به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد

ایکس باکس چیست؟ مقایسه ایکس باکس با دیگر کنسول‌های بازار

ایکس بکس یکی از کنسول‌های محبوب گیمرهاست که طی 17 سال، بیش از 187 میلیون نسخه از محصولاتش را به فروش رسانده است؛ به طوریکه از سال 2001 ال 2023، شرکت مایکروسافت توانست بیش از 187.6 میلیون Xbox را در اختیار کاربران مشتاق قرار داده و رضایت آن‌ها را به بهترین شکل جلب کند؛ به طوریکه تقریبا هر کسی که با دنیای بازی و گیم آشنایی داشته باشد، رویای بازی با این کنسول‌ها را دارد. اما ایکس باکس چه مسیری را طی کرده است تا توانسته به این جایگاه برسد؟ چه امتیازاتی در اختیار کاربران خود می‌گذارد؟ در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که کنسول ایکس باکس چیست و چه فراز و نشیب‌هایی را طی کرده است تا در نهایت امروزه به عنوان یکی از پایه‌های اساسی صنعت گیم  سرگرمی تبدیل شده است.

ایکس باکس چیست؟

ایکس باکس، کنسول بازی ویدیویی است که نخستین بار در سال 2001 توسط شرکت آمریکایی مایکروسافت به بازار عرضه شده و با قابلیت‌هایی که ارائه می‌داد، توانست انقلاب جدیدی را در صنعت بازی‌های ویدیویی ایجاد کند. البته که این کنسول در ابتدا به منظور رقابت با گیم کوب نینتندو و پلی استیشن 2 به بازار عرضه شد اما در مدت کوتاهی توانست جایگاه ویژه‌ای برای خود در میان گیمرها ایجاد کند.

البته اگر شما در داخل ایران هستید، برای استفاده از بازی‌های Xbox و نینتندو به گیفت کارت و یا اشتراک آن‌ها نیاز دارید تا بتوانید محدودیت‌های موجود را کنار زده و از بازی‌های خود به بهترین شکل لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم در زمان خرید گیفت کارت ایکس باکس و گیفت کارت نینتندو، به اعتبار شرکت ارائه دهنده توجه داشته و خرید مطمئنی را انجام دهید.

«همچنین شاید جالب باشد که بدانید ساخت ایکس باکس ورود به ششمین نسل بازی‌های ویدیویی بود.»

تاریخچه کنسول جذاب مایکروسافت

در سال 1999 میلادی بود که شرکت سونی با عرضه موفق یک کنسول بازی به بازار بازی‌های ویدئویی، بر نگرانی‌های شرکت مایکروسافت در مورد به خطر افتادن جایگاهش در بازار این صنعت دامن زد. این امر سبب شد تا شرکت مایکروسافت به سرعت وارد کار شده و به منظور عقب نماندن از رقیب خود در صنعت بازی‌های ویدئویی، یک کنسول بازی به بازار عرضه کند.

این شرکت در ابتدا یک کنسول بازی به نام DirectX-box طراحی کرد؛ اما تاخیر چندباره در راه‌اندازی و تعدیل قیمت باعث شد که این محصول نتواند به جایگاهی که در نظر سازندگان بود، برسد. پس از آن در سال 2001، شرکت مایکروسافت به طور رسمی از اولین کنسول بازی خود یعنی Xbox رونمایی کرد. علیرغم ویژگی‌های منحصربه‌فردی که این دستگاه در مقایسه با رقبای خود از آن‌ها برخوردار بود، اما به دلیل نداشتن مجوزهای نرم‌افزاری لازم، همچنان چند گام عقب‌تر از رقبای اصلی خود یعنی نینتندو و سونی قرار داشت.

در نتیجه در سال 2002 به منظور پیشی گرفتن از رقبا در صنعت بازی‌های ویدیویی، Xbox Live را که همان شبکه بازی آنلاین ایکس باکس بود، به بازار عرضه کرد. این محصول به علاقمندان و کاربران ایکس باکس اجازه می‌داد تا با استفاده از اینترنت با یکدیگر رقابت کنند. ویژگی‌های منجصر به فرد این نسخه جدید، افراد زیادی را مشتاق استفاده از آن کرد و در همان سال با عضویت دو میلیون بازیکن در این شبکه، این نسخه از ایکس باکس به یکی از بزرگترین پروژه‌های موفق شرکت مایکروسافت تبدیل شد.

«البته که تمامی کاربران ایرانی برای استفاده از محصولات این کمپانی باید نسبت به خرید گیفت کارت یا اشتراک بازی‌ها اقدام کنند.»

در سال‌های بعد شرکت مایکروسافت چندین محصول دیگر را نیز به محصولات خود در بازار بازی‌های ویدئویی افزود. با این وجود شرکت مایکروسافت علیرغم برخورداری از عناوین مشهوری مانند Halo: Combat Evolved و Halo 2 در صنعت بازی‌های ویدئویی، در سال 2005 اعلام کرد که پروژه ایکس باکس ضرر 4 میلیارد دلاری را برای این شرکت به همراه داشته است.

کنسول‌های ایکس باکس در گذر زمان

در این بخش می‌خواهیم روند حرکتی ایکس باکس در طی 20 سال گذشته را با هم بررسی کنیم. پس از معرفی کنسول بازی xbox در سال 2001، نسخه‌های متعددی از این بازی روانه بازار شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. این دستگاه از زمان ظهورش تاکنون در چهار نسل و 9 مدل مختلف به بازار عرضه شده است که عبارتند از:

  • نسل اول: عرضه شده در سال 2001
  • نسل دوم: عرضه ایکس باکس 360 در سال 2005؛ پس از آن در سال‌های 2010 و 2013 به ترتیب مدل‌های ایکس باکس 360 سری اس و ایکس باکس 360 سری ای روانه بازار شد.
  • نسل سوم: عرضه ایکس باکس وان در سال 2013؛ این نسل نیز مانند نسل دوم چند سال بعد از معرفی اولیه، از دو مدل جدید، ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس طی سال‌های 2016 و 2017 رونمایی کرد.
  • نسل چهارم: این نسل از همان ابتدا با انتشار دو مدل متفاوت شروع به کار کرد و در سال 2020 به طور همزمان دو مدل ایکس باکس ایکس و ایکس باکس اس را به بازار عرضه کرد.

بهترین بازی‌های Xbox

اگر شما هم به دنبال تنوع در بازی هستید، حتما عبارت بهترین بازی‌های ایکس باکس را در اینترنت جستجو کرده‌اید. در این باره باید گفت که با توجه به عرضه نسل و مدل‌های متعدد این کنسول در طی چند سال اخیر، بازی‌های متفاوتی به بازار عرضه شده‌اند. در ادامه لیست 10 تا از جذاب‌ترین و بهترین‌ بازی‌های xbox را معرفی می‌کنیم:

  1. هیلو (Halo)
  2. پنتیمنت (Pentiment)
  3. های-فی راش (Hi-Fi Rush)
  4. یک راه خروج (A Way Out)
  5. گیرز آف وار (Gears of War)
  6. دوم انترنال (Doom Eternal)
  7. دریای دزدان (Sea of Thieves)
  8. فورزا هورایزن (Forza Horizon)
  9. فورزا موتور اسپرت (Forza Motorsport)

سرویس‌های ایکس باکس

دانستن این موضوع که سرویس xbox چیست و چه اهمیتی دارد، برای کاربران استفاده‌کننده از آن، بسیار مهم است. شرکت مایکروسافت به منظور راحتی کاربران ایکس باکس، در قالب سرویس‌های مختلف، خدماتی را به آن‌ها ارائه می‌دهد:

1. لایوگلد

لایوگلد از جمله سرویس‌های شرکت مایکروسافت است که برای کنسول ایکس باکس لایو طراحی شده است. این سرویس خدماتی همچون بازی آنلاین، دسترسی به بازی‌های چندکاربره، دسترسی رایگان به بازی‌ها، گفتگو در حین بازی، دسترسی به فیلم و سریال و امکان استفاده خانوادگی را برای کاربران خود فراهم کرده است. سرویس لایوگلد محدودیت‌هایی مانند تعداد کاربران و حذف کاربران قدیمی را دارد. برای خرید گیفت کارت ایکس باکس لایو گلد با بهترین خدمات و امتیازات می‌توانید به ایرانیکارت اعتماد کنید.

2. گیم پس

سرویس گیم پس دیگر سرویسی است که مایکروسافت برای ارائه خدمات xباکس به بازار عرضه کرده است. این سرویس برای کاربران خود امکان استفاده بیش از 400 بازی رایگان را فراهم می‌کند. این سرویس برای کنسول‌های ایکس باکس ایکس، xbox وان و ایکس باکس وان اس، قابل استفاده است. همچنین این سرویس امکان استفاده چندکاربره را نیز برای بازیکنان خود فراهم می‌کند. کاربران ایرانی نیز با استفاده از گیفت کارت گیم پس، می‌توانند هیجان این بازی‌ها را تجربه کنند.

3. گیم ‌پس التیمیت

گیم پس آلتیمیت چیست؟ این سرویس، جدیدترین زیرمجموعه‌ی گیم پس است؛ سرویس توسعه یافته و به‌روز شده‌ای که از بازی‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند. با توجه به اینکه، این سرویس با EA Play ترکیب شده است، امکانات بیشتری در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. همچنین، این سیستم از DLC و محتوای رایگان برخوردار بوده و امکان استفاده از آن بر روی موبایل و pc نیز وجود دارد.

4. کلاود گیمینگ

سرویس کلاود گیمینگ، جدیدترین سرویس مایکروسافت برای بازی ایکس باکس است که امکان استفاده از بازی‌ها را بدون دانلود فراهم کرده است. این سرویس از خدماتی مانند حذف محدودیت مکانی و زمانی برای دسترسی به بازی‌ها، دسترسی همزمان به چند دستگاه، عدم نیاز به فضای ذخیره‌سازی و برقراری امکان به‌روزرسانی بازی‌ها بر روی هارد دیسک برخوردار است که باعث ایجاد تفاوت بین این سرویس با سایر سرویس‌های مایکروسافت شده است؛ تنها مشکل این سرویس، نیاز آن به اینترنت پرسرعت است!

مقایسه ایکس باکس با دیگر کنسول‌های بازار

امروزه شرکت‌های مختلفی به صنعت بازی‌های ویدئویی وارد شده‌اند و خدمات مختلفی را در این زمینه به مشتریان خود ارائه می‌کنند و کنسول بازی تنها یکی از خدمات این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

کنسول ایکس باکس چه تفاوتی با سایر کنسول‌های بازار دارد؛ این سوال خصوصا در زمان خرید برای کاربران ایجاد می‌شود. در این رابطه باید گفت که این کنسول، بازی‌های منحصر به فردی را از لحاظ تعداد و کیفیت، در مقایسه با سایر کنسول‌ها ارائه می‌دهد که باعث جذابیت بیشتر در بین گیمرها شده است. از دیگر دلایلی که باعث ایجاد تفاوت بین ایکس باکس و سایر کنسول‌های بازار شده است، می‌توان به خدماتی که شرکت مایکروسافت از طریق سرویس‌های ارائه شده مانند گیم پس، کلاود گیمینگ و… در اختیار کاربران ایکس باکس قرار داده است، اشاره کرد.

پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟

پس از یافتن پاسخ برای این سوال که xباکس چیست و چه مزایایی دارد، حتما این سوال برای شما ایجاد می‌شود که پلی استیشن بهتر است یا ایکس باکس؟ پاسخ این سوال بسیار سخت است و شاید نام بردن هر یک از این کنسول‌ها به عنوان بهترین انتخاب، انتقادهایی را به دنبال داشته باشد؛ زیرا هریک از این برندها، مدل‌های مختلفی را به بازار عرضه کرده‌اند که ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که باعث محبوبیت هر یک از آن‌ها در بین گروهی خاص می‌شود.

این دو برند و حتی مدل‌های مختلف این دو برند از جنبه‌های مختلفی مانند نوع بازی‌ها، سخت‌افزار، نوع پردازنده، کیفیت طراحی، کنترلر، عملکرد و حتی میزان فروش شرکت و آینده آن‌ها با یکدیگر تفاوت چشم‌گیری دارند. با توجه به تعداد زیاد مدل‌ها، برای جلوگیری از طولانی و خسته‌کننده شدن مطلب، مقایسه‌ی آن‌ها در اینجا مقدور نیست. اما باید این نکته را ذکر کرد که برای پاسخ به این سوال نیاز است تا ابتدا انتظاری که شما از یک کنسول بازی دارید را برای خود متصور شده و سپس این ویژگی‌ها را در بین مدل‌های مختلف این دو برند جستجو کنید.

درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

آموزش دور زدن تحریم پلی استیشن برای تجربه لذتبخش بازی‌ها

دور زدن تحریم پلی استیشن برای کاربران ایرانی، یک چالش مهم و اساسی است. گیمرهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *