به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد

آموزش راه اندازی فول نود بیت کوین

نودها نقش موثری در انسجام و یکپارچگی شبکه بلاک چین بیت کوین دارند. فول نود بیت کوین یکی از کاربردی‌ترین نودهایی است که در شبکه بیت کوین اجرا می‌شود. این نودها وظیفه بررسی و تایید تمام تراکنش‌ها و بلوک‌های شبکه را بر عهده دارند. با اجرای نود کامل می‌توانید به شبکه BTC بپیوندید و به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی شبکه بیت کوین فعالیت کنید. اجرای فول نود بیت کوین کار سخت و پیچیده‌ای نیست اما باید مراحل آن به‌طور کامل طی شود. در این مقاله از ایرانیکارت به آموزش راه اندازی فول نود بیت کوین در سیستم‌عامل‌های مختلف و نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

فول نود چیست؟

فول نود (full node)، برنامه‌ای است که مسئولیت تایید کامل تراکنش‌ها و بلوک‌های شبکه بیت کوین را بر عهده دارد. نودهای کامل با پذیرش تراکنش‌ها و بلوک‌ها به اعتبارسنجی آن‌ها کمک می‌کنند و سپس آن‌ها را به فول نود بعدی شبکه انتقال می‌دهند. این نودها به‌عنوان یک سرور اصلی عمل می‌کنند به همین جهت داده‌های سنگینی را در اختیار دارند. اجرای فول نود به هزینه، قدرت و انرژی محاسباتی بالایی نیاز دارد. طبق تحقیقات انجام شده توسط Datalight، در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار گره کامل در شبکه بیت کوین فعال هستند.

فول نود با اعتبار سنجی تراکنش‌ها و بلوک‌ها به افزایش امنیت شبکه بیت کوین کمک می‌کند ولی این تنها وظیفه full node نیست. این گره‌های کامل مسئولیت بررسی کامل صحت تمام امضاهای دیجیتالی قبل از اضافه شدن بلوک‌های جدید به شبکه بلاک چین بیت کوین را نیز بر عهده دارد. فول نود بیت کوین این قابلیت را دارد که تراکنش‌های غیرمجاز (تراکنش‌ها و بلوک‌هایی که از پروتکل بیت کوین پیروی نمی‌کنند) را تایید نکند.

اهمیت فول نود بیت کوین

فول نودها یکی از ابزارهای کاربردی بیت کوین هستند که به اجرای صحیح قوانین و افزایش امنیت بیت کوین کمک می‌کنند. این گره‌های کامل هنگام اجرای یک کلاینت، تمام بلوک‌ها و تراکنش‌ها را بررسی می‌کند تا قوانین پروتکل به‌طور کامل اجرا شوند. در واقع full node برنامه‌ای است که برای اطمینان از معتبر بودن فعالیت‌های شبکه بیت کوین طراحی شده است. گره‌های کامل مهم هستند چون از به یکپارچگی شبکه کمک می‌کنند، هزینه‌های مضاعف را کاهش می‌دهند و حریم خصوصی را حفظ می‌کنند.

مزایای راه انداز فول نود بیت کوین چیست؟

راه‌اندازی فول نود بیت کوین هیچ پاداشی به همراه ندارد، با این حال، مزایای زیادی برای شبکه بیت کوین به همراه دارد. به‌طور کلی مزایای اجرای نود کامل بیت کوین شامل موارد زیر هستند:

  • اجرای یک نود کامل به افزایش امنیت تراکنش‌ها کمک می‌کند چون تراکنش‌ها و بلوک‌های بیت کوین توسط نودها بررسی و تایید می‌شوند.
  • با استفاده از گره‌های کامل می‌توانید به صورت مستقیم به داده‌های تراکنش دسترسی داشته باشید.
  • اجرای نود کامل در کنار افزایش امنیت شبکه به یکپارچگی و تقویت آن نیز کمک می‌کند چون تمام قوانین پروتکل به درستی انجام می‌شوند و در صورتی که یک تراکنش یا بلوک قوانین را نقش کند توسط گره‌ها رد خواهد شد.
  • با استفاده از نودهای بیت کوین دیگر نیازی به شخص ثالث ندارید و می‌توانید نودهای خود را به‌صورت ایمن و با حفظ حریم خصوصی انجام دهید.
  • در صورت اجرای هارد فورک، نودهای کامل این قابلیت را دارند که خودشان زنجیره مورد نظر برای پیوستن را انتخاب کنند. بنابراین با اجرای نود کامل می‌توانید در مدیریت پروتکل بیت کوین شرکت کنید.

معایب راه اندازی فول نود بیت کوین

راه‌اندازی فول نود بیت کوین در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد، دارای یک سری معایب و ایرادات نیز هست. این موضوع سبب می‌شود که اغلب مشتریان از اجرای نود کامل صرف نظر کنند. به‌طور کلی معایب اجرای فول نود بیت کوین شامل موارد زیر هستند:

  • اجرای فول نود بیت کوین نیاز به پهنای باند زیادی دارد. حداقل پهنای باندی که برای آپلود و دانلود در روز به ترتیب برابر با 5 گیگابایت و 500 مگابایت است. بنابراین اگر پهنای باند کافی ندارید، راه‌اندازی نود کامل گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.
  • بیت کوین علی رغم محبوبیت زیادی که دارد هنوز در برخی کشورها غیرقانونی و استفاده از آن ممنوع است. بنابراین اجرای فول نود بیت کوین نیز در این کشورها غیرقانونی است و می‌تواند مشکل ساز شود.
  • برای اجرا و راه‌اندازی فول نود بیت کوین باید فضای دیسک مورد نیاز را تهیه کنید. برای همگام‌سازی اولیه و اجرای بیت کوین کور نیاز به حدود 200 گیگابایت فضای دیسک نیاز دارد.

تفاوت فول نود و مستر نود بیت کوین

نودها یکی از اجزای حیاتی شبکه بلاک چین بیت کوین به شمار می‌روند و بدون وجود آن‌ها داده‌های بلاک چین در دسترس نخواهد بود. این نودها وظیفه حفظ امنیت و یکپارچگی شبکه را بر عهده دارند و انواع مختلفی دارند. فول نود (Full node) و مستر نود (Master node) دو نمونه از نودهای شناخته‌شده و کاربردی شبکه بیت کوین هستند که تفاوت‌های زیادی با هم دارند.

فول نود دستگاه یا برنامه‌ای است که تراکنش‌ها و بلوک‌های بیت کوین را به‌صورت کامل بررسی و تایید می‌کند. در نقطه مقابل مستر نود قرار دارد که جزو نودهای بایگانی به شمار می‌رود. این نوع از نودها قابلیت‌های زیادی دارند و در کنار اعتبارسنجی تراکنش‌ها و بلوک‌ها به اجرای آسان‌تر رویدادهای بلاک چین کمک می‌کنند. این رویدادها شامل رأی‌گیری در شبکه، اجرای قوانین بلاک چین و عملیات پروتکل هستند.

هزینه‌های راه اندازی فول نود بیت کوین چه مواردی هستند؟

راه‌اندازی فول نود بیت کوین به تجهیزات زیادی نیاز دارد و ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشد. با شناخت این تجهیزات و هزینه‌ها می‌توانید دید بهتری نسبت به اجرای فول نود داشته باشید و نودهای کامل را به‌صورت اصولی و با کارایی بالاتری اجرا کنید. به‌طور کلی تجهیزات و هزینه‌های راه‌اندازی فول نود شامل موارد زیر است:

  • لپ تاپ و کامپیوتر مجهز به آخرین نسخه‌های سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس یا مک
  • فضای ذخیره‌سازی به اندازه 145 گیگابایت و با قابلیت دسترسی با حداقل سرعت 100 مگابایت بر ثانیه
  • رم با حافظه 2 گیگابایت
  • اینترنت قوی با حداقل سرعت آپلود 400 کیلوبایت در ثانیه
  • داشتن اتصال نامحدود برای آپلود آسان داده‌ها
  • 6 ساعت وقت آزاد در طول روز برای اجرای بهتر و کارآمدتر فول نود بیت کوین
  • نرم‌افزار Bitcoin Core

نکته: اغلب سیستم‌عامل‌ها پس از این که محافظ صفحه‌نمایش آن‌ها فعال شود به‌صورت خودکار از حالت کم مصرف استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که ترافیک شبکه کند شده یا فعالیت آن به‌صورت کامل متوقف شود. اگر می‌خواهید فرآیند اجرای فول نود بیت کوین تحت هیچ شرایطی متوقف نشود و به‌صورت کامل انجام شود بهتر است که گزینه‌های sleep” یا suspend را در سیستم خود غیرفعال کنید. 

مراحل راه اندازی یک فول نود بیت کوین

راه‌اندازی فول نود بیت کوین کار سخت و پیچیده‌ای نیست چرا که با در دست داشتن یک کامپیوتر معمولی، اینترنت پر سرعت و تهیه تجهیزات لازم برای اجرای فول نود می‌توانید فرآیند مربوطه را آغاز کنید. در حالت کلی مراحل راه‌اندازی فول نود بیت کوین شامل موارد زیر است:

  • Bitcoin Core: اولین قدم برای راه‌اندازی فول نود دانلود و نصب نرم‌افزار Bitcoin Core است. بدون این نرم‌افزار شما قادر به اجرای یک فول نود در شبکه بلاک چین بیت کوین نخواهید بود. نرم‌افزار بیت کوین کور به‌صورت رایگان در وبسایت Bitcoin در دسترس است و شما می‌توانید به‌راحتی آن را دانلود کنید.
  • Bitcoin Core GUI: این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید زنجیره بلوک را به‌راحتی دانلود کنید. فرآیند دانلود بلوک‌ها نیاز به اینترنت پر سرعت دارد چرا که ممکن است چند روز طول بکشد. دقت داشته باشید که شما می‌توانید میزان پیشرفت آن را بررسی کنید.
  • Bitcoin Core Daemon: این نرم‌افزار وظیفه اجرای نودها و کیف پول بیت کوین را بر عهده دارد. سرویس Bitcoin Core Daemon در پس زمینه سیستم‌عامل‌ها اجرا می‌شود و به راه‌اندازی فول نود بیت کوین کمک می‌کند.

دانلود و نصب نرم افزار بیت کوین

پس از تهیه تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی فول نود بیت کوین باید نرم‌افزار مورد نیاز برای این کار را دانلود و نصب نمایید. برای این کار باید نرم‌افزار Bitcoin Core را از طریق وبسایت bitcoin.org دانلود و سپس نصب کنید. این نرم‌افزار برای تمام سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک در دسترس است. شما باید نسخه سازگار با سیستم خودتان را دانلود کنید. نصب این نرم‌افزار آسان است و شما با چند کلیک می‌توانید آن را نصب کنید.

دانلود اولیه بلاک‌ها (IBD)

دانلود بلوک اولیه (IBD) به فرایندی گفته می‌شود که طی آن نودها بلوک‌های جدید را دانلود می‌کنند تا بتوانند با شبکه سازگاری بیشتری داشته باشند. این فرآیند زمانی اتفاق می‌افتد که نودها فاصله زیادی از زنجیره‌های بلوک برتر داشته باشند. در فرآیند دانلود بلوک اولیه، نودها تراکنش‌های ورودی را قبول نمی‌کنند. همچنین طی این فرآیند نودها هیچ درخواستی مبنی بر تراکنش‌های mempool ارسال نمی‌کنند.

اگر می‌خواهید یک نود جدید راه‌اندازی کنید باید در اولین مرحله بلوک‌های اولیه را دانلود کنید. این مرحله ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد چون گره جدید باید کل زنجیره بلوک را دانلود کند. ناگفته نماند که کل زنجیره بلوک می‌تواند شامل 140 بلوک باشد پس باید کاملا صبور باشید. طی فرآیند دانلود از شبکه بیت کوین و GPU استفاده می‌شود. دلیل استفاده از شبکه تایید بلوک‌های دانلود شده توسط نود و دلیل استفاده از GPU نیاز به فضای ذخیره‌سازی برای دانلود بلوک‌ها است.

تا زمانی که دانلود بلوک اولیه تمام نشود تا زمانی که مشتری به بلوک حاوی آن تراکنش نرسد، شما قادر به مشاهده تراکنش جدید مرتبط با حساب خود نخواهید بود. به همین جهت ممکن است که کیف پول شما پرداختی‌ها یا هزینه‌های جدید را از در موجودی کیف پول شما لحاظ نکند. دقت داشته باشید که اگر Bitcoin Core GUI استفاده کنید، می‌توانید میزان پیشرفت دانلود بلوک اولیه را از طریق نوار وضعیت موجود در سمت چپ پایین صفحه مشاهده کنید.

آموزش فول نود در سیستم عامل ویندوز

امروزه اغلب کاربران از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند. به همین جهت در ابتدا به آموزش فول نود بیت کوین در ویندوز 10 می‌پردازیم. برای این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

دانلود نرم افزار بیت کوین کور

به صفحه دانلود Bitcoin Core مراجعه کنید و ایمن بودن اتصال خود به سرور را بررسی کنید. در صورتی که اتصال شما امن باشد باید روی دکمه آبی رنگ Download Bitcoin Core ضربه بزنید تا نرم‌افزار بیت کوین دانلود شود.

تایید امضاهای انتشار

این مرحله کاملا اختیاری است و می‌توانید آن را انجام ندهید. اگر نحوه استفاده از PGP را می‌دانید باید روی لینک تایید امضای انتشار موجود در صفحه دانلود کلیک کنید. با این کار می‌توانید فهرست امضا شده هش‌های SHA256 را دانلود کنید. نسخه‌های 0.11 و نسخه‌های بعدی توسط کلید انتشار ولادیمیر جی.ون در لان با اثر انگشت امضا شده‌اند. اثر انگشت این کلیدها به‌صورت زیر است:

01EA 5486 DE18 A882 D4C2 6845 90C8 019E 36C2 E964

نسخه‌های قبلی نیز توسط ولادیمیر جی.ون در لان امضا شده‌اند. اثر انگشت این کلیدها به‌صورت زیر تعریف می‌شوند:

71A3 B167 3540 5025 D447 E8F2 7481 0B01 2346 C9A6

نسخه‌های خیلی قدیمی توسط Gavin Andresen امضا شده‌اند که به شکل زیر تعریف می‌شوند:

2664 6D99 CBAE C9B8 1982 EF60 29D9 EE6B 1FC7 30C1

اکنون شما باید از وب سایت‌ها و ابزارهای قابل اعتماد استفاده کنید تا مطابقت کلیدها با صاحبان آن‌ها را بررسی کنید. در ادامه می‌توانید از PGP برای تایید امضاهای انتشار استفاده کنید. پس از انجام همه این کارها شما باید از PGP و ابزارهای دیگر استفاده کنید تا هش SHA256 دانلود شده را محاسبه کنید. سپس باید بررسی کنید تا هش محاسبه شده به‌طور کامل با هش فهرست شده در فایل تایید امضای انتشار مطابقت داشته باشد.

نصب برنامه بیت کوین کور

نرم‌افزار بیت کوین کور پس از دانلود در دسکتاپ یا پوشه C:\Users\<YOUR USER NAME>\Downloads ذخیره می‌شود. وارد آدرس ذکر شده شوید و دو بار روی آیکون بیت کور ضربه بزنید تا اجرا شود. اکنون ویندوز از شما سوال می‌کند که آیا مایل به اجرای برنامه هستید؟ شما باید روی گزینه Yes کلیک کنید تا فرآیند نصب آن شروع شود. فرآیند نصب این برنامه همانند برنامه‌های معمولی است. اکنون باید محل نصب برنامه Bitcoin Core را انتخاب کنید.

در ادامه 3 گزینه برای شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود گزینه مربوطه را انتخاب کنید. این گزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • اگر قصد استفاده از رابط کاربری گرافیکی هسته بیت کوین را دارید به بخش Bitcoin Core GUI به بخش توضیح داده شده در قسمت پایین بروید.
  • اگر قصد استفاده از دیمون هسته بیت کوین را دارید باید به بخش پایینی یعنی بیت کوین Core Daemon مراجعه کنید.
  • اگر قصد استفاده از بیت کوین Core Daemon و Bitcoin Core GUI را دارید دستورالعمل‌های مربوط به هر یک را مطالعه کنید. دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید از این به‌صورت همزمان و با دایرکتوری و پیکربندی یکسان استفاده کنید.

رابط کاربری گرافیکی هسته بیت کوین (Bitcoin Core GUI)

دکمه ویندوز را فشار دهید و در کادر جستجو عبارت بیت کوین را تایپ کنید. بین گزینه‌های موجود دنبال Bitcoin Core بگردید و سپس روی آیکون برنامه ضربه بزنید.

اکنون از شما می‌خواهد که یک دایرکتوری برای ذخیره بلوک بیت کوین و کیف پول خودتان انتخاب کنید. به‌صورت پیش فرض یک دایرکتوری آماده وجود دارد اگر قصد تغییر آن را ندارید روی گزینه ok کلیک کنید.

احتمال دارد فایروال ویندوز شما بیت کوین کور را زمان اتصال به اینترنت مسدود کند. برای جلوگیری از این موضوع باید به بیت کوین کور اجازه استفاده از همه شبکه‌ها را بدهید (این کار کاملا بدون خطر است). همچنین شما باید تمام اتصالات ورودی را پیکربندی کنید تا بیت کوین کور بتواند به‌راحتی شروع به فعالیت کند.

پس از طی کردن این مراحل، Bitcoin Core GUI دانلود زنجیره‌های بلوک را آغاز می‌کند. این کار ممکن است بیشتر از چند روز طول بکشد. مدت زمان این فرآیند به سرعت اینترنت شما بستگی دارد. در طی فرآیند دانلود زنجیره‌های بلوک، Bitcoin Core از پهنای باند شما استفاده می‌کند. شما می‌توانید این برنامه را هر زمان که خواستید متوقف کنید و سپس دوباره روشن کنید. با انجام این کار دانلود زنجیره بلوک‌ها از همان نقطه متوقف شده ادامه پیدا خواهد کرد.

پس از اتمام فرآیند دانلود می‌توانید از بیت کوین کور به‌عنوان کیف پول استفاده کنید. همچنین می‌توانید از این برنامه برای پشتیبان گیری از شبکه بیت کوین استفاده کنید. دقت داشته باشید که نصب بیت کوین کور به اتمام رسیده است.

شروع به کار نودها هنگام ورود

این مرحله کاملا اختیاری است. خودکارسازی فعالیت نودها به این صورت است که زمانی که شما وارد رایانه می‌شود، نودها به‌صورت خودکار شروع به فعالیت در شبکه می‌کنند. برای فعالسازی این قابلیت کافی است که Bitcoin Core GUI را به‌ گونه‌ای تنظیم کنید که کار خود را از زمان ورود شما به رایانه آغاز کند.

برای این کار هنگام اجرای Bitcoin Core GUI وارد بخش تنظیمات شوید. در بخش Main روی گزینه Start Bitcoin زمان ورود به رایانه کلیک کنید و سپس گزینه ok را انتخاب نمایید تا تنظیمات اعمال شود.

اکنون هر زمان که وارد رایانه خود شوید، Bitcoin Core GUI به‌صورت خودکار شروع به کار خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید داده‌ها آسیب نبینند، نباید هنگام فعالیت بیت کوین کور کامپیوترتان را خاموش کنید.

بیت کوین کور دیمون (Bitcoin Core Daemon section)

اگر تصمیم به استفاده از بیت کوین Core Daemon گرفته‌اید باید ابتدا کلید ویندوز را فشار دهید. سپس عبارت cmd را تایپ و در ادامه Command Prompt را انتخاب کنید.

اگر هنگام نصب بیت کوین کور، دایرکتوری پیش فرض را انتخاب کرده‌اید؛ عبارت زیر را تایپ کنید:

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoind

اکنون دیمون کور بیت کوین شروع به کار می‌کند. برای برقراری ارتباط با دیمون می‌توانید از کد دستوری bitcoin-cli استفاده کنید. اکنون عبارت زیر را در Command Prompt وارد کنید تا از کار کردن یا نکردن بیت کوین کور مطمئن شوید:

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoin-cli getblockchaininfo

ممکن است شروع به کار کردن بیت کوین کور کمی طول بکشید. تا قبل از اجرای بیت کوین کور اگر از bitcoin-cli استفاده کنید باید پیام زیر مواجه خواهید شد:

error: {“code”:-28,”message”:”Verifying blocks…”}

پس از شروع به کار بیت کوین کور می‌توانید از دستورات زیر برای تعامل اولیه با نودها استفاده کنید:

Getblockchaininfo, getnetworkinfo, getnettotals, getwalletinfo, stop, help.

برای مثال به منظور متوقف کردن دیمون گره می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoin-cli stop

دیمون Core بیت کوین به محض شروع به فعالیت، دانلود زنجیره‌های بلوک را آغاز می‌کند. این فرآیند حداقل چند روز طول می‌کشد و افزایش یا کاهش زمان آن بستگی به وضعیت اینترنت شما دارد. هنگام دانلود داده‌ها، بیت کوین کور از پهنای باند شما استفاده خواهد کرد. شما می‌توانید بیت کوین کور را متوقف کنید و دفعه بعد دانلود را از نقطه باقیمانده شروع کنید.

راه اندازی خودکار گره ها هنگام بوت کردن

این فرآیند کاملا اختیاری است ولی فعال بودن آن باعث می‌شود که با هر بار روت شدن رایانه، مشارکت در شبکه برای شما آسان‌تر شود. برای این کار کافی است که موقع ورود به رایانه، دیمون کور بیت کوین را اجرا کنید.

اکنون باید File Explorer را راه‌اندازی و به آدرس زیر مراجعه کنید:

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\StartUp

در این مرحله باید روی پنجره File Explorer کلیک راست کنید و سپس New → Text file را انتخاب کنید. نام فایل را به start_bitcoind.bat تغییر دهید. اکنون باید روی آن کلیک راست کنید و گزینه Open in Notepad (یا هر ویرایشگر دیگری که ترجیح می‌دهید) را انتخاب نمایید. در ادامه کد دستوری زیر را در فایل مورد نظر وارد کنید.

C:\Program Files\Bitcoin\daemon\bitcoind

نکته: اگر بیت کوین Core را دایرکتوری پیش فرض نصب نکرده‌اید، باید آدرس دایرکتوری جدید را وارد نمایید.

اکنون باید فایل را ذخیره کنید. از دفعات بعد که وارد رایانه شوید، بیت کوین دیمون کور به‌صورت خودکار شروع به کار خواهد کرد. در صورتی که هنگام فعالیت بیت کوین کور رایانه خود را خاموش نکنید، داده‌های شما آسیب نخواهند دید. پس همیشه این نکته مهم را مد نظر قرار دهید. 

آموزش فول نود در سیستم عامل لینوکس

آموزش راه اندازی فول نود بیت کوین در سیستم‌عامل لینوکس با ویندوز متفاوت است. برای این کار باید مراحلی که در ادامه بیان می‌کنیم را به ترتیب انجام دهید. دقت داشته باشید که این مراحل مختص نصب بیت کوین کور با استفاده از ابزارهای موجود در توزیع‌های اصلی لینوکس است. در این آموزش ما فرض کرده‌ایم که شما از پوسته Bourne مانند bash استفاده می‌کنید. شما می‌توانید از دسکتاپ اوبونتو ۱۶.۰۴ (Ubuntu) نیز برای راه‌اندازی فول نود در سیستم‌عامل لینوکس استفاده کنید.

نصب بیت کوین کور

در اولین مرحله باید به سایت رسمی بیت کوین مراجعه و وارد صفحه دانلود بیت کوین کور شوید. مطمئن شوید که دارای اتصال امن هستید. سپس در بخش Linux (tgz) فایل مناسب با نسخه لینوکس (32 یا 64 بیتی) خود را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا به‌طور کامل دانلود شود. در صورت نیاز فایل را به رایانه‌ای که می‌خواهید بیت کوین کور را در آن اجرا کنید، انتقال دهید.

تایید امضاهای انتشار در سیستم عامل لینوکس

این مرحله کاملا اختیاری است و به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید فهرست امضاشده هش‌های فایل SHA256 را دانلود کنید. اگر نحوه کار کردن با PGP را می‌دانید کافی است که روی لینک تایید امضای انتشار که در صفحه دانلود قرار دارد کلیک کنید. نسخه‌های 0.11 و نسخه‌های بعدی توسط کلید انتشار ولادیمیر جی. ون در لان امضا شده‌اند. این امضا دارای مشخصات زیر است:

01EA 5486 DE18 A882 D4C2 6845 90C8 019E 36C2 E964

نسخه‌های قبلی نیز توسط توسط کلید انتشار ولادیمیر جی. ون در لان امضا شده‌اند. امضا و اثر انگشت این نسخه‌ها به شکل زیر است:

71A3 B167 3540 5025 D447 E8F2 7481 0B01 2346 C9A6

نسخه‌های قدیمی‌تر توسط کلید Gavin Andresen امضا شده‌اند که شکل امضای آن در زیر آمده است:

2664 6D99 CBAE C9B8 1982 EF60 29D9 EE6B 1FC7 30C1

با شناخت امضاهای انتشار کار شما برای بررسی آن‌ها آسان‌تر می‌شود. شما باید از ابزارهای مورد نیاز استفاده کنید تا مطابقت این کلیدها با صاحبان خود را بررسی کنید. در ادامه باید از PGP برای تایید امضاهای انتشار استفاده نمایید. قدم نهایی شما نیز این است که هش SHA256 دانلود شده را با استفاده از ابزارهای قابل اعتماد محاسبه و چک کنید که با هش فهرست شده در فایل امضای نسخه تایید شده، مطابقت داشته باشد.

اکنون وارد رایانه‌ای که می‌خواهید بیت کوین کور را روی آن نصب کنید، شوید. حسابی که برای این کار در نظر گرفته‌اید باید مشخصات لازم برای استفاده از su یا sudo برای نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز را داشته باشید. پس باید این مورد را به خوبی بررسی کنید و از آن مطمئن شوید.

اگر به صورت گرافیکی وارد شده‌اید، ترمینال را باز کنید. فایل دانلود شده را پیدا کنید و از دستور tar و سپس آرگومان xzf و سپس نام فایل برای استخراج آن استفاده کنید کنید. آرگومان xzf به معنای استخراج فایل بایگانی gZipped tar است. به عنوان مثال برای یک آرشیو tar 64 بیتی در فهرست فعلی شما، دستور به صورت زیر است:

tar xzf bitcoin-0.14.2-x86_64-linux-gnu.tar.gz

با انجام این کار دایرکتوری bitcoin-0.14.2 ایجاد خواهد شد. در مرحله بعدی با استفاده از دستور install تمام محتویات زیرشاخه Bin را در پوشه /usr/local/bin نصب کنید. 

در صورتی که از sudo برای اجرای دستورات به عنوان root استفاده می‌کنید، می‌توانید از دستورالعمل زیر کمک بگیرید:

sudo install -m 0755 -o root -g root -t /usr/local/bin bitcoin-0.14.2/bin/*

اگر از su برای اجرای دستورات به عنوان root استفاده می‌کنید، باید از دستورالعمل زیر استفاده نمایید:

su -c ‘install -m 0755 -o root -g root -t /usr/local/bin bitcoin-0.14.2/bin/*’

برای ادامه باید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • برای استفاده از رابط کاربری گرافیکی هسته بیت کوین (GUI) به بخش Bitcoin Core GUI که در زیر توضیح داده شده است مراجعه کنید.
  • برای استفاده از بیت کوین کور دیمون به بخش Bitcoin Core Daemon که در ادامه توضیح داده شده است بروید.
  • برای استفاده از رابط کاربری گرافیکی و دیمون باید دستورالعمل‌های ذکر شده را اجرا کنید. دقت داشته باشید که شما نمی‌توانید از یک دایرکتوری و پیکربندی یکسان برای استفاده همزمان از این دو استفاده کنید.

راه اندازی فول نود بیت کوین با Bitcoin core GUI در لینوکس

برای استفاده از Bitcoin Core GUI باید چندین کتابخانه داشته باشید. این کتابخانه‌ها باید در تمام توزیع‌های منتشر شده لینوکس در دسترس باشند. برای بررسی وجود کتابخانه باید ترمینال را باز کنید و سپس کد دستوری /usr/local/bin/bitcoin-qt را اجرا نمایید. در صورتی که تمام کتابخانه‌های مورد نیاز نصب شوند، بیت کوین کور شروع به کار خواهد کرد. چنانچه یکی از کتابخانه‌ها وجود نداشته باشد، پیام اخطاری زیر برای شما نمایش داده خواهد شد:

/usr/local/bin/bitcoin-qt: error while loading shared libraries: libQtGui.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory

زمانی که با پیام بالا مواجه شدید باید به پایگاه داده بسته توزیع خود مراجعه =و فایل گم شده را جستجو کنید. سپس باید بسته حاوی کتابخانه موردنظر را نصب کنید. پس از نصب کتابخانه دوباره کد دستوری /usr/local/bin/bitcoin-qt را اجرا کنید تا از کامل شدن کتابخانه‌ها مطمئن شوید. تا زمانی که بیت کوین کور شروع به کار کند باید این مرحله را تکرار کنید.

اکنون از شما خواسته می‌شود که یک دایرکتوری برای ذخیره زنجیره بلوک بیت کوین و کیف پول انتخاب نمایید. اگر دایرکتوری جدیدی را مدنظر ندارید روی گزینه اوکی کلیک کنید تا از تنظیمات پیش فرض استفاده شود.

در این مرحله Bitcoin Core GUI شروع به دانلود زنجیره بلوک خواهد کرد. این فرآیند نیاز به مدت زمان زیادی دارد و حداقل چند روز طول می‌کشد. در صورتی که اینترنت قدرتمند و پر سرعتی داشته باشید زنجیره‌های بلوک زودتر دانلود خواهد شد. بیت کوین کور هنگام دانلود زنجیره‌ها از پهنای باند اتصال استفاده می‌کنید. برای جلوگیری از این کار می‌توانید بیت کوین کور را متوقف کنید و در زمان دلخواه اجرا کنید. با این کار دانلود متوقف شده و در زمان اجرا از نقطه باقی‌مانده شروع به دانلود خواهد کرد.

نکته: پس از دانلود فایل‌ها می‌توانید از بیت کوین به‌عنوان کیف پول استفاده کنید یا از آن برای پشتیبان‌گیری از شبکه بیت کوین استفاده کنید.

راه‌اندازی خودکار نود در زمان ورود

راه‌اندازی خودکار نود در زمان ورود یک فرآیند کاملا اختیاری است ولی انجام آن به شما کمک می‌کند که بتوانید به‌راحتی با شبکه بیت کوین مشارکت داشته باشید. شما می‌توانید از Bitcoin Core GUI بخواهید که پس از ورود به سیستم شروع به کار کند. دقت داشته باشید که این قابلیت در رایانه‌هایی که از شروع خودکار پشتیبانی می‌کنند امکان‌پذیر است. این رایانه‌ها شامل Gnome، KDE و Unity هستند.

موقع اجرای Bitcoin Core GUI منوی تنظیمات را باز کنید و سپس از بین گزینه‌ها روی تب Main ضربه بزنید. اکنون باید تیک گزینه Start Bitcoin در ورود به سیستم را بزنید. سپس روی دکمه Ok کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شود.

دفعات بعدی که وارد دسکتاپ شوید، رابط کاربری گرافیکی بیت کوین کور به‌صورت خودکار راه‌اندازی خواهد شد.

در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، باید آن را به فایل xinit.  یا xsession. اضافه کنید.

دیمون Bitcoin core در نسخه لینوکس

اگر به عنوان ادمین با وارد سیستم شده‌اید و به sudo دسترسی دارید به‌راحتی می‌توانید از سیستم خارج شوید. مراحل این بخش باید به صورتی اجرا شود که شما نقش کاربر خواهان اجرای بیت کوین کور را داشته باشید. برای این کار لازم است که یک حساب قفل داشته باشید که تنها از بیت کوین کور استفاده می‌کند. در صورتی که وضعیت کاربری خود را در Bitcoin Core GUI تغییر داده‌اید باید ترمینال را راه‌اندازی کنید و سپس دستور زیر را اجرا کنید:

bitcoind –daemon

اکنون یک پیام برای شما ارسال می‌شود که شروع بیت کوین کور را نشان می‌دهد. برای برقراری ارتباط با دیمون کور باید از دستور bitcoin-cli استفاده کنید. شروع به کار بیت کوین کور ممکن است چند دقیقه طول بکشد. تا زمانی که بیت کوین کور به‌طور کامل اجرا شود اگر از دستور bitcoin-cli استفاده کنید پیام زیر برای شما نمایش داده خواهد شد:

error: {“code”:-28,”message”:”Verifying blocks…”}

پس از شروع به کار بیت کوین کور می‌توانید از دستورات زیر برای برقراری ارتباط اولیه با نودها استفاده کنید:

Getblockchaininfo, getnetworkinfo, getnettotals, getwalletinfo, stop, help.

به عنوان مثال شما می‌توانید از کد دستوری زیر برای متوقف کردن ایمن گره خود استفاده کنید:

bitcoin-cli stop

زمانی که بیت کوین کور فعالیت خود را برای اولین بار آغاز می‌کند باید زنجیره بلوک را دانلود کند. این فرآیند ممکن است که بیش از چند روز طول بکشد. در حالت کلی مدت زمان لازم برای دانلود زنجیره بلوک بستگی به وضعیت اینترنت شما دارد. برای این که پهنای باند اتصال شما بیش از اندازه مورد نظر مصرف نشود، می‌توانید بیت کوین کور را متوقف کنید و دفعه بعد دانلود را از نقطه متوقف شده ادامه دهید.

راه اندازی خودکار نودها هنگام بوت

طبق این فرآیند اختیاری نودها هر زمان که رایانه شما بوت شوند به‌صورت خودکار شروع به کار خواهند کرد. برای فعال سازی این قابلیت کافی است که دیمون کور بیت کوین را از crontab اجرا کنید. همچنین شما می‌توانید از دستور زیر برای ویرایش crontab استفاده کنید:

crontab -e

در فایلی که برای شما نمایش داده می‌شود به سمت پایین بروید و دستور زیر را به آن اضافه نمایید:

@reboot bitcoind -daemon

فایل را ذخیره کنید و سپس از crontab خارج شوید. اکنون فایل به روز خواهد شد و زمانی که کامپیوتر خود را بوت کنید، دیمون بیت کوین کور به‌صورت خودکار اجرا می‌شود.

آموزش فول نود در سیستم عامل مک Mac OS X

اکنون نوبت به آموزش راه اندازی فول نود بیت کوین در سیستم‌عامل مک رسیده است. در این بخش قصد داریم نحوه راه‌اندازی فول نود در Mac OS X Yosemite 10.10.x را به شما آموزش دهیم. برای این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

دانلود برنامه Bitcoin Core

در مرحله اول باید به صفحه دانلود Bitcoin Core مراجعه کنید. اطمینان حاصل کنید که اتصال شما به سرور امن باشد.

سپس روی دکمه آبی رنگ که عبارت Download Bitcoin Core در آن قرار دارد کلیک کنید. اکنون فایل برنامه دانلود شده و در پوشه دانلودها ذخیره خواهد شد.

تایید امضاهای انتشار

تایید امضاهای انتشار یک مرحله کاملا اختیاری است و می‌توانید آن را نادیده بگیرید. اگر طرز استفاده از PGP را بلد هستید باید روی لینک تایید امضای انتشار موجود در صفحه دانلود کلیک کنید. با این کار می‌توانید فهرست امضای هش‌های فایل SHA256 را به‌طور کامل دانلود کنید. نسخه‌های 0.11 و نسخه‌های بعدی توسط کلید انتشار ولادیمیر جی. ون در لان امضا شده‌اند. این اثر انگشت به‌صورت زیر تعریف می‌شود:

01EA 5486 DE18 A882 D4C2 6845 90C8 019E 36C2 E964

نسخه‌های قبلی نیز توسط کلید انتشار ولادیمیر جی. ون در لان امضا شده‌اند. اثر انگشت این امضاها به‌صورت زیر است:

71A3 B167 3540 5025 D447 E8F2 7481 0B01 2346 C9A6

نسخه‌های خیلی قدیمی نیز توسط کلید Gavin Andresen’s key امضا شده‌اند. برای شناسایی این امضاها باید به دنبال اثر انگشت زیر باشید:

2664 6D99 CBAE C9B8 1982 EF60 29D9 EE6B 1FC7 30C1

پس از شناخت اثر انگشت امضاها باید از ابزارهای قابل اعتماد استفاده کنید تا از مطابقت کلیدها با صاحبان آن‌ها مطمئن شوید. سپس می‌توانید از PGP برای تایید امضای انتشار استفاده نمایید. اکنون باید از PGP برای محاسبه هش SHA256 دانلود شده استفاده کنید و هش محاسبه‌شده را با هش فهرست شده در فایل امضا مقایسه کنید تا به‌صورت کامل مطابقت داشته باشند.

نصب برنامه بیت کوین کور

فایل نصبی بیت کوین کور پس از دانلود به پوشه دانلود به آدرس Users/<YOUR USER NAME>/Downloads ذخیره می‌شود. شما باید به این آدرس مراجعه =و دو بار روی آیکون بیت کوین کور کلیک کنید تا اجرا شود. در این حالت، OS X یک پنجره Finder برای شما باز می‌کند و از شما می‌خواهد که بیت کوین Core را به پوشه Applications منتقل کنید.

رابط کاربری گرافیکی بیت کوین کور (Bitcoin Core GUI)

زمانی که می‌خواهید بیت کوین کور را برای اولین بار اجرا کنید، Max OS X از شما درخواست می‌کند که تایید کنید که قصد اجرای آن را دارید.

سپس از شما درخواست می‌شود که یک دایرکتوری برای ذخیره کردن کیف پول و زنجیره بلوک بیت کوین انتخاب کنید. اگر دایرکتوری پیش فرض را قبول دارید روی گزینه OK کلیک کنید، در غیر این صورت دایرکتوری را تغییر دهید.

Bitcoin Core GUI دانلود زنجیره بلوک را آغاز می‌کند. این فرآیند حداقل چند روز به طول خواهد انجامید. در صورتی که اینترنت شما کند باشد یا رایانه ضعیفی داشته باشید، زمان بیشتری برای انجام آن لازم خواهد شد. با توجه به این که بیت کوین کور هنگام دانلود داده‌ها از پهنای باند اتصال شما استفاده می‌کند، می‌توانید هر زمان که بخواهید بیت کوین کور را متوقف کنید. فرآیند دانلود پس از شروع به کار دوباره بیت کوین کور از نقطه‌ای باقی‌مانده از سر گرفته خواهد شد.

پس از پایان دانلود زنجیره‌های بلوک شما می‌توانید بیت کوین کور را به‌عنوان کیف پول خودتان انتخاب کنید. همچنین می‌توانید می‌توانید از این برنامه برای پشتیبان‌گیری از شبکه بیت کوین استفاده نمایید. لازم به ذکر است که نصب بیت کوین کور با موفقیت به پایان رسیده است.

شروع به کار خودکار نودها هنگام ورود

این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید مشارکت بهتری در شبکه داشته باشید. برای فعالسازی این قابلیت کافی است که از تنظیمات Bitcoin Core GUI تعیین کنید که بیت کوین کور با ورود شروع به کار کند. دقت داشته باشید که این مرحله کاملا اختیاری است.

برای این کار پس از اجرای Bitcoin Core GUI، روی منوی بیت کوین کور کلیک =و سپس گزینه Preferences را انتخاب کنید. در ادامه وارد تب Main شوید و سپس روی Start Bitcoin در ورود به سیستم کلیک کنید. با کلیک روی گزینه OK تنظیمات ذخیره خواهد شد.

پس از هر بار ورود به رایانه، Bitcoin Core GUI به‌صورت خودکار فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

دیمون بیت کوین کور (Bitcoin Core Daemon)

ممکن است دیمون بیت کوین کور در فایل dmg. که برای نصب Bitcoin-QT دانلود کرده‌اید وجود نداشته باشد. چرا که این فایل همراه با باینری‌های پشتیبانی آن در فایل‌های دانلود بیت کوین کور در فایل OS X .tar.gz گنجانده شده است. با استفاده از کد دستوری زیر می‌توانید فایل مربوطه را دانلود کنید:

curl -O https://bitcoin.org/bin/bitcoin-core-25.0/bitcoin-25.0-osx64.tar.gz

تایید امضاهای انتشار

با کلیک روی لینک تایید امضای انتشار موجود در صفحه دانلود می‌توانید فهرست امضاشده هش‌های فایل SHA256 را دانلود کنید. اگر نحوه استفاده از PGP را می‌دانید روی این گزینه کلیک کنید تا فرآیند دانلود آغاز شود. نسخه‌های 0.11 و نسخه‌های بعدی توسط کلید انتشار ولادیمیر جی. ون در لان امضا شده‌اند. این اثر انگشت به‌صورت زیر نمایش داده می‌شود:

01EA 5486 DE18 A882 D4C2  6845 90C8 019E 36C2 E964

نسخه‌های قدیمی نیز توسط کلید انتشار ولادیمیر جی. ون در لان امضا شده‌اند. اثر انگشت این کلیدها به این صورت است:

71A3 B167 3540 5025 D447  E8F2 7481 0B01 2346 C9A6

اما نسخه‌های قدیمی‌تر توسط کلید Gavin Andresen امضا شده‌اند و به شکل زیر نمایش داده می‌شوند:

2664 6D99 CBAE C9B8 1982  EF60 29D9 EE6B 1FC7 30C1

اکنون باید از نرم‌افزارهای مربوطه استفاده کنید تا این کلیدها را از لحاظ مطابقت داشتن با صاحبشان بررسی کنید. سپس باید از PGP برای تایید امضای انتشار استفاده نمایید. در قدم بعدی نیز باید از PGP استفاده کنید تا هش SHA256 بایگانی که دانلود کرده‌اید را محاسبه کنید. اکنون مقدار محاسبه‌شده را با هش فهرست شده در فایل امضا را بررسی کنید. مقدار این دو هش باید به‌طور کامل با یکدیگر مطابقت داشته باشند.

اکنون باید کد دستوری زیر را در ترمینال اجرا کنید تا بیت کوین و باینری هایی که دانلود شده است را استخراج کنید:

tar -zxf bitcoin-25.0-osx64.tar.gz

در این مرحله باید فایل‌های اجرایی را به مسیر پیش‌فرض منتقل کنید. این کار اجرا و توقف بیت کوین را آسان‌تر می‌کند. برای انتقال فایل‌های اجرایی می‌توانید از دستورات زیر استفاده کنید (شما باید از sudo برای اجرای این دستورات استفاده کنید چون در حال تغییر دایرکتوری‌های متعلق به root هستید):

sudo mkdir -p /usr/local/bin

sudo cp bitcoin-25.0/bin/bitcoin* /usr/local/bin/.

برای تمیز کردن دایرکتوری نیز می‌توانید از کد دستوری زیر استفاده کنید:

rm -rf bitcoin-*

اکنون می‌توانید با استفاده از کد دستوری bitcoind -daemon فول نود خود را در هر پنجره ترمینال اجرا کنید. در صورتی که می‌خواهید بیت کوین کور را متوقف کنید کافی است که از کد دستوری bitcoin-cli stop استفاده نمایید.

راه اندازی خودکار نود در زمان ورود

شما می‌توانید با استفاده از تنظیمات بیت کوین کور دیمون، مشارکت در شبکه را آسان‌تر کنید. برای این کار کافی است که به بیت کوین کور دیمون بگویید که کار خود را از موقعی که وارد دسکتاپ می‌شوید شروع کند. 

مرحله اختیاری راه‌اندازی خودکار گره در زمان ورود: راه‌اندازی خودکار گره خود با هر بار ورود به رایانه، مشارکت در شبکه را برای شما آسان می‌کند. ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که به بیت کوین Core Daemon بگویید که کار خود را از ورود شروع کند. در سیستم‌عامل OS X می‌توانید با استفاده از Launch Agent برنامه‌های پس زمینه را هنگام ورود در OS X آغاز کنید. در حالت کلی نحوه نصب Launch Agent برای بیت کوین Core Daemon بر روی دستگاه به‌صورت زیر است:

mkdir ~/Library/LaunchAgents

curl https://raw.githubusercontent.com/bitcoin/bitcoin/master/contrib/init/org.bitcoin.bitcoind.plist > ~/Library/LaunchAgents/org.bitcoin.bitcoind.plist

اکنون زمانی که وارد دسکتاپ شوید، بیت کوین کور دیمون به‌صورت خودکار اجرا خواهد شد.

آپدیت و بروزرسانی بیت کوین کور

آپدیت و بروزرسانی بیت کوین کور از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که قدیمی بودن ورژن آن فرآیند راه اندازی فول نود بیت کوین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چنانچه از نسخه قدیمی Bitcoin Core استفاده می‌کنید لازم است که آن را خاموش کنید. این کار نیاز به کمی زمان دارد و با توجه به نسخه بیت کوین کور متفاوت است. پس از خاموش شدن نسخه قدیمی Bitcoin Core باید نصب کننده Applications/Bitcoin-Qt را در سیستم‌عامل مک و نصب کننده bitcoind/bitcoin-qt را در سیستم‌عامل لینوکس اجرا کنید.

نیاز نیست که داده‌های موجود در بیت کوین کور یعنی فایل‌های بلاک چین و کیف پول‌ها را تغییر دهید چرا که با نسخه جدید آن سازگار هستند. برخی مواقع فرمت این فایل‌ها تغییر پیدا می‌کند اما Bitcoin Core با استفاده از کدهای مخصوص، فایل‌ها را به فرمت جدید ارتقا می‌دهد. پس نیاز نیست که فایل‌های موجود در بیت کوین کور را به صورت دستی تغییر دهید. در صورتی که نسخه جدید بیت کوین کور از فایل‌های داده بلاک چین پشتیبانی نکند باید بلاک چین را دوباره دانلود کنید.

مدیریت و نگهداری فول نود بیت کوین

فول نود بیت کوین اهمیت بسیار زیادی دارد به همین جهت باید در مدیریت و نگهداری آن دقت زیادی به خرج دهید. این کار چندان سخت نیست چرا که با انجام یک سری راهکارهای ساده می‌توانید به خوبی از فول نود خود محافظت کنید. در حالت کلی برای مدیریت و نگهداری از full node باید کارهای زیر را انجام دهید:

پشتیبان گیری و امنیت فول نود

پشتیبان‌گیری و افزایش امنیت فول نودها به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از گره‌های خود محافظت =و دارایی‌ها و اطلاعات خود را به‌صورت ایمن نگهداری کنید. برای افزایش امنیت فول نودها بهتر است که یک رمز عبور قوی برای نودها و همچنین کیف پول‌های خودتان تنظیم کنید. فعالسازی تایید دو مرحله‌ای و استفاده از فایروال نیز می‌تواند از رایانه و گره‌های شما در برابر هکرها و افراد سودجو محافظت کند.

در کنار افزایش امنیت نودها باید به فکر پشتیبان‌گیری از داده‌ها، کلیدهای خصوصی و آدرس کیف پول‌های خود نیز باشید. شما باید به‌صورت منظم از موارد ذکر شده پشتیبان تهیه کنید تا در صورتی سرقت یا خرابی دستگاه بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای پشتیبان‌گیری از گره باید فایل‌های staker.crt و staker.key را در یک محیط امن همچون رایانه دیگر یا یک USB امن ذخیره کنید تا فرد دیگری نتواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

ارتقا نرم افزار بیت کوین

ارتقاء و به روزرسانی نرم‌افزار بیت کوین یکی دیگر از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنید. شما باید همیشه آخرین نسخه بیت کوین کور را نصب کنید تا آن را در برابر آسیب‌پذیری امنیتی ایمن نگه دارید. برای دانلود آخرین نسخه این نرم‌افزار کافی است که به وبسایت رسمی بیت کوین مراجعه و سپس آن را نصب کنید.

مشکلات و ریسک‌های راه اندازی فول نود بیت کوین

راه اندازی فول نود بیت کوین ریسک‌ها و مشکلات مربوط به خودش را دارد. برای این که بتوانید در این زمینه موفق عمل کنید لازم است که این ریسک‌ها و مشکلات را به‌طور کامل بشناسید. به‌طور کلی مشکلاتی که در مسیر راه‌اندازی نود کامل بیت کوین ممکن است رخ دهد شامل موارد زیر هستند:

  • آنتی ویروس ها: برخی از آنتی ویروس‌ها، ویروس‌های موجود در فضای بلاک چین را به‌عنوان خطر شناسایی و داده‌های مورد نیاز برای اجرای فول نود را محدود می کنند. این موضوع باعث می‌شود که بیت کوین کور نتواند به خوبی کار کند. این مشکل جدی اغلب برای کاربرانی که از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند رخ می‌دهد.
  • حمله هکرها: بیت کوین کور ابزاری است که شبکه بیت کوین را تقویت و به افزایش امنیت آن کمک می‌کند. هکرها برای مختل کردن شبکه بیت کوین به Bitcoin Core حمله می‌کنند. هکرها برای حمله به بیت کوین کور سعی می‌کنند که به پهنای باند شما حمله کنند یا روی کارهایی که با رایانه خود انجام می‌دهید تاثیر بگذارند.
  • مشکلات قانونی: همانطور که می‌دانید بیت کوین هنوز در برخی مناطق و کشورها ممنوع یا غیرقانونی است. با توجه به این قضیه اگر در چنین مناطقی اقدام به راه‌اندازی نودهای بیت کوین کنید برای شما مشکل ساز خواهد بود. 
  • محدودیت پهنای باند: برای اجرای نود کامل بیت کوین باید پهنای باند کافی داشته باشید. در صورتی که پهنای باند شما تمام شود، شرکت‌های ارائه‌دهنده پهنای باند اتصال شما را قطع یا هزینه اضافی برای هر آپلود اضافی از شما دریافت خواهند کرد. بنابراین باید پهنای باند خود را کنترل کنید و قبل از رسیدن به حد مجاز آپلود، بیت کوین کور خود را متوقف نمایید. 

سخن پایانی

فول نودها (full node) یکی از اجرای حیاتی بلاک چین بیت کوین هستند و نقش مهمی در افزایش امنیت و یکپارچگی آن دارند. این نودها وظیفه بررسی و تایید کامل تراکنش‌ها و بلوک‌های موجود در شبکه بیت کوین را بر عهده دارند. فول نودها با انجام این کار باعث می‌شوند که قوانین پروتکل به‌طور کامل اجرا شود. این نودها تمام داده‌های شبکه بیت کوین را در اختیار دارند به همین جهت اجرای فول نود به هزینه، قدرت و انرژی محاسباتی بالایی نیاز دارد. 

درباره ی macanpc

مطلب پیشنهادی

ذخیره ارزش چیست؟ آیا بیت‌کوین برای ذخیره ارزش مناسب است؟

مفهوم ذخیره ارزش در دنیای سرمایه‌گذاری اهمیت بالایی دارد و سرمایه‌گذاران، تحلیل‌گران و علاقمندان به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *