به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد

استراتژی معاملاتی یا ستاپ معاملاتی، کدام یک برای موفقیت شما ضروری‌تر است؟

هر معامله‌گری بر اساس اصول و شرایط خود اقدام به ترید می‌کند. به این معنا که پارامترهایی را در نظر می‌گیرد که بر اساس تجربه خود اغلب سودده هستند و کار با آن‌ها برای او ساده‌تر است. بدیهی است که یک تریدر در ابتدای کار ممکن برای خود یک چارچوب معاملاتی در نظر بگیرد و رفته‌رفته آن را اصلاح کند و بهبود ببخشد. در مقالات مختلف به دو مفهوم ستاپ معاملاتی و استراتژی معاملاتی اشاره کرده‌ایم. دو مفهوم مهم در دنیای تحلیل بازارهای مالی که معمولا با هم اشتباه گرفته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به تفاوت استراتژی معاملاتی با ستاپ معاملاتی بپردازیم و ماهیت آن‌ها را با ذکر مثال شرح دهیم.

استراتژی معاملاتی به چه معناست؟

استراتژی معاملاتی به همه قوانین، اصول و رویکردهایی که به شما در تصمیم‌گیری برای فعالیت در بازارهای مالی کمک می‌کنند گفته می‌شود. به عبارت دیگر همان نقشه راهی که از ابتدا تا انتهای یک ترید یا فرآیند سرمایه‌گذاری را برای شما معین می‌کند؛ استراتژی معاملاتی شما محسوب می‌شود. با داشتن استراتژی معاملاتی درست و منطقی، می‌توانید همواره نظم، مدیریت ریسک و ارزیابی از فعالیت خود را مدنظر داشته باشید. 

اما برای تدوین بهترین استراتژی معاملاتی که سودده هم باشد چه‌کار باید کرد؟ برای پاسخ به این سؤال باید به چند نکته مهم توجه داشت.

اولین نکته آگاهی کامل به میزان ریسک‌پذیری شما است. با توجه به این خصوصیت، شما باید در معاملات یک نسبت ریسک به ریوارد مشخص کنید. به طور مثال، یک فرد ریسک‌پذیرتر است و نسبت ریسک به ریوارد را 1 به 3 می‌گیرد. فرد دیگری از ریسک‌پذیری کمتری برخوردار است و این نسبت را 1 به 1.5 تعیین می‌کند.

دومین نکته توجه به تایم فریم‌ است. یک تریدر با توجه به شخصیت و روحیه معامله‌گری خود، تایم فریم‌های کوتاه در حد چند دقیقه تا چند ساعت را انتخاب می‌کند. دیگری ترید روزانه انجام می‌دهد و یک فرد دیگر نیز به‌صورت بلندمدت ترید می‌کند.

سومین نکته انتخاب ابزار، الگو یا سبک معاملاتی است. یک معامله‌گر با استفاده از اندیکاتورها و ادغام آن‌ها سیگنال می‌گیرد. دیگری توجه ویژه‌ای به سبک‌های سنتی مانند الگوی سر و شانه و … دارد. 

اما نکته آخر که از همه مهم‌تر است گرفتن بک تست از استراتژی معاملاتی است. شما با توجه به نکات بالا یک استراتژی برای خود تدوین کرده‌اید. این استراتژی باید در گذشته بازار و در نمادهای گوناگون مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر بتواند درصد سوددهی بالای 60 درصد داشته باشد قابل قبول خواهد بود. خوشبختانه با وجود ابزارهای گوناگون می‌توان به‌راحتی برای یک استراتژی بک تست گرفت. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم حتما قبل از استفاده از یک استراتژی، آن را در حساب‌های صوری و آزمایشی تست کنید.

ستاپ معاملاتی چیست؟   

ستاپ معاملاتی پارامترهایی هستند که تریدرها منتظر وقوع آن‌ها هستند تا وارد یک پوزیشن معاملاتی شوند. به عبارت ساده‌تر باید مجموعه‌ای از اتفاقات بیفتد تا سیگنال نهایی برای خرید یا فروش ارز دیجیتال یا به صورت کلی نماد معاملاتی صادر شود. با این تعریف تعداد و انواع ستاپ‌های معاملاتی به اندازه تعداد تریدرها است! چون هر تریدر متناسب با روحیات و شخصیت خود ستاپ معاملاتی تعیین می‌کند.

با ذکر چند مثال مفهوم ستاپ معاملاتی را بیشتر توضیح می‌دهیم. فرض کنید یک تریدر استراتژی خود را بر پایه خطوط حمایت و مقاومت استوار کرده است. او ستاپ معاملاتی خود را این‌گونه تعیین می‌کند «اگر نمودار قیمت با قدرت کمی خطوط حمایت و مقاومت را قطع کرد، احتمال بازگشت به زیر خط حمایت یا بالای خط مقاومت وجود دارد. پس من ستاپ معاملاتی را بر اساس قدرت شکست خطوط حمایت و مقاومت تعیین می‌کنم».

نمونه دیگری از ستاپ معاملاتی بدین شکل است «اگر نمودار قیمت فقط منطقه حمایت یا مقاومت را لمس کند و آن‌ها را قطع نکند، احتمال بازگشت قیمت بسیار زیاد است». به این ستاپ Test Setup گفته می‌شود. یک تریدر دیگر از ستاپ پولبک استفاده می‌کند یعنی “با دومین پولبک بعد از شکست منطقه حمایت با مقاومت، وارد پوزیشن می‌شوم”.

این ستاپ‌ها تنها نمونه‌ای از هزاران ستاپ معاملاتی موجود هستند. هر تریدری با توجه به میزان تجربه، ریسک‌پذیری و حتی نوع دارایی باید ستاپ معاملاتی مخصوص به خود را تدوین کند. انواع و اقسام ستاپ‌ها در روش پرایس اکشن هم وجود دارند که هر تریدری می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. در نظر داشته باشید که می‌توانید از ستاپ‌های معاملاتی دیگران هم استفاده کنید. اما تجربه نشان داده که هر تریدر دیدگاه‌ها و حجم سرمایه خود را دارد و تجویز سازوکار معاملاتی یک نفر برای دیگری، چندان معقول نیست. 

اما در هنگام چینش ستاپ معاملاتی یک نکته بسیار مهم وجود دارد. ممکن است شما بر اساس دانش و تجربه خود، یک ستاپ معاملاتی تدوین کرده باشید، اما پس از مدتی متوجه شوید که این ستاپ ناکارآمد و ضررده است. در این شرایط کافی است آن را بهینه کنید. بهینه کردن ستاپ معاملاتی به معنای رفع اشکالات و بهبود یک ستاپ است. این موضوع معمولا در بک تست ستاپ معاملاتی در حساب‌های صوری و آزمایشی مشخص می‌شود.

تفاوت ستاپ معاملاتی و استراتژی چیست؟

اما تفاوت استراتژی معاملاتی با ستاپ معاملاتی در چیست؟ در واقع استراتژی معاملاتی شامل ستاپ معاملاتی است. ستاپ معاملاتی طرحی است که مشخص می‌کند یک معامله‌گر چه زمانی باید وارد یا خارج شود. این طرح بر اساس عوامل مختلفی مانند تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، سطوح قیمتی کلیدی و الگوهای نمودار ایجاد می‌شود.

در مقابل، استراتژی معاملاتی یک برنامه کلی است که یک معامله‌گر برای رسیدن به اهداف معامله‌گری خود از آن استفاده می‌کند. این برنامه شامل عواملی مانند تحمل ریسک، افق زمانی و ابزارها است. به عبارت دیگر، ستاپ معاملاتی ماشه‌ای است که یک استراتژی معاملاتی را اجرا می‌کند. بنابراین ستاپ را می‌توان زیر مجموعه‌ای استراتژی معاملاتی دانست.

جزئیات ستاپ معاملاتی با توجه به نیازها و شخصیت شما تعیین می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم با توجه به عواملی مثل تحمل ریسک خود و تجربه و دانشی که دارید، یک ستاپ معاملاتی در راستای هدف بزرگ خود (استراتژی معاملاتی) تعیین کرده و به آن مقید باشید.

بهینه کردن ستاپ معاملاتی به چه معناست؟

بهینه کردن ستاپ معاملاتی به معنای بهبود و تنظیم شرایط و جزئیات ورود و خروج از معاملات است تا بهترین نتایج ممکن از لحاظ سود و مدیریت ریسک حاصل شود. بهینه‌سازی ستاپ معاملاتی شامل تحلیل دقیق و تغییر پارامترها و عوامل مختلف است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر عملکرد معاملات داشته باشد. این بهینه‌سازی شامل موارد زیر است:

1. بهبود نقاط ورود و خروج

  • انتخاب و ترکیب اندیکاتورهای تکنیکال مختلف برای شناسایی نقاط ورود و خروج دقیق‌تر.
  • بررسی و تحلیل الگوهای نموداری برای شناسایی بهترین نقاط ورود و خروج.

2. تنظیم سطوح حدضرر و حدسود

  • تعیین سطح مناسبی برای حدضرر  به گونه‌ای که ریسک به حداقل برسد ولی در عین حال از بسته شدن زودهنگام معاملات جلوگیری شود.
  • تعیین سطوح هدف سود که منطقی و قابل دسترسی باشند و به حداکثر کردن سود کمک کنند.

3. مدیریت ریسک بهتر

  • محاسبه اندازه مناسب پوزیشن‌ها برای کاهش ریسک و جلوگیری از زیان‌های بزرگ.
  • تنظیم نسبت ریسک به ریوارد در هر معامله به گونه‌ای که معاملات با پتانسیل سود بالا و ریسک کم‌تر انتخاب شوند.

4. تست و ارزیابی

  • استفاده از داده‌های گذشته برای تست ستاپ معاملاتی و ارزیابی عملکرد آن.
  • تست ستاپ معاملاتی در شرایط بازار زنده با حساب دمو یا سرمایه کم.

5. بازبینی و به‌روزرسانی

  • بررسی و بازبینی عملکرد ستاپ معاملاتی به صورت دوره‌ای و اعمال تغییرات لازم بر اساس نتایج حاصل.
  • آماده بودن برای تغییر ستاپ معاملاتی بر اساس شرایط بازار و تجارب جدید.

6. آموزش و آگاهی

  • یادگیری مداوم در مورد ابزارها، روش‌ها و تکنیک‌های جدید تحلیل و معامله‌گری.
  • مطلع بودن از اخبار و رویدادهای اقتصادی که می‌توانند بر بازار تأثیر بگذارند و تنظیم ستاپ معاملاتی بر اساس آن‌ها.

ستاپ معاملاتی در دل استراتژی معاملاتی

در این مقاله به تفاوت استراتژی معاملاتی با ستاپ معاملاتی پرداختیم. دو مفهومی که معمولا با هم اشتباه گرفته می‌شوند. در حالی که یک استراتژی معاملاتی شامل ستاپ‌هایی است که به تریدر کمک می‌کند تا در معاملات خود فعالیت بهتری داشته باشد. به عبارت دیگر شما هدف خود را تحت یک استراتژی معاملاتی تعیین می‌کنید. حال با توجه به هدف، دانش، ابزارها و تجربه‌ای که به دست آورده‌اید، یک ستاپ معاملاتی می‌چینید تا به سود بیشتر دست پیدا کنید. با آشنایی با این دو مفهوم می‌توانید یک برنامه جامع برای کسب سود در بازارهای مالی داشته باشید.

درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

آموزش تصویری استیکینگ بایننس کوین

استیکینگ بایننس کوین (BNB) یکی از روش‌های کسب درآمد غیرفعال است. در واقع استیکینگ به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *