبلغ ارسالی را وارد می‌کند. سپس تراکنش برای اعتبارسنجی به شبکه بلاک چین فرستاده شده و در آنجا تایید و پردازش می‌شود.

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ بهترین والت‌های امن بیت کوین و رمزارز

نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین (BTC)

خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین به راحتی در صرافی نوبیتکس انجام می‌شود. کاربران می‌توانند با انجام چند گام ساده، ارز دیجیتال بیت کوین خود را در نوبیتکس مبادله کنند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از ماشین حساب ارز دیجیتال نوبیتکس، قیمت ارزهای دیجیتال یا بیت کوین را به ریال، تومان، دلار یا ارزهای دیگر محاسبه کنید.

پیش از این که وارد آموزش گام به گام خرید و فروش بیت کوین شویم، ابتدا باید دو مرحله زیر را طی کرده تا بتوانید به خدمات صرافی نوبیتکس دست پیدا کنید:

۱. ثبت نام در نوبیتکس: در صورتی که هنوز در صرافی نوبیتکس ثبت نام نکردید، با استفاده از این لینک مراحل ایجاد حساب در نوبیتکس را طی کنید.

۲. احراز هویت در نوبیتکس: برای انجام مبادلات در صرافی‌های معتبر، باید هویت خود را تایید کنید. با استفاده از راهنمای احراز هویت در نوبیتکس، مراحل KYC را طی کنید.

اکنون که حساب کاربری خود را ایجاد کرده و احراز هویت را تکمیل کردید، به سراغ آموزش نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین می‌رویم.

آموزش خرید ارز دیجیتال بیت کوین از نوبیتکس

خرید ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) در نوبیتکس با دو روش مختلف «سفارش سریع» و «سفارش محدود» انجام می‌شود. با طی کردن چند گام ساده زیر، می‌توانید ارز دیجیتال بیت کوین را در صرافی نوبیتکس خریداری کنید.

خرید بیت کوین در نوبیتکس با سفارش سریع

  • پس از ورود به حساب کاربری خود، گزینه «سفارش سریع» را انتخاب کنید.
  • همانطور که در تصویر می‌بینید، در کادری که باز می‌شود هم می‌توانید خرید با تومان و هم خرید با تتر را انتخاب کنید.
  • رمزارز مورد نظر خود یعنی بیت کوین (BTC) را انتخاب کرده و مقدار آن را تعیین کنید.
  • دقت کنید که برای انجام تراکنش، هزینه لازم را در کیف پول نوبیتکس خود داشته باشید. اگر مقدار کافی در کیف پول خود نداشتید، از راهنمای شارژ کیف پول ریالی در نوبیتکس استفاده کنید.
  • مبلغ نهایی در کادر برای شما نشان داده می‌شود و سفارش را در این مرحله ثبت کنید.
  • فاکتور نهایی در صفحه بعد ظاهر می‌شود و اگر همه چیز مورد تایید بود، گزینه «تایید نهایی» را انتخاب کنید.
  • برای آموزش تصویری این مراحل، ویدیوی کوتاه ثبت سفارش سریع در نوبیتکس را ببینید.

خرید بیت کوین در نوبیتکس با سفارش محدود

  • وارد داشبورد نوبیتکس شده و از پنل سمت راست، گزینه بازار را انتخاب کنید.
  • مانند تصویر زیر، در بخش بالا می‌توانید جفت ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ مثلاً اگر قصد خرید ارز دیجیتال بیت کوین با تومان را دارید، جفت ارز آن یعنی BTC/IRT را انتخاب کنید.
  • در بخش پایین آن، گزینه سفارش «با تعیین قیمت» را انتخاب کنید که همان سفارش محدود در نوبیتکس است. در سفارش محدود، می‌توانید خودتان تعیین کنید که خرید با چه مبلغی انجام شود؛ البته این سفارش به صورت آنی صورت نمی‌گیرد.
  • در کادرهای پایین، قیمتی که با آن قصد خرید دارید و مقدار ارز بیت کوین که می‌خواهید را وارد کنید.
  • در نهایت، روی گزینه «خرید بیت کوین» کلیک کنید. هر زمان که قیمت بیت کوین به قیمتی که تعیین کردید رسید یا از آن پایین‌تر رفت، سفارش خرید شما انجام می‌شود.
  • برای اطلاعات دقیق‌تر، ویدیوی آموزشی خرید با ثبت سفارش محدود در نوبیتکس را ببینید.

آموزش فروش ارز دیجیتال بیت کوین در نوبیتکس

فروش ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) در نوبیتکس نیز با دو روش «سفارش سریع» و «سفارش محدود» انجام می‌شود. با طی کردن گام‌های ساده زیر، می‌توانید ارز دیجیتال بیت کوین را در صرافی نوبیتکس بفروشید.

فروش ارز بیت کوین در نوبیتکس با سفارش سریع

  • پس از ورود به حساب کاربری خود، گزینه «سفارش سریع» را انتخاب کنید.
  • همانطور که در تصویر می‌بینید، در صفحه جدید تب «فروش» را انتخاب کنید.
  • می‌توانید فروش با تومان یا فروش با تتر را انتخاب کنید.
  • رمزارز مورد نظر خود یعنی بیت کوین (BTC) را انتخاب کرده و مقدار آن را تعیین کنید.
  • مبلغ کارمزد و دریافتی شما در کادر پایین نشان داده می‌شود. روی «فروش سریع» بزنید.
  • فاکتور نهایی در صفحه بعد ظاهر می‌شود و اگر همه چیز مورد تایید بود، گزینه «تایید نهایی» را انتخاب کنید.
  • برای آموزش تصویری این مراحل، ویدیوی کوتاه ثبت سفارش سریع در نوبیتکس را ببینید.

فروش ارز بیت کوین در نوبیتکس با سفارش محدود

  • وارد داشبورد نوبیتکس شده و از پنل سمت راست، گزینه بازار را انتخاب کنید.
  • در بخش بالا می‌توانید جفت ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ مثلاً اگر قصد فروش ارز بیت کوین با تومان را دارید، جفت ارز آن یعنی BTC / IRT را انتخاب کنید.
  • سفارش به صورت پیش‌فرض روی خرید قرار دارد، حتماً دقت کنید که آن را روی «فروش» بگذارید.
  • در بخش پایین آن، گزینه سفارش «با تعیین قیمت» را انتخاب کنید که همان سفارش محدود در نوبیتکس است. در سفارش محدود، می‌توانید خودتان تعیین کنید که فروش با چه مبلغی انجام شود؛ البته این سفارش به صورت آنی صورت نمی‌گیرد.
  • در کادرهای پایین، قیمتی که با آن قصد فروش دارید و مقدار ارز بیت کوین که می‌خواهید بفروشید را وارد کنید.
  • در نهایت، روی گزینه «فروش بیت کوین» کلیک کنید. هر زمان که قیمت بیت کوین به قیمتی که تعیین کردید رسید یا از آن بالاتر رفت، سفارش فروش شما انجام می‌شود.
  • برای اطلاعات دقیق‌تر، ویدیوی آموزشی فروش با ثبت سفارش محدود در نوبیتکس را ببینید.

آینده بیت کوین

زمانی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، هدف آن ایجاد انقلابی در دسترسی و کنترل افراد روی سرمایه‌شان بود، اما آن انقلاب به سختی به وقوع پیوست. دهه اول پرفراز و نشیب این ارز دیجیتال با کلاهبرداری‌ها، شکست‌ها و نوسانات قیمتی شدید همراه بود و دهه دوم نیز تفاوت چندانی نداشت. البته باید افزایش قیمت حدود ۶۰ هزار دلاری بیت کوین در این سال‌ها را نیز در نظر گرفت. می‌توانید برای مشاهده قیمت بیت کوین و تغییرات لحظه‌ای آن به بازار نوبیتکس مراجعه کنید.

کلاهبرداری در مقیاس بزرگ هنوز در زمینه کریپتو اتفاق می‌افتد و محدودیت‌ها و قوانین و مقررات کشورها نیز روز به روز در این زمینه سخت‌تر می‌شود. در این میان، تخمین اینکه در آینده چه اتفاقی برای قیمت بیت کوین خواهد افتاد دشوار است، اما در اینجا برخی پیش‌بینی‌ها میان مردم رایج‌تر است:

  • به احتمال زیاد بیت کوین در دهه آینده نیز محبوب خواهد بود شاید حتی کاربران بیشتری پیدا کند.
  • احتمالاً بلاک چین بیت کوین برای رسیدگی به مشکلات بلندمدت مانند مقیاس‌پذیری و امنیت به توسعه خود ادامه خواهد داد.
  • رویدادهای هاوینگ بخش مهمی از آینده بیت کوین است زیرا از نظر تاریخی بر افزایش قیمت آن تاثیر گذاشته است.
  • راهی برای پیش‌بینی دقیق قیمت بیت کوین در آینده وجود ندارد.

محبوبیت و قیمت بیت کوین برای سرمایه‌گذاران آن مهم است و مواردی مانند اخبار، تحولات تکنولوژی بلاک چین، قانون‌گذاری‌ها، احساسات سرمایه‌گذاران و نمای کلی اقتصاد کلان در ارزش آن تاثیر می‌گذارد. همچنین اگر قرار باشد بیت کوین در سطح عمومی پذیرفته شود، باید مشکل مقیاس‌پذیری آن حل شود تا بتواند در آن واحد تعداد تراکنش‌های بیشتری را پردازش کند.

همچنین باید توجه داشت که پس از استخراج ۲۱ میلیون بیت کوین، پاداش استخراج در قالب بیت کوین‌های جدید از بین خواهد رفت اما ماینرها در ازای تایید تراکنش‌ها، از کارمزد تراکنش‌ها درآمد خواهند داشت.

جمع‌بندی

بیت کوین (BTC) اولین، محبوب‌ترین و ارزشمندترین رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال است. بلاک چین بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است که امکان انجام تراکنش‌های همتا به همتا را برای کاربران فراهم می‌کند.

ماینرها در بلاک چین بیت کوین به استخراج ارز BTC و تایید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه می‌پردازند و در ازای این مشارکت خود، ارز دیجیتال بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

مقدار پاداش استخراج بیت کوین تقریباً هر ۴ سال یک بار نصف می‌شود، تا زمانی که بیت کوین به سقف عرضه خود یعنی ۲۱ میلیون واحد برسد. در آن زمان، با استخراج بیت کوین دیگر کوین‌های جدید تولید نمی‌شوند و ماینرها پاداش مشارکت خود در تضمین امنیت شبکه را از کارمزد تراکنش‌ها دریافت می‌کنند.

آینده بیت کوین یا هیچ ارز دیجیتال دیگری را نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد، اما احتمال می‌رود که بیت کوین در دهه آینده به پذیرش گسترده‌تر و محبوبیت بیشتری برسد، البته در صورتی که بتواند مشکلات مقیاس‌پذیری و قانون‌گذاری‌ها را حل کند.

پرسش‌های متداول

بلاک چین بیت کوین چیست؟

بلاک چین بیت کوین یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که شخص یا نهاد خاصی روی آن کنترل ندارد و توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها یا نودها مدیریت می‌شود. اطلاعات تراکنش‌های بیت کوین روی بلاک چین بیت کوین و درون بلاک‌های به هم پیوسته ثبت می‌شوند.

چرا ماینرها بیت کوین استخراج می‌کنند؟

استخراج بیت کوین سه هدف کلی دارد: تایید تراکنش‌های بیت کوین، حفظ امنیت بلاک چین بیت کوین و دریافت پاداش در قالب بیت کوین.

استخراج ارز دیجیتال بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

استخراج بیت کوین نیازمند نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای قدرتمند مانند دستگاه‌های ASIC است. شبکه بیت کوین برای ممکن ساختن استخراج BTC، از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند.

خرید و فروش بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

به صورت کلی مبادلات بیت کوین در صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال مانند نوبیتکس انجام می‌شود.

کوچک‌ترین واحد بیت کوین چیست؟

کوچک‌ترین واحد بیت کوین، ساتوشی (Satoshi) نام دارد و هر ساتوشی معادل ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین یا یکصد میلیونم از یک بیت کوین است.

حداکثر مقدار عرضه بیت کوین چقدر است؟

حداکثر مقدار عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون واحد است و پس از رسیدن به این مقدار، انتشار کوین‌های جدید بیت کوین متوقف می‌شود.



درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

پاداش‌ استخرهای نات کوین افزایش می‌یابد

بازی تلگرامی نات کوین در اطلاعیه جدید خود، اعلام کرد که ۲ تغییر جدید را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *